Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør Narkotika Legaliseres?
JA 259 29,33%
NEI 152 17,21%
NEI, men hasj burde legaliseres ettersom jeg ikke ser på det som noe sterkt narkotisk middel 472 53,45%
Stemmegivere: 883. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  169 17520
Jeg er for avkriminalisering av alle narkotiske stoffer, det gagner ingen at Per på Plata blir tauet inn og stemplet som kriminell på grunn av sin avhengighet av opiater. Tvert om tror jeg det senker standaren for hva Per selv synes, er han først blitt fortalt at han er kriminell er terskelen for å gjøre andre kriminelle handliger kanskje lavere (som å stjele penger til neste dose framfor å selge =OSLO). Samtidig gagner det få at politeiet bruker forholdsvis mye penger på å 'avdekke kriminelle handlinger' aka. småunger som røyker hasj eller som går med 1g < i lomma.

Når det er sagt er jeg ikke for full legalisering av alle narkotiske stoffer. Legalisering av naturlige stoffer som psykedelia (flein, gress) er en ting, men å sende ut signaler om at det er helt OK å proppe kroppen full av pepper er jeg ikke med på. Avkriminalisering ville hjulpet ganske mye på å begynne ordentlig kartlegging av problemene med rus i samfunnet, samtidig må vi ikke glemme samfunnets egen rolle i hvordan det velger å framstille rus og rusmidler. Dette er noe jeg sier som selv bruker pepper i blandt.
Sist endret av Weili; 12. januar 2010 kl. 12:55.
Sitat av Weili Vis innlegg
Jeg er for avkriminalisering av alle narkotiske stoffer, det gagner ingen at Per på Plata blir tauet inn og stemplet som kriminell på grunn av sin avhengighet av opiater. Tvert om tror jeg det senker standaren for hva Per selv synes, er han først blitt fortalt at han er kriminell er terskelen for å gjøre andre kriminelle handliger kanskje lavere (som å stjele penger til neste dose framfor å selge =OSLO). Samtidig gagner det få at politeiet bruker forholdsvis mye penger på å 'avdekke kriminelle handlinger' aka. småunger som røyker hasj eller som går med 1g < i lomma.

Når det er sagt er jeg ikke for full legalisering av alle narkotiske stoffer. Legalisering av naturlige stoffer som psykedelia (flein, gress) er en ting, men å sende ut signaler om at det er helt OK å proppe kroppen full av pepper er jeg ikke med på. Avkriminalisering ville hjulpet ganske mye på å begynne ordentlig kartlegging av problemene med rus i samfunnet, samtidig må vi ikke glemme samfunnets egen rolle i hvordan det velger å framstille rus og rusmidler. Dette er noe jeg sier som selv bruker pepper i blandt.
Vis hele sitatet...

Jeg tror om naturlige ting slik som du beskriver, ( Naturens urter ) om dette hadde blitt legalisert så hadde all den andre kjemiske dritten død ut!

Amfetamin
osv

Tror jeg ville død ut til slutt!
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Herregud, du er kanskje den tiende som sier dette i denne tråden, og den tiende som presterer å ikke komme med noen god begrunnelse på HVORFOR vi vil få et større rusproblem enn det vi har per i dag!
Vis hele sitatet...
Beklager, har ikke lest gjennom hele tråden.
Allikevel, når det blir spurt om folks meninger rundt en totallegalisering så ser jeg ikke hva som er så galt med at jeg ytrer meg på grunnlag av hva JEG mener, om det så er i tråd med/har blitt nevnt før.

Sitat av stranger Vis innlegg
Ta alkohol som et eksempel; det rusmiddelet her til lands som er absolutt mest brukt (nei, jeg regner ikke kaffe m.m som rusmiddel her), fordi det faktisk er legalt. Grunnen til at dette går så bra er fordi dette ikke har et _så_ stort avhengighetspotensiale.
Hadde eksempelvis heroin blitt lovlig, ser jeg for meg at den oppvoksende generasjon hadde hatt mye lettere for å eksperimentere med dette, og grunnet dets enorme avhengighetspotensiale, hadde mange fler havnet på skråplanet. Ja, alle kan få tak på nå også, men da skal det også tråkkes over en rimelig stor personlig terskel, grunnet dets tabubelagte rykte. Dette tabubelagte rykte hadde etterhvert opphørt ved en legalisering, og med det også den personlige terskelen som skal til for faktisk å bruke et hardt narkotisk stoff.
Jeg har enormt respekt for enkeltindividet, men dessverre ikke like stor tro på det.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer da vitterlig med en begrunnelse på hvorfor jeg mener dette hadde ført til et større rusproblem for samfunnet her!
Om det er en god eller dårlig begrunnelse får være opp til hver enkelt å vurdere, men dette er MITT syn på saken, og mitt bidrag til tråden.
Sitat av stranger Vis innlegg
Beklager, har ikke lest gjennom hele tråden.
Vis hele sitatet...
Det kan ofte være greit å lese gjennom tråden, i alle fall skaffe seg et visst overblikk.
Sitat av stranger Vis innlegg
Jeg kommer da vitterlig med en begrunnelse på hvorfor jeg mener dette hadde ført til et større rusproblem for samfunnet her!
Vis hele sitatet...
Jeg savner både logikk og kobling opp mot forskning og statistikk i begrunnelsen din. Det er jo ren synsing.
stranger & co:

Litt av greia er at det overhodet ikke kommer til å sendes noen signaler ut til befolkningen om at det er okey å ta rusmidler. Vi sender ikke noen slike signaler nå heller, men vi kringkaster ikke akkurat noen andre signaler enn et klart "Nei, ikke gjør det", "Narkotika dreper" og "Narkotika er årsaken til samfunnets problemer" og andre påstander i den retningen uten å begrunne det noe mer enn med tragiske historier.

Informasjon rundt rusmidler blir urovekkende vridd og snudd på hue for å håndheve lovgivningen. Dette skaper en slags kollektiv krigs-mentalitet mot narkotika, dets brukere og alt annet som er relatert. Skolesystemet vårt viser ingen innsats i å utdanne og informere på en saklig og objektiv måte som vil åpne opp for informerte og fornuftige beslutninger. Det vi derimot gjør er å influere holdningsmønstre ved å gjenta det samme budskapet om og om igjen. Dette er ikke i noen form utdanning og læring, men rett og slett latterlig propoganda. Rusmidler er en stor og integrert del av vår kultur og levemåte, og det er derfor svært nødvendig å informere og utdanne våre unge om alle sidene til de forskjellige rusmidlene med integritet.

Rettsystemene våre verden over, samt diverse sikkerhetsorganer som vanlig politi og forskjellige byråer fokuserer altfor mye tid, penger og mannskraft på å opprettholde denne håpløse kampen mot narkotika som aldri kommer noen vei. Bare tenk over det enorme presset vi løfter av skuldrene ved å flytte problemet fra justissektoren og over i helsesektoren. Store mengder kriminalitet ville forduftet, store mengder ressurser ville blitt frigjort og fokuset vårt kunne havnet andre steder. Sosiale skiller ville blitt visket ut og de som virkelig trenger hjelp ville fått det.

Det er heller ikke slik at det er en hel verden der ute som venter på å gå helt bananas om vi legaliserer narkotika. Hvor kommer denne påstanden fra? Det er mulig statistikkene ville reist seg noe, men hva så? Drit nå i disse statistikkene (som antakeligvis ville balansert seg etterhvert) og se heller på de mange og enorme fordelene det ville brakt samfunnet vårt. Denne krigen mot narkotika har blåst seg selv langt ut av proporsjoner og skaper langt fler problemer enn den løser.
Sist endret av Sky; 12. januar 2010 kl. 13:38.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
stranger: Grunnen til at felix_poker, meg og endel andre her er så lei dette argumentet er at det er en konklusjon som ikke er basert i virkeligheten: Om forbudet hadde fungert, hadde ikke norge slitt med det rekordantall heroinmisbrukere i forhold til folketall. Hva med å se til et land som fører en mer liberal politikk, hva deres egne organer for russtatistikk sier om deres politikk og statistikken deres.

Det neste argumetet i denne delen av diskusjonen bruker ofte å være "ja men nederlendere er ikke nordmenn, at det fungerer der betyr ikke at det vil fungere i Norge" enten dèt eller ugrunnløs avfeiing av statistikken.
Når man har deltatt i denne debatten mange ganger begynner typiske mennesketrekk å komme frem: Man er ikke en del, eller berøres ikke av problemet, så man lukker øynene og holder for ørene, lar politikerne drive med krigen mot narkotika og satser på at "alt ordner seg".

Hva mer vil dere ha? vi kan ikke gå lengre frem i saken uten at vi i det minste prøver ut noe annet enn den feilslådde politikken vi har hatt her i landet i 60 år.

Det triste er at jeg kjenner foreldre som har blitt kraftig berørt av narkotikaproblemet, de fleste blendes av frykten, sorgen og raseriet som følger med slike hendelser og disse er ofte de hardeste forkjempere for krigen mot narkotika. Den tragiske ironien er at de ikke bidrar til å løse problemet, små undermenn blir tatt og kjempene fortsetter å håve inn store summer på enkeltpersonens elendighet som, hovedsaklig, er ruspolitikkens skyld.
Jeg er da helt enig at politikken på dette feltet ikke fungerer i det hele tatt, at skolesystemet driver propaganda og at enorme politiresurser brukes uvettig på å ta voksne mennesker som f.eks røyker seg en bønne. At en hel verden der ute venter på å gå bananas så snart ett eller flere stoffer blir lovlige er heller ikke min mening.

Den statistikken jeg viser til er ene og alene basert på det jeg oppfatter som et udiskutabelt fakta; nemlig at alkohol er det rusmiddelet klart flest bruker her til lands. Det er også det rusmiddelet som utgjør størst problem for folk og samfunn, ikke fordi det er det mest avhengighetsskapende eller skadelige, men fordi det er såpass lett tilgjengelig og det faktum at det er legalt. Grunnen til dette tror jeg ikke er fordi alkohol nødvendigvis er det rusmiddelet som passer best for folk flest eller gir mest behagelig virkning, men fordi man slipper å bryte en personlig barriere og å risikere straff i form av juridiske sanksjoner. Og her kommer logikken inn: ved en legalisering av et gitt stoff slipper man å bryte denne personlige barrieren og å risikere juridiske konsekvenser, derfor vil det nå være lettere for hvermansen å bruke dette, akkurat som det er med alkohol idag. Det jeg føler ikke blir tatt med i regnestykket er at langt fra alle stoffer er like snille som alkohol hverken med tanke på avhengighet og/eller skader.

Forøvrig er jeg av den mening at mange stoffer kan og bør legaliseres, eksempelvis diverse psykedelia og cannabis.
Jeg synes også Nederland har en mye mer vettug politikk på dette området enn oss selv, men sist jeg var der var da langt ifra alle rusmidler legalisert?
Heroin til opiatavhengige er jeg også for dersom dette kan hjelpe dem å få et bedre liv og å være med å yte noe for fellesskapet, men at en legalisering og økt tilgjengelighet skal gagne samfunnet strider imot det jeg ser på som logisk tenkning.

Forøvrig har jeg veldig respekt for deres meninger, da jeg oppfatter det dere bidrar med på forumet som gjennomtenkt og ærlig, og jeg ser jo at dette er noe dere virkelig har satt dere inn i :-)
Sitat av stranger Vis innlegg
Den statistikken jeg viser til er ene og alene basert på det jeg oppfatter som et udiskutabelt fakta; nemlig at alkohol er det rusmiddelet klart flest bruker her til lands. Det er også det rusmiddelet som utgjør størst problem for folk og samfunn, ikke fordi det er det mest avhengighetsskapende eller skadelige, men fordi det er såpass lett tilgjengelig og det faktum at det er legalt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er så enkelt. Alkohol er også akseptert å bruke, og vi har en alkohol-kultur som er tusenvis av år gammel. Dessuten ER det faktisk ett av de mest skadelige stoffene og faktisk mer avhengighetsskapende enn mange er klar over.
Sitat av stranger Vis innlegg
Grunnen til dette tror jeg ikke er fordi alkohol nødvendigvis er det rusmiddelet som passer best for folk flest eller gir mest behagelig virkning, men fordi man slipper å bryte en personlig barriere og å risikere straff i form av juridiske sanksjoner.
Vis hele sitatet...
Man bryter da virkelig en personlig grense første gang man drikker alkohol, selv om man ikke nødvendigvis bryter loven? De aller fleste drikker jo også før de er myndige, noe som er "ulovlig" (ikke straffbart i seg selv).
Sitat av stranger Vis innlegg
Og her kommer logikken inn: ved en legalisering av et gitt stoff slipper man å bryte denne personlige barrieren og å risikere juridiske konsekvenser, derfor vil det nå være lettere for hvermansen å bruke dette, akkurat som det er med alkohol idag.
Vis hele sitatet...
Som sagt, jeg tror neppe alkohol er så populært som det er, kun fordi det er lovlig. Det har med kultur og tradisjon å gjøre. Det er dermed ikke slik at om vi legaliserer andre stoffer, vil de automatisk få full aksept i samfunnet.
Sitat av stranger Vis innlegg
Det jeg føler ikke blir tatt med i regnestykket er at langt fra alle stoffer er like snille som alkohol hverken med tanke på avhengighet og/eller skader.
Vis hele sitatet...
Nevn ett ulovlig stoff som er mer fysisk skadelig enn alkohol, om det blir brukt i vanlige brukerdoser i typisk alkohl-interval (1-2 ganger i uken). Alkohol er også som nevnt vanedannende. Visste du at man i verste fall kan dø av alkoholabstinenser?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg tror ikke det er så enkelt. Alkohol er også akseptert å bruke, og vi har en alkohol-kultur som er tusenvis av år gammel. Dessuten ER det faktisk ett av de mest skadelige stoffene og faktisk mer avhengighetsskapende enn mange er klar over.

Man bryter da virkelig en personlig grense første gang man drikker alkohol, selv om man ikke nødvendigvis bryter loven? De aller fleste drikker jo også før de er myndige, noe som er "ulovlig" (ikke straffbart i seg selv).

Som sagt, jeg tror neppe alkohol er så populært som det er, kun fordi det er lovlig. Det har med kultur og tradisjon å gjøre. Det er dermed ikke slik at om vi legaliserer andre stoffer, vil de automatisk få full aksept i samfunnet.

Nevn ett ulovlig stoff som er mer fysisk skadelig enn alkohol, om det blir brukt i vanlige brukerdoser i typisk alkohl-interval (1-2 ganger i uken). Alkohol er også som nevnt vanedannende. Visste du at man i verste fall kan dø av alkoholabstinenser?
Vis hele sitatet...
Mange gode poenger her Felix, selvom jeg absolutt ikke er overbevist. Ja, jeg er klar over at alkohol er et av de få stoffene som fører til bl.a ukontrollert defekasjon, delerium og i verste fall død.
Denne diskusjonen blir forøvrig synsing fra alles parter, da det ikke finnes noe fasitsvar på hovedspørsmålet som tråden omhandler og mange av sub-spørsmålene som dukker opp rundt dette emnet. Jeg tror vi bare må enes med at vi har forskjellig syn på dette, og det er jo fint mtp. at man får frem forskjellige synspunkter, vinklinger av saken og ikke minst et mer fargerikt forum :-)

Hva angår ansvarsfullt bruk av droger, så tror jeg det meste kan brukes rekreasjonellt uten å føre til særlige konsekvenser for individet eller samfunnet rundt.

Datura, noe så dumt som muskatt, Bromo-DragonFLY, mephedrone og selvsagt løsemidler er stoffer jeg vil trekke frem som farligere enn alkohol ved helgebruk.

Takk for interessante innspill og litt ny input, vi trenger alle det iblant
Sitat av stranger Vis innlegg
Denne diskusjonen blir forøvrig synsing fra alles parter, da det ikke finnes noe fasitsvar på hovedspørsmålet som tråden omhandler og mange av sub-spørsmålene som dukker opp rundt dette emnet.
Vis hele sitatet...
Ja, en total legalisering av alle stoffer er ikke utprøvd i vår tid, i vårt samfunn, derfor vet ingen nøyaktig hvordan en slik rusmiddelpolitikk ville fungert.

Forskjellen mellom de to partene i denne diskusjonen, deg og meg om du vil, er at jeg støtter meg på en del forskning og statistikk, noe du ikke gjør. Mine antakelser er educated guesses, mens dine bare er guesses. Argumentasjonen din har også flere hull, som f. eks. din påstand om at alkohol er "lite skadelig og avhengighetsskapende".
Sitat av stranger Vis innlegg
Datura, noe så dumt som muskatt, Bromo-DragonFLY, mephedrone og selvsagt løsemidler er stoffer jeg vil trekke frem som farligere enn alkohol ved helgebruk.
Vis hele sitatet...
Jeg ba deg nevne et ulovlig stoff som var mer skadelig og avhengighetsskapende enn alkohol. Du nevner 5 stoffer, hvorav 3 er lovlige og to i en juridisk gråsone. I tillegg er det kun to av dem (mephedrone og løsemidler) som har noe særlig avhengighetspotensiale. Jeg skal ikke uttale meg om toksisiteten til de 3 andre, men den relativt bisarre effekten de har, gjør at bruken av disse begrenser seg selv. Antakelig er det derfor de er lovlige.
Ahh, my bad, la ikke merke til før nå at du skrev et ulovlig stoff.
Forøvrig har jeg aldri ment eller sagt at alkohol er "lite skadelig og avhengighetsskapende", derimot skrev jeg ordrett at det har ikke et_så_ stort avhengighetspotensiale. Alt er selvsagt relativt, og ift. cannabis og det meste jeg kjenner til av psykedelia så har jo alkohol helt klart et enormt avhengighetspotensiale, men sammenliknet med f.eks opiater, benzoer, diverse amfetaminer og kokain så er alkohol den snilleste gutten i klassen.
Jeg har selv sett på nært hold, og lest meg godt opp om alkohols skadevirkninger, så dette er jeg fullstendig klar over. På samme måte som jeg har sett min egen søster bli fanget i et opiathelvete og selge fitta si til skitne mannfolk, for så å dø grunnet bedre hest enn vanlig i en fin mix med Flunitrazepam, så beklageligvis er jeg dønn klar over skadevirkningene her også. Høres sikkert brutalt ut å skrive det på denne måten, men sånn er det, og det er en god del kjipere å måtte erkjenne dette overfor seg selv.
Men, nok avsporing, dette er tross alt ikke "Den store psykoanalyser deg selv offentlig" tråden :P
@ stranger
Det er veldig synd og høre hva du forteller om din søster. Det er veldig trist at det ender opp slikt med enkelte. Grunnen til at jeg vil ha en annen politikk når det gjelder narkotika, selv også heroin, er at jeg vil mot-hindre at slike forferdelige ting skjer. Det er veldig normal dødsårsak blant heroinavhengige at de dør av ett sterkere parti enn hva de er vandt med. Ved og gi ut heroin som en midlertidig løsning, samtidig som man følger de opp vil man minske mange av problemene man ser i dag. Vi burde gi de støtte. Gi de ordentlige tilbud om rus avvenning og rehabilitering. Vi burde gi de jobbtilbud, og en verdig plass her i samfunnet, istedenfor og jage, fengsle og skyve unna de.

Salg av sin egen kropp, ran av kiosker, salg av narkotika og rekrutering er alle uheldige virkninger av vår nulltolleranse for narkotika. De som er meget avhengige har ingen mulighet for og dekke sitt forbruk av rus. Det er en evig jakt etter mer penger, for og så få tak i dopet sitt. Selvfølgelig tyr de til muligheter de ikke ellers ville vurdert. Det er ingen mulighet og jobbe med sin rus avhengighet i en slik situasjon. Er de heldig og får plass på en rus avvenning klarer de kanskje og bli rusfri, men de kommer tilbake til en sosialleilighet, ingen venner og matpenger til sosialen. Kanskje har man mistet alt respekten, på grunn av at man var en narkoman (noe som samfunnet vårt avskyr). Da må man holde seg for seg selv, uten noen familie, uten noen venner, uten noe støtte annet enn en leilighet og nok penger til mat. Veien tilbake til de gamle vennene og gamle vanene er kort.

Stikkord:
Ingen kriminalitet pga for lite penger/rusmidler.
Du vet kvaliteten.
Knytte de inn i samfunnet, ikke skyve de ut.
Jobb og botilbud, til og med hvis enda avhengig.
Ett verdig liv.
Aksept og hjelp, ingen hat.
Sist endret av Quetzalcoatl; 12. januar 2010 kl. 21:23.
Sitat av stranger Vis innlegg
Alt er selvsagt relativt, og ift. cannabis og det meste jeg kjenner til av psykedelia så har jo alkohol helt klart et enormt avhengighetspotensiale, men sammenliknet med f.eks opiater, benzoer, diverse amfetaminer og kokain så er alkohol den snilleste gutten i klassen.
Vis hele sitatet...
Alkohol er muligens mindre vanedannende enn opiater, benzoer, amfetaminer og kokain, men det er ikke nødvendigvis mindre fysisk skadelig.
Sitat av stranger Vis innlegg
På samme måte som jeg har sett min egen søster bli fanget i et opiathelvete og selge fitta si til skitne mannfolk, for så å dø grunnet bedre hest enn vanlig i en fin mix med Flunitrazepam, så beklageligvis er jeg dønn klar over skadevirkningene her også.
Vis hele sitatet...
.
Det gjør meg vondt å høre. Desverre finnes det mange slike tragiske historier, og det er nesten alltid mange offer i en slik sak (familie, venner etc.). Imidlertid tror jeg vi kan være enige om at din søsters grusomme skjebne ikke var en direkte skadevirkning av stoffet, men en kombinasjon av det å bli tvunget ut i prostitusjon og kriminalitet for å skaffe penger til heroin, uvettig kombinering av stoffer og varierende kvalitet på stoffet. Heroin i seg selv er svært lite skadelig for kroppen.

Jeg tror, og nå er det jeg som synser, at vi ville sett færre slike tilfeller om alle stoffer var lovlige. Samfunnet måtte selvfølgelig regulert salget og jobbet mye med å spre korekt informasjon om de forskjellige stoffene, slik at folk kunne bruke dem på en måte som utgjør minst mulig risiko for brukeren og omgivelsene.
Takk for støtten folkens, det varmer
Det er nok her vi er uenige Felix, jeg tror at dette er en direkte konskvens av stoffet, men da som følge av en overdose, ikke fysiske eller psykiske skader som er så og si (overraskende) fraværende ved opiat(mis)bruk. Hadde dette vært lovlig er det klart hun hadde sluppet mye personlig nedverdigelse, og det er derfor jeg er for heroin til opiatavhengige. Da hadde sansynligvis ikke en overdose funnet sted heller, mtp at hun kunne satt sitt daglige skudd og faktisk visst hvor mye hun hadde fått i seg, dòg skaden av avhengighet hadde vært like fullt tilstede. Jeg mener forøvrig fremdeles at en legalisering ikke er løsningen. MEN, jeg har tatt feil før og kan absolutt gjøre det her også.
Forøvrig var det kult å få en dialog med deg, ettersom jeg synes du virker som en oppegående fyr med respekt for dine egne så vel som andres meninger. Dette gjelder forøvrig deg også Quetzalcoatl
Sitat av stranger Vis innlegg
Hadde dette vært lovlig er det klart hun hadde sluppet mye personlig nedverdigelse, og det er derfor jeg er for heroin til opiatavhengige.
Vis hele sitatet...
Jeg er også for dette, men jeg synes heller vi skal ta steget helt ut ved å legalisere totalt. Jeg har hvoedsakelig to argumenter for dette:

1. Individuell frihet.
2. Få en slutt på stigmatisering av dem som velger andre rusmidler enn alkohol (sakte men sikkert).

Jeg er klar over at det siste punktet muligens vil kunne lede til flere brukere, men jeg synes det er verdt risikoen, samt at jeg mener det ikke nødvendigvis er værre å bruke f. eks. heroin enn alkohol.

Sitat av stranger Vis innlegg
Jeg mener forøvrig fremdeles at en legalisering ikke er løsningen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det finnes noen "løsning" på rusmiddelproblematikken. Vi må velge den veien som fører til minst mulig skade på enkeltindividet og samfunnet. I tillegg er individuell frihet et viktig prinsipp for meg, noe som gjør at jeg heller enda mer mot legalisering.
Sitat av stranger Vis innlegg
Forøvrig var det kult å få en dialog med deg, ettersom jeg synes du virker som en oppegående fyr med respekt for dine egne så vel som andres meninger. Dette gjelder forøvrig deg også Quetzalcoatl
Vis hele sitatet...
Sitat av stranger Vis innlegg
Hadde dette vært lovlig er det klart hun hadde sluppet mye personlig nedverdigelse, og det er derfor jeg er for heroin til opiatavhengige.
Vis hele sitatet...
Jeg er også for dette, men jeg synes heller vi skal ta steget helt ut ved å legalisere totalt. Jeg har hvoedsakelig to argumenter for dette:

1. Individuell frihet.
2. Få en slutt på stigmatisering av dem som velger andre rusmidler enn alkohol (sakte men sikkert).

Jeg er klar over at det siste punktet muligens vil kunne lede til flere brukere, men jeg synes det er verdt risikoen, samt at jeg mener det ikke nødvendigvis er værre å bruke f. eks. heroin enn alkohol.

Sitat av stranger Vis innlegg
Jeg mener forøvrig fremdeles at en legalisering ikke er løsningen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det finnes noen "løsning" på rusmiddelproblematikken. Vi må velge den veien som fører til minst mulig skade på enkeltindividet og samfunnet. I tillegg er individuell frihet et viktig prinsipp for meg, noe som gjør at jeg heller enda mer mot legalisering.
Sitat av stranger Vis innlegg
Forøvrig var det kult å få en dialog med deg, ettersom jeg synes du virker som en oppegående fyr med respekt for dine egne så vel som andres meninger. Dette gjelder forøvrig deg også Quetzalcoatl
Vis hele sitatet...
Takk, det samme
▼ ... over en måned senere ... ▼
Flere fagmiljøer tar nå til orde for å avkriminalisering. De mener det er misbruk av strafferetten og vil ta i bruk andre metoder mot narkotikaen.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3516250.ece

Kjell Lund, som har vært høyesterettsdommer i 19 år, erkjenner at straff ikke har gitt resultater.
Når noe ikke fungerer er det vanlig å fikse det eller prøve ut noe nytt. Jeg skjønner ikke hvorfor 'the war on drugs' fortsatt får midler og blir pushet fram som eneste utvei når det i årevis har blitt tydeligere og tydeligere at det ikke fungerer. 'Pølse'-Hansen ble jo nærmest skutt da han foreslo forandring (kudos til han for det).
Poster et slags referat fra et møte SIRUS nettopp hadde. All tekst er hentet fra: http://apollo420.wordpress.com/2010/...ing-hos-sirus/ så kudos til denne bloggeren. Poster inneholdet her, i tilfelle noen ønsker å sitere og kommentere diverse utsagn.

"Åpent fagmøte om avkriminalisering hos SIRUS
Torsdag 11. februar ble det avholdt et åpent fagmøte om avkriminalisering av narkotika hos SIRUS. Innleggsholdere var Ragnar Hauge for straffelovskommisjonen som gikk inn for dette i 2002, Statistisk Sentralbyrå, lederen for Norsk Narkotikapilitiforening (NNPF) Anette Gultvedt, og Willy Pedersen.

Etterpå var det korte innlegg fra salen, med blant annet Helge Waal, Nils Christie, Arild Knutsen fra Foreningen for human narkotikapolitikk, Anne Line Bretteville-Jensen, en kvinnelig kriminolog, en ung mann som også var kriminolog, en fra ACTIS, en som jobbet med ungdom med rusproblemer, og en repesentant fra Norsk organisasjon for reform av marihuanalovgivningen (NORMAL).

De tre første på talerstolen
Ragnar Hauge fra Straffelovkommisjonen oppsumerte deres funn i 2002 der de konkluderte med at besittelse og erhverv av brukerdoser av narkotika ikke burde straffes. Disse problemene burde i følge utvalget løses i det sivile samfunn, dvs. i familien. Hauge pekte på at mange andre problemer slik som alkoholisme og økonomisk uansvarlighet ikke ble løst via strafferetten. Han minnet oss om Dørums svar om at dette ikke kommer på tale, men at man allikevel sendte instruks til politiet om å slutte å løpe etter de mest slitne rusmisbrukerne.

Statistisk Sentralbyrå (SSB) kom så med et nøytralt innlegg som viste relevant statistikk. Det ble poengtert at SSB ikke har statistikk over antallet som straffes for narkotikabruk eller hvilke typer narkotika eller mengder det dreier seg om. Det de derimot hadde av statistikk viste at det var to tusen narkotikalovbrudd i 1980, og at vi i dag har førti tusen i året. Altså en stor økning. Og det øker fortsatt. Det er særlig unge mennesker som straffes.

Anette Gultvedt fra NNPF holdt et innlegg der hun tok til orde for fortsatt kriminalisering. Dette ble begrunnet med hun ville verne barn og unge fra å havne i rusmisbruk. Hasj er i følge Gultvedt en hovedårsak til at folk blir rusmisbrukere. Ruskontrakt der ungdom får påtaleunnlatelse mot å gå med på jevnlige urinprøver var hennes forslag i debatten. Hun anklaget også techno- og rave-kulturen på 90-tallet for å ha bidratt til en økning i narkotikabruken, og poengterte at de fleste ungdommer ikke er tilhengere av legalisering (kanskje ikke så rart så kort tid etter de har blitt utsatt for skolens skremselspropaganda). Videre sa hun at man så større grad av eksperimentering med sentralstimulerende stoffer i Nederland.

Det mest klartenkte innlegget
Etter en kort pause holdt Willy Pedersen et innlegg som forklarte litt om hans synspunkt på legalisering. Pedersen skulle gjerne tryllet bort alle de ulovlige rusmidlene, men mente vi måtte innse at de er kommet for å bli, og at vi må håndtere problematikken annerledes. Han er fortsatt ikke sikker på akkurat hvordan cannabis og khat bør selges, men tenker seg kanskje en hybrid mellom apotek og vinmonopol med ennå strengere reguleringer enn vi har i dag. Oppsiksvekkende nok kom det fram at mange politikere i ungdomspartiene samt flere sentrale rikspolitikere hadde møtt ham for å få et innblikk i cannabispolitikken etter hans utspill. Flere av disse hadde bedt om å få møte ham i hemmelighet, og de ser dette komme i utlandet, men kan ikke gå ut med noe ennå siden temaet er så betent.

Deltakelse fra salen
Så var det innlegg fra salen. Først fra ACTIS, som tok til forsvar for urinprøver og ruskontrakter. En student poengterte så at urinprøver var en traumatiserende og krenkende kontrollmetode som han ikke hadde noe tro på, og at folk bare begynte å røyke hasj igjen etter urinprøvene var over. Studenten var enig i at ungdom ikke skal bruke cannabis, men mente at det bør inn i en egen monopolordning i stedet for at man bruker urinprøver og forbud. Anette Gultvedt svarte på dette innlegget at hasj fører til tyngre rusmisbruk, derfor var det viktig å få en slutt på dette, hvorpå studenten sa at det ikke stemmer, til latter fra hele salen. En representant fra NORMAL holdt så et innlegg der han forklarte at de får mange henvendelser fra mennesker som opplever prøvene som krenkende. Nils Christie reklamerte for sitt møte om grunnverdier i narkotikapolitikken, og det ble snakket om hvordan samfunnets krav fører til rusmisbruk. De som faller ut av det akademiske rotteracet, og hvordan sosiale forskjeller i dag er mer skjult. Helge Waal snakket apolitisk om hvordan det ikke er gunstig å bade synapsene i kjemikalier. Det var så to kriminologer som uttalte seg, begge til fordel for en annen linje i narkotikapolitikken, og en poengterte spesielt at han ønsket å slippe å høre mer påstander om at hasj fører til heroin. En som jobbet med barn og ungdom med rusproblemer sa at problematikken ikke måtte isoleres på universitetet. Så fikk Arild Knutsen siste ord, hvorpå han tok til orde for relegalisering av all narkotika. Knutsen sa at avkriminalisering kun vil gjøre hverdagen litt lettere for brukere, men ikke løse hele problemet. Han sa at vi ikke hadde noen problemer før alt ble ulovlig, og at vi måtte gjøre alle stoffene lovlige for å slå bena under mafiaen. Det ble poengtert at hele land er i ubalanse og krig med titusener av dødsfall på grunn av krigen mot narkotika. Knutsen sa også at det er veldig alvorlig at mange som får problemer ikke tør å si ifra om dem på grunn av forbudet.

Debattstyrer forsøkte å få deltakerene til å fokusere på alternative straffereaksjoner og avkriminalisering, siden dette var tema, og sa fra at det hadde en tendens til å gli ut i større politisk debatt om vi ikke passet på. Det ble også sagt at media hadde fått nei til å filme, og publikum ble bedt om å ikke filme. Media var heller ikke ønsket. Dette ble begrunnet med at dette ikke var avklart med innleggsholderne, men man kan mistenke at det heller kan skyldes at SIRUS ikke vil at media skal oppfatte møtet som en støtte til avkriminalisering, at de ønsker å gå stille i dørene fordi det er et betent tema."

Skremmende å se at folk enda påstår at hasj er hovedårsak til rusmisbruk, men en skal kanskje ikke forvente så mye mer fra NNPF.
Videre får NNPF personen frem at ungdom flest er imot legalisering. Hvordan er dette et sterkt argument? Hvorfor skal ungdommer være de som har best svar på dette spørsmålet? Kan man forvente at ungdommer flest har satt seg inn i legaliseringsdebatten og faktisk har en formening om dette?
Ungdommer under 18 har ikke stemmerett, men vi skal høre på dem angående når det kommer til legalisering....

Hvordan ruskontrakter og urinprøver skal fungere er jeg nysgjerrig på. Er tanken at hvis en først blir tatt for narkotika skal personen inngå en ruskontrakt og gå på urinprøver over en lengre periode? Jeg skal sende mail til ACTIS for å spørre om dette.
Sist endret av bita; 15. februar 2010 kl. 12:48.
TV 2 - Fagfolk vil ha narkopol

Har vært et par saker i media de siste dager som taler for legalisering/avkriminalisering. Så det virker som det skjer en del på dette feltet i disse dager.

Marie Smith-Solbakken, instituttleder ved Universitetet i Stavanger, vil også ha nye tiltak i kampen mot narkotika.

– Vi ønsker ikke utstøting og kriminalisering av ungdommelig eksperimentering og utprøving, men regulering og kontroll av markedet. Omsetning bør skje under offentlig kontroll, og det må utvikles strategier for å knekke den svarte økonomien, sier hun.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Ezukiel; 15. februar 2010 kl. 13:57.
Har ikke fått noe kontakt med Actis angående urinprøvekontrakter, men fant dette på nnpf.no:

"Politiet i Nord-Trøndelag og flere andre steder i landet, har god erfaring med bruk av påtaleunnlatelse og inngåelse av urinprøvekontrakt med brukeren. THC-innholdet fra hasjrøyking kan påvises i urinen i flere uker, og med jevnlige urinprøver vil en kunne avsløre hasjmisbruk. Slike urinprøvekontrakter gir ungdommen et argument for å avstå, mens mor og far blir tryggere. Det er svært viktig at man kommer inn tidlig i misbruket, da er sjansen for å lykkes i arbeidet med videre rusfrihet aller størst. Det bør derfor ikke være noe i veien for at ungdommer inngår slike avtaler på frivillig basis, før man prøver hasj for første gang, og på den måten selv blir bevisst sin holdning til rusfrihet og hvor avtalen inneholder ris bak speilet i form av konsekvenser ved brudd. I et samfunn med mange typer pressituasjoner som de unge må takle, kan det være godt å kunne svare at ”jeg har inngått en avtale som jeg ikke ønsker å bryte”. I slike avtaler kan skole og elever også tillate skriftlig at politiet kommer på skolen og undersøke om det finnes narkotika."

Noen som har hørt om lignende forebyggingsmetoder andre steder? Eller har erfaring med lignende? Vil dette fungere bra? Selv hadde jeg aldri gått med på å inngå en urinprøvekontrakt av frihetsprinsipp...
Men jeg har tro på at det er viktig å komme inn tidlig i starten av et rusmisbruk, men da ikke med en pekefinger.