Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1899
IT-sikkerhet har fått mye oppmerksomhet i mediebildet den siste tiden. Hvilke utfordringer står norske selskaper overfor i forhold til IT-sikkerhet i tiden fremover?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Store.

Det er et så bredt tema at eit meir nyansert svar er verdilaust utan spesifisering av temaet.

Forøvrig er det jo lurt å svare på slike spørsmål sjølv, om du ønsker å lære faget du åpenbart tar.
Hehe, inget fag. Har derimot en ørliten fremføring i morgen hvorpå dette er caseoppgaven. Når det er sagt har jeg jo allerede en liten presentasjon klar, men kunne være lurt å få noen innspill fra folk som har litt mer innsikt enn det jeg innehar i skrivende stund.

Ettersom presentasjonen skal vare i ca 7. min har jeg valgt ut fire punkter som jeg mener danner et reelt trusselbilde ifht. IT-sikkerhet:

Malware
IoT og sikkerhet rundt disse
Kunstig intelligens/robotikk og automasjon
Den menneskelige faktor

Høres dette greit ut eller er det noe innlysende jeg ikke har fått med meg. Sikkerhet i skylagringstjenester, kanskje? Vil tro bedrifter benytter deg av disse tjenestene også, selvom de reklamene jeg har sett retter seg mer mot privatpersoner.

Takker for alle svar og innspill.
Kanskje du allerede gjør det i forbindelse med skytjenester, men eventuellt se på problematikk med outsourcing. Noen firmaer legger jo ukritisk ut driften av sin IT-infrastruktur til laveste tilbyder utenlands. Et skrekkeksempel var jo nabolandet som overførte driften av sitt kjøretøyregister/førerkortregister inkludert militære kjøretøy med tilhørende personopplysninger til IBM i Prag.