Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3145
Foreslår fri hasj i København
Sosialmyndighetene i København, som har forberedt saken, vil innføre en tre år lang forsøksperiode med et legalt og regulert marked.

Ja, i dag skal det avgjøres om København skal gå inn for en forsøksperiode på 3 år. Det er kanskje ikke så mye å diskutere før avgjørelsen er tatt, men det er ett meget spennende prosjekt. Argumentene for legalisering er stort sett de samme som ellers i verden, inkludert her hjemme.
Jeg vet ikke hvor godt norske media kommer til å dekke saken, men jeg antar at http://politiken.dk/ tar ansvar.

http://politiken.dk/indland/article879286.ece

Dette kan kanskje være med på å få igang en skikkelig debatt her hjemme også, nå som det er lenge til valg og nabolandet vårt kjører på.
Sist endret av Mith; 14. januar 2010 kl. 11:57.
Køben blir ny amster da. Blir morsomt å se hvordan det går og om det blir positivt for resten av verden
Mye av dette kommer som en reaksjon på en del svært voldelige gjengoppgjør i Danmark de siste årene. Hells Angels har stått mot diverse innvandrergrupperinger, og det setter inntrykk på en befolknning når det blir skutt med automatvåpen i offentlighet. Jeg skulle til å si «det blir spennende å se hvordan det går» (hvis forslaget blir vedtatt), men utfallet er ganske åpenbart. Det som blir spennende er å se om resten av verden følger etter.

En kort oppsummering om hva som har ført til dagens situasjon, sakset herfra:
Frem til 2004 hadde Danmark i praksis cannabis-avkriminalisering, der cannabis-salg ble sett gjennom fingrene med i Christianias legendariske Pusher Street. Flere ganger tidligere hadde det vært gjort mindre forsøk på å legge om Christiania-politikken, men det var Anders Fogh Rasmussens borgerlige regjering som i 2004 gjorde et ordentlig forsøk på å ødelegge cannabis-salget i Christiania. Siden da har den borgerlige regjeringen tvunget politiet til å forsøkt å tvinge gjennom cannabis-forbud.

Nå, 4 år senere er cannabis-salget i Christiania frodig og blomstrende, men prisene har steget jevnt siden Pusher Street offisielt lukket i 2004. Kvaliteten er også mer turbulent enn før 2004, men man finner selvfølgelig fortsatt nok av godsaker i Pusher Street.

Det som skjedde i og etter 2004 var altså ikke at det ble slutt på cannabis-salg i Christiania. Det som skjedde var at Hells Angels mistet sitt tidligere halv-lovlige cannabis-monopol. Dette førte umiddelbart til at innvandrer-bander startet å arbeide seg inn på cannabis-markedsandelene, og det dukket i 2004 og 2005 opp mange såkalte "røyke-klubber" der det solgtes hasj, og disse fant og finner man spesielt på Nørrebro i København.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Nichotin; 14. januar 2010 kl. 12:18. Grunn: Lagt på «(hvis forslaget blir vedtatt)»
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Utfallet er vel langt fra gitt?
Jeg kan ikke tro at man klarer å overbevise de som ikke har gjengkrigen tett innpå seg med et slik argument.
For å si det på en annen måte, bor du utenfor byen så er ikke bandekrig i en bydel i København noe spesielt sterkt argument for legalisering. Spesielt ikke hvis man i utgangspunktet er imot både innvandring, som veldig mange dansker tydeligvis er, og legalisering.
Sitat av Mith Vis innlegg
Utfallet er vel langt fra gitt?
Jeg kan ikke tro at man klarer å overbevise de som ikke har gjengkrigen tett innpå seg med et slik argument.
For å si det på en annen måte, bor du utenfor byen så er ikke bandekrig i en bydel i København noe spesielt sterkt argument for legalisering. Spesielt ikke hvis man i utgangspunktet er imot både innvandring, som veldig mange dansker tydeligvis er, og legalisering.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg riktignok endret posten min over, slik at det ble riktig - jeg siktet til hvordan det går hvis forslaget blir vedtatt.

For å svare på ditt tilsvar til min opprinnelige post, som sa at utfallet av denne avgjørelsen er selvsagt, så er jeg enig i at selvsagt ikke er riktig ord i det tilfellet. Samtidig er det viktig å huske på et viktig moment: Konsensusen i København er ganske annerledes enn her. Du ser det bare på det faktum at dette har vært en del av en seriøs debatt. Hadde noen foreslått å legalisere cannabis i Oslo hadde de ikke blitt tatt seriøst. Når ordføreren er med på laget, er det et tydelig tegn på at dette forslaget har en sjanse til å bli vedtatt.
Sist endret av Nichotin; 14. januar 2010 kl. 12:44.
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Riktig riktig, da er jeg med på notene.
Dessverre ser det ut som at motstanden er stor fra høyere myndigheter. Og slik jeg har forstått det kan disse overstyre en eventuell avgjørelse fra de lokale myndighetene i København. Blir spennende å se utfallet!

"Men ikke bare Justitsministeriet, men også Sundhedsministeriet er lodret mod enhver bevægelsen i retning af legalisering af det københavnske hashmarked.

Heller ikke den socialdemokratiske folketingsgruppe på Christiansborg giver forslaget mange chancer. "

Hentet fra: http://politiken.dk/indland/article879286.ece
Da snakkes vi der gutter å jenter. Jeg er lei av den sinnsykt kjedelige fabrikk-rutinejobben min, om jeg kunne røyket der hadde alt vært så mye bedre :-)

Med andre ord, håper Norge snart tar samme steg!
Sist endret av jassågitt; 14. januar 2010 kl. 16:15.
Når får vi vite tidspunktet?
Må si jeg er overrasket over at flertallet av Dagbladets lesere pr. 14. januar 21.35 er for legalisering av hasj.
62 % av de 23352 folkene som hittil har stemt til nå har stemt ja. Ville faktisk trodd det hadde vært omvendt, i hvert fall på en så stor avis som dagbladet.

Håper ikke dette betyr at Cristiania vil forsvinne hvis det skulle bli et ja.
Håper det får en positiv virkning
[quote=sum_user;1604554]Må si jeg er overrasket over at flertallet av Dagbladets lesere pr. 14. januar 21.35 er for legalisering av hasj.
62 % av de 23352 folkene som hittil har stemt til nå har stemt ja. Ville faktisk trodd det hadde vært omvendt, i hvert fall på en så stor avis som dagbladet.

Sant dette, men man skal ikke se bort fra at dette ikke catcher interessen hos folk som ikke røyker selv eller har over gjennomsnittlig kunnskap om temaet, derfor scroller de bare videre til neste sak.
Sist endret av stranger; 14. januar 2010 kl. 23:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sum_user Vis innlegg
Må si jeg er overrasket over at flertallet av Dagbladets lesere pr. 14. januar 21.35 er for legalisering av hasj.
62 % av de 23352 folkene som hittil har stemt til nå har stemt ja. Ville faktisk trodd det hadde vært omvendt, i hvert fall på en så stor avis som dagbladet.
Vis hele sitatet...
Det vil vel maksimalt sei at fleirtalet av dei som gidd å lese saka, _og_ bruke fem sekunder på å stemme er positivt innstilt til legalisering.

Om du ikkje ser problem med det datagrunnlaget så bør du tenke litt over kva utval du spør. Eit kvart utval der folk plukker seg sjølv til å delta vil sei at dei med over gjennomsnittlig engasjement vil delta, og ingen andre.

Slike webpolls er derfor totalt verdiløse som anna enn underholdning.
Da er det omsider klart at det ikke blir noen legalisering eller avkriminalisering i København.

http://politiken.dk/politik/article880102.ece
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Jaja, så lenge debatten hvertfall er seriøst oppe, er det bedre enn her hjemme i Norge.
Sitat av lygra Vis innlegg
Håper ikke dette betyr at Cristiania vil forsvinne hvis det skulle bli et ja.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig der. Christiania har en veldig særegen chill stemning jeg aldri har opplevd helt maken andre steder. Christiania er ett must når man er i Danmark mener jeg. Om så ikke for å røyke, spise god mat, koselig intimkonsert og avslappa folkemengde.

En annen ting jeg lurer på angående ettereffektene av at Danmark har bestemt seg for dette i forhold til Norge er om dette kommer til å påvirke turistindustrien. Det er jo tross alt dejlig å være norsk i Danmark! Danskebåten, dana cup og selvfølgelig tiltrekker ett litt annet publikum enn pensjonistene på danskebåten og de "A4" familiene drar til dana-cup med ungene etc. Foreldre av venner og andre bekjente mener faktisk at Nederland er ikke noe turistmål for dem, dit drar ungdommer for å røyke hasj. De tror det at når noe er legalisert - eller under kontrollerte former som det så pent heter tror de nesten at da får man omtrent hasjen putta i lomma eller jointen i munnen. Uvitenhet fører til frykt, og frykt gjør at man velger andre reisemål uten å blunke. Noe jeg tror disse familiene ville gjort pga uvitenhet om hasj. De tror nesten på ordene "røyk hasj idag - sett sprøyta imorra".

Ellers støtter jeg forslaget fullt ut og mener det egentlig er på tide. Danmark kan kanskje være en bra dramotor for å få ræva til Norge i gir inn på samme tankemåte. Danmark har også ganske stor tillit og respekt fra øvrige skandinavia.
Det har da vært en ganske så god debatt i morgenbladet i høst og vinter om legalisering av hasj i Norge. Willy Pedersen som brakte den på banen.

Debatten var ikke vinklet hasj som medisinsk bruk slik som i USA, men slik at det å straffe folk for en offerfri forbrytelse ikke har noe poeng. De eneste motsvarene som kom på trykk var fra bekymrede foreldre, så vidt jeg kan huske. Akademia var meget positive i hvertfall.
christiania og omegn vil nok bli det mest populære stedet å åpne coffeshop om lovforslaget skulle bli vedtatt, og det hadde nok ikke tatt lang tid før en eller annen i samfunnet der hadde fått seg lisens og åpnet sjappe..
Jeg lurer på hvordan Norge blir og takle den mengden av folk som røyker i utlandet, og som så kan bli tatt for det hjemme. Samt aner jeg en økning i "små smugling" over grensen hvis et land som grenser til Norge legaliserer cannabis. Med små smugling mener jeg de som er på tur og kansje tar med seg en tier eller litt mer hjem til eget bruk.
kjedelig streiting
Sitat av stranger Vis innlegg
Da er det omsider klart at det ikke blir noen legalisering eller avkriminalisering i København.

http://politiken.dk/politik/article880102.ece
Vis hele sitatet...
Desverre har Danmark også en del politikere som tror valget står mellom ingen hasj og legalisert hasj. De som sitter i bystyret burde ha fått bestemt dette selv, da det er de som får kjenne følgene.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Desverre har Danmark også en del politikere som tror valget står mellom ingen hasj og legalisert hasj. De som sitter i bystyret burde ha fått bestemt dette selv, da det er de som får kjenne følgene.
Vis hele sitatet...
Helt enig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Må henge meg på tråden. Blir spennende å se hva som skjer
Sitat av Norther Vis innlegg
Må henge meg på tråden. Blir spennende å se hva som skjer
Vis hele sitatet...
Det er jo for lengst avgjort at det ikke blir noen lovendring i denne omgang...
Sitat av Norther Vis innlegg
Må henge meg på tråden. Blir spennende å se hva som skjer
Vis hele sitatet...
Det har alerede skjedd og det ble et nei for denne gangen.
Skru av MTV og les litt mer avis.
Sist endret av Geiten; 27. januar 2010 kl. 08:43.
Damn. Leste ikke hele tråden.

Synd.