Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  149 15079
Sitat av diabolus Vis innlegg
Det må være utrolig mange lovlydige frikere samlet på dette forumet her.Jeg har selv røyket i mere enn tjue år og kan ikke si at jeg kjenner en eneste en som ikke kjører bil selv om de har fyrt seg en!
Vis hele sitatet...
Hm, når jeg tenker etter så kjører vel de fleste jeg kjenner som røyker, også..
Ingen av dem har vært innblandet i noen ulykker eller noe sånt..
Har selv kjørt i 6år uten problemer..

Så, så farlig som enkelte skal ha det til kan det umulig være !
Hvor mange som kjører i fylla/pillerus hver dag å krasjer å dreper mennesker? maange...

Men er ikke ofte man hører om noen som var stein/høy når de krasjet..

Og det er maaange som kjører etter å ha fyrt trekk..
Skal kjøre uten hasj
... fra nå av.

Saken handler om at en mann innrømte å ha kjørt under cannabisrus, men siden politiet ikke kunne framlegge dokumentasjon på at han har oppført seg farlig i trafikken, fikk han beholde retten til å kjøre bil. Han ble forøvrig gitt en bot på 5000 kroner og 16 dager betinget fengsel siden han hadde 25 gram i lomma når man ble stoppa. Det hører med historien at mannen lovte å skille røykinga og kjøringa adskilt heretter.
Sist endret av sofa; 17. august 2009 kl. 17:57.
Nå vet jeg ikke om noen har sagt dette tidligere, men sier det likevel. Husker jeg så et program på tv som het Should I smoke pot eller et eller annet og der testa hun dama fyllekjøring og kjøring etter man har røyka. Problemet med fyllekjøring vet jo de fleste, men når det gjaldt hasj/pot var vel problemet at man blir overforsiktig og også det kan skape farlige situasjoner.
Bilkjøring skal ikke foregå under påvirkning av rusmidler med mindre det er snakk om et nødstilfelle (f.eks. noen må på legevakten asap).
Sitat av lille___meg Vis innlegg
...var vel problemet at man blir overforsiktig og også det kan skape farlige situasjoner.
Vis hele sitatet...
Nesten som kvinnelige sjåfører da
Sitat av vaskemask Vis innlegg
Bilkjøring skal ikke foregå under påvirkning av rusmidler med mindre det er snakk om et nødstilfelle (f.eks. noen må på legevakten asap).
Vis hele sitatet...


Står ikke i loven at det er slik, men jeg kan likevel bekrefte dette.

Pappa hadde en nabo som hadde en kompis på besøk, de drakk sprit, så de ble ganske fulle. Plutselig fikk kompisen slag (Ikke pga. alkoholen da), og han ene mannen kjørte ham til legevakta, men ringte politiet underveis, og de eskorterte ham til sykehuset. Han ble behandlet på vanlig rutine, han mistet lappen, og ble anmeldt.

Etter en rettsak fikk han tilbake lappen _UTEN_ problemer.
Sitat av VLK Vis innlegg
Står ikke i loven at det er slik, men jeg kan likevel bekrefte dette.

Pappa hadde en nabo som hadde en kompis på besøk, de drakk sprit, så de ble ganske fulle. Plutselig fikk kompisen slag (Ikke pga. alkoholen da), og han ene mannen kjørte ham til legevakta, men ringte politiet underveis, og de eskorterte ham til sykehuset. Han ble behandlet på vanlig rutine, han mistet lappen, og ble anmeldt.

Etter en rettsak fikk han tilbake lappen _UTEN_ problemer.
Vis hele sitatet...
Jeg forholdt meg ikke til lovverket heller, det er min personlige mening. Så sant det er mulig vil det jo være ønskelig med en edru sjåfør, men er det nødstilfelle og noen trenger medisinsk tilsyn ASAP mener jeg det i større grad er akseptabelt.
Sitat av vaskemask Vis innlegg
Jeg forholdt meg ikke til lovverket heller, det er min personlige mening. Så sant det er mulig vil det jo være ønskelig med en edru sjåfør, men er det nødstilfelle og noen trenger medisinsk tilsyn ASAP mener jeg det i større grad er akseptabelt.
Vis hele sitatet...
Det går jo an å ringe ambulanse(med mindre man bor veldig nærme sykehuset. De er ofte veldig raske og hvis fyren trenger hjelp så ASAP som du sier, har de jo masse ting i selve sykebilen for å hjelpe ham(også kan de kjøre grisefort).
Det er selvfølgelig ikke greit, men jeg er enig i at kjøring vilarte seg annerledes for en førstegangsbruker og en godt tilvent bruker. Men ideelt sett så skulle kjøring i påvirket tilstand ikke ha forekommet.
Siden de fleste her mener det er uetisk å kjøre når man er ruset går jeg utifra at de heller ikke kjører bil når de har røyket sigaretter eller drukket kaffe...
Sist endret av Slaktern; 28. august 2009 kl. 17:39.
Sitat av Slaktern Vis innlegg
Siden de fleste her mener det er uetisk å kjøre når man er ruset går jeg utifra at de heller ikke kjører bil når de har røyket sigaretter eller drukket kaffe...
Vis hele sitatet...
Og du trekker denne analogien fordi?
Sitat av Slaktern Vis innlegg
Siden de fleste her mener det er uetisk å kjøre når man er ruset går jeg utifra at de heller ikke kjører bil når de har røyket sigaretter eller drukket kaffe...
Vis hele sitatet...
Du ser vel selv hvor dumt det blir å dra opp dette? Det er ikke noe vits å late som om man ikke forstår forskjellene på å ha tatt seg en kopp kaffe kontra å ha drukket seg en six-pack når man sitter bak rattet..
Sist endret av Sky; 28. august 2009 kl. 17:58.
Sitat av Slaktern Vis innlegg
Siden de fleste her mener det er uetisk å kjøre når man er ruset går jeg utifra at de heller ikke kjører bil når de har røyket sigaretter eller drukket kaffe...
Vis hele sitatet...
Herregud. Det du skriver der blir bare så kverulerende og latterlig at det nesten er flaut. Det da vitterlig forskjell på å ta seg en kopp kaffe og drikke et par øl eller ta seg en joint før man kjører.

Edit: Sky kom før meg der.
Sist endret av exocytose; 28. august 2009 kl. 18:01.
Fordi koffein og nikotin i likhet med cannabis er rusmidler. Hvorvidt det er uforsvarlig å kjøre når man er ruset avhenger av effekten rusmidlet har. Å si at å kjøre bil mens man er stein er like dumt som å kjøre bil når man er drita blir for tåpelig.

Svar: Jeg retter det samme spørsmålet tilbake til dere: dere må da se forskjellen på å ha tatt seg en joint og ha drukket en six-pack med øl?
Sist endret av Slaktern; 28. august 2009 kl. 18:03.
Sitat av Slaktern Vis innlegg
Fordi koffein og nikotin i likhet med cannabis er rusmidler. Hvorvidt det er uforsvarlig å kjøre når man er ruset avhenger av effekten rusmidlet har. Å si at å kjøre bil mens man er stein er like dumt som å kjøre bil når man er drita blir for tåpelig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Både cannabis og alkohol svekker dine reaksjonsevner, konsentrasjon og annet som er viktig når man kjører i stor grad.

Sitat av Slaktern Vis innlegg
Svar: Jeg retter det samme spørsmålet tilbake til dere: dere må da se forskjellen på å ha tatt seg en joint og ha drukket en six-pack med øl?
Vis hele sitatet...
Ja, det er en viss forskjell på rusen, men det er ikke poenget her. Det som er relevant er hvordan disse påvirker deg i trafikken. Hvis du tenker litt lenger enn nesetippen din, skal det være mulig også for deg å forstå dette.
Sist endret av exocytose; 28. august 2009 kl. 18:08.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Ja det er en viss forskjell på rusen, men det er ikke poenget her. Det som er relevant er hvordan disse påvirker deg i trafikken. Hvis du tenker litt lenger enn nesetippen din, skal det være mulig også for deg å forstå dette.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en viss forksjell i rusen, det er en veldig stor forskjell i rusen. Cannabis svekker reaksjonsevnen og konsentrasjonen i en så liten grad hos en daglig bruker at det blir neglisjerbart i forhold til andre faktorer som påvirker evnen til å kjøre en bil, f.eks. humør, tretthet osv.

Hvis du tenker litt lenger enn nesetippen din, skal det være mulig også for deg å forstå dette.
Vis hele sitatet...
Tåpelig.
Sitat av Slaktern Vis innlegg
Det er ikke en viss forksjell i rusen, det er en veldig stor forskjell i rusen. Cannabis svekker reaksjonsevnen og konsentrasjonen i en så liten grad hos en daglig bruker at det blir neglisjerbart i forhold til andre faktorer som påvirker evnen til å kjøre en bil, f.eks. humør, tretthet osv.
Vis hele sitatet...
Alle som har brukt cannabis vet hvor lett det er å være ukonsentrert, drømme seg bort, ha noe forstyrret syn og endrete tankemønstre.
Alt dette fører til at man ikke nødvendigvis følger med like godt hele tiden. Forestill deg et scenario; du kjører i en noe trafikkert vei i 80-sone, det er ikke mange meterne mellom hver bil. Plutselig bråbremser bilen foran deg. Du er kanskje ukonsentrert i ett sekund da det skjer. Hvor langt kommer du på ett sekund i 80-sonen? Jo, litt over 22m. På det ene sekundet du er ukonsentrert har du kommet 22m lenger fram. I tillegg skal du ha tid til å reagere. Hva skjer? Du har nettopp kjørt inn i bilen foran deg.

Å likestille cannabis med kaffe og sigaretter i denne sammenhengen blir bare tåpelig.
Sist endret av exocytose; 28. august 2009 kl. 18:27.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Alle som har brukt cannabis vet hvor lett det er å være ukonsentrert, drømme seg bort, ha noe forstyrret syn og endrete tankemønstre.
Alt dette fører til at man ikke nødvendigvis følger med like godt hele tiden. Forestill deg et scenario; du kjører i en noe trafikkert vei i 80-sone, det er ikke mange meterne mellom hver bil. Plutselig bråbremser bilen foran deg. Du er kanskje ukonsentrert i ett sekund da det skjer. Hvor langt kommer du på ett sekund i 80-sonen? Jo, litt over 22m. På det ene sekundet du er ukonsentrert har du kommet 22m lenger fram. I tillegg skal du ha tid til å reagere. Hva skjer? Du har nettopp kjørt inn i bilen foran deg.

Å likestille cannabis med kaffe og sigaretter blir bare tåpelig.
Vis hele sitatet...
I alle mine timer bak rattet stein har jeg aldri hatt dette problemet. Forøvrig var ikke min intensjon å si at det er greit å kjøre stein, men snarere at sammenlikningen med alkohol var tåpelig. Dog vet jeg av erfaring at at dersom jeg kjører bil når jeg er sint eller trøtt har dette en mye større innvirkning på kjøringen enn cannabisrusen ville hatt.

Å likestille cannabis med kaffe eller sigaretter vil fortsatt være mye nærmere sannheten enn om man likestiller alkohol med cannabis. Forøvrig har jeg aldri forsåkt å likestille cannabis med kaffe eller sigaretter, jeg forsøkte bare å peke på at ikke all rus påvirker kjøring like mye som alkohol.
Sist endret av Slaktern; 28. august 2009 kl. 18:41.
Sitat av Slaktern Vis innlegg
I alle mine timer bak rattet stein har jeg aldri hatt dette problemet. Forøvrig var ikke min intensjon å si at det er greit å kjøre stein, men snarere at sammenlikningen med alkohol var tåpelig.
Vis hele sitatet...
Denne har jeg allerede kommentert.

Sitat av Slaktern Vis innlegg
Dog vet jeg av erfaring at at dersom jeg kjører bil når jeg er sint eller trøtt har dette en mye større innvirkning på kjøringen enn cannabisrusen ville hatt.
Vis hele sitatet...
Cannabis påvirker humøret og om man er opplagt eller trøtt i meget stor grad i tillegg til det allerede nevnte.
Snart får jeg stempel som kverulant her på forumet, så fra min side stopper denne diskusjonen nå.
Sitat av Slaktern Vis innlegg
Det er ikke en viss forksjell i rusen, det er en veldig stor forskjell i rusen. Cannabis svekker reaksjonsevnen og konsentrasjonen i en så liten grad hos en daglig bruker at det blir neglisjerbart i forhold til andre faktorer som påvirker evnen til å kjøre en bil, f.eks. humør, tretthet osv.
Vis hele sitatet...
Tretthet er jo en av hovedbivirkningene av cannabis.
Sitat av Andycap Vis innlegg
Tretthet er jo en av hovedbivirkningene av cannabis.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg blir aldri spesielt trøtt, men jeg forstår jo hva du mener.
Ja, har hendt seg at jeg har kjørt etter å ha røyka. Men det er ytterst skjeldent og noe jeg ikke liker å gjøre, hender seg oftere at jeg sitter bak rattet etter å ha vært høy i 2-3 timer, hvis jeg føler meg nykter nok.
Nå har jeg også kjørt bil etter større mengder alkohol, og må si jeg har helt klart har mye mindre kontroll da enn når jeg er helt skakk etter røyking. Uansett sier jeg det bør være samme straff uansett hva man har fått i seg av tingene. Er helt klart at man er mye mindre oppmerksom i trafikken etter å ha røyket, og tror ikke noen blir bedre sjåfører av det. Det er uforsvarlig.

Men noe jeg undrer på er hvordan politiet kan sjekke på stedet at du har røyket, hører rykter om spyttprøver, men blir man inndratt førerkort om man røyket for f.eks 6 timer siden etter å ha blitt tatt? eller hvordan funker det de måler med? Straff blir det vel uansett om man blir tatt for å ha brukt det, men vil svi å miste lappen om man virkelig ikke var ruset.
Pleier skjøl å få litt noia når jeg sitter på :P har ikke fåt fingern ut av ræva å fått lappen skjøl. Men enig i at det er som fylle kjøring. Men det skjer hvær gang jeg røyker at vi kjører bil uansett hvor mye vi røyker.
Kan ikke helt fatte at dette diskuteres. Jeg har selv en lang periode på noen år bak meg som røyker, så vet godt hvordan man påvirkes. Og jeg kunne ikke drømt om å kjørt noe kjøretøy i påvirket tilstand i trafikken. Om du er trøtt, har drukket, røyket, sniffet, uansett hva, drit i og la det gå utover andre!
Sitat av THH-c Vis innlegg
Morn. kom nettop over denne artikkelen.

http://www.aftenbladet.no/innenriks/..._hver_dag.html

Jeg må si at dette ikke kom som noen bombe. Alle jeg kjenner som røyker , kjører for det meste bil selv om de har hatt et trekk eller 2.

Jeg også. Selvfølgelig , kjører ikke om jeg er totalt rødsprengt i øynene og skev som tårnet i piza. men om jeg har hatt et bongtrekk så kjører jeg.

kan ikke si jeg syns cannabis gir noe negativ virkning på kjøreferdighetene. Kanskje på førstegangsbrukere , men ikke på en som meg som har røyka fast i 2 år.

hva syns dere?

( sorry for skriveleif i emnetittel , mod. fikser du dette er du snill? )
Vis hele sitatet...
har du blitt generelt mer rolig og mindre stresset etter at du begynte å røyke?eller er det bare en 2-3 timers "calm down"hva syntes andre?

hvor lenge etter jointen kan man kjøre før det ikke syntes på måleren til snuttn?
Sist endret av dinos; 3. september 2009 kl. 20:32.
Sitat av dinos Vis innlegg
har du blitt generelt mer rolig og mindre stresset etter at du begynte å røyke?eller er det bare en 2-3 timers "calm down"hva syntes andre?

hvor lenge etter jointen kan man kjøre før det ikke syntes på måleren til snuttn?
Vis hele sitatet...
Du KAN kjøre med en gang uten dette vises på "måler'n til snuten". THC kan ikke påvises ved alkotest. Men politiet er derimot opplært til og se etter de vanlige tegnene en person i hasjrus har(andre ruser og for den saks skyld).
Fatter de mistanke bærer det rett til urin og/eller blodprøve.

Har blitt stoppet opptil flere ganger da jeg har vært skev , eller nettop røyket i bilen f.eks. De har aldri fattet mistanke. Ble stoppet for 1 tilfelle av ødelagt frontlykt , og et tilfelle av høy hastighet i en 30/kmt sone. Ble kun tildelt en advarsel.
Man kan vel si at det har noe innvirkning på de motoriske ferdighetene mine og reaksjonen min, men jeg som har røyket i 7-8 år kompenserer dette ved å være passasjer.
Jeg røyker ikke daglig, men aldri hatt noe problem med å kjøre når jeg er fjern. Jeg kjører utrimma moped atm da, så skal litt til for at det skjer no.
Dette er rettet mot exocytose og Slaktern's debatt rett oppi her:

Hvis kaffe og sigaretter er ok, hvor går da den magiske grense på hvor svakt rusmiddelet / rusen må være for at det skal være "moralsk OK"? Hvis kaffe er ok, må jo også khat være ok?

Det er ok, det er ikke ok, på grunn av opplært samfunn-moral ?
Sist endret av Quetzalcoatl; 3. september 2009 kl. 23:26.
Jeg pleier å røyke litt, så slenger jeg meg på sykkelen og kjører en tur.
Sitat av puffman Vis innlegg
Dette er rettet mot exocytose og Slaktern's debatt rett oppi her:

Hvis kaffe og sigaretter er ok, hvor går da den magiske grense på hvor svakt rusmiddelet / rusen må være for at det skal være "moralsk OK"? Hvis kaffe er ok, må jo også khat være ok?

Det er ok, det er ikke ok, på grunn av opplært samfunn-moral ?
Vis hele sitatet...
Dette har absolutt ingenting med moral å gjøre. Hverken jeg eller Slaktern har nevnt dette, så hvor har du fått det fra? Det som er viktig er i hvilken grad og hvordan rusmiddelet påvirker deg, og om det da svekker dine kjøreferdigheter sterkt nok til at det kan oppstå en reell fare som følge av dette.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Dette har absolutt ingenting med moral å gjøre. Hverken jeg eller Slaktern har nevnt dette, så hvor har du fått det fra? Det som er viktig er i hvilken grad og hvordan rusmiddelet påvirker deg, og om det da svekker dine kjøreferdigheter sterkt nok til at det kan oppstå en reell fare som følge av dette.
Vis hele sitatet...
Du forteller en rekke eksemplarer på hvordan den og den rus til påvirke den og den personen. Det er ok, men det er riv ruskende galt... Jeg kjenner personer som kjører mer stabilt, forsiktig, kontrollert og fokusert 1-2 timer etter de har røkt enn hvis de hadde satt seg i bilen rett etter de hadde f.eks spist middag. Så kjenner jeg noen som blir helt skjelven å stressa etter en kopp kaffe så derfor kjører helt tulling. Så kjenner jeg de som kjører helt tulling til vanlig uansett hva de har gjort.

Synes du fokuserer voldsomt på at akkurat en ting er helt uakseptabelt, istedenfor og la den personen selv føle om han er sikker i trafikken. For det er jo bare deg selv som kan dømme det. Du har personer som lettere klarer og holde seg i en klarere og mer våken bevissthet tilstand med litt thc i kroppen, og så har du de som blir sittende og loke (tenke, overanalysere, miste fokus).

Hvorfor det? Både cannabis og alkohol svekker dine reaksjonsevner, konsentrasjon og annet som er viktig når man kjører i stor grad.
Vis hele sitatet...
Ja, for slik er det hos absolutt alle tilfeller? Mens sigaretter og koffein gir aldri negative effekter som kan gjøre deg ufokusert. Man må jo selv dømme dette, og da må man også så klart kjenne seg selv, å kjenne rusmiddelet.

Synes det blir teit at man skal få lov til å drikke 2 kopper kaffe før man kjører på jobb, så drikke 3 kopper kaffe på jobben før du kjører hjem, med sigaretten i handa. Men hvis du har tatt deg en joint to timer før du kjører til bestemor for og spise kake er det helt uakseptabelt.

Jeg har en somalisk venn som brukte å patte på en rull khat hver morgen han kjørte sin times lange kjøretur til jobb, grytidlig på morgenen. Han brukte alltid og ha en liten bunt liggende i hanskerommet. En gang ble han stoppet i kontroll, og politiet begynte og ransake bilen hans uten retts-ordre på noe som helst, because he was a scary black man in white Norway. De fant khaten, og han mistet lappen for og være en "usikker trafikant".
▼ ... noen måneder senere ... ▼
ALDRI!!!
Tror noen at reaksjonsevnen er like stor dersom en unge løper ut i veien og du må hive deg på bremse?

Think not...
Sitat av puffman Vis innlegg
Synes du fokuserer voldsomt på at akkurat en ting er helt uakseptabelt, istedenfor og la den personen selv føle om han er sikker i trafikken. For det er jo bare deg selv som kan dømme det.
Vis hele sitatet...
Å? Så man skal overlate til enkeltmennesket å avgjøre hvorvidt en er skikket til å utføre andre arbeidsoppgaver også da, selv om mennesket er påvirket av rusmidler? Skal en pilot kunne avgjøre hvorvidt h*n er i stand til å føre flyet selv i ruset tilstand? Skal kirurgen få bestemme dette selv?

Valget om å kjøre i ruset tilstand eller ikke, er ikke et personlig valg viss konsekvenser går kun utover den enkelte. Kræsjer du er det stor sannsynlighet for at andres liv og helse også er i potten.

Sitat av puffman Vis innlegg
Synes det blir teit at man skal få lov til å drikke 2 kopper kaffe før man kjører på jobb, så drikke 3 kopper kaffe på jobben før du kjører hjem, med sigaretten i handa. Men hvis du har tatt deg en joint to timer før du kjører til bestemor for og spise kake er det helt uakseptabelt.
Vis hele sitatet...
Det må du gjerne gjøre, men nå er nå det slik at kaffe er lovlig, og hasj er ikke. Og sånn er det bare. Kan godt være man skulle regulert koffein ytterligere, men nå er nå det en gang slik at helsemyndighetene våres ikke har gått ut med en advarsel om dette.

Forøvrig er jo formålet med kjøreturen totalt irrelevant. Så lenge du ikke kjører på et avsperret privat området, risikerer du å sette andres liv å helse i fare - det er det som er problemet med å kjøre i ruset tilstand. Ikke hvorvidt du skal på jobb eller på besøk til bestemor.

Sitat av puffman Vis innlegg
Jeg har en somalisk venn som brukte å patte på en rull khat hver morgen han kjørte sin times lange kjøretur til jobb, grytidlig på morgenen. Han brukte alltid og ha en liten bunt liggende i hanskerommet. En gang ble han stoppet i kontroll, og politiet begynte og ransake bilen hans uten retts-ordre på noe som helst, because he was a scary black man in white Norway. De fant khaten, og han mistet lappen for og være en "usikker trafikant".
Vis hele sitatet...
Han ble vell ikke fratatt førerkortet fordi han var svart, men fordi a) han kjørte bil i ruset tilstand, og b) han hadde ulovlig rusmidler med seg. Tar man valget å ha khat i bilen, må man regne med at det får konsekvenser.
Sitat av puffman Vis innlegg
Synes du fokuserer voldsomt på at akkurat en ting er helt uakseptabelt, istedenfor og la den personen selv føle om han er sikker i trafikken. For det er jo bare deg selv som kan dømme det.
Vis hele sitatet...
Jeg synes kjeeg er kjempefli\nk til å kjøre bil selvom jeg har drukkker noen pils. BRUM BRUM!!!
i dokumentaren Should i smoke dope? kjører faktisk Nicky Taylor under cannabisrus. man ser tydelig at hun er mye mer forsiktig, fordi hun er oppegående nok til å skjønne at hun ikke har like god kontroll som om hun skulle vært clean.'

etpar øl derimot, da blir man gjerne litt tøffere i trafikken, man tør å ta større sjanser.
Sist endret av VivaLatrina; 14. november 2009 kl. 16:48.
Jeg har sittet på med folk i alkoholrus, jeg trodde jeg skulle dø kansje 5 ganger.
I hasjrus derimot er jo folk "mer beviste" og kjører langsomt og pent.
Jeg syntes ikke man bør kjøre i noen som helst rus. MEN jeg syntes ikke at cannabisrus burde blir slått like hardt ned på som alkoholrus i trafikken.

Grunnen til at jeg ikke kjører bil i hasjrus er ikke fordi at jeg føler at jeg er trafikkfarlig, snarere tvert imot.Men fordi at onkel blir sur og kansje tar lappen min.

Da har jeg ett spm: Hvor lang tid tar det før man kan kjøre lovlig etter en god runde med THC?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
etpar øl derimot, da blir man gjerne litt tøffere i trafikken, man tør å ta større sjanser.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra?
Etter et par øl er folk bevisste nok til å bli livredde for å bli stoppet. Et av kjennetegnene på promillekjøring er at de kjører alt for sakte. Det høres jo trygt og fint ut, right? Dessverre hjelper det ikke mye at du kjører stødig i 30 km/h og er kjempeoppmerksom når reaksjonstiden din er svekket og noe skjer veldig fort.
Er rent idioti å føre noe slags kjøretøy mens man er fjern da man burde ha dømmekraft nok til å forstå at reaksjonstiden er såpass nedsatt at man er en dødsfelle i trafikken...
=Det må du gjerne gjøre, men nå er nå det slik at kaffe er lovlig, og hasj er ikke. Og sånn er det bare. Kan godt være man skulle regulert koffein ytterligere, men nå er nå det en gang slik at helsemyndighetene våres ikke har gått ut med en advarsel om dette.
Vis hele sitatet...
Jeg tilhører ikke helsemyndighetene, men jeg har en advarsel: 9 av 10 som ble tatt av snøras i fjor, drakk kaffe !
Sitat av lygra Vis innlegg
Jeg tilhører ikke helsemyndighetene, men jeg har en advarsel: 9 av 10 som ble tatt av snøras i fjor, drakk kaffe !
Vis hele sitatet...
Jeg tilhører ikke helsemyndighetene jeg heller, men jeg har en like relevant statistikk på lager. 100% av de som har drukket kaffe kommer til å dø.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Jeg tilhører ikke helsemyndighetene jeg heller..
Vis hele sitatet...
jeg har mine tvil iblandt,alt er farlig i følge deg,"hjerneskader og død" som følger av bezomedisiner osv

er ikke overaska over at myndighetene har en ansatt person i et "holdningsskapende og fare-opplysende tiltak" på norges største rusmiddel forum.

eller noe

hehe
Sist endret av dinos; 14. november 2009 kl. 20:10.
Jeg skjønner at du spøker, men det ser ut som en halvveis spøk.

Jeg hadde forventet at hvis en sånn kommentar kom, ville den komme fra deg. Grunnen til det er at jeg har flere ganger kommentert ditt rusbruk.

Det er sjeldent at jeg er "holdninggsskapende" eller moraliserende her på nFF, og jeg prøver å svare på det som blir spurt uten å kommentere spørsmålet så mye. Men når jeg ser poster om "pilleshots" inneholdene flere opioider og benzodiazepiner reagerer jeg, for noe sånt kan gå direkte galt.

Jeg har forøvrig aldri sagt at benzodiazepiner fører til hjerneskader. Føl deg fri til å lete etter den posten, for den finnes ikke. Har også sagt at benzodiazepinabstinensene kan være dødelige.

Noen fareopplysende tiltak fra helsemyndighetenes side her inne tror jeg ikke hadde vært så dumt, så lenge de hadde holdt det på et saklig og seriøst nivå og ikke spydd ut propaganda. Mange som kunne trengt å få orden på rusmiddelsynet sitt her inne..

Edit: med fareopplysende tiltak mener jeg at vanlige brukere informerer om sånt i postene sine uten at de går off-topic. Noe som forøvrig andre brukere også kan gjøre og gjør. Mener ikke at helsemyndighetene skal styre og gjøre store tiltak her på nFF.
Kanskje cannabisbrukere kjører sakte og forsiktig, men det er faktisk en lov som sier at man ikke kan kjøre så sakte som man vil, at man unødig forstyrrer andre, og det vil jeg tro at mange cannabisbrukere har en tedens til å gjøre når de kjører i påvirket tilstand.
Det vel ikke det at de kjører for sakte som er problemet, men reaksjonsevnen din blir betraktelig lengre om du er påvirket av cannabis.
Sitat av luni Vis innlegg
Hvor har du det fra?
Etter et par øl er folk bevisste nok til å bli livredde for å bli stoppet. Et av kjennetegnene på promillekjøring er at de kjører alt for sakte. Det høres jo trygt og fint ut, right? Dessverre hjelper det ikke mye at du kjører stødig i 30 km/h og er kjempeoppmerksom når reaksjonstiden din er svekket og noe skjer veldig fort.
Vis hele sitatet...
det er ihvertfall den erfaringen jeg har i min "omgangskrets", om du vil

nå var ikke "etpar øl" ment som noe nøyaktig mål, jeg mener at man definitivt er påvirket av alkohol, men fortsatt istand til å kjøre bil (tror man ihvertfall)
Sist endret av VivaLatrina; 15. november 2009 kl. 03:25.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Det vel ikke det at de kjører for sakte som er problemet, men reaksjonsevnen din blir betraktelig lengre om du er påvirket av cannabis.
Vis hele sitatet...
Jo, men poenget var at mange unnskylder sitt cannabisbruk mens de kjører bil med at de kjører sakte og forsiktig, men det er jo også et problem i trafikken. Så det finnes ingen unnskyldninger å kjøre i påvirket tilstand uansett.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er du sikker på at de mener "sakte" som i å ligge under fartsgrensen da? Jeg tror de mener sakte og forsiktig som i å holde fartsgrensene, istedet for å kjøre fortere og skape flere farlige situasjoner. Det har gjort tester på dette her. Og uansett hva dere sier eller mener, det å være trøtt, er farligere enn å ha røyka THC før man kjører bil. Men så synes jeg igjen det blir uoversiktlig. Fordi en førstegangs bruker av hasj, er på ingen måte istand til å sette seg bak rattet, mens en daglig bruker klarer fint å kjøre bil, selvom han kanskje egentlig ikke burde gjøre dette.
Så en dokumentar på youtube om ei dame fra USA som skal være ruset på cannabis i 1 mnd i amsterdam. Hun prøver masse forskjellige ting, alt fra å bygge bokhyller - til å kjøre bil.

Under cannabis rusen var hun svært forskiktig når hun kjørte. Kjørelæreren som var med henne virket faktisk en smule overasket over hvor rolig hun kjørte.

Ja, jeg har kjørt mange ganger etter å ha røyket, blitt stoppet engang i rutinekontroll og null stress. Kjører man som folk får man sjeldent problemer.
Hvis man aldri røyker tobakk får man nikotinsjokk av å røyke, men man kan fint snuse eller røyke i bilen uten at det er ulovlig

Men ja, jeg er imot kjøring i påvirket tilstand, selv nikotinsjokk, vet man at man ikke har toleranse, så gjør man det ikke.