Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1342
Har vert litt nysgjerrig på hva som egentlig gjør oss redde for ting. Sånn som mørket, et spesielt dyr eller hva som gjør oss redd.
Min teori ang mørket er at vi mennesker er redd for ting vi ikke vet hva er eller når vi ikke kan se ting.
Er du i et mørkt rom å hører lyder eller skjenner bevegelser blir man som regel redd, men hvorfor det? Jo, jeg trur det er fordi vi er redd ting vi ikke kan se.

Hva med dere andre? Hva gjør dere egentlig redd for ting?
Jeg blir ikke redd visst jeg treffer på en fyr i en bakgate midt på natta, men visst personen har f.eks en kniv, hadde jeg nok blitt redd.
Blir ikke redd med mindre jeg har en grunn til og bli redd, noe du vanligvis ikke har med mindre du havner i en litt spesiell situasjon.
Det ukjente.. Men det er jo frykten som gjør det meste kult også
Tror nok du blander litt ubehag og redsel. Eller for meg iallfall så er jeg ikke så redd for mørket eller små kryp som løper oppover armen din fortere enn lynet. Det er ubehagelig bare hehe.
Corpus amygdaloideum.
Om sansene vi har ikke oppfatter hva som er i nærheten, nærmer seg, er bak den tingen eller hva enn det skulle være er det naturlig og reagere med frykt/redsel/nysgjerrighet.
Altså det man ikke vet reagerer man ''annerledes'' på.
Sitat av Frktm Vis innlegg
Er du i et mørkt rom å hører lyder eller skjenner bevegelser blir man som regel redd, men hvorfor det? Jo, jeg trur det er fordi vi er redd ting vi ikke kan se.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke stort mer komplisert enn det nei. De fleste føler seg ikke komfortable i situasjoner der de ikke har oversikt og der de føler seg utsatt.

Selv er jeg ikke så glad i slanger eller høyder, antar at slangefobien er av evolusjonsmessige grunner, høydeskrekken har jeg ikke peiling på hvorfor jeg har. Skvetter også litt av folk som kommer joggende/løpende bak meg, dette på grunn av at jeg som ung whippersnapper ble lagt i bakken av en dude og kvelt, pga en hærverksepisode jeg var skyld i.
Trådstarter
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Tror nok du blander litt ubehag og redsel. Eller for meg iallfall så er jeg ikke så redd for mørket eller små kryp som løper oppover armen din fortere enn lynet. Det er ubehagelig bare hehe.
Vis hele sitatet...
Der sier du det, jeg lurer lissom på hvordan man kan merke forskjell på redsel og ubehag. Ta meg for eksempel, jeg liker ikke, småkryp, sprøyter, høye lyder og er heller ikke så stor fan av mørket, jeg pleier jo å si jeg er redd når den tingen dukker opp, men er jeg egentlig redd for det? Eller er det egentlig bare noe jeg syns er ubehagelig.

Frykten min er ille til tider, kjæresten syns det er gøy å skremme meg vær gang jeg skal ut av et rom (badet) eller lignende å jeg skvetter like mye vær gang. Tilomed når jeg prøver å skremme han for å ta hevn skvetter jeg selv.

Er så vanskelig å skjønne om det er å være redd eller bare føle ubehag.
Sist endret av Frktm; 9. januar 2013 kl. 18:21.
Sitat av eplesin Vis innlegg
Det ukjente.. Men det er jo frykten som gjør det meste kult også
Vis hele sitatet...
Nåja du, prøv å lev noen mnd med angst så får du opplevd hvor kult frykt er

Men før jeg fikk angst så gjorde jeg jo div ting for adrenalinet eller frykt da (just saying).

Btw, HUN HER kjenner faktisk ikke frykt fordi hun har en hjernefeil. Kanskje interresant
Instinkt er det som gjør at vi blir redd. De fleste ting på jorden har overlevelsesinstinktet og når de ser/hører en trussel blir de redd.
Det er en forsvarsmekanisme, vi mennesker fungerer ikke optimalt i mørke, siden vi ikke ser like godt, og dermed advarer instinktene våre oss om det.
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Selv er jeg ikke så glad i slanger eller høyder, antar at slangefobien er av evolusjonsmessige grunner, høydeskrekken har jeg ikke peiling på hvorfor jeg har.
Vis hele sitatet...
Enkelt. Høyder er farlige.
ALT som kan være potensielt farlig gjør enkelte mennesker redde. Husk at frykt er en forsvarsmekanisme som Daffie nevner.
Det er rett og slett tegn på at du har et bra overlevelsesinnstinkt hvis du er mørkeredd, har høydeskrekk, redd for edderkopper osv.

Jeg tror fobier og overdrevne panikk anfall har noe med altfor sterke innstinkter å gjøre.
Sist endret av Juicekongen; 9. januar 2013 kl. 21:27.
Vi blir redd når vi ikke vet hvordan vi skal håndtere ting. Derfor er det viktig å prøve og feile. Og ta igjen med idioter.
Når man begynner å tenke,da kommer redselen!
Redsel, frykt, angst. Fra naturens side er det selvfølgelig meningen at vi skal overleve, og da har vi altså innebygde stoffer som påvirker hjernens belønningssenter. Vi har mange av disse men når det kommer til nevnte følelser er det adrenalin som utløses ved angst, trening eller redsel. Regner med at du har hørt om fight or flight reaksjonen. Vi har også noradrenalin som utløses fra binyrene. Og disse hormonene jobber sammen med å gjøre deg mer oppmerksom og "klar" når det trengs. Eller gi en god følelse når man trener og driver med ekstremsport. Det finnes også en haug av andre stoffer som f.eks Phenylethylamin, som dannes i store mengder når man er forelsket. Eller Endorfiner som utløses ved behov som kroppens eget smertestillene, seretonin og mange andre. Alt dette er mekanismer som utgjør en forskjell og er med på å hjelpe oss for å overleve. Enkelt og greit. Ikke rart veldig mange er litt ekstra på vakt. Selv har jeg kompleks PTSD. Noe som gjør at jeg utskillelser for mye av endogene stresshormoner. Det som forbereder kroppen på fare.
Sist endret av Lucy In The Sky; 9. januar 2013 kl. 21:42.
Sitat av crazyFox Vis innlegg
Når man begynner å tenke,da kommer redselen!
Vis hele sitatet...
Da må man finne svar på hvorfor man blir redd. Det er alltid et svar.
Men mennesker har også forskjellige instinkter. Og instinktene kan endres/formes etter omgivelser/behov med tid og mestring, i de fleste tilfeller.
Sist endret av Troennes; 9. januar 2013 kl. 22:29.
Trådstarter
Vær gang jeg skvetter/blir redd av noe gjør det helt forferdelig vondt i kroppen, skjennes ut som jeg får et slaks støt på en måte. Og det varer en stund også, sikkert adrenalinet tenker jeg : p

Men jeg trudde adrenalin skulle være en "gøy" følelse, men for meg er den bare vondt isåfall. x)
Sist endret av Frktm; 9. januar 2013 kl. 22:32.