Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2494
Heisann! Jeg holder på med ideer til en kort-film der mye av handlingen skal gå på nyutdannede leger/psykologer og deres psykiske utfordringer, samt ulovligheter man kan gjøre med disse titlene. Gode karakter fra vgs tilsier jo ikke høy sosial intelligens, men den debatten er gammel.

Jeg har riktignok et spørsmål når det kommer til hovedpersonen. Han er ung, 27 år og har vært ferdig utdannet lege i et år.

Hvordan skal jeg formulere, meg slik at det blir realistisk når det kommer til at han også selger reseptbelagte legemidler, privat, hvis dere skjønner hva jeg mener. Hvilke legemidler ville ha vært naturlig å se seg ut, og hvordan skal han tilnærme seg dette for at det skal virke realistisk for en eventuell seer. Jeg mener, hadde han vært utdannet spesialist og jobbet som fastlege, kan man jo selge under bordet til faste pasienter etc etc, men dette er altså en helt fersk, nyutdannet lege som også liker å eksprimentere med "lovlige rusmidler" på fritiden. Jeg har ingen erfaring med dette selv, og vil ikke endte opp med en hovedperson som tar 100kr pillen for ibux og kaller segselv gangster.
Sist endret av Vurtne; 11. desember 2016 kl. 17:22.
Se på Norge på dop, der intervjuer de flere leger som har gjort nettopp dette, samt får metodene de brukte. Flere metoder som fremdeles er relevante.

Norge på dop er gratis med Viafree appen

Men over til legemidler så blir det vel Oxynorm, Sobril, Valium, Xanor, Lyrica f.eks, generelt alle benzoer og opiater
Sist endret av seroto9n; 11. desember 2016 kl. 18:52.
Noen leger skriver også ut Ritalin (lovlig amfetamin)
Sitat av GalenIhalen123 Vis innlegg
Noen leger skriver også ut Ritalin (lovlig amfetamin)
Vis hele sitatet...
Kan jeg få råde deg til å bli litt mer kildekritisk og sjekke opp hva du hører rundt omkring? Forrige jeg leste du hadde hørt var at 150ug LSD ikke ga hallusinasjoner.

For det første er ikke Ritalin lovlig amfetamin, det er ikke engang amfetamin. Vi har legemiddelet Attentin som er deksamfetamin, men det er heller ikke "lovlig". Begge er A-preparater.

Hadde du giddet å google dette en eneste gang hadde du visst at Ritalin ikke er hverken amfetamin eller lovlig amfetamin.

Men at Ritalin skrives ut og selges under bordet, det har jeg ingen kunnskap om, og om han tar med dette i filmen sin, ville jeg ikke tenkt det var urealistisk, men jeg tror ikke det er veldig sannsynlig når legen likesågodt kunne skrevet ut Attentin, men for all del.
Jeg vil si det er tre hovedgrupper av legemidler som er potensielt rekreasjonelle: Opioider, stimulanter, benzodiasepiner. Å ja, og Z-hypnotika, Imovane og Stilnoct, som ikke er akkurat rekreasjonelle, men populære. Alle liker å få sove.

Opioider: Primært til smertelindring, men har massevis av lystbetonte effekter. Veldig lett for deg å finne ut mer om det selv. Vanlige legemidler går fra milde Pinex Forte med kodein, via morfin og oxycodon til syntetiske opioider som Fentanyl. Tramadol er også populært og kan også plasseres i denne gruppen. Hvem vil ha opioider? Alle. Hvem som helst.

Benzo: Prinært til behandling av angst. Veldig lett å bli hekta på, sterkt avhengighetspotensiale, i likhet med Opioider. Begge kan gi både psykisk avhengighet og fysisk avhengighet med abstinens. Populære: Valium (Stesolid, Vival), Xanor. Det skrives kanskje mest ut av Rivotril og Sobril. Roer ned angst av alle slag, og gir en behagelig følelse. Ekstremt avhengighetsdannende. Hvem vil ha det? jeg vil si stereotypen er perfekte koner og mødre fra 40 år og opp. Du vet, vin og valium-fruene.

Stimulanter: Prinært til behandling av ADHD og narkolepsi. Ritalin og Concerta: Methylphenidate. Elvanse, Attentin, Metamina: Dexamfetamin. Gjør vanlige folk våkne og gir energi og motivasjon. Hvem vil ha det? Alle som har krevende jobber, skiftarbeid eller lange dager (hører rykter om at f eks noen piloter, kirurger etc kan bruke det, men sjekk det selv). Også populært blant studenter, eller hvem som helst av vanlige folk som har mye å gjøre.
Steroider, veksthormoner (Norditropin) og andre medikamenter slik som Østrogen-Blokkere (Pergotime,Arimidex,Clomid,Nolvadex,Aromasin,Femara) er veldig ettertraktet av de som vil tjene penger og bodybuildingmiljøet.