Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  94 8809
http://www.dagbladet.no/2010/10/09/n...alem/13758641/

Joda, jeg ser godt hva han gjør. Han kjører på to barn. Det er brutalt og særdeles voldelig. Men jeg ser også hva som skjer rundt bilden: Vokste og barn med stein og kamuflerte ansikter, fotografer, alt tyder på at dette er et bakholdsangrep fra palestinernes side. Det ropes og skrikes og bilen omringes. Først bremser bilen tydelig ned og den prøver å svinge seg gjennom, men så gir den gass og kjører på de to barna som står med kamuflerte ansikter og stein i hendene.

Da tenker jeg: Hadde ikke jeg gjort det samme? Jeg hadde jo fryktet for mitt liv, og i en slik situasjon kan ikke jeg garantere for at jeg hadde sett forskjell på gutt og mann. Jeg ser jo også at han bremser opp etter påkjørselen, og tenker at dette kan være fordi han er usikker på hva han skal gjøre. Han ser deretter at de begge er ved bevissthet, og kjører videre. Ikke vet jeg, men det jeg får ut av denne saken er et utrolig sinne mot foreldrene og de voksne som står på sidelinjen og hisser opp barn på denne måten. Klarer de ikke å se dette selv? Det er synd at en slik hendelse nå vil skape enda større uro i området, og jeg klarer ikke å føle den minste sympati for palestinerne i denne situasjonen, noe jeg mener jeg vanligvis gjør. Ikke er jeg en fan av Dagbladets journalistikk heller, og denne saken er bare en av flere som viser et veldig lite reflektert og nyansert bilde.

Det er ikke en nyhet at media vil selge saken sin og er svært så subjektiv i fremstillingen, men debatt rundt problemstillingen er alltid sunt. Jeg vil gjerne høre deres synspunkter på denne hendelsen, og ikke minst Dagbladets fremstilling av saken, og Israel-Palestina-konflikten i sin helhet.
Jeg hadde også stoppet opp... så rygget tilbake for å forsikre meg om idioten var død.

Hva faen forventer de når de står og kaster STEIN på en BIL?
Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Først bremser bilen tydelig ned og den prøver å svinge seg gjennom, men så gir den gass og kjører på de to barna som står med kamuflerte ansikter og stein i hendene.
Vis hele sitatet...
Der ser du faktisk feil, det er en optisk illusjon at han gir gass, føreren bremser hele veien.
Solkongen
Keyser Söze's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Der ser du faktisk feil, det er en optisk illusjon at han gir gass, føreren bremser hele veien.
Vis hele sitatet...
Ja, det ser jeg faktisk nå. Takk for at du påpekte det. Jeg mener dog at dette bare ytterligere understreker poenget mitt, de løper mot en bil i fart som prøver å svinge unna mens den bremser. Jeg klarer ikke å klandre føreren for noe av det som skjedde.
Bilen bak står stille, så han må nødt til å ha gitt gass ?
Andre detaljer er jo bilen som står parkert så praktisk til at det er umulig for bilføreren å se at det står en flokk unger klare med steiner.
Det ser veldig ut som om dette er et overraskelsesangrep og at situasjonen var fremprovosert av barna.
Føreren forsøker bremse, men klarer det ikke og barna springer selv mot bilen og forsøker ikke unngå den, de oppsøker den. Sjåføren gjør helt riktig med å kjøre bort etterpå da han jo blir fortsatt angrepet med stein, og det er folk tilstede som kan hjelpe.

Det later til å være voksne i nærheten som ikke reagerer på barna heller. Jeg synes ikke voksne skal akseptere at barn går i frontlinjen for det som åpenbart kan ende i vold og skade på barna - slik som her. Dette er en form for barnesoldater som blir brukt. Tragisk for barnet som nå kan bli livstruende skadd og vokser opp i en evig kampkultur - og skammelig for de foreldre og voksne som bruker dem til det.
Sist endret av Kinseek; 9. oktober 2010 kl. 22:17.
Det er ingen overaskelse at de blir meid ned når de løper foren bilen. Bakruten på bilen hans ble også knust under angrepet. Er det rart han kjører sin vei når han blir angrepet av ville barn med stein?
Insinuerer du at media hadde skapt/kjøpt scenen
Nei media har ikke skapt\kjøpt scenen. Men de vinkler saken i helt feil retning.
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Nei media har ikke skapt\kjøpt scenen. Men de vinkler saken i helt feil retning.
Vis hele sitatet...
Legg merke til at det står media der allerede, dvs de som filmer det. De har nok "kjøpt" saken.
Tror ikke det. Tror de ville vært der uansett om bosetteren hadde kommet forbi eller ikke. Tror ungene, med sin opptreden, har "lokket" kameraene dit.
Pluss at ungene har blitt ekstra oppspillt nettop på grunn av kameraene.
Solkongen
Keyser Söze's Avatar
Trådstarter
Sitat av keentoo Vis innlegg
Insinuerer du at media hadde skapt/kjøpt scenen
Vis hele sitatet...
Som meitemark påpeker, media er til stede. Jeg tror at i dette tilfellet er "media" ganske tilknyttet Hamas eller andre grupperinger som driver med sterk propagandavirksomhet for palestinerne, som det så mange flere ganker tidligere er blitt påvist at skaper scener for å vinne sympati. Det er greit med Israel-kritikk, men en skal være veldig oppmerksom på at det på palestinsk side forgår sterk iscenesettelse.
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Tror ikke det. Tror de ville vært der uansett om bosetteren hadde kommet forbi eller ikke. Tror ungene, med sin opptreden, har "lokket" kameraene dit.
Pluss at ungene har blitt ekstra oppspillt nettop på grunn av kameraene.
Vis hele sitatet...
Se rundt 0:20, da ser du hvor mange folk med kamera som står der. De trenger ikke å ha betalt ungene i det hele tatt, de kan bare ha fortalt at akkurat der og da vil det komme en israeler...
Ingen barn fortjener dette, men du kan ikke klandre føreren av bilen som tydeligvis ikke ville sette seg selv i fare og få bilen sin vraket. I tillegg til dette løper barna mot bilen. Det jeg syns er veldig rart, er at media plutselig vinkler saken MOT Israel? Den er jo som regel vinklet mot muslimer. Også kan vi ikke med hånda på hjertet si hva som er hundre prosent riktig og galt i dette landet(siden vi ikke har opplevd det selv), når folk fort kan handle irrasjonelt når de lever under slike forhold..
Sist endret av Noizy; 9. oktober 2010 kl. 23:07.
Når man oppfører seg som en ape så fortjener man også å bli påkjørt av en bil. Synd han ikke kjørte med en f650 ford truck
Joda, ser hvor du vil. Men ikke på grunn av kamerafolkene, men pga at vi ikke vet hva som har skjedd i forkant. Så fullt mulig at reporterne har vært med på å skape ekstra iger hos ungene. Kall meg naiv, men tror ikke reporterne har gitt dem stein og giret dem opp. Men en aldrig så liten opplysning om hvem som kommer kan hende. Så tror at ungene hadde stått der uansett med stein, men kanskje med mindre agressjon.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Når man oppfører seg som en ape så fortjener man også å bli påkjørt av en bil. Synd han ikke kjørte med en f650 ford truck
Vis hele sitatet...
Herregud så trangsynt. Alle barn kan oppføre seg enormt dårlig til tider. Betyr det at de skal straffes på denne måten? Hva med seriemordere? Er ikke du imot steining og slikt? Hva hvis ditt barn hadde gjort dette? Hadde du straffet han med husarrest i en måned og gå tenk på hva du har gjort, eller hadde du fyrt opp bilen og kjørt han over?

Vær så snill, ikke kom med "mitt barn hadde aldri gjort dette" eller "jeg har ikke barn, men de kommer aldri til å bli sånn", for du vil bli overrasket på hva barn kan finne på uten å tenke over konsekvensene
Sist endret av Noizy; 9. oktober 2010 kl. 23:19.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Når man oppfører seg som en ape så fortjener man også å bli påkjørt av en bil. Synd han ikke kjørte med en f650 ford truck
Vis hele sitatet...
Lett for oss å si som ikke opplever det de gjør hver dag.
Og barna ble vel ikke kjørt OVER slik som DB skriver, for da ville de vel ha vært under bilen, og det var de da ikke.
Er dette engentlig noe å diskutere? Alle med litt omløp hadde kjørt de rett ned og kommet seg videre. Liten vits å stoppe opp for maskerte banditter, uansett alder.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Se rundt 0:20, da ser du hvor mange folk med kamera som står der. De trenger ikke å ha betalt ungene i det hele tatt, de kan bare ha fortalt at akkurat der og da vil det komme en israeler...
Vis hele sitatet...
Faktisk, hvis du leser saken, så er det ikke en hvilken som helst israeler, det er lederen for en høyreekstrem bosetter-organisasjon som jobber i praksis for å rense palestina for palestinere. Jeg hadde også kastet stein på fyren hadde han jobbet for at bare polakker skal få lov til å stemme, får bosette seg hvor de vil, uavhengig av avtaler og generellt ment at nordmenn burde se komme seg til helvete fekk fra Norge.

Det som er sykt med denne saken er faktisk hvordan den blir framstilt av media. Det er ganske tydelig at det er et pr-stunt. Litt vanskelig å se hvem som fikser det, kan være palestinere som vil vise ett bilde av kjipe israelere. men det kan også være ett sinnsykt kynisk stunt fra israelsk side. Vanskelig å si uten at vi vet noe mer.



Når det er sagt. La merke til en ting til. Bilen svinger over i feil kjøreretning og inn på kollisjonskurs med de ungene som løper ut mot samme side av veien. Det kan selvfølgelig være på grunn av at det er en vanskelig og kaotisk situasjon, men ja. Det er vanskelig å tolke noe sikkert ut ifra denne videoen, annet enn at det er noen som noen synes er kjipe nok til å kaste stein på bilen hans.

Det forandrer uansett ikke min mening om palestina-konflikten
Mange som er tøffe i trynet her. Jeg skal prøve å være like tøff: Jeg skulle ønska at ungene hadde hatt kraft nok i armene til å knuse trynet på sionistsvinet med steinene sine. Enhver død okkupant er en bra okkupant.
Sitat av Noizy Vis innlegg
Herregud så trangsynt. Alle barn kan oppføre seg enormt dårlig til tider. Betyr det at de skal straffes på denne måten? Hva med seriemordere? Er ikke du imot steining og slikt? Hva hvis ditt barn hadde gjort dette? Hadde du straffet han med husarrest i en måned og gå tenk på hva du har gjort, eller hadde du fyrt opp bilen og kjørt han over?
Vis hele sitatet...
Så plutselig bestemt alle barna seg å kaste stein på biler som kjører forbi , sånn helt uten videre ? Jeg er imot steining av biler ja Ser ut som borat kjørte bilen xD Jeg hadde også sefølgelig kjørt over han... Ta et spøk da man , herregud, du ser jo hvordan situasjonen der nede er, folk er jo ikke normale. Ser du egentlig hvor dumt utsagne ditt er ? Hvem av normale mennesker gjør noe sånt , bortsett fra han duden fra siste brennpunkt dokumentaren om at han tvingte han ene å løpe forann bilen hans . lolz
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Mange som er tøffe i trynet her. Jeg skal prøve å være like tøff: Jeg skulle ønska at ungene hadde hatt kraft nok i armene til å knuse trynet på sionistsvinet med steinene sine. Enhver død okkupant er en bra okkupant.
Vis hele sitatet...
Og det er vel nettopp derfor han kjører de ned. Han vet at de antageligvis har de samme tankene som deg, og kan derfor ikke stoppe opp.
Sitat av taeerom Vis innlegg
Faktisk, hvis du leser saken, så er det ikke en hvilken som helst israeler, det er lederen for en høyreekstrem bosetter-organisasjon
Vis hele sitatet...
He had it coming
Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Som meitemark påpeker, media er til stede. Jeg tror at i dette tilfellet er "media" ganske tilknyttet Hamas eller andre grupperinger som driver med sterk propagandavirksomhet for palestinerne, som det så mange flere ganker tidligere er blitt påvist at skaper scener for å vinne sympati. Det er greit med Israel-kritikk, men en skal være veldig oppmerksom på at det på palestinsk side forgår sterk iscenesettelse.
Vis hele sitatet...
Men propaganda er tydeligvis en legitim måte å gå frem på. Israel benytter seg av en mye styggere form for media-manipulering, de nekter pressen adgang til gaza så fort de selv er på offensiven og de konfiskerer video-opptak og blokkerer kommunikasjonskanaler (ref: feks. angrepet på gaza flotilla og opptrappingen av okkupasjonen vinteren 2009)
Ungene er en ting, det var plenty av voksne som burde ha vett nok til å stoppe kiddene fra å løpe i veien FØR de ble påkjørt. Først etter at de hadde fått bildene sine brydde de seg!
Jeg blir dessverre verken overrasket eller forskrekket av disse scenene. Jeg har sett med egne øyne hva okkupantene gjør med det palestinske folk og disse barna stiller seg uheldigvis i av rekken av barn og familier israelerne har ødelagt.

Til alle dere tastaturtøffinger; Ville dere behandlet disse menneskene som dine beste venner om de en dag banket på døren din og kastet deg ut av ditt eget hus for å si at fra nå skal de bo der?
Sist endret av ErikH; 10. oktober 2010 kl. 00:44.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Noizy Vis innlegg
Det jeg syns er veldig rart, er at media plutselig vinkler saken MOT Israel? Den er jo som regel vinklet mot muslimer.
Vis hele sitatet...
Er veldig enkelt når en voksen mann kjører på to barn.

Sitat av taeerom Vis innlegg
Faktisk, hvis du leser saken, så er det ikke en hvilken som helst israeler, det er lederen for en høyreekstrem bosetter-organisasjon som jobber i praksis for å rense palestina for palestinere.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er okkupasjon høyreorientert?
På hvilken måte er okkupasjon høyreorientert?
Vis hele sitatet...

Sitat av DAGBLADET
Elad er hebraisk for Davids by og er en høyrevridd rettighetsgruppe som har vært aktiv i Silwan siden 1991. Ifølge YNetNews, nettavisen til Israels største avis Yedioth Ahronoth, har gruppen i flere år jobbet for å gjøre det mulig med diskret eiendomskjøp for jøder i Silwan.
Vis hele sitatet...
Organisasjonen fyren er leder for er i følge artikkelen høyrevridd.

I Israelsk politikk er det faktisk sånn at på høyresiden har man ofte konservative og ortodokse jøder som vil gjøre alt i deres makt til å beholde staten Israel som en jødisk stat. Ikke stemmerett til ikke-jøder og sånn. (ikke dermed sagt at alle konservative og ortodokse jøder er høyrevridde).
Sitat av ErikH Vis innlegg
Til alle dere tastaturtøffinger; Ville dere behandlet disse menneskene som dine beste venner om de en dag banket på døren din og kastet deg ut av ditt eget hus for å si at fra nå skal de bo der?
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å behandle noen som venner å stå å kaste steiner på dem da. Uansett så er det jo tragisk at ungene har blitt såpass indoktrinerte med hat at de kan stå sånn å kaste steinere på biler. Er det noen som fortjener å få smake panseret på en bil så må det være foreldra dems.

Men jeg ser ærlig talt ikke hva denne Israelern kunne gjort annerledes når han først havna i en slik situasjon.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Uansett så er det jo tragisk at ungene har blitt såpass indoktrinerte med hat at de kan stå sånn å kaste steinere på biler. Er det noen som fortjener å få smake panseret på en bil så må det være foreldra dems.
Vis hele sitatet...
Hvis det er noen som fortjener å smake panseret på en bil, så er det den Israelske staten styrt av zionister som har sørget for at disse palestinske barna har vokst opp med okkupasjon, krig og krigsforbrytelser.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Mange som er tøffe i trynet her. Jeg skal prøve å være like tøff: Jeg skulle ønska at ungene hadde hatt kraft nok i armene til å knuse trynet på sionistsvinet med steinene sine. Enhver død okkupant er en bra okkupant.
Vis hele sitatet...
Foreslår at vi alle sender ungene våres ned dit så dem kan sloss for oss!

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvis det er noen som fortjener å smake panseret på en bil, så er det den Israelske staten styrt av zionister som har sørget for at disse palestinske barna har vokst opp med okkupasjon, krig og krigsforbrytelser.
Vis hele sitatet...
Det Israel driver med er ikke pent nei, men hadde disse ungene hadde litt oppegående foreldre så hadde de ikke stått der å kasta steiner. Det nytter ikke å bare skylde på en side i denne konflikten.
Ja, jeg er enig. Barn burde ikke kaste stein, det hjelper ikke akkurat på situasjonen. "jødebarna" blir lært opp på samme måte og det er virkelig en ond sirkel de blir dratt inn i fra de er spedbarn.
Men jeg ser ærlig talt ikke hva denne Israelern kunne gjort annerledes når han først havna i en slik situasjon.
Vis hele sitatet...
f.eks. ikke lede en organisasjon som har som hovedvirke å drive lobbyvirksomhet for å kaste disse ungene, familiene deres og resten av folket deres på gata. Nei sant det, det er jo forebyggende arbeid og det kan man jo ikke ha noe av.

Indoktrinert i hat? Han fyren i bilen er på ingen måte bedre. Ja det er feil å hate folk uten grunn, jeg mistenker at disse ungene har valide grunner til å mislike David Be'eri, sjåføren og lederen for en organisasjon tuftet på å øke jødisk tilstedeværelse i palestina.
Sitat av taeerom Vis innlegg
f.eks. ikke lede en organisasjon som har som hovedvirke å drive lobbyvirksomhet for å kaste disse ungene, familiene deres og resten av folket deres på gata. Nei sant det, det er jo forebyggende arbeid og det kan man jo ikke ha noe av.
Vis hele sitatet...
Leste du i det hele tatt sitatet? Skulle han gi fra seg ledervervet i organisasjonen mens han satt i bilen der?

Indoktrinert i hat? Han fyren i bilen er på ingen måte bedre. Ja det er feil å hate folk uten grunn, jeg mistenker at disse ungene har valide grunner til å mislike David Be'eri, sjåføren og lederen for en organisasjon tuftet på å øke jødisk tilstedeværelse i palestina.
Vis hele sitatet...
Fremdeles så er det ikke riktig måte å gjøre det på. Å det burde foreldra ha lært ungene. Men blant folka der nede er det nok uansett ganske vanskelig å finne noe med en iq på noe særlig over 70.

Begynner å lure på om det lureste ville vært å teppebomba både Israel og Palestina for å plassere ut noen unger der som verken vet hvem allah eller jesus er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Leste du i det hele tatt sitatet? Skulle han gi fra seg ledervervet i organisasjonen mens han satt i bilen der?
Vis hele sitatet...
Nei, eit realistisk alternativ ville jo vere å avstå frå å bygge på land FN gjentatte ganger har sagt er okkupert. Og i strid med folkeretten. Det er rart med det, en bør kanskje høre når så godt som samtlige land i verda faktisk tar til motmæle mot handlinger.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Fremdeles så er det ikke riktig måte å gjøre det på. Å det burde foreldra ha lært ungene. Men blant folka der nede er det nok uansett ganske vanskelig å finne noe med en iq på noe særlig over 70.
Vis hele sitatet...
Men fullt ut forståelig, med tanke på den ekstreme skilnaden det er på jøde og palestinar, og måten jødiske nybyggjarar tar seg til rette ved å rive opp palestinske olivenlundar for å bygge landsbyar inngjærda i piggtråd.


Sitat av legalize_it Vis innlegg
Begynner å lure på om det lureste ville vært å teppebomba både Israel og Palestina for å plassere ut noen unger der som verken vet hvem allah eller jesus er.
Vis hele sitatet...
Så da bør du kanskje sjå på historia til staten Israel, og kven som er utlassert der?
Sist endret av vidarlo; 10. oktober 2010 kl. 03:12.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, eit realistisk alternativ ville jo vere å avstå frå å bygge på land FN gjentatte ganger har sagt er okkupert. Og i strid med folkeretten. Det er rart med det, en bør kanskje høre når så godt som samtlige land i verda faktisk tar til motmæle mot handlinger.
Vis hele sitatet...
Ok... Så når han kom kjørende å så ungene skulle kaste stein på han, så burde han ha snudd på en 5øring, kjørt tilbake, rivd alle bosetningene og deretter. Merk at jeg snakka om den situasjonen han var i akkurat der.

Men fullt ut forståelig, med tanke på den ekstreme skilnaden det er på jøde og palestinar, og måten jødiske nybyggjarar tar seg til rette ved å rive opp palestinske olivenlundar for å bygge landsbyar inngjærda i piggtråd.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke forståelig. Vil foreldra kjempe mot Israelere så får de gjøre det selv, å ikke sende små unger ut for å gjøre det for dem.


Så da bør du kanskje sjå på historia til staten Israel, og kven som er utlassert der?
Vis hele sitatet...
Jeg har lest historien der nede, å det Israel driver med er ganske så ille ja. Det forslaget var ikke helt seriøst ment, men ærlig talt så skjønner jeg ikke hvordan maktpersonene der nede å verden generelt kan sitte å se på at generasjon på generasjon av sivile lider. Å slå det sammen til en stat hvor alle har samme rettigheter hadde nok vært en begynnelse. Ingen av folkeslaga har egentlig vist seg værdig til å få styre no særlig selv. Så egentlig kan vi jo behandle dem som unger når dem oppfører seg som noen.
Jeg er ikke tøff i trynet.
Men selvom jeg hadde gjort noe "gærent" og det kom en skokk med folk løpende mot bilen min mens de kastet stein, hadde jeg kjørt over så mange jeg klarte uten å se meg tilbake. Iallefall når steinene faktisk knuser vinduene på bilen min.

Hva hadde skjedd om en av de titals steinene hadde truffet meg i hode og jeg hadde svimet av eller kræsjet?. Tviler på at noen av dem hadde kommet å hjulpet meg for å si det sånn.

Edit: Merk: Jeg har medfølelse for Palestinerne, med tanke på den urett som utøves mot dem.
Sist endret av BoinTjau; 10. oktober 2010 kl. 04:09.
Det er helt tydelig at de setter israelerne i en vanskelig situasjon, når sivile og barn blir brukt som våpen/skjold mot militære. Hvordan skal man stoppe fiender som angriper fra sivile bosetninger, eller sender barna til å krige for seg, mens de står på siden å ser på. Værre blir det også når resten av verden hyler og skriker hver gang de svarer på angrep.
Liker ikke Israel først og framst pga. arogansen deres, men ser problemet deres.
Bla bla bla...lærer opp ungene til hat...menneskelige skjold osv. Det vil ta meg tjue sekunder å google meg fram til episoder hvor Israel har sendt palestinske unger foran seg under angrep eller for å søke etter bomber, samt filmer av jødiske barn som spytter og kaster stein mot palestinerene.

Begge sider av konflikten bruker vold og unger på begge sider av konflikten blir lært opp til å hate hverandre. Det er likevel en enorm forskjell: Israel er okkupanten. Palestina er de undertrykte. De som ikke skjønner dette har ingen mulighet til å skjønne hvorfor det ikke er fred.
Eg har sympati for gutane. Ikkje fordi dei løp mot ein bil i fart og vart nedkjørte på grunn av sine eigne handlingar, men fordi dei er i eit omstende kor dette er ein vanleg måte for innbyggjarar å vise misnøya si over situasjonen dei veks opp i.

Eg blir like forundra kvar gong eg ser kor mange det er som forsvarer Israel i midtausten-konflikten (isolert frå denne hendinga). Det å forsvare ein nasjon som undertrykkjer, okkuperer, fører krig og blokade mot eit folk som har budd der i all tid, er for meg ufatteleg.

Israel er regjert av ein gjeng galningar!
Hva tenker dere her inne om hvis palestinerne hadde tatt avstand fra hamas. Faktisk hadde gjort noe med denne trusselen mot Israel? For det er strengt tatt ikke alle som støtter hamas, verken indirekte eller direkte. Ergo, når de ikke gjør noe med det, så blir det å støtte hamas, bare på en passiv måte.

(Bare ute etter synspunkter)
Etter alle de utallige trådene på dette forumet om hele Israel/Palestina situasjonen har jeg enda ikke skjønt problemet. Det er krig der nede og Israel har større og bedre militærmakt enn Palestina. Hadde vi vært i krig mot f.eks. Sverige hadde nøyaktig det samme skjedd her. Den vinnende staten uansett krig vil alltid undertrykke og "plage" (i mangel på bedre ord) den tapende staten. Sverige ville såklart okkupert oss og gjort alt hva de kunne for å "minske" oss.

Man kan jo helder ikke legge fortiden til disse to landene, folkeslagene og religionene under bordet. De liker ikke hverandre, så enkelt er det. Krig er krig, uansett hva oppløpet til krigen var, og begge stater vil gjøre alt i sin makt for å vinne, i denne situasjonen er det Israel som er sterkest og jeg skjønner hvorfor de gjør det de gjør for å beskytte sitt eget folk - uansett hvor trist alle dødsfallene måtte være. Jeg lurer på om sionist-haterne ville ment det samme hvis situasjonen var snudd på hodet; at det var Palestina som okkuperte og undertrykte Israel og jødene.

Når det gjelder topic ser jeg heller ikke noe problem. Alle ser jo at dette var steinkasterne sin skyld, og ingen kan klandre sjåføren for at han reagerte som han gjorde.


Jeg heier på den som vinner liksom, uten at dere trenger å ta det så altfor seriøst.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Mange som er tøffe i trynet her. Jeg skal prøve å være like tøff: Jeg skulle ønska at ungene hadde hatt kraft nok i armene til å knuse trynet på sionistsvinet med steinene sine. Enhver død okkupant er en bra okkupant.
Vis hele sitatet...
Ser at det er mange som er glad i sarkasme her. Jeg skal prøve å være like sarkastisk: Wow, du er skikkelig tøff! Også så nødvendig det var å poste det innlegget da! Ditt innlegg var jo nesten like nødvendig som det her! Men bare nesten.
Sitat av potetgull0 Vis innlegg
Ser at det er mange som er glad i sarkasme her. Jeg skal prøve å være like sarkastisk: Wow, du er skikkelig tøff! Også så nødvendig det var å poste det innlegget da! Ditt innlegg var jo nesten like nødvendig som det her! Men bare nesten.
Vis hele sitatet...
Meh, nytter ikke.. La han leve i sin egen lille boble, innlegg av samme kaliber (dritt) som dontomasso blir bare slettet, med mindre det er han som skriver det.
Israeler kjører på to palestinske barn
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig måtte dette blåses opp på denne måten i media.
Palestinere VS. Israelere!
Få slengt et par bøtter med bensin på det allerede brennende bålet.

Får håpe at partene til slutt kommer til å innse at det er et enkelt individ det er snakk om.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Etter alle de utallige trådene på dette forumet om hele Israel/Palestina situasjonen har jeg enda ikke skjønt problemet. Det er krig der nede og Israel har større og bedre militærmakt enn Palestina.
Vis hele sitatet...
Så at den av partane som har størst militærmakt elegant drit i kva FN, USA og så godt som samtlige land i verda seier er problemfritt, og vi bør ikkje protestere fordi dei har størst militærmakt?

Det er rimeleg klart at okkupasjonen bryt med folkeretten så det syng etter, og det har FN si generalforsamling, og til dels sikkerhetsrådet, gjentatte gonger påpeikt. Individuelle land har òg fordømt busettjingane, utan at det har hatt nokon synleg effekt.

Når då eine parten, som faktisk er okkupant, har maktmidla til å stoppe busettjingane over natta om dei vil, vel å ikkje følgje folkeretten har eg ingen problem med å fordømme dei for det, og legge vesentleg del av skulda på dei. Dei har den største militærmakta, dei er okkupanter, og har ansvar for situasjonen!

Takk for at du bruker ordet antisionist istaden for antisemmitisme forresten Skulle ønskje fleire enn deg hadde forstått den skilnaden.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Bla bla bla...lærer opp ungene til hat...menneskelige skjold osv. Det vil ta meg tjue sekunder å google meg fram til episoder hvor Israel har sendt palestinske unger foran seg under angrep eller for å søke etter bomber, samt filmer av jødiske barn som spytter og kaster stein mot palestinerene.

Begge sider av konflikten bruker vold og unger på begge sider av konflikten blir lært opp til å hate hverandre. Det er likevel en enorm forskjell: Israel er okkupanten. Palestina er de undertrykte. De som ikke skjønner dette har ingen mulighet til å skjønne hvorfor det ikke er fred.
Vis hele sitatet...
Jeg kan også skjønne at det ikke er så veldig lett å være Israeler å skulle forhandle fram fred med folk som hele tiden uttaler at de vil fjerne hele staten din. Det er sikkert ikke så morsomt å være redd for selvmordsangrep når du går ut på en kafe heller. Spesielt ikke når man ikke kan styre menneskene rundt seg. Kanskje man tilslutt bare begynner å ønske at de som sender disse selvmordsbomberne blir fjerna lengre å lengre bort fra en? Kanskje til og med med en mur?

Hadde vi blitt kvitt hamas, og andre ekstreme ortodokse organisasjoner på den andre siden hadde vi nok vært et godt stykke nærmere fred.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg kan også skjønne at det ikke er så veldig lett å være Israeler å skulle forhandle fram fred med folk som hele tiden uttaler at de vil fjerne hele staten din.
Vis hele sitatet...
PLO anerkjente Israel i 1993, altså lenge før Hamas vaks fram som den maktfaktoren det er i dag. Israel hadde gjentatte sjanser til å vise PLO at dei ville ha fred. Når PLO ikkje oppnådde noko, så har eg forståelse for at palestinarar snudde seg til meir ekstreme organisasjoner.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det er sikkert ikke så morsomt å være redd for selvmordsangrep når du går ut på en kafe heller.
Vis hele sitatet...
No er det ein sterkt overdreven risiko. Eg tippar sjansen for trafikkulukker er større enn sjansen for sjølvmordsbombarar, sjølv i Israel. Og kva med palestinarar - bør dei ikkje få sove rolig om natta utan å frykte at IDF sine bulldosarar raserer huset dei bur i? Eller olivenlunden dei lev av? Det er gjerne IDF sine aksjoner som gjer folk til sjølvmordsbombarar.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hadde vi blitt kvitt hamas, og andre ekstreme ortodokse organisasjoner på den andre siden hadde vi nok vært et godt stykke nærmere fred.
Vis hele sitatet...
Kvifor vaks HAMAS fram? Kanskje fordi Israel ignorerte Oslo-avtalen. Kanskje fordi Israel ignorerer FN. Kanskje fordi Israel ignorerer Camp David-forhandlingane? Mønsteret gjentar seg - forhandlinger, for deretter å ignorere det. Og busettjingane er stikk i strid med både folkerett og klare hint frå FN.