Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 4529
Hei!
Jeg er ny på forumet, og trenger litt hjelp anngående strømstyrke V/Ah.
Jeg vet dere ikke liker feilposter, og spørsmål som allerede finnes o.l, men jeg finner ikke no konkret som allerede er på forumet. Mulig jeg er dårlig til å lete... Uansett, jeg beklager på forhånd om denne tråden er unødvendig og/eller feilplasert.

Jeg driver å lager en ballmølle jeg kan lage krutt i. Jeg har tenkt til å bruke en vindusvisker motor fra biltema (nr. 25-891) Til denne trenger jeg et batteri, og det skal også brukes til antenning av div. krutt o.l
Altså, hva slags batteri er brukbart til å antenne, la oss si en slik http://forum.warispeace.co.uk/viewtopic.php?t=72466, fra 25 meters avstand?
Vil et 12v 4,5Ah Blybateri fra biltema fungere til både tenner og strømkildekilde til ballmølla?
-på forhånd takk for alle svar : )

(btw, er musekuler (altså det som er under gummi laget) laget av bly?))
Ja et 12V batteri med 4,5Ah vil fungere i massehvis til å tenne. Angående batteri til motoren kan du også bruke en batterilader eller en adapter som gir lik strøm som et batteri (batteriet kan også brukes).

Muskekukulene hvet jeg ikke... Se selv, men tror dette egentlig er litt dyrt hvis du skal ha ca 30 stykk.
Jeg ville ikke bruke et batteri til mølla om jeg var deg.
Batteriet fra biltema er kjempebra til tenning, men til mølla(avhenger av motor) ville jeg bruke en gammel adapter.
Jeg bruker en motor fra en oppladbar drill, og til denne bruker jeg en transformator som gir 12V.
Jeg anbefaler deg at du får tak i en gammel PC-strømfosyning(søppel plass), å kobler en av de gule lednignene fra strømforyningen til +en på motoren, å en av de svarte ledningene fra strømforyningen til - på motoren. Så kortslutter du bare den grønne og svarte ledingen på strømforyningen, stikker i stikkontakten, og voilla! Motoren sviver
tror musekuler er stål.. men de er jo uansett unødvendig store og veldig dyre
Kan man ikke bare kjøpe blykuler som brukes til fisking? Eller?
på biltema har de noen blysøkker til en billig penge. Eller så kan man støpe selv
Sitat av Illebille
Jeg driver å lager en ballmølle jeg kan lage krutt i. Jeg har tenkt til å bruke en vindusvisker motor fra biltema (nr. 25-891) Til denne trenger jeg et batteri, og det skal også brukes til antenning av div. krutt o.l
Altså, hva slags batteri er brukbart til å antenne, la oss si en slik http://forum.warispeace.co.uk/viewtopic.php?t=72466, fra 25 meters avstand?
Vil et 12v 4,5Ah Blybateri fra biltema fungere til både tenner og strømkildekilde til ballmølla?
-på forhånd takk for alle svar : )

(btw, er musekuler (altså det som er under gummi laget) laget av bly?))
Vis hele sitatet...
Jeg bruker vindusviskermotor og batterilader! Drar en kulemølle som lager ca 1,5kg krutt på en natt
Trådstarter
8 0
Fant akkurat en gammel tørketrommel på loftet. Motoren funker drit bra, så no need for bateri til mølla.

Tusen takk for alle svar

nå mangler jeg bare KNO3 og svovel så har jeg kruttet mitt ^^

edit: Bruker et ca. 30-40 langt PVC rør, med en diameter på ca. 4". Er dette brukbart, eller burde det være større?
Røret hadde ca 150 RPM, er ikke dette litt fort? : O

(btw, hvor store bør loddene være? og hvor mange?)
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
150RPM er en god del for mye til en 4". 60-120 er maks. Blykuler med dim. 10mm +/- er greit. Fyll møllen halvfull med kuler.
Er 1,5 kg mye eller er det bare meg..
Burde kanskje starte med litt mindre doser, hvis man er nybegynner vet det sikkert, men det gjør ikkeno å nevne det igjen.
Ca hvor lenge varer en kulemølle hvis du lar den snurre uten stopp og bruker et drillbatteri?
Du tenker på hvor lenge den vil snurre på en ladning? det kommer helt ann på hvor mange Ah batteriet har.
og hvor mye A motoren din drar.. for å gi et eksempel simpelt eksempel så vil en motor som drar 1A kunne gå 10 timer på et 10Ah batteri, altså 10Ah=1A i 10 timer, 2A i 5 timer osv.
fleste driller er 2,4 Ah eller 3Ah

hvor lenge har du brukt den drillen din har du hatt problemer med overoppheting de er jo ikke ment at skal gå konstant i time etter time.

personlig bruker jeg en slipe maskin, sån til kniver og stemjern etc. går glatt.
Jeg vet at folk som sliper steiner runde bruker en maskin som ligner på denne kulemølla her: http://www.unitednuclear.com/ballmill.htm
Den eneste forskjellen er at den som steinsliperene bruker har ikke kuler i trommelen men slipemiddel og smykkesteiner. Husker at jeg har sett en sånn en på en butikk som solgte krystaller og bergarter
En sånn maskin hadde sikkert funket bra til en kulemølle
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Masclet
Ca hvor lenge varer en kulemølle hvis du lar den snurre uten stopp og bruker et drillbatteri?
Vis hele sitatet...
Hvor mye strøm det er på et batteri måler vi i amper timer. Hvis du bruker denne formelen som jeg har lagd så finner du ut hvor mange timer det vil gå...
Ah = Ampertimer på batteri
A = Amper på motor
/ = Deletegn
h = Timer
[size=7]Ah/A=h[/size]
Vis hele sitatet...
var vel litt å ta i at du har laget den da :P
Tenkte den ut helt selv :lol:
Sitat av fedda
Tenkte den ut helt selv :lol:
Vis hele sitatet...
Ikke for å gå helt ut av topicet, men den der formelen lærer man faktisk i 9. klasse... Dessuten er det relativt enkelt å skjønne at Ah = A * h => Ah/A = h
sånne nyere vindusviskere når de får strøm går ikke de fram og tilbake, iallefall noen typer eller er det bilen som hele tiden skifter polariteten?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som kan svare på dette?
Sitat av kjellopa Vis innlegg
sånne nyere vindusviskere når de får strøm går ikke de fram og tilbake, iallefall noen typer eller er det bilen som hele tiden skifter polariteten?
Vis hele sitatet...

Nei, vindusviskermotoren går bare en vei, det er noen mekanisk som gjør at vindusviskerene går frem og tilbake.

Jeg bruker vinusviskermotor til min stjernerullemaskin, funker drit bra.
Hei igjen

Jeg har nå fått tak i en vaskemaskinmotor til kulemølla mi:

http://www.putfile.com/pyropaulie/images/124752

Jeg skal bruke den til kulemølle, men jeg må gire den ned. Hva er alle de ledningene? Er det innstillinger for "gir" ?

Jeg har også fått tak i pvc rør med endemuffer. Skal korte den ned selvsagt.

Så i mårra skal jeg bygge den. Mer info kommer senere..

Noen innspill?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Har du strømforsyneren til motoren?
Dessuten så trenger du ikke å lage en helt nå tråd bare for å spørre om det. Vi har for MANGE slike
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Kan du et bilde av motoren rett bakfra?
Kan se ut som det er de to gule lederne som er driftsstrøm til motoren.
Merget den inn i denne allerede eksisterende tråden for ryddighet.
Ok, bra ^^,

Sitat av Brainiac Vis innlegg
Har du strømforsyneren til motoren?
Dessuten så trenger du ikke å lage en helt nå tråd bare for å spørre om det. Vi har for MANGE slike
Vis hele sitatet...
Nei jeg har ikke den, men jeg husker at jeg bare tok av to pinner, blå og brun, men jeg husker ikke hvor de satt på motoren!

Sitat av datagutten Vis innlegg
Kan du et bilde av motoren rett bakfra?
Kan se ut som det er de to gule lederne som er driftsstrøm til motoren.
Vis hele sitatet...
Her er det:
http://img2.putfile.com/thumb/7/18706403223.jpg
Men jeg tror ikke det er det. Har allerede prøvd.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Prøv å sett 230V på Grønn og Blå, eventuelt Grønn og Hvit.
Skjedde det noe i det hele tatt når du satte spenning på de gule?
Har du et multimeter?
Den trenger for all del ikke å være halvfull. Så lenge du har god tid kan du bruke lite kuler.

Til motor og strømforsyning er en vindusviskermotor og en lader til bilbatteri perfekt!
Sitat av datagutten Vis innlegg
Prøv å sett 230V på Grønn og Blå, eventuelt Grønn og Hvit.
Skjedde det noe i det hele tatt når du satte spenning på de gule?
Har du et multimeter?
Vis hele sitatet...
Skal prøve grønn/blå senere i kveld..
Det skjedde absolutt ingenting når jeg testet på de gule.
Ja, jeg har et multimeter. Åssen det?
er ikke vaskemaskiner som regel 3 fas??
Vaskemaskier er som regel aldri 3-fase med mindre du har et monster av en maskin da=P men vaskemaskinmotorer er litt dumme å benytte til slikt da de for det første som regel har en latterlig høy hastighet >6000 rpm og for det andre er noe vanskelige å koble (noe dritt å gire ned så høye hastigheter, pluss at de bråker en del ved slike hastigheter). En ting til er at man ikke burde prøve seg fram da 230v AC rett på en stator/ kommutator som ikke egentlig tåler det kommer til å brenne opp greiene på noen sekunder.

Som regel har vaskemaskinmotorer også børster, som seriekobles statoren til en energikilde. Har selv kjørt en vaskemaskinmotor veldig lik den på bilde (av utseende) helt ned til 17v DC noe som er en helt annen spenning en det maskinen får inn. Altså, det kan være vanskelig å bruke en vm motor til slikt med mindre man har litt peiling og utstyr.

Vil forresten også si at det er ikke gitt at et 12v batteri uansett størrelse (Ah) kan brukes til å svi av en tenner. Dette kommer alt ann på lengden og resistansen i kabelen du bruker fra spenningskilden til tenneren. Det beste å bruke til el-tenning uansett er en mye høyere spenning. Kan nevne at det ved proffesjonell sprenging benyttes høyspentimpulser.
Sitat av SNIFFER Vis innlegg
Vaskemaskier er som regel aldri 3-fase med mindre du har et monster av en maskin da=P men vaskemaskinmotorer er litt dumme å benytte til slikt da de for det første som regel har en latterlig høy hastighet >6000 rpm og for det andre er noe vanskelige å koble (noe dritt å gire ned så høye hastigheter, pluss at de bråker en del ved slike hastigheter). En ting til er at man ikke burde prøve seg fram da 230v AC rett på en stator/ kommutator som ikke egentlig tåler det kommer til å brenne opp greiene på noen sekunder.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker en tøretrommelmotor på ca. 1900rpm (vis jeg husker rikitg), å den er 3 fas, men det er koblet på en kondensator som jeg fant med motoren. Da kobles kondensatoren slik: kondensatoren kobles på ledning. nr. 1 og 2, og de 2 ledningene fra stikkkontakten kobles til nr. 2 og 3. Dette er da vilkårlig nummerering. Men dtte viste du sikker fra før av.

[quote=SNIFFER;1297367]

Som regel har vaskemaskinmotorer også børster, som seriekobles statoren til en energikilde. Har selv kjørt en vaskemaskinmotor veldig lik den på bilde (av utseende) helt ned til 17v DC noe som er en helt annen spenning en det maskinen får inn. Altså, det kan være vanskelig å bruke en vm motor til slikt med mindre man har litt peiling og utstyr. [quote]

Er det ikke bare DC-motorer som har børster da? Og bruker ikke vaskemaskiner AC motor? Og vis det er AC-motor så burde du IKKE legge innpå mindre spenning en hv den er laget til, da vil du ødelegge motoren, men dette gjelder ikke DC-motorer. (Jeg har selv n 12V vindusviskermotor jeg kjører 5V på).

Jeg har sett litt på bildene, eg jeg tror jeg vet hva du kan gjøre. Min teori er:

På din motor så kan du velge mellom "stjernekobling" og "trekantkobling", hvor trekantkoblingen er sterkest, og sternekoblingen er svakest, men mest energisparende. Men får å koble opp desse så må du vite hvilken ledningene som er hva.

Her er et bilde som illustrer hvordan du kobler.

http://vvi.no/interactive/ressurser/...Fig%2010-2.jpg

Stjernekobling er øverst, og trekantkobling er nederst.
Etter to år på elektro og nermest et helt liv med el arbeid er dette noe jeg er 100% sikker på. Jeg skrev bare hva mine erfaringer om saken var. Sevfølgelig kan man Y-D koble en trefase motor og de fleste kortslutnings 3-fasemotorer kan fasekompansere den siste fasen med en kondesator av rett størrelse, men mitt poeng var at det er ikke barebare å bruke en slik motor til kulemølle. Det du sier om koblingspunktene stemmer heller ikke helt da nummerering på elektriske komponenter ikke alltid er standarisert (oi, det nevnte du vist) og alle motorer som har rotordreven kjøling kan ta skade av å få for lite spenning da strømmen av kjøling blir lavere, på ac motorer går også belastningen opp hvis spenningen blir lavere, noe som gjør at motoren får både dårligere kjøling og høyere varmeutvikling(ikke en god kombinasjon med andre ord). Man ser forresten klart på bildet som var vedlagt at den motoren har både børster og stator. Omforming og regulering av spenning tar maskinelektronikken seg av. Det ville være upraktisk å bruke en vanlig 3-fasemotor da disse ikke er de enkleste å endre hastighet på.
hvordan blir det med pvc-rør og statisk elektrisitet? noen god måte å avlede denne?
Ikke noe problem viss du tenker å bruke PVC som trommel. Har gjort det i alle mine pyro-år jeg. (Ikke at det er så mange men)
Sitat av pyrotekniker Vis innlegg
Ikke noe problem viss du tenker å bruke PVC som trommel. Har gjort det i alle mine pyro-år jeg. (Ikke at det er så mange men)
Vis hele sitatet...
jau tenkte det, prata med en Rørlege-kompis, som jeg fikk rørbiten av.. han som fortalte at jeg måtte være obs på statisk elektrisitet.. da dette fårekommer på innsiden av røret.. en sllik utladning er vell nokk til å antenne evt. krutt?
Det er mange som påstår at krutt tenner ved statisk elektrisitet, men jeg leste en test for en stund tilbake hvor det ble testet. de klarte ikke å tenne svartkrutt med statisk elektrisitet. Mulig det kan skje, men lite sannsynelig.
Det har jeg også sett, og har aldri hørt om noen som har fått det til. Ville vært mer skeptisk til blanding av luft å støv inne i trommelen og en gnist.

Men som sagt, har aldri brukt noe annet enn PVC jeg.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg mener å ha hørt at det har skjedd i mølle. Har også sett testen hvor de ikke fikk det til, men jeg kjører safe og velger gnistfritt bly og HDPE.
Man kan evnt. sette en liten børste på pvc røret, som en jording, som tilslutt ender i en passe stor plugg som man setter ned i jorda ?
Sitat av Spacerunner Vis innlegg
Man kan evnt. sette en liten børste på pvc røret, som en jording, som tilslutt ender i en passe stor plugg som man setter ned i jorda ?
Vis hele sitatet...
mjo mja, men den statiske elektrisiteten forekommer på innsida av røret..
Hvordan erfaringer har dere med "våt" mølling? Altså ha vann i mølla?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Dårlig! Blir bare en kake i veggene alt sammen.