Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3006
For litt over en måned siden søkte jeg om AAP fra NAV, og i dag var jeg i møte med saksbehandleren min, som sa (blant annet) at de ville innvilge søknaden min. Jeg har allerede registrert meg som arbeidsledig på NAV sine nettsider og har hittil fylt ut to meldekort. Hvor lang tid vil det nå ta før jeg får brev om vedtaket, og hvor lang tid vil det ta før utbetalinger begynner? Takk på forhånd
For meg tok det 3 månender før jeg fikk svar ihvertfall. Forbred deg på venting
Trådstarter
14 5
Sitat av Loopwhole Vis innlegg
For meg tok det 3 månender før jeg fikk svar ihvertfall. Forbred deg på venting
Vis hele sitatet...
Tok det tre måneder fra saksbehandleren din godkjente søknaden til utbetalingene begynte, eller tok det tre måneder fra du leverte inn søknaden til utbetalingene begynte? Saksbehandleren min har allerede sagt at søknaden min vil bli innvilget, så jeg venter egentlig ikke på saksbehandling, men lurer mer på hvor lang tid det tar fra det tidspunktet en søknad blir innvilget til utbetalinger begynner.
Nav har forskjellig saksbehandlingstid litt hvor du nor i Norge, da tar det noen uker fra du sendte søknad om AAP før den eventuelt blir godkjent, https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn...ngstider+i+NAV når du får innvilget vil du få en dato du starter å sende meldekort fra, som regel fra sluttdato endt sykemelding, kan hende går overntiden, men da får du bare etterbetalt. Så skal du og veileder sammen finne ut hva du trenger, medisinsk behandlig, skole, arbeidstrening osv. Dette vil dere sette opp i en plan hva som er rett for deg
Jeg fikk svar etter to måneder, behandling var ferdig etter 6mnd og fikk utbetaling da og var etterbetalt for månedene som jeg ventet. Det er individuelt for alle saker da.
Trådstarter
14 5
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Nav har forskjellig saksbehandlingstid litt hvor du nor i Norge, da tar det noen uker fra du sendte søknad om AAP før den eventuelt blir godkjent, https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn...ngstider+i+NAV når du får innvilget vil du få en dato du starter å sende meldekort fra, som regel fra sluttdato endt sykemelding, kan hende går overntiden, men da får du bare etterbetalt. Så skal du og veileder sammen finne ut hva du trenger, medisinsk behandlig, skole, arbeidstrening osv. Dette vil dere sette opp i en plan hva som er rett for deg
Vis hele sitatet...
Denne tidsrammen inkluderer saksbehandlingstid, det vil si fra du leverer inn en søknad, men jeg lurte heller på hvor lang tid det tar fra fattet vedtak til utbetaling. Etter vedtak er jo søknaden ferdig behandlet, men jeg tenkte kanskje at det tok en stund før utbetalinger startet når det meste tar sin tid i forbindelse med NAV. En aktivitetsplan har jeg allerede blitt gitt.
Med mindre du bor i en svært belastet kommune vil dette gå fortløpende.
De har hatt møte der de har gått gjennom din søknar det er bare opp til din skasbehandler å skrive vedtaket. Ren rutine. Når du får penger fra er det nok ingen her som kan svare deg på uten å sette seg inn i din sak.
Trådstarter
14 5
Sitat av Dough Vis innlegg
Med mindre du bor i en svært belastet kommune vil dette gå fortløpende.
De har hatt møte der de har gått gjennom din søknar det er bare opp til din skasbehandler å skrive vedtaket. Ren rutine. Når du får penger fra er det nok ingen her som kan svare deg på uten å sette seg inn i din sak.
Vis hele sitatet...
Jeg har forståelse for at ingen kan gi meg nøyaktig svar når de ikke vet detaljene i saken min, men syntes det var greit å få en cirka pekepinn, sånn som du ga her. Takk
Det er litt uklart om du bare har fått muntlig beskjed om at du kan vente positivt vedtak eller om det faktisk er gjort et vedtak, registrert hos NAV, som du ikke har rukket å få brev om.

Om det er sistnevnte så får du utbetaling neste gang det betales ut penger for din "gruppe" (noen får i partallsuker andre i oddetall). Altså, om du leverer meldekort i løpet av den helgen meldekortet blir tilgjengelig, så får du utbetaling mandag. Med et lite forbehold hvis vedtaket og innsending av meldekort for perioden mer eller mindre krasjer, da bør vel alt være klart til neste utbetaling 14 dager senere.

Om det er førstnevnte så er det kun veileder som kan forteller deg hvor lang tid det tar før det blir formelt. Sunn fornuft tilsier vel at det ikke bør ta mer enn en uke eller tre. Dernest som over. Med forbehold om at NAV ikke alltid baserer seg på sunn fornuft.
Trådstarter
14 5
Sitat av lidran Vis innlegg
Med forbehold om at NAV ikke alltid baserer seg på sunn fornuft.
Vis hele sitatet...
Haha Ja, jeg ble advart om at ting kan være utrolig kronglete og treigt hos NAV, men jeg har heldigvis fått en saksbehandler jeg er godt fornøyd med, så håper på det beste Takk for fyldig svar!
Pengene kommer et par dager etter at du har levert meldekortet. (Hvis det var det du lurte på da).