Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1255
Jeg har kjøpt en brukt harman kardon avr 3500 reciever som jeg planlegger å bruke bare sammen med to fronthøyttalere og evt en sub. Etter oppkobling av to front ht merket jeg at den ene kanalen leverte veldig lavt volum. Jeg tenkte at utgangen var sprengt, men etter en stund i drift leverte begge kanalene likt. Jeg opplever også at lydbildet totalt sett blir bedre etter at den har fått kjørt seg litt. Etter en natt avslått, opplevde jeg akkurat det samme. Det hører med at reciveren har vært inaktiv en stund forut for dette. Noen som har en forklaring, og evt hva bør gjøres?
Kalde rør?
Møter akkurat samme problemet med en full-rørs gitarforsterker. Må helst stå på i noen timer før du spiller gig, for at rørene skal bli gode og varme.
hvorfor slå av?
Alt leder strøm bedre når det er varmt, så gir mening egentlig..
Typisk tegn på en "Termisk feil". Skru opp, og sjekk b.l.a kondensatorene, er disse bulet ut på toppen, så er dem defekte.
Hvis det ikke er noen synlige feil på kondensatorene, så frys dem ned med "kjølespray (Minus 50) og varm deretter opp med en hårføner. Vil det da bli bra lyd igjen, så må disse byttes.

Last gjerne opp et bilde av komponentene.
Trådstarter
3 0
Sitat av keegen Vis innlegg
Typisk tegn på en "Termisk feil". Skru opp, og sjekk b.l.a kondensatorene, er disse bulet ut på toppen, så er dem defekte.
Hvis det ikke er noen synlige feil på kondensatorene, så frys dem ned med "kjølespray (Minus 50) og varm deretter opp med en hårføner. Vil det da bli bra lyd igjen, så må disse byttes.

Last gjerne opp et bilde av komponentene.
Vis hele sitatet...
Kan ikke se umiddelbart at noen av kondensatorene buler, men jeg ser at det er mye støv. Kan det være en forklaring?

Her er ett bilde av komponentene.

Ved påføring av "dust off" spray som kjøler, kom feilen tilbake. Kan vel kanskje virke som om det kan være en "termisk feil". Vet du om det er kostbart å bytte kondesatorerer? Kan man evt forvente at problemet øker eller kan man "leve" med det?
Vet ikke om støv er forklaringen, men alltid bra å fjerne litt støv
Nei, er ikke kostbart. Kondensatorer koster fra 0,80 øre til 20kr. Eneste jobben er at du lodder ut den gamle komponenten og setter inn den nye. Da må du riktignok ha loddebolt og loddetinn.
Problemet vil nok øke etterhvert, men hvor lang tid, er vanskelig å si. Så hvis du syntes det fungerer greit sånn den er nå, så kan du leve med det. Da kan du heller reparere feilen, når forsterkeren ikke fungerer i det hele tatt.
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Alt leder strøm bedre når det er varmt, så gir mening egentlig..
Vis hele sitatet...
Det blir feil å si, med tanke på superledere. Det er nok komponentene som fungerer bedre når de er varmet opp
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Alt leder strøm bedre når det er varmt, så gir mening egentlig..
Vis hele sitatet...
Det er ikke riktig, den elektriske motstanden i de fleste materialer (metaller) øker ved økt temperatur.
Sist endret av Ozma; 20. april 2012 kl. 17:57.
Trådstarter
3 0
Takk for hjelpen Keegen. Har du forresten noen forslag til hvordan jeg kan lokalisere komponentene som må skiftes? Ingen av de viser noen tegn til å bule.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Saltoc Vis innlegg
Takk for hjelpen Keegen. Har du forresten noen forslag til hvordan jeg kan lokalisere komponentene som må skiftes? Ingen av de viser noen tegn til å bule.
Vis hele sitatet...
Kjøl ned hver enkel kondensator med kjølespray (eks minus50). Blir det en endring på den kondensatoren du kjøler ned, kan denne være grei å bytte. Fortsett sånn, til alle kondensatorer er sjekket.

Se også etter om noen av kondensatorene har lekket væske. Da er dem defekte.
Har det samme med min Xindak XA6950 forsterker, krever rundt 15 minutter oppvarming for å spille skikkelig.