Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 9375
Jeg lurte på hva dere synes om at 25% av klassen min røyker aktivt cannabis.
Jeg synes det er veldig spesielt for jeg går i 9.Klasse, Minst 50% drikker aktivt og jeg synes ikke dette er normalt.
kan vel også nevne at jeg bor på "bygda" et lite stykke vekk fra byen.

Så derfor lurer jeg på to ting.

1. Er dette normalt?

2. Hva er normalt?
Hvis klassen består av 20 elever, og det er en gjeng på 5 stk som har prøvd hasj vil jeg ikke si dette er så unormalt. Men for en 9. klasse er det nok veldig unormalt at 25% røyker hasj. Enten har 20-25% av klassen din misforstått undersøkelsen, eller så løyg de

Edit: Eller så går du i en skikkelig gangster-klasse
Sist endret av me>you; 28. november 2009 kl. 19:52.
Etter meg bekjent så er det unormalt, men andre plasser er det meget normalt. 25% av en klasse er en stor prosent da det er snakk om cannabis. Det er 5 cannabis røykere av 20 totalt, men som sakt det kommer ann på fra plass til plass. Det er ofte noe eldre som har fått en til å prøve, og da går en liten gjeng sammen og røyker, ikke unormalt det fenomenet. Så lenge det ikke er en plage for deg er det vel greit?

Edit: Jeg hørtes max kritisk ut, men finnes mange stoffer som er mye farligere enn cannabis
Er vel nok i den fasen hvor det er spennende å teste ut ting, så det hadde ikke forundret meg akkurat. Kjenner en del yngre enn meg som røyker cannabis innimellom, men hvis de ikke vet hva de begir seg ut på eller kan det grunnleggende om stoffet, så syntes jeg det er idiotisk av dem å røyke det. At 50% av dem drikker aktivt syntes jeg er helt på trynet med tanke på at de går i 9'ende. Jeez...
At 50% drikker er ikke unormalt syns jeg. Når jeg gikk i 9. var prosenten høyere.
Men at 25% aktivt røyker hasj syns jeg er hårreisende.
Da jeg gikk i niende drakk 90 % ofte og under 10% røykte cannabis Drikkinga er nok normal, men at 25% røyker cannabis aktivt hørtes tvilsomt ut..
50% vanlig i 9. klasse?! Og 25% cannabis?! Dette er mye.
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
50% vanlig i 9. klasse?! Og 25% cannabis?! Dette er mye.
Vis hele sitatet...
Det blir nok mye værre om et par år. Alt går til helvete snart.
Sitat av Swartzdose28 Vis innlegg
Jeg lurte på hva dere synes om at 25% av klassen min røyker aktivt cannabis.
Jeg synes det er veldig spesielt for jeg går i 9.Klasse, Minst 50% drikker aktivt og jeg synes ikke dette er normalt.
kan vel også nevne at jeg bor på "bygda" et lite stykke vekk fra byen.

Så derfor lurer jeg på to ting.

1. Er dette normalt?

2. Hva er normalt?
Vis hele sitatet...
Det ligger vel ikke helt på normalen det med cannabisforbruket, men å bruke alkohol jevnlig er vel noe mer vanlig for de på din alder. Uansett har jeg ikke tall for hånden, men det kan kanskje ssb.no hjelpe deg med.

Hva jeg synes om at de røyker cannabis? Jeg tror i alle fall ikke det er en så voldsomt god ide i en så ung alder, når man så vidt har kommet i gang med puberteten og skal finne ut hvem man er osv. Jeg ville ventet en god del år, tror jeg.

Alkohol er heller ikke ufarlig og mange nindeklassinger er ikke i stand til å drikke ansvarlig (det er forsåvidt ikke voksne alltid heller...) men det kan altså være en ide å vente litt med rusmidler, uansett type, til man er eldre og mer i stand til å takle eventuelle uheldige konsekvenser av rusbruken.
Sitat av me>you Vis innlegg
Edit: Eller så går du i en skikkelig gangster-klasse
Vis hele sitatet...
Siden når må man være gangster for å røyke cannabis?
Sitat av me>you Vis innlegg
Hvis klassen består av 20 elever, og det er en gjeng på 5 stk som har prøvd hasj vil jeg ikke si dette er så unormalt. Men for en 9. klasse er det nok veldig unormalt at 25% røyker hasj. Enten har 20-25% av klassen din misforstått undersøkelsen, eller så løyg de

Edit: Eller så går du i en skikkelig gangster-klasse
Vis hele sitatet...
Nei jeg har sett dem røyke, jeg har liksom ikke undersøkt men jeg har vært på fester og sett det.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Når jeg gikk i niende tør jeg påstå at alle utenom ett par elever, inkludert meg selv i klassen drakk alkohol.
Viss vi tar med pararellklassen, var vi vel nesten 50 stykker, og jeg gjetter at værtfall 40 av dem drakk.
Men ingen som jeg vet røkte cannabis. Skal dog nevnes at det er en del år siden.

Nå går jeg, etter maaange friår med jobbing, på videregående, og i vår klasse er det faktisk ingen som røyker tobakk enngang, noe jeg finner MEGET overaskende! Tror ingen av de røyker cannabis heller. Men alkohol derimot...
Sitat av Svartepetter Vis innlegg
Det blir nok mye værre om et par år. Alt går til helvete snart.
Vis hele sitatet...
Bedre det enn at idretten tar dem!
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Bedre det enn at idretten tar dem!
Vis hele sitatet...
Joda, bedre at ungdommer begyner og drikke i enda lavere alder, får unger i en alder av 13, og 50 % av ungdommene dør av aids.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Det kan jo hende de "skryter" på seg litt, for å tøffe seg? Ikke vet jeg. At det er mange som drikker og røyker cannabis kan godt hende, men jeg tror ikke statistikken er helt "gyldig". Kanskje noen misforsto den?
Sitat av lex123 Vis innlegg
Det kan jo hende de "skryter" på seg litt, for å tøffe seg? Ikke vet jeg. At det er mange som drikker og røyker cannabis kan godt hende, men jeg tror ikke statistikken er helt "gyldig". Kanskje noen misforsto den?
Vis hele sitatet...

Nei nei det gjør de ikke, for jeg har merka det på fester flere ganger.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Bedre det enn at idretten tar dem!
Vis hele sitatet...
Så du mener det er bedre at ungdom røyker seg schkække i fritida og drikker seg full vær helg, enn og ha mål, ambisjoner og drømmer for en sunn fritidsaktivitet de brenner for?

Dagens ungdom... Vi har de som er som førstnevnte i denn posten.
Så har vi de som er som har mål, ambisjoner og drømmer, men er veldig lite avholds. Og så har vi de som er som sistnevnte her, men som er 100% avholds.

Jeg tilhører den lille prosentandelen av sistnevnte typen. Og av alle i det årskullet på ungdomsskolen jeg gikk, så er jeg den som har utrettet mest og kommet meg lengst i mitt felt. Jeg synes det er bedre det, enn at alkoholen og cannabisen tok meg.

EDIT: Er vell bare på nFF at en sånn post for et flertall av KP
Sist endret av Up; 28. november 2009 kl. 22:19.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Siden når må man være gangster for å røyke cannabis?
Vis hele sitatet...
Tror det var på 90 tallet.

OT:
Må si at 25% som røyker cannabis høres ekstremt ut, men at 50% drikker er nok mer eller mindre "normalt"

Tror du nok må undersøke litt mer, du har nok regna litt feil
når jeg gikk i niende klasse var det 2 som røyka vanlig og i tilleg samme personer i klassen som hadde røyka cannabis( den ene var meg)
så for MEG hørtes dette veldig unormalt ut
Sitat av Swartzdose28 Vis innlegg
Jeg lurte på hva dere synes om at 25% av klassen min røyker aktivt cannabis.
Jeg synes det er veldig spesielt for jeg går i 9.Klasse, Minst 50% drikker aktivt
Vis hele sitatet...
Denne statistikken finner man helt nede i 7. klasse på visse steder i Norge.
hva skjer med at "alle" driver med noe i akershus? shady fylke
hvis de 25 prosentene er en venne gjeng som røyker cannabis sammen så er det ikke så rart.
men hvis det er tilfeldige personer som ikke har noen spesiell tilknytning så er det kansje litt urovekkende.
Nei og nei...
Hva har skjedd med folk nå til dags`?
Går no vg1, når jeg gikk i 8 var det ingen i 8trinnet som drakk eller drev med rusmidler som jeg vet om, det samme i 9ende.

Men rett etter sommerferien 10klasse begynte fanden... 1 som jeg faktisk hang med før hadde forandret seg helt og begynte og henge med "tha bad boys" begynte og drikke osv... og hva skjedde så? no er alle fjortissene på skolen 8,9 og 10 sånn at de skal drikke snuse og røyke fordi det er kult.

Så 1år seinere i sommerferien va jeg og noen kompiser på LAN og skulle ned på butikken... hvem ser vi ikke jo fyren som jeg hengte med drita full med noen andre folk, jaja vi går vi videre, så når vi var ferdige på butikken kommer de inn og prøver og kjøpe mer øll.

Rett og slett fordi at vi trodde det ville vert underholdene satt vi oss ned for og se showet.
Har rett og slett aldri sett noen dummere folk... drita full og prøver og kjøpe mer øll, 5min seinere kom purken.
Bare synet av og se de prøve og være tøffe med politiet var bare "epic".

Men fortsatt... er en skamm at norges ungdom er blitt som den er, hva driver foreldrene med?
Røyker dem "aktivt" cannabis? uff, lurer på hvor disse dealerene henter samvittigheta fra når dem selger regelmessig hasj til 13-14 års gamle skoleelever, med hele livet fremfor seg.

Anyway..

Definere hva som er normalt, er veldig relativt. Dette er jo faktisk noe som forskere enda prøver å definere.
Man, kan vell trekke tråden og si at når noe blir allment akseptert av deg og dine i samfunnet, er det til en grad normalt. Så lenge flertallet heller mot en normalisering av det dere gjør, så blir det vell der og da normalt.
Tror derimot ikke at tilfellet ditt er normalt verdensbasis.

Det er også noe med små bygder utpå landet.
Jeg begynter også å drikke når jeg var 13 år gammel, 14 år gammel fikk jeg lov til å gå på offentligfest og drikke med foreldre og naboer, danse og ha det gøy - noe som blir sett på i byen som totalt "unormalt", fordi flertallet der ute ikke aksepterer dette eller praktiserer dette.

Cannabisen derimot, kan være noe som har forandret seg med årene.. Jeg fikk ikke tak i cannabis når jeg var 13 år, fordi ingen av de eldre ungdommene som kunne få tak i, likte å henge sammens med oss, og dette er faktisk noe jeg ser mindre av i dag.
Virker som om 18 åringene per dags dato, har mer til felles med 13 åringen enn før i tiden.
Forundrer meg egentlig ikke, noen av venners venner begynte å snuse i 5. klasse, og snuser, røyker og drikker i 8. ... Men det er jo deres valg.
Sitat av qanuk Vis innlegg
hva skjer med at "alle" driver med noe i akershus? shady fylke
Vis hele sitatet...
Jeg er født og oppvokst i akershus og har bodd mange andre steder i landet..Er sant som du sier,er veldig mye dop i akershus,er vell pga lett tilgjenglighet..Det er mange steder lettere og skaffe amfetamin og hasj enn alkohol for en 15åring.
Sitat av Aniko Vis innlegg
Forundrer meg egentlig ikke, noen av venners venner begynte å snuse i 5. klasse, og snuser, røyker og drikker i 8. ... Men det er jo deres valg.
Vis hele sitatet...
Snuse i 5 klasse? hahahaha. Håper virkelig at du tuller nå haha.
Først må vi jo få vite hvor mye 25% er.

25% av hundre?
25% av tretti?

stor forskjell der...

Det varierer veldig for bruk av cannabis etter hvor du bor i Norge, og selvølgelig er det ikke ''normalt'' å gjøre det, men det skjer. Anbefaler på det sterkeste at du ikke blir med de 25% som gjør det.
Sitat av colsi123 Vis innlegg
Først må vi jo få vite hvor mye 25% er.

25% av hundre?
25% av tretti?

stor forskjell der...

Det varierer veldig for bruk av cannabis etter hvor du bor i Norge, og selvølgelig er det ikke ''normalt'' å gjøre det, men det skjer. Anbefaler på det sterkeste at du ikke blir med de 25% som gjør det.
Vis hele sitatet...

Sånn ca 6-8 stykkker som røyker nå for tiden, vi er 29 stykker i klassen.
Når jeg gikk på ungdomsskolen var det 3-4 gutter som røyket i 9.klasse og et par i 10. På vidregående virker det som om det blir mer og mer akseptert, for der røyker folk på fester og på fritiden, når jeg gikk i første røyket 6 av 13 gutter.
Da jeg gikk i 9 klasse så drakk ca 30% og 2stk hadde prøvd hasj ...
Sitat av qanuk Vis innlegg
hva skjer med at "alle" driver med noe i akershus? shady fylke
Vis hele sitatet...
Vi er gangsta peepz, fo nizzle my shizzle, skjønner'ru?
Neida, vil ikke akuratt si det er så veldig mye ''værre'' i akershus en mange andre steder. Men husk på Akershus er stort.

Sitat av Bassalf Vis innlegg
Røyker dem "aktivt" cannabis? uff, lurer på hvor disse dealerene henter samvittigheta fra når dem selger regelmessig hasj til 13-14 års gamle skoleelever, med hele livet fremfor seg.
Vis hele sitatet...
Vannlige og ha dealer's på 15 / 16 her oppe som kjøper plater.
Sist endret av Rallo Tubbs; 29. november 2009 kl. 20:28.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Vi er gangsta peepz, fo nizzle my shizzle, skjønner'ru?
Neida, vil ikke akuratt si det er så veldig mye ''værre'' i akershus en mange andre steder. Men husk på Akershus er stort.



Vannlige og ha dealer's på 15 / 16 her oppe som kjøper plater.
Vis hele sitatet...
Hahahah d er fo shizzle my nizzle ;p

Det er nok ikke bare i akershus det skjer, men det er bare mange flere som vet om det
har du sett dem røyke, eller har noen fortalt deg at den å den røyker, fordi "den å den" henger med "den å den"?
Bedre å teste ut i ung alder synes nå jeg. Jeg verken drakk eller røykte før jeg ble 17(nesten 18) og nå når jeg er gammel nok føler jeg at nesten at jeg har prøvd for lite og derfor går ut å drikker å røyker hver helg. xD Begynner man i ung alder slutter man også i ung alder. ^^
Så sant så sant!
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Bedre å teste ut i ung alder synes nå jeg. Jeg verken drakk eller røykte før jeg ble 17(nesten 18) og nå når jeg er gammel nok føler jeg at nesten at jeg har prøvd for lite og derfor går ut å drikker å røyker hver helg. xD Begynner man i ung alder slutter man også i ung alder. ^^
Vis hele sitatet...
Den der kan du vel ta med en klype salt.
Sitat av qanuk Vis innlegg
hva skjer med at "alle" driver med noe i akershus? shady fylke
Vis hele sitatet...
Det er nok bare det du får inntrykk av.
I Lillehammer er det mange som røyker hasj, jeg går første videregående nå og kjenner veldig mange som har røyka. Jeg er faktisk den eneste i klassen min som har prøvd (så vidt jeg vet), men i andre klasser og på andre skoler det omtrent helt normalt å ha prøvd.

Den yngste jeg kjenner som røyker hasj prøvde det første gang i 7.-klasse og røyker aktivt nå. Han går i 9.-klasse.
Det er veldig forskjell på miljøer, men i de "rette" miljøene her røyker alt og alle, uansett alder.

Det er veldig mange som har prøvd, men ikke så veldig mange som røyker aktict (med aktivt mener jeg minst annenhver uke).
Drikking?
Bortimot helt normalt fra 8.-klasse og oppover. I klassen min nå, vi er 24 personer, er det én person som sier han aldri har smakt alkohol. Regner med at over halvparten drikker regelmessig.

Så det er nok ikke bare i Akershus det er sånn
Sist endret av drittunge; 29. november 2009 kl. 20:59.
Bedre å teste ut i ung alder synes nå jeg. Jeg verken drakk eller røykte før jeg ble 17(nesten 18) og nå når jeg er gammel nok føler jeg at nesten at jeg har prøvd for lite og derfor går ut å drikker å røyker hver helg. xD Begynner man i ung alder slutter man også i ung alder. ^^
Vis hele sitatet...
Men er man derimot av typen som faller lett for fristelser, har lav selvrespekt, er slu å liker narkobuisness - kan man dø ung. Det har jeg sett flere eksempler på bare i bygda jeg kommer fra.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Bedre å teste ut i ung alder synes nå jeg. Jeg verken drakk eller røykte før jeg ble 17(nesten 18) og nå når jeg er gammel nok føler jeg at nesten at jeg har prøvd for lite og derfor går ut å drikker å røyker hver helg. xD Begynner man i ung alder slutter man også i ung alder. ^^
Vis hele sitatet...
Faktisk sant. Jeg drakk mye når jeg var 15 til jeg var 17. Nå som jeg faktisk er gammel nok både til å gå på pub og kjøpe egen drikke, så har jeg nesten sluttet helt Kanskje en enkel dram i ny og ne.
Sist endret av Mexxy; 29. november 2009 kl. 21:41.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Bedre å teste ut i ung alder synes nå jeg xD Begynner man i ung alder slutter man også i ung alder. ^^
Vis hele sitatet...
Eller så ender det opp i misbruk, pga ingen grenser i ung alder, og når du sitter der som 20 åring er rus, dopsalg og atter rus alt du føler du mestrer. Man må bruke ungdomsårene til å lære seg om livet, lære om seg selv, lære sosiale ferdigheter, skolegang og hvordan man kommer seg framover her i samfunnet osv.
Sist endret av Quetzalcoatl; 29. november 2009 kl. 21:46.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
har du sett dem røyke, eller har noen fortalt deg at den å den røyker, fordi "den å den" henger med "den å den"?
Vis hele sitatet...
Som sagt før har jeg sett det på fester, så det er ikke noe tvil om de
gjør det eller ikke.
Tipper dette dreier seg om den samme misoppfattelsen som var tilfelle hos oss tidligere. Husker det ble sagt, da jeg gikk i åttende, at minst 20% av åttendeklasse, ca 50% av niendeklasse, og så godt som hele tiendeklasse hadde mistet møydommen og var seksuelt aktive. Da var tiendeklassingene store, voksne folk som selvfølgelig hadde sex 5 dager i uken, og røykte hasj og drakk hver helg - så godt som hele gjengen. Ikke sant?

Jeg gikk også på en skole der det var relativt mange "gangstere" og mye bråk og uro og så videre. Bare for å nevne det, så er det ingen sammenheng mellom cannabis og gangstere, jo eldre man blir. Jeg vil likevel si at INGEN av de MANGE jeg kjenner som røyker cannabis fast, ikke er gangstere. Det ble en krøkkete setning, men det er altså ganske mange her i området som har prøvd det en gang eller to, eller røyker sånn en sjelden gang. Disse kommer fra alle slags grupper i samfunnet her, men SAMTLIGE av de jeg kjenner som røyker flere ganger hver uke og så videre, er gangsterne som henger på senteret og havner i slåsskamper og drikker og tøffer seg.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Tror i grunn ikke at "statestikken" til trådstarter er overdrevne. Da jeg gikk i tiende for noen år siden, var det alltids en viss prosent med elever som røyka joints_daglig_på_røykehjørnet, og satt påvirket i timen. Langt fler var det som drev med det etter skolen og i helgene. Tipper hvertfall minst 25% i dette tilfellet.
det er ikke noe unormalt der jeg vokste opp i hvertfall. I 9ende klasse hadde stort sett hele klassen prøvd, og flesteparten røyka fast på fritiden. Dog var det en forbigående fase De fleste av dem slutta etter 10ende
Jeg gikk IKT-servicefag på drømtorp VGS. Der hadde vi ca 33% i klassen som røykte cannabis eller tok andre narkotiske stoffer jevnlig..
Men så er jo dette VGS, + at det er skikkelig "dop-miljø" på drømtorp.. At det da er 25% i en 9.ende klasse syntes jeg er veldig mye!
Høres jo ganske unormalt ut for meg, vet ikke om noen i klassen som røyker cannabis, ikke på hele 9. trinnet egentlig.

Men at 50% drikker, er jo så å si normalt. Noen drikker vel for døyve smerter. (etter å ha slått opp f.eks. Anbefales ikke) å andre drikker for å være tøffe eller tror de er tøffe alt etter som. Gruppepress kan jo også være en årsak..?

Egentlig synes jeg at det høres litt ut som den filmen "Boys N the hood" der voldtekt og dop er en hverdagsting på skolen. Men det er ikke sikkert d går så langt da på din skole :/
Sitat av NuclearCheese Vis innlegg
Høres jo ganske unormalt ut for meg, vet ikke om noen i klassen som røyker cannabis, ikke på hele 9. trinnet egentlig.

Men at 50% drikker, er jo så å si normalt. Noen drikker vel for døyve smerter. (etter å ha slått opp f.eks. Anbefales ikke) å andre drikker for å være tøffe eller tror de er tøffe alt etter som. Gruppepress kan jo også være en årsak..?

Egentlig synes jeg at det høres litt ut som den filmen "Boys N the hood" der voldtekt og dop er en hverdagsting på skolen. Men det er ikke sikkert d går så langt da på din skole :/
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig tror jeg ikke at unger som går i 9. klasse har så mange smerter. De er hva, 14-15 år gamle?

Det med gruppepress tror jeg er den største årsaken. Det har blitt ekstremt ille i det siste. Husker jeg leste at en unge i 5. eller 6. klasse (eller rundt der) ble totalt utstøtt av alle i klassen sin fordi han ikke hadde en iPhone eller en av de tingene som var in akkurat da.

Samme med alkohol. Hørt på fest: "Hvis du ikke blir drita i kveld kan du glemme å henge med oss mer!"
Sist endret av Dimergon; 30. november 2009 kl. 14:22.
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg

Samme med alkohol. Hørt på fest: "Hvis du ikke blir drita i kveld kan du glemme å henge med oss mer!"
Vis hele sitatet...
Da hadde jeg gått bort til disse personene og gitt dem en heftig bitchslap!
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Da hadde jeg gått bort til disse personene og gitt dem en heftig bitchslap!
Vis hele sitatet...
Hadde du virkelig vært så tøff hvis du akkurat hadde startet på ungdomsskolen og ikke etablert deg ett sosial nettverk? Du hadde hatt få venner, og i den fasen av livet vil man gjerne være en del av noe, og du føler deg ikke så kul når du er på utsiden. Det er mange som faller under gruppepress, og jeg tror virkelig de største faktorene som spiller inn på at unge ungdommer starter med drikking er nysgjerrighet fra noen, så forteller de om sine "voksne og tøffe opplevelser" som de fikk fra barskapet til far, og deretter blir de voksne og tøffeste i klassen.

Hvis disse hadde hatt mesteparten av klassen på sin side, og hadde sagt til deg at du kan bli med å drikke å ha det kult på lørdagen, for da skal de igjen lage en "god" mix av konjakk, diverse typer whiskey, litt blankt brennvin og hvitvin (fysj) i en sportsflaske, for og samles en gjeng i kjelleren til Ole.

Hva du ville gjort er vell ikke stort relevant, når få andre ville gjort dette (heftig bitchslap) for og så blitt utstøtt av halve klassen. Hvis noen gjør noe ekstremt betyr det ikke at du skal gjøre noe annet ekstremt tilbake.


Det som er så synd er at jeg vet om flere tilfeller hvor det har startet slik, og blitt en veldig kul trend i klassen, og lærerne ignorerer dette selv om de hører dette skjer. Jeg vet også om ett tilfelle hvor en gutt i 8ende hentet litt hasj fra sin mor for og ta med på skolen for og fyre med gutta for og bli sosialt akseptert og bli sett på som kul. Denne gutten, og alle andre som deltok over en periode på noen måneder, ble utvist fra skolen og samtlige foreldre fikk barnevernet på nakken.

Jeg sier ikke at det var galt gjort og kontakte barnevernet, men synes lærere og foreldre burde være mer forsiktig med at barn starter og drikke i så ung alder, spesielt når tilfellet er slik at de som oftest gjør dette for tøffing-faktor. Jeg er imot bruk av rusmiddler i så ung alder, og som jeg skrev tidligere må bruke ungdomsårene til å lære seg om livet, lære om seg selv, lære sosiale ferdigheter, skolegang og hvordan man kommer seg framover her i samfunnet osv. Bare for og ha det sagt.
Sist endret av Quetzalcoatl; 30. november 2009 kl. 16:59.