Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1941
Har planer om å kjøpe nytt batteri til bilen, for jeg vet at det jeg har kommer ikke til å duge. Men koblet til forsterkeren (http://bilradiospes.no/m/shop/?produ...436&id=&vn=736) i stad bare for å sjekke at det funker, og det kommer ikke en gang lys på forsterkeren på at den får strøm. Er forsterkeren sannsynligvis defekt da?
Koblet du til bare pluss og minus?
Du må i tillegg koble pluss til styrestrømmen på forsterkeren, hvis ikke så vil den ikke slå seg på.
Nei, har koblet til remote'n og.
For at en forsterker skal gi lys for at den er aktiv, må du koble på følgende:

12v+
Jord
Remote fra CD-spilleren din (Du finner det på koblingskjemaet som mest sannsynlig står under spilleren)

Om den er like død, sjekk at jordingen er god nok og at den har ordentlig kontakt med godt bart metall.
Sjekk også at ikke sikringen på +-ledningen er røket.

Om alt dette er OK, er mest sannsynlig forsterkeren defekt, ja

Om du har mistanker om at batteriet er dødt, ville jeg prøvd med et annet batteri først.. Eventuelt sjekke forsterkeren mens bilen går på tomgang
Sist endret av MrCryptical; 16. september 2011 kl. 14:16.
Så forsterkeren burde skru seg på, selv om kablene jeg har (skal byttes ut) er ganske små (fra tidligere forsterker som er mye mindre)?
Sist endret av Effage; 16. september 2011 kl. 14:19.
Sitat av Effage Vis innlegg
Så forsterkeren burde skru seg på, selv om kablene jeg har (skal byttes ut) er ganske små (fra tidligere forsterker som er mye mindre)
Vis hele sitatet...
Forsterkeren burde skru seg på ja, men ledningene kan bli varme og smelte hvis du hører på høy musikk med for tynne ledninger.

Sjekk alt av sikkringer.
Sitat av zevz Vis innlegg
Forsterkeren burde skru seg på ja, men ledningene kan bli varme og smelte hvis du hører på høy musikk med for tynne ledninger.

Sjekk alt av sikkringer.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle ikke spille musikk, bare koble til og sjekke om det virker.
Sjekk også sikringene på forsterkern
Sist endret av Executer; 16. september 2011 kl. 14:21.
For dårlig jording er som oftest problemet. Hvis metaloverflaten du fester jordinga i er lakkert må dette skrapes vekk.
Sitat av flexx Vis innlegg
For dårlig jording er som oftest problemet. Hvis metaloverflaten du fester jordinga i er lakkert må dette skrapes vekk.
Vis hele sitatet...
Men kan det være slik at denne forsterkeren som krever mye mer w trenger bedre jording enn den gamle forsterkeren KUN for å i det hele tatt kunne skrus på (at lampen "power" lyser)?
hvis du bruker den gamle ledningen som allerede sitter fast i ramma på bilen så skal det jo være strøm i den siden det var det før, sjekk med et multimeter på forsterkeren der hvor du har festet pluss og minus om det er spenning der, hvis det er det så er det forsterkeren det er noe med, mulig en sikkring i forsterkeren.
Sitat av Effage Vis innlegg
Men kan det være slik at denne forsterkeren som krever mye mer w trenger bedre jording enn den gamle forsterkeren KUN for å i det hele tatt kunne skrus på (at lampen "power" lyser)?
Vis hele sitatet...
Ja. Er ledningen for tynn vil du ikke få liv i forsterkeren evt for liten overflatekontakt mellom kabelskoen (som jeg regner med du bruker) og metaloverflaten.
Sitat av flexx Vis innlegg
Ja. Er ledningen for tynn vil du ikke få liv i forsterkeren evt for liten overflatekontakt mellom kabelskoen (som jeg regner med du bruker) og metaloverflaten.
Vis hele sitatet...
Da skal ledningen isåfall være veldig tynn, en ledning på 1 mm holder til å få liv i forsterkeren så lenge man ikke hører på for høy musikk.
du kan jo bare prøve å hotwire den da

fra + til remote , ta en liten kabel, så burde den starte.
Feil:
1. Sikring på pluss kabelen fra batteriet til forsterkeren. ohm denne med et multimeter.
2. Mål med et multimeter om du har ca 12V (dette kan variere. alt mellom 11,50 og 14,00V er bra) mellom plussen og jordingspunktet ditt. Jordingspunktet kan være i en skrue som går inn i chassi, eller i beltefestet ditt.
3.Remotekabelen, kan være noe feil med denne, men mest sansynlig ikke.
Det var kabelen som var for skralten.. hadde.. 5mm2, byttet ut med 30mm2 trur jeg det er.. Speller flott! Men takker for all hjelp!