Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3872
Syns jeg ser oftere blålys langs veien som er lyseblått/turkis. Spesielt ambulanse og politi, sist jeg så en brannbil var det mørkeblå da.

Er det en grunn til hvorfor noen blålys har en annen fargetone enn andre?
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke noen ekspert og dette her blir bare anekdotisk, men føler selv at jeg har observert at de nyere politbilene har sterkere lys enn de gamle ja.
Er kanskje sterkere lys også men jeg tenkte mest på at selve blånyansen er lysere og mindre mørkeblå enn før
Vet ikke hva de brukte før, men i følge Wiki brukes det nå blå LED-dioder. Kanskje det er årsaken?
Har med at det er LED pærer nå. De har jo helt annen Kelvin (kaldere/hvitere) enn de gamle pærene.
Sist endret av celtseus; 8. november 2021 kl. 16:58.
På arbeidslamper og slikt så har fargede LED pærer skarpere og klarere lys. Vet ikke om det rett å slett handler om at det kraftigere lyset skinner mer gjennom fargen i plastikken eller noe slikt.
Det med kelvin gir mening hvis det er en hvit led lyskilde med blått filter foran. Hvis de bruker blå dioder så kan de vel velge flere typer blå
bare glasset som er blått/rødt, innsiden er led på de nye og glødepærer på de gamle.
Det er veldig vanskelig å lage blå LEDs uten at de også produserer lys i den synlige delen av spekteret mellom blå og ultrafiolett (400-450nm).
Glødepærer er motsatt, de produserer infrarødt (700nm+).
Sist endret av fustercluck; 10. november 2021 kl. 15:53.
Åja jeg skjønner. Jobber med i produksjon av led armaturer så burde visst dette før :P

Fant dette om noen ønsker og lese mer om hvorfor det er vanskelig. den som klarte å lage de første blå led dioder fikk nobel pris for det var så vanskelig
Anonym bruker
"Sub-tropisk Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette visste jeg ikke.
Litt morsomt å tenke på når jeg nå kjøper RGB LEDs for noen få øre stk.
men slik er det vel med all teknologi.
Første blå LEDen jeg kjøpte kostet 60 kr pr stk. Så prisene har gått ned.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Blått lys mot fiolett har kortest bølgelengde av alle farger og produserer mest energi. Derfor oppfattes den lettest av øyet og er grunnen til at blåskalaen benyttes på utrykningskjøretøyer. På grunn av denne energien kan det virker irriterende når blå led brukes som indikatorer på forskjellig hjemmeelektronikk hjemme i stua.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Blått lys mot fiolett har kortest bølgelengde av alle farger og produserer mest energi. Derfor oppfattes den lettest av øyet og er grunnen til at blåskalaen benyttes på utrykningskjøretøyer.
Vis hele sitatet...
Auget er mest sensitivt for grønt. 550nm er ganske langt unna blått.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Auget er mest sensitivt for grønt. 550nm er ganske langt unna blått.
Vis hele sitatet...
Øyet oppfatter flest nyanser av grønt ja. Dette er pga evolusjonen og har ingenting med bølgelengder og energispektrum å gjøre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Øyet oppfatter flest nyanser av grønt ja. Dette er pga evolusjonen og har ingenting med bølgelengder og energispektrum å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hæ?

Eg kan nok om elektromagnetiske bølger til å vite at blått lys har større energi per foton. Men det du skreiv var jo at auget var meir sensitivt for blått lys:

Derfor oppfattes den lettest av øyet og er grunnen til at blåskalaen benyttes på utrykningskjøretøyer
Vis hele sitatet...
Sist endret av vidarlo; 11. november 2021 kl. 10:03.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har ikke skrevet at øyet er mest sensitivt for blått lys. Det er det du som skriver . Jeg skrev at det oppfattes lettest av øyet. Tror ikke du hadde lagt så godt merke til utrykningskjøretøyer med grønt lys.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har ikke skrevet at øyet er mest sensitivt for blått lys. Det er det du som skriver . Jeg skrev at det oppfattes lettest av øyet. Tror ikke du hadde lagt så godt merke til utrykningskjøretøyer med grønt lys.
Vis hele sitatet...
Mest sensitivt vil jo sei at det skal færre fotoner til for å oppfatte det...

Eg trur ikkje heilt på påstanden om at blått lys vert lettast oppfatta. Derimot er det veldig lite blått i naturen, og så klar blåferge er det lite av elles - så at det er ein praktisk farge som ikkje opptrer så mange andre plasser. Men at den vert lettast oppfatta er ein påstand eg ikkje uten viare godtar...
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er et komplekst tema som vanskelig lar seg forklare med få ord på annen måte enn jeg har forsøkt. Blått er ikke valgt av praktiske grunner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er et komplekst tema som vanskelig lar seg forklare med få ord på annen måte enn jeg har forsøkt. Blått er ikke valgt av praktiske grunner.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til kjelder for det du hevder da? For det første er ikkje eg overtydd om at det ligg veldig gode grunnar bak valet av farge, så eventuelle forklaringer kan veldig fort verte post hoc-forklaringer.

For det andre - om det faktisk finst grunnar så burde dei vere mogelege å finne igjen. Googling har ikkje hinta om slike grunner - utover at blått har vist seg å fungere.
Vel, i USA har jo politiet både rødt og blått lys på taket. Hvordan forklarer du det? Og hvorfor er ambulanser gule hvis de hadde vært lettere å se hvis de var blå? Eller grønne?
Blå farge er ikke «det beste valget» med hensyn til lysintensitet og rekkevidde. Den høyeste intensitet oppnås med hvitt lys.
For kromatisk lys (farget lys) er det gul farge som gir den høyeste intensitet av alle farger.
Siden et rent hvitt lys ikke er akseptabelt som varselfarge, og kan være vanskelig å skille fra gule lysblink,
står valget mellom rød og blå farge (grønn er uakseptabel som varslingsfarge fordi den ikke forbindes med fare).

Både rød og blå farge har fordelaktige egenskaper.
Rødt assosieres umiddelbart med fare, rødfarget lys går lettere gjennom luft med forholdsvis
høy partikkeltetthet (for eksempel tåkedis), og rødt oppfattes fortsatt som rødt når man står
på grensen av hva som er synbart, der alle andre fargede lyskilder oppfattes som hvite.

For blå farge gjelder at det i mørke er få blå lyskilder som et blått varsellys må konkurrere med.
Under gode synsforhold er en mettet blåfarge det som raskt kan skilles ut av omtrent alle,
unntatt de som er helt fargeblinde eller som har vansker med å skjelne gult og blått.