Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 11394
Hei!

Vi har samlet et par personer i lokalmiljøet som ønsker å starte et makerspace. Kommunen og den lokale banken er overraskende ivrig på å bidra med lokale og penger til utstyr.

Jeg har fått i oppgave å skaffe en oversikt over hva vi trenger å kjøpe inn. Jeg har allerede en ganske grei liste, men tenkte å høre med dere hva DU føler er nødvendig på et makerspace

Vi satser på et samarbeid med skolene når det gjelder programmering. Ellers vil vi mest sannsynlig fokusere på trearbeid, tekstil og prototyping. Har et ønske om å få inn et verksted for metallarbeid, men det koster nokk for mye i første omgang.
Sist endret av GreenRay; 16. april 2018 kl. 12:50.
Jeg ville prøvd å få tak i en Glowforge.

https://glowforge.com
Hva med å poste listen slik at vi ikke anbefaler de samme tingene du allerede har tenkt på?

3D printer er vel ett must. Det kan nok også være lurt å starte en dialog med eksisterende konsepter rundt om i landet. Vi har feks ett i kristiansand som kan være verdt å kontakte.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg ville prøvd å få tak i en Glowforge.

https://glowforge.com
Vis hele sitatet...
Den var jo lekker. Ser veldig brukervenlig ut også. Takk for tipset


Sitat av Rosander Vis innlegg
Hva med å poste listen slik at vi ikke anbefaler de samme tingene du allerede har tenkt på?

3D printer er vel ett must. Det kan nok også være lurt å starte en dialog med eksisterende konsepter rundt om i landet. Vi har feks ett i kristiansand som kan være verdt å kontakte.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett litt på nettsidene til den i Kristiansand, tenkte å ta kontakt med de snart. Har også vært innom Bitraf, Hackheim og fix for et års tid siden.

3D printer er et must som du sier. Har en Prusa i3 selv, men tror det kan være lurt med noe som er enklere og mer stabilt til et makerspace. Ultimaker 2+ kanskje.

Har ikke tilgang til den komplette listen, men her er det meste:

3D-printer
Loddebolt
Projektor
Whiteboard
Lerret
Symaskin
Bordsag
Båndsag
CNC-fres (for store treplater)
Drill
Høvel
Kappsag
Pussemaskin
Stemjern
Svipenn
Treskjæring
Vinylkutter
Makerspace er kult! Hvis du gaar for en ultimaker 2+, er det fort at det blir mye dritt med extruderen. Har selv en der jeg jobber, det er har vaert et rent helvette aa fikse de etter at folk har "fikset" de paa egenhaand, hadde jeg vaert deg hadde jeg proevd aa finne noe som er litt mer diy og enklere aa fikset med minimale kostnader. Det er ikke noe i veien for aa laere folk opp paa en wanhao eller lignende, og et stort pluss er jo mengden printere du kan faa hvis du gaar vekk fra ultimkaer(jeg liker de personelig men er litt mer kos med "mekka" printere imo).

Har ikke proevd glowforge selv men har erfaring med epilog, den har taalt overaskende mye bank, har byttet linse og belte paa den.
Sitat av Lamefeed Vis innlegg
Makerspace er kult! Hvis du gaar for en ultimaker 2+, er det fort at det blir mye dritt med extruderen. Har selv en der jeg jobber, det er har vaert et rent helvette aa fikse de etter at folk har "fikset" de paa egenhaand, hadde jeg vaert deg hadde jeg proevd aa finne noe som er litt mer diy og enklere aa fikset med minimale kostnader. Det er ikke noe i veien for aa laere folk opp paa en wanhao eller lignende, og et stort pluss er jo mengden printere du kan faa hvis du gaar vekk fra ultimkaer(jeg liker de personelig men er litt mer kos med "mekka" printere imo).

Har ikke proevd glowforge selv men har erfaring med epilog, den har taalt overaskende mye bank, har byttet linse og belte paa den.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg foreslo Ultimaker var jo egentlig for å slippe så mye knot. Takk for tipset! Jeg må undersøke litt mere.

Vet du hva prisen på en epilog er?
Sitat av GreenRay Vis innlegg
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Grunnen til at jeg foreslo Ultimaker var jo egentlig for å slippe så mye knot. Takk for tipset! Jeg må undersøke litt mere.

Vet du hva prisen på en epilog er?
Vis hele sitatet...
Det husker jeg ikke, men du kan kontakte alvoen.no for aa faa pris, det er de som selger i norge. Litt knot maa man nesten regne med naar det kommer til 3d-printing.
Dere kommer til å ønske dere låsbare skap der folk kan ha prosjektene sine inni. Og skuffer/skap til oppbevaring av smådeler samt oppbevaringskasser (gjennomsiktig plast) til "vrakgods" og litt større deler. Eller blir det utrolig fort rotete.
Sitat av Lamefeed Vis innlegg
Det husker jeg ikke, men du kan kontakte alvoen.no for aa faa pris, det er de som selger i norge. Litt knot maa man nesten regne med naar det kommer til 3d-printing.
Vis hele sitatet...
Skal høre med de!

Sitat av lumbricus Vis innlegg
Dere kommer til å ønske dere låsbare skap der folk kan ha prosjektene sine inni. Og skuffer/skap til oppbevaring av smådeler samt oppbevaringskasser (gjennomsiktig plast) til "vrakgods" og litt større deler. Eller blir det utrolig fort rotete.
Vis hele sitatet...
Det var en god ide! Takk for tipset
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Søylebormaskin
(Flere) gode loddestasjoner
Oscilloskop
Utstyr for etsing av kretskort og helst et avtrekksskap (begge kan enkelt lages selv)
Et par gamle pc-er
Små skuffer for oppbevaring av komponenter
En haug med div. håndverktøy, f.eks. avbitere, "flush cutters", kabelskotang, avisoleringstenger
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Søylebormaskin
(Flere) gode loddestasjoner
Oscilloskop
Utstyr for etsing av kretskort og helst et avtrekksskap (begge kan enkelt lages selv)
Et par gamle pc-er
Små skuffer for oppbevaring av komponenter
En haug med div. håndverktøy, f.eks. avbitere, "flush cutters", kabelskotang, avisoleringstenger
Vis hele sitatet...
Takker! Har du tips til noen gode loddestasjoner?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Takker! Har du tips til noen gode loddestasjoner?
Vis hele sitatet...
Weller. Hvis dere er på et litt strammere budsjett så har jeg hørt gode ting om de kinesiske Hakko 936-klonene.

Og forresten: signalgenerator og frekvensteller er kjekt å ha.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Weller. Hvis dere er på et litt strammere budsjett så har jeg hørt gode ting om de kinesiske Hakko 936-klonene.

Og forresten: signalgenerator og frekvensteller er kjekt å ha.
Vis hele sitatet...
Takker! Budsjettet er ikke satt enda. Må skrive ønskeliste, i prioritert rekkefølge først

Har faktisk en signalgenerator som står og støver ned.
Her er skap med bokser for oppbevaring av komponenter:
https://www.ajprodukter.no/skap/skap...ser/3816294.wf

og skap for oppbevaring av personlige prosjekter:
https://www.ajprodukter.no/skap/stal...48-19454029.wf (24 rom)
https://www.ajprodukter.no/skap/stal...48-19437045.wf (16 rom)

Finnes sikkert billigere, men ikke kjøp noe som har vegger/stolper av plast, de tåler dårlig å bli flyttet på.
til trearbeid er håndoverfres med et riktholdigt utvalg fresestål uunværlig, det samme er et godt utvalg tvinger, avretter/planhøvell er veldig praktisk (husk punktavsug) sirkelsag/dykksag med styreskinne er og et av de mest allsidige verktøyene i mitt verktøyskap langt mer fleksibelt en bordsag (men mindre praktisk til masseproduksjon) samt en lamellfres.
Ting jeg og ville vurdert: en liten lakboks med avsug, laksprøyter o.l.
godt sveiseutstyr samt en liten platesaks og plateknekker (til metall)
Hvor er det dette er?
Kommer litt ann på hvor mange som besøker dette makerspacet, men jeg ville kanskje kjøpt inn flere 3D-printere, siden det tar flere timer å printe ut ting. Prusa i3 kloner eller Creality CR-10 er vel billige og pålitelige.

Har fått inntrykk av at elektronikk er populært på makerspace, så kanskje dere burde ha mer enn 1 loddebolt/stasjon?

Og kanskje dere kan kjøpe inn litt "jelly bean" elektroniske komponenter som bare koster noen øre per stykk, feks:
2N3904 NPN, 2N3906 PNP, 2N7000 N-FET, 1N4007 diode, NE555 timer, 10kohm 1/4W motstand, 5mm LEDs, 220ohm 1/4W mostand (til LED), 10uF 50V elektrolystisk kondensator, 0.1uF 50V keramisk kondensator, 6x6mm tactile button 4-DIP, 10kohm potentiometer.
Sist endret av Ferner-Jensen; 17. april 2018 kl. 09:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Og kanskje dere kan kjøpe inn litt "jelly bean" elektroniske komponenter som bare koster noen øre per stykk, feks:
2N3904 NPN, 2N3906 PNP, 2N7000 N-FET, 1N4007 diode, NE555 timer, 10kohm 1/4W motstand, 5mm LEDs, 220ohm 1/4W mostand (til LED), 10uF 50V elektrolystisk kondensator, 0.1uF 50V keramisk kondensator, 6x6mm tactile button 4-DIP, 10kohm potentiometer.
Vis hele sitatet...
Generiske komponenter er kjekt, men du bør ha betre utval om du først skal ha. F.eks. bør du vurdere E24-dekning frå 100 Ohm til 100kOhm for motstander, E6 for kondensatorer også viare.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Generiske komponenter er kjekt, men du bør ha betre utval om du først skal ha. F.eks. bør du vurdere E24-dekning frå 100 Ohm til 100kOhm for motstander, E6 for kondensatorer også viare.
Vis hele sitatet...
Ja du har jo egentlig rett i det. Når motstander og keramiske kondensatorer koster 10 øre per stykk, så får man kjøpt veldig mange til prisen av en 3D printer feks.
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Her er skap med bokser for oppbevaring av komponenter:
https://www.ajprodukter.no/skap/skap...ser/3816294.wf

og skap for oppbevaring av personlige prosjekter:
https://www.ajprodukter.no/skap/stal...48-19454029.wf (24 rom)
https://www.ajprodukter.no/skap/stal...48-19437045.wf (16 rom)

Finnes sikkert billigere, men ikke kjøp noe som har vegger/stolper av plast, de tåler dårlig å bli flyttet på.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset! De så ganske ut til å være praktiske!

Sitat av sovtek Vis innlegg
til trearbeid er håndoverfres med et riktholdigt utvalg fresestål uunværlig, det samme er et godt utvalg tvinger, avretter/planhøvell er veldig praktisk (husk punktavsug) sirkelsag/dykksag med styreskinne er og et av de mest allsidige verktøyene i mitt verktøyskap langt mer fleksibelt en bordsag (men mindre praktisk til masseproduksjon) samt en lamellfres.
Ting jeg og ville vurdert: en liten lakboks med avsug, laksprøyter o.l.
godt sveiseutstyr samt en liten platesaks og plateknekker (til metall)
Vis hele sitatet...
Trodde jeg hadde husket det meste for trearbeid, men nei Takk for tipsene. Som du sier, fres er uunværlig! Tenker å ha et eget rom for de redskapene som skaper mest støv, med opplegg for støvavsug.

Som jeg nevnte tidligere så er redskaper for metallarbeid på ønskelisten, men blir neppe kjøpt inn i første omgang. Det koster mye og krever et egnet lokale. Forhåpentligvis blir det en gang i framtiden.

Sitat av Gildarts Vis innlegg
Hvor er det dette er?
Vis hele sitatet...
Melhus, 30min sør for Trondheim.

Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Kommer litt ann på hvor mange som besøker dette makerspacet, men jeg ville kanskje kjøpt inn flere 3D-printere, siden det tar flere timer å printe ut ting. Prusa i3 kloner eller Creality CR-10 er vel billige og pålitelige.

Har fått inntrykk av at elektronikk er populært på makerspace, så kanskje dere burde ha mer enn 1 loddebolt/stasjon?

Og kanskje dere kan kjøpe inn litt "jelly bean" elektroniske komponenter som bare koster noen øre per stykk, feks:
2N3904 NPN, 2N3906 PNP, 2N7000 N-FET, 1N4007 diode, NE555 timer, 10kohm 1/4W motstand, 5mm LEDs, 220ohm 1/4W mostand (til LED), 10uF 50V elektrolystisk kondensator, 0.1uF 50V keramisk kondensator, 6x6mm tactile button 4-DIP, 10kohm potentiometer.
Vis hele sitatet...
Tenkte å starte med 2 printere, så får vi heller utvide hvis det blir nødvendig.

Det vil bli kjøpt flere loddestasjoner

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Generiske komponenter er kjekt, men du bør ha betre utval om du først skal ha. F.eks. bør du vurdere E24-dekning frå 100 Ohm til 100kOhm for motstander, E6 for kondensatorer også viare.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Ja du har jo egentlig rett i det. Når motstander og keramiske kondensatorer koster 10 øre per stykk, så får man kjøpt veldig mange til prisen av en 3D printer feks.
Vis hele sitatet...
Et utvalg av elektronikk var en god ide! Tenkte å ha noen dyrere komponenter som må kjøpes også. Slik som arduino, raspberry pi, ledstriper ol. Det vil mest sannsynlig bli satt sammen noen kit som kan kjøpes i forbindelse med kurs.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Til komponentene vil dere nok gjerne ha breadboard og veroboard, for temporære koblinger/tester, og enkle bygg som ikke trenger etsede kort.