Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 11048
Selv om det er veldig lang, kanskje kjedelig og alt for detaljert rapport, tror jeg at dette er noen like uforsiktige og dumme folk som meg kan dra nytte av dette. Selv om "forordet" var ment som en introduksjon, men det ble en kort og rotete oppsummering av alt jeg har følt inatt/ikveld, men selve rapporten skal er mye ryddigere. Mesteparten av rapporten ble skrevet da trippen var på sitt verste. Jeg har i etterkant gjort utallige endringen i form av generell oppbygging av teksten og setning-oppbygging. Hukommelsen ble etterhvert litt bedre, og gjorde om noe på den "handlingen" jeg egentlig hadde startet på (som jeg oppdaget var ganske vrangforestilt og helt feil). Jeg lar det stå for å prøve og gjøre et inntrykk av hva jeg virkelig følte. Også har jeg noe som minner meg på at jeg aldri skal gjøre dette igjen og hvor grusomt dette var.

Forord:
***Beklager på forhånd hvis dette er en uryddig rapport. Rapporten er heller ikke veldig nøyaktig, da det føles ut som om jeg har sitter og vært speeda i en evighet og havnet i en slags evig psykose, men samtidig ikke. Det er store sjanser for at jeg gjentar samme episode og setninger i rapporten, bare jatter, bare skriver helt ut av det blå og skriver alt for detaljerte og lange setninger som denne uten å sette punktum. Prøver heller på ingen møte å tøffe meg, eller skryte med en kul historie. Har sykt noia nå og føler en sinnssyk trang til å dele dette med andre, siden jeg er sykt rastløs og tror jeg skal dø. Klarer rett og slett ikke å stoppe å skrive eller å kontrollere meg på noe som helst vis, for på dette tidspunkt er jeg TOTALT pillefjern. Jeg kunne mildt sagt skrevet en bok om dette, siden jeg er så rastløs. Har heller ingen aning om hvor lang denne rapporten blir. Dette er noe jeg på en måte vet selv, men ikke klare å styre. Men dette er et helvete, så tror/føler/håper jeg at det hjelper å dele dette men folk, selv om jeg egentlig ikke vet hva jeg føler, og dette bare har gjort at jeg har kommet inn i en ord sirkel. Jeg føler alle mulige følelser som går an å føle akkurat nå, og de er alle "på" samtidig mens "strider i mot hverandre" Jeg frykter nå at jeg har blitt schizofren, siden jeg føler to forskjellige ting hele tiden, så derfor tror jeg at dette er en god rapport, men samtidig ikke. En ting tror/vet/håper jeg skjønner når jeg forhåpentligvis roer meg ned, et at jeg er bombesikker på at jeg aldri kommer til å gjøre dette igjen og har fått meg en lærepenge!***




Introduksjon:
Kan begynne med å si at det er første gang jeg drikker alkohol og første gang jeg knasker/sniffer Ritalin, og jeg er bare 17 år gammel. Har et halvt års erfaring med cannabisbruk i helgene. Ellers har jeg veldig god helse og trener nesten hver dag. Har har nesten alltid trodd at jeg har OCD, men jeg vil tro at de fleste har sånne tanker en gang i blant. Har alltid likt å tro at jeg har god og stabil psyke, at jeg er sånn passe intelligent og har god dømmekraft, noe jeg derimot har begynt å tvile sterkt på etter denne episoden. Jeg satt på rommet mitt foran PC'en hele trippen.



Klokken var ca. 18:00, og trodde jeg viste hva jeg drev med.
For noen dager siden leste jeg om noen mennesker (uten ADHD) som brukte Ritalin som "skoledop". Jeg viste at jeg slet med å konsentrere meg på skolen, spesielt med matematikk, og kan si med hånda på hjertet at det var bare derfor jeg fikk lyst til å prøve det. Viste også at Ritalin gir en amfetamin lignende rus for de som ikke har ADHD, men det var ikke det jeg var ute etter.
Siden weed i de siste 6 månedene hadde hjulpet meg så mye med depresjoner og sosial angst, trodde jeg Ritalin også kunne bli et "vidundermiddel" i livet mitt. Broren min han ADHD og får derfor Ritalin som beroligende. Jeg viste hvor de lå, og knabbet først to tabletter.
Så malte jeg opp de to 10mg tablettene til "støv" og snortet ivei. Merket ikke noe særlig effekt.



Klokken var ca. 20:30, og jeg ante ikke at jeg begynte å spore av.
Meningen var at jeg skulle nøye meg med 20mg, men så ble jeg gira på mer. Så jeg henta to tabletter til, knuste og snortet de.
Følte meg ganske mye mer opplagt og konsentrert enn før.
Jeg koste meg med 40mg Ritalin i systemet og leste masse om Ritalin på alle mulige forskjellige forum. Fant ut at jeg skulle blande med litt alkohol - da mange påstår at det økter effekten og/eller gir en mer euforisk rus. På en eller annen måte hadde fornuften min ikke lenger så mye å si, så jeg hentet ca. en halv vannflaske vin blandet med litt whisky. Because why the hell not. (Brukte vannflaske siden jeg tømte over drikke fra fatten).
Jeg begynte å drikke litt av flaska, og syntes det var ganske digg så jeg helte ned alt på en gang. Hakket opp tre 30mg kapsler.

Klokken er ca. 22:00
Selv om jeg i forkant hadde lest meg opp på bivirkningene og viste hva de mulige konsekvensene var, begynte jeg av en eller annen rar grunn å gi helt faen. Bestemte meg derfor at det var en god ide å knute og snorte 90mg til, selv om jeg på en rar måte viste at jeg hadde nådd "nybegynnergrensa" for lengst. Jeg ble enda mer opplagt og fokusert nå. Følte meg litt stein, hadde en liten buzz og følte en liten kribling i beina og litt i resten av kroppen, men ingen spesiell rus (trodde jeg). Det jeg ikke innså, var at rusen hadde begynt å ta kontroll. Gikk ned og tok enda to tabletter(10mg). Klarte helt fint å kommunisere meg foreldrene mine, og følte meg egentlig ikke så rusa. Jeg tok også med 30x30mg tabletter opp på rommet.


Klokken var ca. 23:00, og nå begynte helvete på ordentlig.
Ble etterhvert SINNSYKT GIRA, og begynte skjønne at det var noe rimelig galt.
Nå hadde rusen tatt helt kontroll og der var ingen ting jeg kunne gjøre. Iforhold til da jeg helt ukritisk kastet i meg Ritalin, så viste jeg at jeg var helt på jordet og at jeg MÅTTE roe ned, men klarte ikke å gjøre noe. Jeg var nå veldig øm i kroppen nå, i ansiktet, bein, og spesielt hendene. Jeg var bare redd, og ville at dette skulle ende. Jeg angret som faen, men ALT gikk til helvete fra nå av. Klarte ikke å kontrollere meg.
Nå hadde jeg ekstrem noia, jeg var sikker på at jeg skulle få dø, og trodde jeg aldri skulle få sove igjen, etter å ha lest om folk som har tatt speed om ikke fått sovet to 2-3 dager. Uten noe som helst kontroll over hva jeg gjorde og tilbakestående som jeg var, hev jeg innpå en 30mg kapsel, enda en etter 30min, og enda en til 30min etter der igjen. Det var HELT UMULIG å kontrollere seg. Jeg hadde begynt å skrive til noen kamerater og var nå fast bestemt på at jeg skulle skrive denne rapporten. Etter en drøy halv time hadde jeg skrevet til de godt over 2000 om alt jeg tenkte og følte, og tripp-rapporten hadde blitt ganske lang. Fra og med da, tør jeg å påstå at jeg havnet i en eller annen form for psykose. Jeg skrev bare mer og mer og klarte ikke å stoppe, noe som gjorde meg enda mer stresset og fucka i hodet. Det var det verste jeg har opplevd i hele mitt liv. Det føltes ut som alt hadde skjedd på engang. Jeg klarte ikke å gjøre annet enn å skrive, og regner med at jeg gjorde om rapporten 100 ganger i timen. Jeg vurderte sterkt å ringe ambulanse, men følte det ikke var vert å bli stempla som narkoman. Jeg prøvde å skjenne på pulsen min, men var alt for øm i hele kroppen til å føle noe som helst. Tippet jeg hadde puls på over 200. Var ganske sikker på at jeg skulle få hjerteinfarkt og dø. Psykosen varte omtrent fra 23:30 til 03:30.


Klokken 03:00 begynte ting å roe seg.
Etter en lang helvetes-tur, begynte ting endelig å roe seg. Jeg har fortsatt like psykotisk, men jeg var ikke langt nær så speeda som før. Trodde fortsatt at jeg var helt ødelagt for evig og alltid, og jeg rettet fortsatt på rapporten 100 ganger i timen, og fortsatte med samme tempo i mange timer til.
Rundt klokka 05:00 begynte jeg å bli ufokusert, slapp og merket at synet sviktet litt. Hadde ikke så mye noia nå, og det var faktisk et håp om å komme ut av dette helskinnet, eller ihvertfall i live. Fikk også litt positive tanker, og så et lys i enden av tunnelen. De neste 4 timene var mye bedre, selv om jeg fortsatt sitter jeg etter 12 timer og skriver! Har lest igjennom og gjort om denne rapporten på mange ganger nå, at jeg rett og slett ikke vet hva som er bra skriving eller ikke.

En ting jeg er glad for er at jeg ikke følte noen fysiske smerter eller hemninger. Litt dårlig balanse, men ellers helt fin. Kunne heller ikke se at jeg var gal på noe vis, selv om jeg trodde det. Klarte(Klarer) også helt fint å spise, drikke osv.

Håper at jeg får sovet så snart som mulig, men er fortsatt ganske våken. Er litt spent på hvordan bivirkningene kommer til å bli, ettersom jeg nesten overdoset(tror jeg). Den største frykten er at jeg kommer til å utvikle en alvorlig psykisk sykdom, får forandret hjernemønster eller liknende. Jeg skal garantert ALDRI røre Ritalin igjen, og vurderer sterkt å holde meg unna alle typer rusmidler for alltid. Har mild sagt fått meg en lærepenge, og er sjeleglad for at jeg har beina på jorda igjen.

Tar veldig gjerne imot alle slags tips, enten dere tror jeg bør kjekke hodet mitt, eller hvordan jeg kan takle eventuelle bivirkninger bedre!
La det gå litt tid. Få opplevelsen litt på avstand. Ritalin er skikkelig apedop, det er som et jernteppe på høyere tenkning, selvinnsikt og forståelse. Syns jeg
Du tok en stor dose og freaka ut, første gangen din og miksa med alkohol, enda større sjanse for at det blir intenst. Du må gjøre det du tror er rett for deg selv men det er fort gjort som angstfull 17 åring å overtenke til seg problemer man ikke har.

Jeg tok veldig mye ritalin en gang jeg selv prøvde i din alder(ca 100 på del på 3)
Ritalin er helt for jævlig, men noen permanent skade har du nok ikke gjort.

Du kan gjøre morgendagen mye bedre ved og få i deg noe mat før du legger deg. Ja, du er sikkert ikke sulten, men en banan, hva som helst hjelper, og litt veske. Du har ikke merket at du er skrubbsulten og dehydrert, men du vil merke det imorgen.
Du har jo puttet i deg alt for mye..
Det er mulig å få en god, deilig buzz av metylfenidat men ikke i de dosene du tok.
Du sa du leste deg godt opp før du kjørte deg opp.
Hvorfor tok du så mye da?
Du tok veldig mange så det er ikke rart om du føler deg dårlig en stund til. Vær obs på at en ganske ekkel depresjon kan inntreffe etter missbruk av Ritalin! Huske å spise, drikke og sove godt. Hiv innpå det du greier av frukt og grønnsaker. Om du blir skikkelig deprimert så stå i dusjen, lukk øynene og tenk at dette går over, for det gjør det. Viktig å overbevis seg selv til at man er sterk nok og at man takler mer enn det man tror.

Er synd at så mange søker etter Ritalin eller amfetamin som studiedop. Med riktig dosering så fungerer det veldig bra og det er nettop derfor det er best å la vær for de aller fleste individer. Det kan fort bli vanskelig å studere til eksamen uten! Tenk langsiktig og bygg opp et fokus selv istedenfor å outsource det til ett rusmiddel
Tviler på at du ble psykotisk. Høres ut som om du ble speeda, og du noya. Begge ting er vanlig på høye doser ritalin. Det var selvforskylt, og du har blitt en erfaring rikere, og du er nok forhåpentligvis mer forsiktig i fremtiden. Du vil føle deg helt normal igjen innen kort tid.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Du har jo puttet i deg alt for mye..
Det er mulig å få en god, deilig buzz av metylfenidat men ikke i de dosene du tok.
Du sa du leste deg godt opp før du kjørte deg opp.
Hvorfor tok du så mye da?
Vis hele sitatet...
Ja dette lurer jeg litt på også, du tok en høy dose ganske bevisst med mindre jeg har lest veldig feil. Må bare spørre, synes du synd på deg selv grunnet en slik situasjon du har satt deg selv i? Det du beskriver høres irriterende/slitsomt ut, ingen tvil om det... du kan trøste deg selv med at det kunne vært 100ganger værre og vell så det om du hadde vært like uforsiktig med et annet rusmiddel, symptomene og plagene du beskriver er bare barnemat i forhold til mye annet, for eksempel en grov overdose på enkelte psykedelika. Prøv å slappe av/sove og spis sunn mat(standard svar jeg vet...) så gr deg seg sikkert om ikke så lenge
Dette er fortsatt litt uklart for meg også. Har blitt enda klarere å hodet nå, og grunnen til at jeg sniffet mer var at jeg synet rett og slett det var morsomt, og jeg likte faktisk hva jeg holdt på med (i starten). Syntes nok det var ganske "kult" å stjele medikamentene til bror. Etter det, påvirket av alkohol og Ritalin, tok det bare helt av.

Liker ikke å innrømme det, men det var i bunn og grunn BARE MEG som var "ung og dum" og veldig nysgjerrig. Jeg har alltid hatt stor respekt for cannabis og viste at jeg hadde et moderat forhold til stoffet, noe jeg var ganske "stolt av". Er derfor utrolig skuffet over meg selv, siden jeg alltid har vist at rusmidler (og medikamenter) ikke er noe å tulle med. Men denne kvelden glapp det bare. Kanskje jeg aldri var så glup som jeg en gang trodde. Galt av meg å skylde på alt annet.
Ja dette var utrolig dumt, og tviler på at dette vil gjenta seg i fremtiden.
Tviler sterkt på at du får noen permanent skade av dette.

Men det virker som du har lært, på den harde måten. Noe som i seg selv kan være positivt. Forhåpentligvis så har dette skremt deg såpass at du holder deg unna slike rusmidler i fremtiden.

Til TS forsvar, han er 17 år gammel og selvom han sier han har lest seg opp osv angående ritalin og doseringer.
Er det veldig lett og ta mer enn hva som var planlagt, dette gjelder ikke bare for han eller dem i hans alder.

Etter hva jeg har forstått har han kunn røyket hasj, og dette var hans første og forhåpentligvis siste heavye rus opplevelse.
Alle kan drite seg ut, noe jeg tror di fleste her på forumet har gjort, den gangen dere var uerfarne.

Man tror gjerne i starten spessielt i en såpass ung alder som deg TS at man tåler mye mer en hva man gjør. Du kunne rett og slett ha død av en slik dose. Tenk på det TS!

Du behøver ikke føle deg mindre smart, tvert i mot har du mest sannsynlig fått lært noe ut av denne episoden.

En må ha stor respekt for rusmidler å aldri tro at "dette skjer ikke meg"!
Ja sånt skjer, man får bare lære av sine feil rett og slett... Jeg har ikke veldg mye erfaring på disse medikamentene selv, men jeg kan jo litt, om du havner i samme situasjon igjen ville jeg tenkt meg om to ganger for å s det slik, de fleste rusmidler kan brukes på en god og fornuftig måte uten uheldge utfall, bare det brukes riktig og man unngår overdoseringer, det er er jo da man oppnår flere negative effekter enn positve utifra det du har fortalt regner jeg med som nevnt at du kanskje tenker deg om to ganger før du gjør det samme som du gjorde for ett par dager siden(?) vet ikke hvordan ståa er nå, men ubehaget vil gi seg om ikke så lenge
Sitat av king123 Vis innlegg
Ja dette var utrolig dumt, og tviler på at dette vil gjenta seg i fremtiden.
Tviler sterkt på at du får noen permanent skade av dette.

Men det virker som du har lært, på den harde måten. Noe som i seg selv kan være positivt. Forhåpentligvis så har dette skremt deg såpass at du holder deg unna slike rusmidler i fremtiden.

Til TS forsvar, han er 17 år gammel og selvom han sier han har lest seg opp osv angående ritalin og doseringer.
Er det veldig lett og ta mer enn hva som var planlagt, dette gjelder ikke bare for han eller dem i hans alder.

Etter hva jeg har forstått har han kunn røyket hasj, og dette var hans første og forhåpentligvis siste heavye rus opplevelse.
Alle kan drite seg ut, noe jeg tror di fleste her på forumet har gjort, den gangen dere var uerfarne.

Man tror gjerne i starten spessielt i en såpass ung alder som deg TS at man tåler mye mer en hva man gjør. Du kunne rett og slett ha død av en slik dose. Tenk på det TS!

Du behøver ikke føle deg mindre smart, tvert i mot har du mest sannsynlig fått lært noe ut av denne episoden.

En må ha stor respekt for rusmidler å aldri tro at "dette skjer ikke meg"!
Vis hele sitatet...
Yep, selvom man får ting fra apoteket, eller i dette tilfeller "låner" litt fra broren sin kan det ha potentsielt kritiske utfall, men det virker som TS tar dette seriøst og han han muligens unngår en lik handlng i fremtiden. Til TS: om du merker en svært ubehagelig fysisk effekt er det faktisk bedre å ringe legevakten en gang for mye enn en gang for lite. Selv om man setter seg selv i et dårlig lys tenker da misbrukerstempel, så er det kanskje bedre å være ærlig, tenk om du faktisk har et underliggende udiagnotsert hjerte problem? det kunne hatt kritiske følger om man er uheldig
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Nei, ikke ring legevakten som han over anbefaler, det går over.

Håper du lærer av dette, hold deg også borte fra hardere stoffer mens du enda er så ung og har mangel på selvkontroll.
Vet at Ritalin er ganske avhengighetsskapende når du sitter med det i neseborene og effekten går av, men det er ingenting i forhold til andre rusmidler, så for guds skyld hold deg borte fra andre ting til du blir eldre.

Og om du er deprimert enda så ta kontakt med en kompis eller finn på noe å gjøre, tiden går bare saktere om du sitter der alene og venter på at afterglowen skal gå bort.
Takker for mye bra respons her. Føler jeg har lært mye av denne episoden, selv om jeg lærte det den harde veien. Har ikke merket noe fysisk eller psykisk ubehag i ettertid, og alt fungerer som det skal.
Tror nok du tenker deg godt om nå, å at du har lært.
Noen ganger trenger man å lære den harde veien for og forstå at man ikke er supermann.

Som en over sier her, det finnes verre stoffer. Mitt råd. Les en del rundt på rus rapporter her og se andres erfaringer og dumheter. Har en rapport selv her på ett stoff som heter GBL, der jeg ikke var langt ifra en overdose.

Du er verken den første eller den siste som driter seg ut. Mitt råd er og lese grundig igjennom stoffer og hva det kan gjøre med en person.

Hvis du alilevel vil prøve ut nye ting, vær så snill og vent til du er blitt eldre! Er bare ett råd !

Edit: her er forresten linken til rapporten min, ikke den beste rapporten, men der står hvertfall om min hendelse som skjedde på GBL.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=275121
Sist endret av king123; 7. desember 2015 kl. 00:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Huff, ritalin er en av de stoffene jeg aldri kommer til å røre igjen. Kjenner igjen følelsen av å redosere hele tiden, helt til man finner ut at strikken begynner å slite. Tror jeg tok 150-200mg ritalin en sen kveld/natt og var helt sikker på at jeg skulle få hjerteinfarkt til slutt. Roet seg ned og det endte med at jeg tørrjokket på dassen i nesten 3 strake timer. Aldri prøvd noe som har gitt meg så dårlige nedturer som en skikkelig ritalin "binge". Depresjon på randen til suicidal, paranoid, nervevrak, søvnvansker og en hodepine til tusen. Kræsjer veldig hardt og brutalt.

Veldig likt andre stimulanter som kokain og amfetamin. Mange mener ritalin og kokain er så og si identisk. Jeg merket forskjellen veldig godt. Forskjellen er vel at ritalin (metylfenidat) er en reopptakshemmer med høy preferanse for noradrenalin (+ dopamin), hvor kokain er mer sentrert rundt dopamin og serotonin (noradrenalin i mindre grad). Før man når de samme høye nivåene med dopamin på ritalin, vil noradrenalinet være skyhøyt i forhold til kokain (og amfetamin). Noradrenalin gir jo mange av de dårlige fysiske bivirkningene som hjertebank, spenninger i musklene, hodepine osv. Av alle tre vil jeg si kokain (god "fishscale" kokain) gir den beste rene rekreasjonelle rusen i festsammenheng, men det svir alt for mye i lommeboka. Det greie med ritalin er at halveringstiden gjør at man slipper å redosere hver halvtime og samtidig få en sjanse på søvn, nedturen er derimot veldig brutal og intens, og jeg synes ritalin rusen er mye mer "tåkete" enn de to andre. Amfetamin synes jeg definitivt er det beste verktøyet for langvarig intens fokus på oppgaver, mentalt sentrert eufori med mildere (men kanskje lengre) nedtur enn ritalin. Men å sove kan man bare glemme..

Edit: Huff, var en så gammel tråd ja. Beklager, jaja...
Sist endret av Lacertosus; 22. desember 2016 kl. 03:11.
Første gangen på stimulanter kan være jævlig skremmende(nedturen) for alle, det skjer ting med kroppen som føles farlig og unormalt.
Men jeg må si at ritalin er noe forbanna drit å ruse seg på, amfetamin nedtur er koselig i forhold.
Det er foresten ikke nødvendig å sniffe ritalin, om du ikke har knust den ekstremt melet, så sitter du med masse depot opp i nesen, mener også å ha lest at det taes bedre opp i magen, men det kan jeg ikke underbygge.
Alltid ha benzo, bedre enn å gå i psykose, alkohol tar ikke kverken på sterke stimulanter, med mindre du sitter og nipper på 1liter brennevin over flere timer.
Jeg virker kanskje som en gammel grinebitter nå, men man "tripper" da ikke på Ritalin. Det ligger litt i ordets betydning (trip = reise). Du var jo deg selv hele veien selv om du var ruspåvirket.

Ellers er det slik at når man leser seg opp på et stoff slik du sier at du gjorde så er det ofte hensiktsmessig å lese det som handler om dosering også. Men det har du sikkert lært til neste gang. Jeg tviler forøvrig også på at du "var sikker på at du skulle dø". Er man overbevist om at man er på vei til å krype i myren så ringer man ambulansen selv om man er redd for "å bli stemplet som narkoman". Det sier seg selv.

Helt til slutt må jeg få lov å nevne det jeg fant aller mest graverende med "trip"rapporten din og grunnen til at jeg i det hele tatt gidder å skrive denne heller dårlige kommentaren, nemlig det at du blandet whiskey med vin. Jeg mener... what da fuq mann?
Sist endret av Coleslaw; 23. desember 2016 kl. 07:32.
Sitat av Coleslaw Vis innlegg
Helt til slutt må jeg få lov å nevne det jeg fant aller mest graverende med "trip"rapporten din og grunnen til at jeg i det hele tatt gidder å skrive denne heller dårlige kommentaren, nemlig det at du blandet whiskey med vin. Jeg mener... what da fuq mann?
Vis hele sitatet...
Jeg skulle til å nevne samme greia før jeg så at posten var eldgammel! What the fuuuck?
Lvl 5 Taskenspiller
Trådstarter var 17 på tidspunktet, så det er til en viss grad forståelig at han loket sånn på ritalin.
Men å blande whiskyen i vann... grunnlag for å tilbakekalle stemmeretten! ��