Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 7280
Heisann. Har et spørsmål angående det å røyke i forhold til hund osv.

Det har seg sånn at mange (om ikke alle) videregående skoler i Oslo vil få besøk av politi med hund i noen tilfeldige klasser (ihvertfall der jeg går). Besøket kommer på ubestemt tid, jeg har fått høre alt fra de neste fire ukene til hele skoleåret fra forskjellige kamerater omkring på forskjellige skoler. Tiltaket går ut på at politiet skal snakke litt om narkotika generelt og informere ungdommer om ting og tang, etterfulgt av et søk gjennom klasserommet med hund. Vi har fått med et skriv hjem hvor det står litt av hvert om hva som skal foregå. Leste litt på en pdf fil på nettet, fra fronter, skrevet av politiet. Der står det at det å ikke delta ikke vil være mistenkelig. Dette hadde gått helt fint om jeg hadde vært 18, men det har seg dessverre ikke sånn. Skrivet vi fikk av skolen skal leveres inn med signatur hjemme fra og avkrysning på enten vil være til stede eller vil ikke være til stede. Mor i huset vet ikke at jeg røyker og jeg ville bare blitt stående å se rar ut hvis jeg hadde sagt jeg ikke ville være til stede. Derfor blir det til at jeg er til stede under hundesøket.

Jeg og noen kamerater hadde tenkt å fyre opp en av de neste helgene som kommer og spørsmålet er om en bikkje kan lukte bruk hvis jeg feks bruker klær jeg aldri bruker på skolen, dusjer, dynker meg selv i parfyme eller hva som skal til. Evt hvor lenge jeg må vente før hunden ikke klarer å lukte noe.

Seriøse svar blir jeg svært takknemlig for. Kom gjerne med forhåndsregler å ta for å unngå å bli kraftig sniffa på av bikkja, saklige innlegg ang politiets tiltak, eller andre OT ting.

Takk på forhånd.
Jeg har blitt snust på av hund på flyplassen etter mang en utenlandstur og har aldri blitt stoppet. Det siste jeg gjorde før jeg forlot Amsterdam var å røyke en feit en, og selv om jeg sørget for å reise i klær som ikke var gjennomtrukket av røyk hadde jeg jo røkt og håndtert bare timer før møte med hunden.

Enten så må narkohundene jeg har møtt være vanlig hunder som som kun brukes avskrekkende, være totalt uten yrkesstolthet, eller så må du faktisk ha hatt ting på deg for at hundene skal kjenne det. Jeg kom også i skade for å reise med en sekk jeg hadde oppbevart greier i utallige ganger under en tur til London. Hunden ga meg ikke noen form for oppmerksomhet, utenom å virke leken og menneskekjær
bruker klær jeg aldri bruker på skolen.

Her skrev du løsningen selv. Tenk på at selv sko kan lukte hvis kontakt har oppstått. Vaske håret og kroppen kan vel være smart. Men det har vel kun noe å si om kontrollen skjer dagen etterpå.

"Skrivet vi fikk av skolen skal leveres inn med signatur hjemme fra og avkrysning på enten vil være til stede eller vil ikke være til stede."

Dette stinket lang vei. Sikkert for at personalet på skolen skal følge med på enkelte i ettertid.
Sist endret av St.Vitus; 22. november 2012 kl. 23:32.
Takk for svar til begge av dere

I værste fall kan det være tilfelle at den skjer dagen etter.

Btw:Her er linken til politiets skriv.

Edit:
Dette stinket lang vei. Sikkert for at personalet på skolen skal følge med på enkelte i ettertid.
Vis hele sitatet...
Læreren vår ga utrykk for dette da vi fikk utdelt arket.
Sist endret av Dolan Duk; 22. november 2012 kl. 23:38.
Krever innlogging.
Ouch, beklager :-/ ... Funker for meg selvom jeg er avlogget fronter.
hunder kan lett markere på klær som har vært i ett rom der det har blitt røyket. Dette gjerlder personlig erfraring da en hund markerte meg. Jeg hadde oppholdt meg hos venner som røykte flere uker før.
Samme det vell om hunden markerer deg så lenge du ikke har noe på deg?
Bare si at du ikke har peiling selv.
Erfaringen jeg har med politihunder er at de ikke alltid er på "jobb." På hove hadde jeg et par dropp med mdma og en bag med weed på meg flere ganger da jeg gikk forbi politihunder. Ble ikke markert en eneste gang, og vil tro jeg møtte de 8-9 ganger illøpet av hove.

Det jeg mener er at, det er ikke alltid hunden er på jobb selvom føreren tror han er på jobb, og det er veldig individuelt hva de klarer å snuse seg frem til.

Røyk videre, bare vær forsiktig med å ta med deg noe på skolen, det har ikke noe å gjøre der uansett.

Dersom du blir snust på og ikke har noe på deg, ikke vær redd, benekt all kjennskap til det.
Hundene blir ikke å markere deg vist du ikke har noe på deg eller bruker klær som du har hatt weed i uten å ha vasket dem !
De kan ikke ta deg for noe dersom du ikke har noe på deg, eller er tydelig rusa.
Forresten, ganske mange narkotikahunder markerer ikke hvis de ikke
Kanskje verdt å nevne at enkelte hunderaser kan lukte kreft og andre uhumskheter inni kroppen til et menneske. Så jeg
vil ikke anbefale deg å undervurdere hunders luktesans, for da kan du jammen få deg en skikkelig overaskelse.
Du får rett og slett ta deg en skikkelig dusj, og rene klær. Ikke dynk deg i overdrevent mye parfyme med mindre du vanligvis gjør det. En grundig tannpuss skader nok heller ikke.

Akkurat dette med at de sender politi med bikkjer på skoler for å sjekke elever helt random provoserer meg kraftig altså.. Og at de er så frekke at de faktisk skriver at det er misstenkelig å ikke delta.. Hvafaen?
Snart bytter de vell ut barnehagetanter med vektere også..
Sitat av Dolan Duk Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det hadde vært veldig interessant om du lagret denne pdf-en og la den ut et sted uten innlogging. Jeg går ikke på skole, og har bare lest om denne hundegreia i avisene. Kunne gjerne tenkt meg å sett hvordan de selv fremstiller saken.

For øvrig kan dette være interessant lesning. Bare vært oppmerksom på at dette er én advokats påstander, som ennå ikke har vært prøvd i noen rett. I praksis betyr det at politiet ikke trenger å bry seg om det han sier.
Sitat av FakeID Vis innlegg
Dersom du blir snust på og ikke har noe på deg, ikke vær redd, benekt all kjennskap til det.
Vis hele sitatet...
Dette -titegn-
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Sa nei selv, men mamma krysset av "ja" og signerte... Så kommer hun med den typiske "har du noe å skjule?". Kom bare opp med at jeg ikke liker å bli sett på som en potensiell kriminell og at jeg ikke har noe behov for å bevise at jeg følger loven. Jaja, leverer ikke lappen, og man kan gå fra klasserommet selv om man har sagt ja på forhånd, men foreldrene blir informert.
Har ikke noe å si om du har noe på deg eller ikke. Hvis bikkja markerer deg blir du tatt med på pissings uansett. Vet det siden det skjedde med to i klassa mi for litt siden. Så du må nok vaske deg og klærne dine hvis du skal være trygg.
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Sa nei selv, men mamma krysset av "ja" og signerte... Så kommer hun med den typiske "har du noe å skjule?". Kom bare opp med at jeg ikke liker å bli sett på som en potensiell kriminell og at jeg ikke har noe behov for å bevise at jeg følger loven. Jaja, leverer ikke lappen, og man kan gå fra klasserommet selv om man har sagt ja på forhånd, men foreldrene blir informert.
Vis hele sitatet...
Den strategien er jo jevngod med å bli tatt. Foreldrene dine er ikke dummere enn at de skjønner tegninga da.
Jeg veit dette blir litt moralpreken.

Men hvis du er redd for å bli tatt og du veit det kommer en kontroll? Hvorfor ikke bare la vær å røyke?

Er vel ikke noe poeng og ta sjangsen? Eller så får du røyke i vei, gjennomføre de tiltaka som allerede er nevnet her og "rulle terningen". Det kan umulig være så viktig for deg å få røyka?
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Den strategien er jo jevngod med å bli tatt. Foreldrene dine er ikke dummere enn at de skjønner tegninga da.
Vis hele sitatet...
Hvem sa at jeg røyket?
Men gjør det noe å bli sniffet på egentlig? For all del så har du vært på fest eller i en bil hvor noen har røykt uten at du var klar over det. Bare lukt er vel ingen grunn til å måtte avlegge urinprøve eller lignende?

Bare vær forsiktig og ikke ha med noe på skolen.
Jeg ville nå uansett trodd at sønnen min hadde vært borti noe om han hadde gjort det du sa. De fleste som er uskyldige synes faktisk det er helt greit å bevise sin uskyld.
*insert tittel her*
Jeg tror jeg leste en plass at mennesker trenger 600 luktpartikler for å lukte noe, mens hunder trenger under 1 eller noe sånt. Har ikke kilder til og backe det opp atm :P

Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg ville nå uansett trodd at sønnen min hadde vært borti noe om han hadde gjort det du sa. De fleste som er uskyldige synes faktisk det er helt greit å bevise sin uskyld.
Vis hele sitatet...
Jeg liker å få feks. politiet til å tro at jeg røyker hasj, for så å motbevise det :3
Sist endret av kodi4k; 23. november 2012 kl. 20:18.
Sitat av kodi4k Vis innlegg
Jeg tror jeg leste en plass at mennesker trenger 600 luktpartikler for å lukte noe, mens hunder trenger under 1 eller noe sånt. Har ikke kilder til og backe det opp atm :P



Jeg liker å få feks. politiet til å tro at jeg røyker hasj, for så å motbevise det :3
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man lukte mindre enn én luktpartikkel? Enten så finnes det en partikkel der, eller så finnes det ingen. Det er ingenting som heter en halv luktpartikkel, da er det et annet stoff og lukter annerledes.

Lukt måles i konsentrasjon. Om jeg får 600 luktpartikler i nesen i løpet av 5 sekunder eller 10 timer, er veldig relevant for om jeg lukter det eller ikke.

Hunder kan lukte konsentrasjoner ned til 10^-12-10^-18 M, mens mennesker kan lukte konsentrasjoner (ihvertfall) ned til 3*10^-11 M. Terskelverdiene har en forskjell på 100-10 000. Selv om jeg har hørt om mennesker som de påstår har like god luktesans som en narkohund. Var en fyr på et norsk TV-program her forleden, han som luktet seg frem til ingrediensene i Grandiosa.
Sitat av Klorofyll Vis innlegg
Og at de er så frekke at de faktisk skriver at det er misstenkelig å ikke delta.. Hvafaen?
Snart bytter de vell ut barnehagetanter med vektere også..
Vis hele sitatet...
Han skriver jo at de har presisert at det ikke er mistenkelig å ikke delta.. Litt dårlig formulert kanskje, men du trenger hvertfall ikke å hisse deg opp for akuratt den tingen
-All befatning med narkotika er straffbart. Sitat fra PDFen
Trodde kun det var straffbart for utsagssteder og selge røyk og alkohol til mindreårige jeg, visste heller ikke at elevene kan straffes for å drikke en kvadruppel espresso.
Merkelig at grynterne skal få bestemme hva som skal kalles narkotika og ikke.
Folket skal villedes!
Gapestokk strategi det politiet gjør her. De som blir tatt vil kanskje ikke at hele klassen skal vite at de røyker hasj eller tar andre rusmiddler. Men nå blir de jo holdt foran hele klassen og kalt kriminell. Jeg ser absolutt ikke noe positivt med dette tiltaket her, kun politiets mistenkeligjøring av en hel generasjon.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Gapestokk strategi det politiet gjør her. De som blir tatt vil kanskje ikke at hele klassen skal vite at de røyker hasj eller tar andre rusmiddler. Men nå blir de jo holdt foran hele klassen og kalt kriminell. Jeg ser absolutt ikke noe positivt med dette tiltaket her, kun politiets mistenkeligjøring av en hel generasjon.
Vis hele sitatet...
Enig! Blir veldig "ungdommen nå til dags"-mentalitet. Viser bare utrolig lite tillit til ungdom generelt. Og det å ta folk foran en hel skoleklasse er ingen ordentlig måte å gjøre det på, spør du meg..
Uff, ble dårlig av å lese det skriptet. Hva er poenget egentlig? Vise frem bikkjene? Politiet har ingenting å gjøre på skoler, med mindre det er ekstraordinære tilstander der.
Enda flauere hvis bikkja reagerer på læreren!
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Susanna, det er grunnen til at jeg ikke liker denne utviklingen. Hilsen lærerstudent.
Noen som har hatt besøk enda?
Er svært interessant om bikkja venter rett utenfor klasserommet, da vil jo de som velger å forlate klasserommet også bli lukta på?
Sist endret av ghælz; 28. november 2012 kl. 16:35.
Sitat av ghælz Vis innlegg
Er svært interessant om bikkja venter rett utenfor klasserommet, da vil jo de som velger å forlate klasserommet også bli lukta på?
Vis hele sitatet...
Jeg tror bikkjene må få beskjed om å søke for at de skal gjør det..
Den sitter iallefall helt rolig frem til de knipser eller noe rett foran ansiktet på den.
Sist endret av Novice; 28. november 2012 kl. 17:09.
Hundene har jo ikke 100% succes rate heller da. Satt med en kompis på TG hvor han som ikke har røyka i hele sitt liv ble markert fremfor meg som trakk et par dager før.
Var vel 14 som ble markert av hund og på urinprøve testet 2 positivt. jeg og en kompis som hadde røyka ble som sagt ikke markert, og jeg klappet bikkja:P
Fikk dette skrivet for 2 uker siden og krysset av på at jeg ikke skal delta.
Tenkte at de kanskje står rett utenfor døren, men da kommer jeg til å be dem fjerne bikkja.
Kan de fortsatt velge å stå der slik at jeg må gå forbi hunden?


Kan de kreve urin/blodprøve ved at bikkja markerer på deg?
Vet de kan ransake deg til du er helt naken, men kan de kreve urin/blodprøve hvis de ikke finner noe på deg eller har sett deg røyke?
Sitat av Susanna Vis innlegg
De fleste som er uskyldige synes faktisk det er helt greit å bevise sin uskyld.
Vis hele sitatet...
hva er adressa di? regner med du samtykker til å bevise din uskyld.
Det er spesifisert på utdanningsetaten sine nettsider at det ikke skal behandles som mistenksomt å nekte. Jeg ville sterkt anbefale deg at dere nekter, og at både du og dine foreldre begrunner det med prinsippielle årsaker. Dette synet støttes av mange advokater, partiet Venstre og elevorganisasjonen. Selv ville jeg nektet selv om jeg ikke røyker. Du burde få med flere og nekte av prinsippielle årsaker, det er viktig at borgerne ikke lar seg tråkke på i forhold til sine rettigheter på denne måten. Å si "nekte" blir også feil. Man benytter seg av sin rett til å reservere seg, med gode årsaker. Det er det riktige og moralske valget å gjøre.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostla...ngen/1.8407788

Bortsett fra det ville jeg anbefale deg å uansett aldri ha med noe på skolen fremover, og aldri gå i klær på skolen som ikke har vært vasket etter å ha vært i et rom der det har blitt røyket.

Susanna: det er en vanvittig udemokratisk tankegang. Hvis det er slik du tenker, så ville du kanskje trivdes bedre i Kina enn i Norge. Jeg synes alle burde ta stilling til det prinsippielle i dette og nekte på bakgrunn av det, og kun det. For å være solidariske. Politiet begår her et udemokratisk overtramp, og det skal man ikke godta. Taktikken med å sende dette hjem til foreldrene er forkastelig.

Susanna sier "Den strategien er jo jevngod med å bli tatt. Foreldrene dine er ikke dummere enn at de skjønner tegninga da."

Og så da? Dessuten, som han sier selv, hvem sa at han røyker? Det er foreldrene og skolen som trenger en oppdatering på hva som foregår i verden. Cannabis er mindre farlig enn alkohol, og vi er inne i en langsom prosess som vil ende med at det blir lovlig og at vi vil skamme oss over sånne ting som disse hundebesøkene.

Jeg skal vedde på at det er mange som ikke røyker en gang som kommer til å si nei. Fordi de er politisk oppvakte, modige og prinsippielle. De burde være kjempestolte. Det er det som er ekte demokratisk deltakelse.
Åssen er det ang pissings? Tror dere de kan kreve det hvis hunden markerer? Har ALDRI på meg noe på skolen.
Sitat av Dolan Duk Vis innlegg
Åssen er det ang pissings? Tror dere de kan kreve det hvis hunden markerer? Har ALDRI på meg noe på skolen.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg kan garantere dette 100%, så er jeg rimelig sikker på at du kommer til å måtte pisse hvis du blir markert.
Jeg er rimelig sikker på å ha hørt at narkohunder på videregående skoler i Oslo hadde blitt forbudt? Vi har hvertfall sluttet å få slike besøk.


Sitat av Susanna Vis innlegg
Enda flauere hvis bikkja reagerer på læreren!
Vis hele sitatet...
Det skjedde her hehe
Sist endret av Apples&Oranges; 1. desember 2012 kl. 11:18.
Sitat av Apples&Oranges Vis innlegg
Det skjedde her hehe
Vis hele sitatet...
Hva skjedde med læreren da?
Ville jo vært galt om elevene måtte pisse men læreren slapp, de skal jo følge de samme lovene..
Sitat av Novice Vis innlegg
Hva skjedde med læreren da?
Ville jo vært galt om elevene måtte pisse men læreren slapp, de skal jo følge de samme lovene..
Vis hele sitatet...
Tror faktisk han hadde med seg litt i matboksen haha, han fikk sparken.
har et spørsmål angående det samme som trådstarter. Tror dere man blir tatt av hunden hvis man 2 dager før har røyket utendørs, hvis man fortsatt går med samme jakke og sko? det har ikke blitt oppbevart i jakken.
Det er helt umulig å si. Nei, jeg tror ikke du blir markert på. Men jo, hunden kan lukte det og markere. Vil du være helt safe, så skaff deg egne "røyke-klær", altså klær du kun bruker til røyking.
Sist endret av Kronisk; 2. desember 2012 kl. 04:50.
Stortinget har ferdigbehandlet saken.
Forslag fra André Oktay Dahl, Anders B. Werp, Bent Høie, Jan Tore Sanner, Linda C. Hofstad Helleland, Svein Harberg
Saken er behandlet i justiskomiteen

Forslag fra (H)
Vedtak i korthet

Stortinget har drøftet forslag fra representanter fra Høyre om bekjempelse av narkotika på skoler. Forslaget om å be regjeringen sikre at politiet har adgang til å gjennomføre forebyggende tiltak med bruk av narkotikahund (herunder på skoler) fikk flertall i Stortinget. Det var også flertall for å henstille til regjeringen å sikre at det etableres flere narkotikahundekvipasjer til bruk for politiet. I tillegg ble det enstemmig vedtatt at forebyggende besøk skal foregå innenfor reglene som gjelder for dette, og adskilles strengt fra ransaking av elever og deres eiendeler hvor loven krever skjellig grunn til mistanke. Videre vedtok Stortinget enstemmig et forslag fra Venstre om at det skal presiseres overfor politiet at det må innhentes skriftlig samtykke før det gjennomføres eventuelle personverninngripende narkotikaaksjoner ved skolene.

Behandling og vedtak
Saken er ferdigbehandlet.
Vedtak i samsvar med innstillingen med avvik/tillegg
Vis hele sitatet...

Fant noe mer her gitt.
Her ligger linken
Sist endret av Dolan Duk; 4. desember 2012 kl. 00:03.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har ikkje lest hele tråden siden dette berører meg ikkje, men har lest PDF filen som ble lagt ut. Og fikk bare en liten ide, i dokumentet sto det jo:
Sitat av Politiskriv.pdf
Hvis en mindreårig elev som har forhåndssamtykket likevel ikke ønsker å delta på undersøkelsen kan skolen etter en nærmere vurdering varsle de foresatte om dette.
Vis hele sitatet...
Så det betyr vel at hvis ikkje dem ønsker å delta, så for dem muligheten til å forlate klasserommet under søket. Men hva om hele klassen avtaler på forhånd at alle vil nekte å være til stedet under søket, da skal jo alle som ikkje ønsker få ta med seg tingene og forlate klasserommet. Og gjerne få flere klasser med på å nekte søk, hadde vært tøft hvis alle elevene på hele skolen hadde nektet å bli søkt, men dette vil jo være praktisk umulig.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg har ikkje lest hele tråden siden dette berører meg ikkje, men har lest PDF filen som ble lagt ut. Og fikk bare en liten ide, i dokumentet sto det jo:


Så det betyr vel at hvis ikkje dem ønsker å delta, så for dem muligheten til å forlate klasserommet under søket. Men hva om hele klassen avtaler på forhånd at alle vil nekte å være til stedet under søket, da skal jo alle som ikkje ønsker få ta med seg tingene og forlate klasserommet. Og gjerne få flere klasser med på å nekte søk, hadde vært tøft hvis alle elevene på hele skolen hadde nektet å bli søkt, men dette vil jo være praktisk umulig.
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk en morsom historie angående det. En onsdag vi hadde samfunnsfag så gikk andreklassingene rundt til de forskjellige klasserommene og delte ut samtykkeskjemaene. De fleste klassene fikk det, men når to stykker banket på for å spørre om et minutt eller to til å dele ut skjemaene så sa læreren vår "Nei, bare gå ut.", fordi han gikk igjennom noen viktige greier.

Med andre ord, så var det ingen i klassen min som fikk samtykkeskjemaet, og såvidt jeg vet så har de jo ikke lov til å ransake oss uten at vi har samtykker skjemaene.

Gleder meg til å se hva skjer
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Må bare starte med å si at jeg ikke driver med cannabis, såvidt noe alkohol men ellers ingenting.

Tydeligvis er jeg den eneste i klassen som ser ut til å skjønne synspunktet mitt, jeg synes det er feil at politiet skal komme for å "informere og demonstrere narkotikahunder"(rart vi ikke får vite når de kommer da) og evt ta noen foran hele klassen. Enda mer feil er at hvis man nekter, blir man sett på som enda mer potensiell kriminell enn man allerede er, og at man må ha samtaler og dømmende blikk fra lærere og medelever. Jeg har snakket med kompiser i klassen om å boikotte razziaen, men de vil ikke selv om de ikke har noe å bekymre seg for. Det eneste folk er redde for er om hunden lukter snus.. selv har læreren min sagt at han skal gå ut, og en kompis sa han kanskje ble med, men resten sier det bare er dumt. Men forsåvidt har jeg alltid vært litt foran de andre når det gjelder politiske meninger, personvern og rettigheter, og folk tenker alltid at jeg er rar før det går noen år og de deler akkurat det samme synet som meg.

Som folk har sagt, jeg liker absolutt ikke denne utviklingen.
Sist endret av ZayCuBez; 29. januar 2013 kl. 09:14.