Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 16202
Hey, lurer på et par ting angående vallergan da jeg fikk et brett med dette av min mor for søvnvansker, aldri vært noe fan av piller generelt men sliter såpass med søvnvansker at jeg bestemte meg for å prøve.

Tok først 1 rundt klokken 23.00 og la meg for å prøve å sove, 2 timer senere er jeg fortsatt lys våken så jeg tar 2 til.
Merker absolutt ingenting og ligger våken til rundt 10.30 før jeg sovnet pga utmattelse og fikk sove i 2-3 timer tilsammen.


Det eneste jeg egentlig merket var at jeg fikk helt syke drømmer som jeg småvåknet fra hele tiden og når jeg ser på bivirkningene så står det ingenting om det.
Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt slike drømmer på den måten før.
Det er heller ikke første gang jeg prøver sovetabletter/innsovningstabletter uten hell.

Det virker på en måte som at slike piller har null effekt på meg.
Er det noe jeg gjør feil?
Noen flere som har opplevd dette?
Har forøvrig ganske god forbrenning om det kan ha noe å si?



Beklager om dette er feil underforum, men regnet med at dette tilhører på andre stoffer.
Vallergan er trossalt en allergi pille, ikke en sovemedisin. Så er langt fra alle som får noe funksjon av det i det heletatt. Ville heller tatt opp søvnprøblemene dine med en lege.
Indikasjoner: Forbigående og kortvarige søvnvansker. Søvnforstyrrelser som opptrer i avvenningsfasen hos narkomane og alkoholikere. Sammen med atferdsterapeutiske tiltak ved søvnforstyrrelser hos barn. Pruritus ved forskjellige dermatologiske lidelser. Premedikasjon til barn.

Dosering: Anbefalt dose skal ikke overskrides.
Søvnforstyrrelser: Voksne og barn >14 år: 1-3 tabletter (10-30 mg)

Klassifisering: Fentiazinderivat med histaminantagonistisk og uttalt sedativ-hypnotisk virkning samt antikolinerg effekt. Effektivt antiallergikum med kløestillende virkning. Den histaminantagonistiske virkningen er mer uttalt enn for prometazin.
Vis hele sitatet...
Ifølge felleskatalogen er det mot søvnvansker og søvnforstyrrelser men ja, de hjelper mot allergi også.
Vallergan blir brukt som en hjelp til innsovning, ikke i å holde på søvnen i seg selv. Hvor mye effekt disse har vil variere fra person til person, men selv ble jeg slått ut av 2x10mg når jeg brukte disse. For noen funker det dårlig mens hos andre er det en vidunder-kur. Har hørt om mange som sier at de får skikkelig ubehagelig hangover av disse, personlig blir jeg bare noe trettere enn til vanlig, dog jeg ikke syns dette er ubehagelig eller er et særdeles problem. Mange kan oppleve sensasjonen av å ikke føle seg uthvilt når de våkner grunnet de søvndyssende effektene dagen derpå.
Det er viktig å ta de tidlig nok. Selv prøver jeg å ta dem 1-2 timer før jeg legger meg, da virker de best for meg.
De kan utvilsomt gi deg noe hangover, men det vil variere med dosen og tilvenning. Selv har jeg brukt disse i mange år, tar 2 stk(20mg). Har ikke vært noe plaget med hangover bortsett fra i starten.
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Vallergan blir brukt som en hjelp til innsovning, ikke i å holde på søvnen i seg selv. Hvor mye effekt disse har vil variere fra person til person, men selv ble jeg slått ut av 2x10mg når jeg brukte disse. For noen funker det dårlig mens hos andre er det en vidunder-kur. Har hørt om mange som sier at de får skikkelig ubehagelig hangover av disse, personlig blir jeg bare noe trettere enn til vanlig, dog jeg ikke syns dette er ubehagelig eller er et særdeles problem. Mange kan oppleve sensasjonen av å ikke føle seg uthvilt når de våkner grunnet de søvndyssende effektene dagen derpå.
Vis hele sitatet...

Tror ikke det er helt rett det du sier akkurat der. Vallergan har som bivirkning at folk blir trøtte. Så nå brukes den kun for dette såvidt jeg vet. Den har grei halveringstid og sitter lenge i.

Bruker selv vallergan og forsøker å ta de ca kl 18-19 da det gjerne tar 3-4 timer før de har særlig effekt. Men når de først virker så sover jeg normalt 7 timer om jeg ikke våkner av flashback el mareritt.

Det er altså ikke primært for innsovning men for å få sammenhengende søvn. Feks immovane er innsovningstablett. Og på døgnavdelinger så er det vanlig å få Vallergan minst et par timer før en får immovane, slik at når immovane får deg til å sovne så hjelper vallergan til at du sover hele natten. Immovane er jo nær ferdig å virke etter ca 5 timer. Men vallergan sitter i ca 12 timer.

Ts du får bare forsøke å ta de tidligere på kvelden. Og du kan fint øke dosen også. Feks 5-6 tabletter. Enkelte jeg kjenner tar 8 vallergan hver kveld. Men ta dosen samtidig slik at når effekten kommer så virker den til vellerganen er ute av systemet. Om du vil sovne kl 22 så forsøk å ta vallergan kanskje så tidlig som klokken 18 eller 19.
Sist endret av frtoretang; 30. november 2016 kl. 17:05.
Takk for svar, får prøve å ta 2-3 ekstra litt tidligere på kvelden.
Kjipt å slite med søvn når legen ikke vil gi meg noe for det
Antihistaminer kan lette innsovningen men forverre søvnkvaliteten. Det, samt lang halveringstid, kan gjøre at man ikke føler seg veldig opplagt og uthvilt. Men er fortsatt bedre enn INGEN søvn, for meg i hvert fall.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tror ikke det er helt rett det du sier akkurat der. Vallergan har som bivirkning at folk blir trøtte. Så nå brukes den kun for dette såvidt jeg vet. Den har grei halveringstid og sitter lenge i.
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å mene at det ikke brukes for innsovning men som en sovemedisin? Medisinen øker ikke søvnkvalitet på noen måte, heller forverrer den da man ikke føler at man har sovet når man våkner og føler seg veldig zombie hele dagen. Medisinen gjør som du sier de fleste brukerne trøtte, og derfor blir det lettere for dem å sovne inn.
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Hva får deg til å mene at det ikke brukes for innsovning men som en sovemedisin? Medisinen øker ikke søvnkvalitet på noen måte, heller forverrer den da man ikke føler at man har sovet når man våkner og føler seg veldig zombie hele dagen. Medisinen gjør som du sier de fleste brukerne trøtte, og derfor blir det lettere for dem å sovne inn.
Vis hele sitatet...

Har ennå til gode å finne noe som faktisk øker søvnkvaliteten. Det er ting å ta for å slukke lyset og holde det slukket som med vallergan.

Det som omtales som innsovningstabletter de har kort halveringstid, og har dermed ikke det store påhenget dagen derpå. Typ Immovane.

Vellergan passer ikke helt i den kategorien fordi vallergan har lang halveringstid noe som gjør at den sitter i veldig lenge og mange føler seg "dautrøtte" til langt etter lunch om de har tatt vallergan.

Så ja i min bok så er ikke vallergan innsovningsmedisin - pga av lang halveringstid.

Pga den lange halveringstiden og at medisinen veldig ofte virker i timesvis etter at en har stått opp og gjør at en føler seg zombie så var tipset mitt å ta medisinen veldig tidlig. Slik at det har gått 12 timer fra inntak når vekkerklokka ringer.
Ser hva du mener, og er tildels enig, men personlig våkner jeg like lett under innflytelse av Vallergan som edru, sover hverken tyngre eller lengre som begge bekrefter for meg personlig at dette ikke er en sovemedisin. En ting er å sette seg opp personlige meninger om hvilke sjangere en medisin er innenfor, men en annen er å mene noe annet enn legene. Jeg har tidligere fått utskrevet preparatet fra to forskjellige leger som begge flittig brukte ordet "Innsovnings-medisin", og at denne ikke var avhengighetsskapende da det ikke hjalp til noe med søvnen, kun at du sovnet så gjorde kroppen resten selv.
Merket når jeg våknet at det virket som jeg fikk mindre søvn, ville bare sove mer så sov et par timer til.
Veldig sjeldent jeg klarer å sovne igjen når jeg først våkner men det var godt og få litt søvn.

Mye som har skjedd den siste uka (blandt annet mye stress) så mulig det er derfor jeg har søvnproblemer nå.
Legger meg vanligvis rundt 11-12 tiden men blir aldri trøtt før rundt 4-5 på morningen, utrolig irriterende egentlig men håper det forbedrer seg om en liten stund, om ikke så får jeg bare bytte lege og prøve å høre på nytt angående noe å sove på.
Jeg har fått Valergan av lege pga søvnproblemer om vinteren. Har tatt 10 MG et par ganger og sov godt. Fikk "hangover" i en times tid morgenen etter, men det største problemet var at jeg fikk veldig tungsinn hele dagen etterpå, som om jeg var deprimert. Tok dette opp med legen som sa at Valergan påvirker serotonin-nivået i hjernen. Fikk derfor Melatonin, men har ikke prøvd disse enda.
Sitat av TvilerenT Vis innlegg
Jeg har fått Valergan av lege pga søvnproblemer om vinteren. Har tatt 10 MG et par ganger og sov godt. Fikk "hangover" i en times tid morgenen etter, men det største problemet var at jeg fikk veldig tungsinn hele dagen etterpå, som om jeg var deprimert. Tok dette opp med legen som sa at Valergan påvirker serotonin-nivået i hjernen. Fikk derfor Melatonin, men har ikke prøvd disse enda.
Vis hele sitatet...

Høres merkelig ut. Ville ikke Vallergan da motvirket anti depressive medisiner om vallergan påvirker serotonin nivået? Tok et kjapt søk på dette men kunne ikke finne noe som bekrefter det du sier.

Om så er tilfelle så burde vel ikke personer som går på stemningstabiliserende medisiner bruke Vallergan? Likevel virker det som vallergan er førstevalget hos legene når det kommer til søvnproblemer, også søvnproblemer som følge av feks depresjoner.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Høres merkelig ut. Ville ikke Vallergan da motvirket anti depressive medisiner om vallergan påvirker serotonin nivået? Tok et kjapt søk på dette men kunne ikke finne noe som bekrefter det du sier.

Om så er tilfelle så burde vel ikke personer som går på stemningstabiliserende medisiner bruke Vallergan? Likevel virker det som vallergan er førstevalget hos legene når det kommer til søvnproblemer, også søvnproblemer som følge av feks depresjoner.
Vis hele sitatet...
Her er jeg helt enig med deg. Jeg har bl. annet en venninne som ikke fikk imovane eller noe som fungerte ordentlig fordi hun var suicidal. Hun fikk omsider vallergan. Jeg har aldri hørt om at vallergan skal påvirke serotonin nivåene, men dersom det gjør det er det ikke common knowledge, da ingen av oppslagsverkene nevner det. Det er heller ikke oppskrevet i pakningsvedlegget at dette kan ha noen innvirkning på depresjon eller serotoninnivåer.

Med andre ord så tror jeg legen som kastet ut dette tok feil.

Men; søvn spiller en særdeles stor rolle mtp. serotoninnivåer, og dersom det hemmer visse søvnstadier eller forandrer dem kan det jo gi utslag. Men da burde det vel egentlig også stå noe om det.
Jeg tenker at om noe så vil vel vallergan helst bidra positivt, fordi en får mer søvn? Søvnunderskudd alene kan jo utløse depresjon. Og legene deler ut vallergan temmelig rundhåndet og det viker som konsensus rundt vallergan er at det bare å kjøre på, i forhold til andre preparater er bivirkningen omtalt som beskjedene samt at de ikke er (fysisk) avhengighetsskapende. Ja tenker nok at enten var legen litt kjapt ute å kommenterte før hjernen hadde tenkt ferdig setningen eller så kanskje tvileren misforstod hva som ble sagt?
Rart. Jeg opplevde som nevnt tungsinn ved begge tilfellene jeg tok Vallergan, og legen sa at Vallergan påvirker serotoninnivået i hjernen. Kanskje han har tatt feil.
Det fungerer ikke til innsovning for meg. Må ta 30 mg 3 timer i forkant, og da sover jeg veldig lenge og får en bra hangover langt utover dagen...fortsatt mye bedre enn søvnmangel.
Får raskt toleranse, så det funker ikke mange dagene etter hverandre.
Nå er det jo ikke slik at innsovnings-medisiner fungerer på sekundet, forskjellige mennesker har forskjellig fordøyelsesprosess og medisinen slår da inn på forskjellige tidspunkt. Innsovnings-medisiner skal gjøre der lettere å sovne når de trer igang.
Har gått på disse i 3 dager selv. Er helt zombie dagen etter jeg iallefall. 20mg.
Dem fikk meg til å sove rundt 12 timer. Kunne sikkert sovet enda lenger uten problemer.
I kveld tok jeg ikke noe som helst å er fortsatt lys våken..
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Nå er det jo ikke slik at innsovnings-medisiner fungerer på sekundet, forskjellige mennesker har forskjellig fordøyelsesprosess og medisinen slår da inn på forskjellige tidspunkt. Innsovnings-medisiner skal gjøre der lettere å sovne når de trer igang.
Vis hele sitatet...
Her tar du feil.
Vallergan bruker lang tid å virke og sitter i kroppen lenge for alle.
Stilnoct og imovane funker omtrent umiddelbart og er ute av kroppen veldig fort. Det er det som er innsovningspiller. De skal bare hjelpe deg å sovne, ikke sitte i kroppen lenge, og det skal ikke være nødvendig å ta de 1-3 timer i forkant.
Hvis legen vil sette deg på vallergan, så kan man likeså godt foreslå quetiapin, da man sover bedre og ikke føler seg komplett åndsvak dagen derpå.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
det skal ikke være nødvendig å ta de 1-3 timer i forkant.
Vis hele sitatet...
For meg funket Vallerganen etter 30-40min.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Men; søvn spiller en særdeles stor rolle mtp. serotoninnivåer, og dersom det hemmer visse søvnstadier eller forandrer dem kan det jo gi utslag. Men da burde det vel egentlig også stå noe om det.
Vis hele sitatet...
Antihistaminer kan lette innsovning, men forverrer søvnkvaliteten. Det er en kjent sak det. Det samme gjelder andre ting folk bruker for å sovne: Alkohol, hasj, opiater osv. Det er kun hypnotika som har nøytral til positiv effekt på søvnkvaliteten.
Med dårligere søvnkvalitet menes at kortere tid tilbringes i de dype fasene av søvnen, den GODE søvnen, eller at man ikke engang kommer ned i de dypeste fasene. Jeg er ikke i tvil om at det kan påvirke f eks humør negativt.
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Nå er det jo ikke slik at innsovnings-medisiner fungerer på sekundet, forskjellige mennesker har forskjellig fordøyelsesprosess og medisinen slår da inn på forskjellige tidspunkt. Innsovnings-medisiner skal gjøre der lettere å sovne når de trer igang.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke de helt store forskjellene på virketid på de innsovningstablettene - feks immovane. De virker hurtig for og de fleste vil sovne innen 30-45 minutter. Kort halveringstid ca 5 timer, så lite hangover.

Om en utsetter søvnen med vilje vil etter inntak av imovane/zopiclone vil mange oppleve en rusfølelse.

Disse er vanedannende, og kan også skape høy toleranse slik at en må ha stadig større doser om en tar de ofte eller over lang tid.

Antihistamin - som vallergan er som jeg sa tidligere ikke et innsovningsmiddel men det gjør folk trøtte over lang tid. Fordi halveringstiden er på ca 12 timer. Valergan er ikke vanedannende, og har moderate bivirkninger. Det tar lengre tid før valergan virker i forhold til zopiclone og valergan sitter også i kroppen lenge. Om du våkner feks 6 timer etter inntak av valergan så føles det for mange som man er zombie halve dagen til medisinen er ute av systemet.

Sitat av dronepungen Vis innlegg
Hvis legen vil sette deg på vallergan, så kan man likeså godt foreslå quetiapin, da man sover bedre og ikke føler seg komplett åndsvak dagen derpå.
Vis hele sitatet...
Selv har jeg blandede følelser for quetiapin/seroquel. Det er jo bra at de ikke er vanedannende, og at en ikke utvikler massiv toleranse. Har stått på både den vanlige og depot og føler at det hjelper på søvnen men hos meg så henger begge på mer enn jeg ønsker når jeg våkner. Selv på den som ikke er depot så kan jeg lett sovne igjen på morningen om jeg feks setter meg i sofaen for å se tv eller på annen måte ikke "kommer igang med dagen". Da ryker det brått 2-3 timer sittende i sofaen sovende. Men pga at den hjelper så bra mot tankekjør så får jeg tåle det.

Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
For meg funket Vallerganen etter 30-40min.
Vis hele sitatet...
For meg 3-4 timer før jeg har mulighet til å sovne. Men nå er det egentlig greit for da blir det enklere å våkne til tross for 12 timers halveringstid.
Sist endret av frtoretang; 3. desember 2016 kl. 21:37.