Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1561
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Jeg har brukt amfetamin over et års tid, det gikk fra å være veldig avhengighetsskapendes helt til jeg plutselig ble dritlei og klarer nå og bruke det når jeg selv ønsker. Grunnen til at jeg begynte med makka var pga jeg hadde lyst å gå ned i vekt, har funket helt greit men har skjønt for lenge siden at det hverken er sunt eller bra for kropp og sinn.

Til mitt neste spørsmål:
Jeg er en skikkelig latsabb, en sånn skikkelig sofagris som også sliter litt med angst og "bruker" det som unnskyldning for å ikke gå på treningssenter. Jeg har lurt på å kjøpe en sånn spinningsykkel/treningssykkel som jeg kan bruke hjemme - dumt spm, men jeg spør alikevell: hvis jeg trener/sykler på denne i 30-60min til dagen, vil jeg da gå ned i vekt? Jeg brenner vel kalorier på det også? (Underforstått at jeg ikke spiser flere kalorier til dagen enn det jeg brenner) Beklager hvis det er et dumt spørsmål men jeg innehaver så utrolig lite kunnskap om kropp og trening.

(Beklager hvis dette er feil forumsgren, men ønsket gjerne å være anonym).
Klart du vil, men problemet med sånne sykler er at du fort går lei, og begynner å jogge eller sykle utendørs eller melde deg inn i et treningssenter hvor de har bedre sykler og så enkelt blir den sykkelen bare et unødvendig kjøp som tar plass i stua di.
Har hørt flere si, og lest det flere steder: Ved vektnedgang så er trening 10-20% og kosthold 80-90%. Mindre karbohydrater og økt fettintak funker bra for meg. Avokado f.eks har «bra» fett, eller mct olje på helsekosten:kokosfett med veldig nøytral smak (99.9 % mellomlange mettede fettsyrer)

Evt ketogen diett funker veldig bra (maks 20-30 gram karbohydrater pr dag, så stiller kroppen om til å hente energi fra fett, istedet for glukose fra karbohydrater) google det

Mvh
Sist endret av Bobben79; 5. november 2021 kl. 16:42. Grunn: Glemte noe
Som ernæringseksperten i "Praktisk Info" med Jon Almaas sa: "Trening er helt unødvendig for å gå ned i vekt. Alt handler om kosthold. Ikke at trening ikke gir helsefremmende effekter, men for å gå ned i vekt er det helt høl i huet" Ikke mine ord, men han har ett veldig godt poeng!
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøvd lavkarbo eller keto?

Bytt ut brød med knekkebrød/havregryn, kutt ut sukker, spis når du er sulten ikke etter klokka. Fasting?
Selv spiser jeg kun i perioden 12:18 og har spist lavkarbo i flere år
Først og fremst.
- For å gå ned i vekt må du innta mindre kalorier enn du bruker (ditt totale kaloribehov)
- For å gå opp i vekt må du inta mer kalorier enn du bruker (ditt totale kaloribehov)

Ditt totale kaloribehov er sammensatt av din hvileforbrenning, NEAT, TEF og EAT.

- Hvileforbrenning: Den mengde kalorier du forbrenner i komplett hvile per minutt, kun for å opprettholde kroppen din. Dess mer muskler du har, dess høyere vil denne være
- NEAT: All aktivitet og bevegelser du bedriver i løpet av en dag som ikke er defintert som trening
- TEF: Termisk effekt av mat. Denne får du ikke gjort noe med, relativ konstant
- EAT: Forbrenning ved trening

Gitt at du nå har en forståelse av hva som skal til for at du skal opp eller ned i vekt, og hva som utgjør ditt kaloribehov, håper jeg du forstår svarene på spørsmålene dine.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hvis jeg trener/sykler på denne i 30-60min til dagen, vil jeg da gå ned i vekt?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke gitt. Du må ligge i kaloriunderskudd, og det er det viktigste. Og det er helt riktig som nevnt over her at det viktigste er for veldig mange kostholdet, ikke treningen. Det veldig mange gjør er å underbevisst øke energiinntaket ettersom de får større appetitt ved å trene.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg brenner vel kalorier på det også
Vis hele sitatet...
Enhver bevegelse medfører et økt energibehov.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
(Underforstått at jeg ikke spiser flere kalorier til dagen enn det jeg brenner)
Vis hele sitatet...
Det må du for å gå ned i vekt.
Dropp dietter som foreslått over, om du ikke har prøvd alt annet først. Du må endre måten du lever på (livsstilsendring) for varige endringer, ellers går vekten bare opp igjen. Da bør du finne et nytt og givende spisemønster som passer deg og dine behov, som tilfredsstiller både gane og kroppens behov for makro- og mikrostoffer.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dibsent Vis innlegg

Det må du for å gå ned i vekt.
Dropp dietter som foreslått over, om du ikke har prøvd alt annet først. Du må endre måten du lever på (livsstilsendring) for varige endringer, ellers går vekten bare opp igjen. Da bør du finne et nytt og givende spisemønster som passer deg og dine behov, som tilfredsstiller både gane og kroppens behov for makro- og mikrostoffer.
Vis hele sitatet...
Takk for svar dibsent og alle andre her i tråden!
For å spør litt dumt (igjen), jeg sliter veldig med å legge om livsstil og hvordan jeg spiser, det går alt for mye i fastfood, og ingen frokost og av og til heller ingen lunsj, da jeg er veldig kresen/barnslig når det kommer til mat, men jeg ønsker gjerne å endre på dette men jeg har fort innsett at det er en egen avhengighet det å spise drittmat for min del.
Hva kan jeg f.eks spise til frokost som går under kategorien sunt? F.eks hvis jeg spiser grovbrød/grove knekkebrød med f.eks ost og/eller syltetøy - regnes dette som en "sunn/fornuftig" lunsj/frokost?
Kan du gi et eksempel på en fornuftig og sunn middag med grønnsaker/kjøtt o.l.?

Jeg er liksom så lost på hele matveien, beklager hvis det blir for dumme spørsmål, men jeg har ingen andre å spør, så jeg forhører meg litt her på forumet
Problemet til mange er at de tenker for stort på det og overkompliserer. Det er ikke nødvendig å ta 20 ulike grep over natta.

Som nevnt av andre ovenfor, så handler det om forholdet mellom kaloriinntak og kaloriforbruk. Det første er det enkleste å justere. En tur på gymmen forbrenner kanskje 200 kcal. Det samme som 2 brødskiver uten pålegg.

Antall måltider er ikke viktig, men jeg vil anbefale deg å finne et fast antall og spise til omtrent samme tidspunkt hver dag. Jeg vet ikke om du jobber, går skole eller er hjemme, men det er lurt å kople måltidene opp mot de rutinene du har fra før.

Jeg vet ikke hva du veier, men det kunne sett slik

Frokost
2 skiver brød / 4 knekkebrød
1 egg
4 skiver kjøttpålegg + 2 skiver hvitost

Lunsj:
45g granola/havregryn
200g mager Kesam vanilje / 200g yoghurt protein
10g nøtter (ikke chili)
1 valgfri frukt (kan spises utenom eller blandes i)

Middag
200g karbonadedeig / 125g laks / 240g kyllingfilet /
50g pasta/ris eller ca 210g potet
300g grønnsaker

Kveldsmat
4 egg
4 skiver kjøttpålegg
1 brødskive eller 2 knekkebrød

Det er viktig å variere, men for å etablere vaner, kan det også være lurt å være litt ensidig i starten, bare for å komme skikkelig i gang.

Gjør det så enkelt som mulig.

4 måltider pr dag.

Til faste tidspunkt (+/- 30 min)

Ha 200g godteri/snacks hver uke som du spiser når du vil, enten lørdager, eller fre/lør, osv. Kan jo være du ser fotball og ønsker å spise det til en kamp.

Styrketrening gjør at mer av vekten du tar av deg er fett. I tillegg opprettholder det forbrenningen og noen studier viser også at det har en positiv effekt på appetittreguleringen.

Kondisjonstrening forbrenner mye mer, men påvirker ikke hvor mye av vekten du går ned som er fett.

Fordelen med trening og all form for fysisk aktivitet er at du vil sove bedre, bli i bedre humør, evner å regulere stress bedre, osv. Dette er faktorer som påvirker hvor enkelt det er å legge om livsstilen.
Kan også legge til at å få nok søvn er viktig når du skal ned i vekt. Om du sover for lite, så fucker det med hormonene som regulerer mett og sultfølelse.
Som jeg sa i en annen tråd her på forumet: Les denne: https://anonfiles.com/p7wd95S7u8/Kos...stjenesten_pdf

Et variert og sunt kosthold er viktig! Ikke stappe i seg mat hver gang man er sulten. Spis heller med måte. Ta deg heller 1-2 brødskiver istedet for 3-4-5! Få i deg fiber og nok væske
Hvis du er strict å klarer å holder deg så er nå det bra. Jeg selv trener og er aktiv å spiser det som er tilfredstilende, tror det skal funker.

Edit: når det kommer til det så snakker de dumme for mye.
Sist endret av Middleman2027; 6. november 2021 kl. 18:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.