Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4300
Syns det er helt ekstremt mange folk som driver vold. I fengsel så satt vel 80% inne for vold. Har og noen venner som alltid skal sloss med noen, eller folk som "skal ta noen" for et eller annet piss som skjedde sist de møttes. Har møtt på noen typer ute på byen som du merker på dem at de er ute etter bråk fordi de vil det rett og slett. Selv er jeg ikke interessert i å stå og sloss med noen jeg ikke kjenner. Enda mindre lyst til å sloss med noen jeg faktisk kjenner. Har kranglet med folk før men har aldri følt at det vil hjelpe å slå dem.

Er ikke pinglete eller svak, men jeg misliker vold, har ikke slått noen siden ungdomsskolen. Det virker som at for mange andre er det noe helt naturlig som skjer med jevne mellomrom. Hvorfor er det slik? Feks vanlig at noen sloss fordi han ene har vært med dama til han andre. Faen da mann finn deg en ordentlig kjerring da! For ikke å snakke om "ungdomsgjenger" som går 5 mot en bare for moro. Med unntak av å forsvare seg eller andre mot fare, så ser jeg ingen grunn til å bruke vold. Er det meg som ikke har levd lenge nok til å komme i en situasjon hvor jeg "må" sloss? Finnes det gode grunner til å starte vold?
Sist endret av Bluesky_; 24. august 2021 kl. 16:40.
Vold brukes vel ofte til å konstatere alvoret i noen situasjoner.

Si du feks skylder penger.
Ville du betalt raskest til "Kåre" som er kjent for å klippe av folk fingre etter ett par dager, eller ville du ha betalt til "Kjell" som ikke engang har spurt etter penga på ett halvt år? (satt litt på spissen seff)
Sist endret av Flaffersen; 24. august 2021 kl. 16:47.
Basert på ting jeg har hørt, så er årsaken den samme som det at folk truer, mobber og plager.
Det er en måte å få ut aggresjon, "ta igjen" og få andre til å forstå at noe ikke er lov.
Vold er kun en handling og er like mye psykopat som mobbing og trusler (kan gjøre mindre skade )
Det er bare at vi har normer i samfunnet som legger opp til at dette ikke er lov.

Nå det er sagt, verken du eller jeg slår, simpeltent fordi vi har medfødt empatisk egenskap som gjør
at en ikke vil skade andre eller dyr uten veldig god grunn (jeg har aldri vært i scenario der jeg kan rettferdiggjøre vold,
men kanskje jeg hadde slått i helt ekstreme tilfeller? ). Er samme årsak som at en ikke truer/mobber/plager andre uten god
grunn, pga en har en automatisk formening om psykisk smerte en risikerer å pådra den andre.
Sist endret av itori123; 24. august 2021 kl. 17:06.
Vold = ensomhet
Fordi verden er full av idioter. Og så kommer alkoholen ved siden av som en fin liten boost.

Heldigvis er de fleste av oss fredelige folk.
For noen er kanskje vold en fase, ungdommelig usikkerhet, skulle vise seg, være mann. Litt for ung og impulsiv samt kok full av hormoner og ikke helt funnet seg selv eller blitt trygg på egne verdier. Da kan aggressiv oppførsel eller tilogmed vold bli en måte å håndtere usikkerhet, angst eller det å forsøke å passe inn. Det er ikke alle som forblir voldelige slåssbøller bestandig.
For andre tror jeg vold er en del av personligheten. Vet ikke om de nyter å slå, eller om det er noe de "har lært hjemme", at problemer løses best med hard hånd, slag og spark. Men noen mennesker driver med vold helt til de blir gamle. Slår dama, banker ungene, grisejuler en nabo som i lystig lag sa noe feil selv om de begge er midtveis i livet. Slike voldsmenn tror jeg ikke det finnes håp for. Noe er istykker i hjernen på dem tror. De mangler sperrer eller empati eller så bare liker de å slå fordi de er fullstendig psykopat.

For noen år siden var på krykker grunnet brukket ben. Var blitt lei av leiligheten etter uker på krykker og tok en tur ut. På vei hjem ble jeg sliten av å humpe på krykker å satte meg ned for en pust i bakken. Så en ung mann kanskje 20 el så bli angrepet av en gjeng ungdommer, samme alder eller noe yngre. De var 6 stykker. Han forsøkte å snakke seg ut av situasjonen. Var lugn og rolig og likevel så hisset de andre seg opp og ble mer aggressive. To stykker fløy på ham og på underlig vis så ble begge slått flatt i bakken av han som var alene. De andre hoppet inn og han slo og sparket til gjengen lusket seg avgårde. Han fikk seg noen slag og spark selv, men det var som å se en film. Virket som han ikke merket slagene og han bare fortsatte å dele ut rundspark, slag og de ble brått lei og gikk. Alt eg fikk gjort var å vise ham tommel opp når han passerte meg etterpå. Der var det på sin plass med slag og spark. For han ble angrepet. Det er det villeste jeg har sett. Og jeg tipper de som forsøkte å ta ham tenkte seg nøye om før de ville bråke med ham flere ganger.
Sist endret av _abc_; 24. august 2021 kl. 22:00.
Evnen og viljen til å utøve vold er et evolusjonært fortrinn som har holdt forfedrene våre i live gjennom historien. Det samme gjelder empati, og behovet for å ta vare på hverandre og vise omsorg. Begge egenskaper er nyttige til hvert sitt formål, for å overleve som en sosial art. Hvilken kulturell innflytelse og hvilke erfaringer en har hatt gjennom livet, vil bidra til å styrke eller svekke disse egenskapene. Vokser du opp med vold, så er sjansen større for at det er en kommunikasjonsform du benytter selv. Så er det en haug med andre faktorer som spiller inn i hvordan man personlig opplever voldshandlinger, og i hvilken grad det gir en tilfredsstillelse å delta i det. Det kan være frustrasjon, traumer, dårlig selvfølelse, mangel på mestring av andre kommunikasjonsformer osv. som bidrar til at noen er mer tilbøyelige for å utøve vold enn andre.

Verdier som oppleves som selvsagte for noen kan være helt fraværende for andre. Noen er ekstremt empatiske og har null kapasitet for vold, mens andre bruker vold som sin primære form for kommunikasjon, og mangler all kapasitet for empati. De fleste ligger et sted i mellom, men det er mange nivåer der, og mange grenser man kan trekke for å definere "oss mot dem", en grense som er grunnleggende for hvordan man opptrer overfor andre mennesker. Det kan være familie, vennegjeng, stamme, lokalsamfunn, nasjonalitet, etnisitet, religiøs tilhørighet osv. De fleste har grenser for hvem de anser som inkludert i deres fellesskap, og de som står på utsiden av det vil motta mindre empati og være mer utsatt for antisosial atferd.
Er jo en del av machokulturen da, som menn oppdras i av samfunnet og omgivelser. Det er ikke noe gærent i å være maskulin eller macho men for eksempel det å tro at man må være voldelig og aggressiv for å være "mann nok" er det som går under begrepet toxic masculinity. For ikke bare skader det masse andre folk men det skader også den personen selv som undertrykker andre følelser og har fått lære at følelser som sorg, smerte, usikkerhet, kjærlighet osv gjør deg liksom svak. Alle disse følelsene er menneskelige og ikke såkalt svakt så det hadde vært sunt om man lærte alle gutter det fra man er liten istedet for den der "man up" og "big boys dont cry"-mentaliteten. Dårlig oppvekst og vonde erfaringer kan også bidra til utagering og aggresjon, men det henger sammen med undertrykking av andre følelser. Mange gutter og menn er indoktrinert til å tro at den eneste tillatte følelsen å ta innover seg er sinne og at de må bruke vold for å dominere istedet for å kommunisere de følelsene som egentlig er problemet. Det er et problem.

Andelen voldsmenn i fengsel er dog ikke representativt for andelen ute i det fri men også for alle som ikke dømmes for vold eller kanskje aldri engang utøver vold er også prega av det mannesynet om at det er viktig å være tøff og stor og sterk.. Mange har en fasade for å passe inn i den boksen, og mange sliter med dårlig selvfølelse fordi de ikke passer inn i den boksen. I begge grupper der har vi plutselig medvirkende faktor til selvmord og psykiske problemer som angst og depresjon også.

Kunne være av den tøffe typen sjæl men nå som eldre og klokere syns jeg ikke det er noen gode grunner til å ty til vold først. Disrespect kunne være utløsende for meg, men nå er min form for selvhevdelse å heve meg over det. Grunner som selvforsvar, hevn for grov vold eller overgrep og sånn kan være gode grunner men da har noen andre startet volden først.
Grunner som status eller gjeld på småpenger er bare teit. Klart det frister hvis folk skylder 60k og 100k og sånne summer, men man kommer som oftest mye lenger med å snakke med folk på en ålreit måte og lage en plan sammen i sånne tilfeller. Folk som samler ti stykker for å ta en kar som skylder 2000 kroner er helt idiotisk. Den fengselsstraffen man risikerer å få for vold er ikke vært de pengene for å si det sånn. Jeg syns også at empati bør styre mennesker mer enn såkalt status og stolthet. Det er mye tøffere og modigere å være den som er seg selv og fornuftig holder seg unna vold enn den som hisser seg opp fordi en drita kar på byen klarer å søle på deg, eller en eller annen kis i skolegården blikker deg.
Mennesker som har diagnoser der manglende empati er hovedproblemet vil nok alltid desverre være en trussel for uskyldige ofre i samfunnet allikevel..
Sist endret av celtseus; 24. august 2021 kl. 23:43.
Voldskapital, altså at man har et rykte for å være ustabil har en økonomisk verdi i yngre drittmiljøer. Katastrofeindivider finnes alltid. Det har vel vært en ganske merkbar økning i grov ungdomsvold de siste tre-fem årene, eller tar jeg feil?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Noen er ekstremt empatiske og har null kapasitet for vold, mens andre bruker vold som sin primære form for kommunikasjon, og mangler all kapasitet for empati. De fleste ligger et sted i mellom, men det er mange nivåer der,
Vis hele sitatet...
Det er også interessant at de samme egenskapene som disponerer for aggressiv adferd kan disponere for prosisial adferd i situasjoner der den adferden belønnes. Så det handler ganske mye om forventning, og hvilken status ulike typer vold og aggresjon har i samfunnet. Da er man litt inne på det celtesus sier om toxic masculinity (som vi vel ble enig i å kalle noe annet fordi folk ikke skjønner at det ikke er et angrep på maskulinitet?), en forventning om at mandig = voldelig og aggressiv. Det er ikke sikkert disse individene er disponert for vold, kanskje de er disponert for å søke status gjennom adferd, og det er samfunnet som forteller dem at aggresjon er veien til det.

og mange grenser man kan trekke for å definere "oss mot dem", en grense som er grunnleggende for hvordan man opptrer overfor andre mennesker. Det kan være familie, vennegjeng, stamme, lokalsamfunn, nasjonalitet, etnisitet, religiøs tilhørighet osv. De fleste har grenser for hvem de anser som inkludert i deres fellesskap, og de som står på utsiden av det vil motta mindre empati og være mer utsatt for antisosial atferd.
Vis hele sitatet...
Dette er en veldig viktig faktor. Alle mennesker diskriminerer mellom "oss" og "dem". Å jobbe for en størst mulig utvidelse av hva "oss" betyr, tror jeg er mer effektivt enn å kun kjempe imot fordommer som fenomen.
Sist endret av *pi; 25. august 2021 kl. 00:07.
Jeg har hørt om mange episoder der innvandrere fra muslimske land ganger up på en og en nordmann og banker de 7 mot 1 f.eks.

Der er det en veldig tydelig oss mot dem. Hjelper ikke å være empatisk mot folk som anser kristne som svake og nordmenn som dumme osv..

Det hjelper nok om alle er i samme århundre
Jeg tror det skyldes mye mangel på impulskontroll, basert på progresjon av vedkommenes egen innestengte aggresjon.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Jeg har hørt om mange episoder der innvandrere fra muslimske land ganger up på en og en nordmann og banker de 7 mot 1 f.eks.

Der er det en veldig tydelig oss mot dem. Hjelper ikke å være empatisk mot folk som anser kristne som svake og nordmenn som dumme osv..
Vis hele sitatet...
Hjelper nok ikke så mye når situasjonen har oppstått, men som forebygging er det det eneste som hjelper.
Tror du *pi at det hadde vært nyttig med en tjeneste på den fronten ? I form av frivillige eller andre som i bytte mot en liten sum/gratis kan følge folk hjem fra byen ? En slags trygghetspatrulje
Sitat av Jerna Vis innlegg
Tror du *pi at det hadde vært nyttig med en tjeneste på den fronten ? I form av frivillige eller andre som i bytte mot en liten sum/gratis kan følge folk hjem fra byen ? En slags trygghetspatrulje
Vis hele sitatet...
Det finnes allerede flere tilbud og hjelpetiltak som skal forebygge og hjelpe mot voldshendelser. Jeg begynte nesten selv på noe som het Gatemekling. Folk som frivillig kurser ungdom i konflikthåndtering og atferdsregulering osv. I følge dem selv så var det nesten utelukkende positive tilbakemeldinger fra ungdommen, som i de aller fleste tilfeller hadde foreldre fra et land borti der du vet.

De fleste vokser slik atferd av seg heldigvis, meg selv inkludert, men dem som blir rammet av det hjelper jo ikke det noe særlig.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Tror du *pi at det hadde vært nyttig med en tjeneste på den fronten ? I form av frivillige eller andre som i bytte mot en liten sum/gratis kan følge folk hjem fra byen ? En slags trygghetspatrulje
Vis hele sitatet...
Soldiers of Odin has entered the chat...

Det er ikke sikkert idéen er så dum, men man risikerer lett at foretaket tiltrekker seg mennesker med en voldelig legning som bare venter på en mulighet til å kveste noen i "lovlig nødverge", dessverre. Det er ikke gitt at opplevelsen blir noe tryggere for den som skal transporteres hjem.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Tror du *pi at det hadde vært nyttig med en tjeneste på den fronten ? I form av frivillige eller andre som i bytte mot en liten sum/gratis kan følge folk hjem fra byen ? En slags trygghetspatrulje
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg hadde stolt noe mer på selvoppnevnte riddere som tok på seg oppdraget. Kanskje om det var jenter, en slags app der man kunne samle en gjeng som slo følge om man skulle i samme retning? For min del er ikke dette en problemstilling der jeg bor nå, men i studietiden tror jeg det kunne vært en god idé.
Takk for tilbakemelding på ideen begge to hehe, tenkte ikke på Odins soldater! Tenkte det kunne vært en vinge hos røde kors eller natteravnene. Slike etablerte institusjoner er nok den beste måten å nå ut på, antar jeg.

Tenkte heller ikke på voldsglade LARP'ere heller. Gode poeng !

Synd at du er skeptisk til menn generelt pi*, mange av oss er glade i våre mødre og søstre og respekterer kvinner mer enn du tror
Sist endret av Jerna; 25. august 2021 kl. 13:42.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Synd at du er skeptisk til menn generelt pi*, mange av oss er glade i våre mødre og søstre og respekterer kvinner mer enn du tror
Vis hele sitatet...
Jeg er overhodet ikke skeptisk til menn generelt, for en rar påstand. Men jeg ville vært litt skeptisk til å ringe en ukjent mann som frivillig tilbudte seg å følge fulle jenter hjem i mørket.
Sist endret av *pi; 25. august 2021 kl. 14:11.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Takk for tilbakemelding på ideen begge to hehe, tenkte ikke på Odins soldater! Tenkte det kunne vært en vinge hos røde kors eller natteravnene. Slike etablerte institusjoner er nok den beste måten å nå ut på, antar jeg.

Tenkte heller ikke på voldsglade LARP'ere heller. Gode poeng !

Synd at du er skeptisk til menn generelt pi*, mange av oss er glade i våre mødre og søstre og respekterer kvinner mer enn du tror
Vis hele sitatet...
1) Jeg sier ikke at man aktivt skal involvere nynazister og annet pakk. Jeg sier at dersom du etterlyser noen til å føre ungmøene trygt hjem gjennom ghettoen, så vil mange av de som melder seg være av et kaliber du ikke vil ha rundt deg. Ser du forskjellen? Jeg er harmløs, men jeg hadde aldri i verden tatt meg bryet med å være en slags natteravn. En person som oppriktig ønsker en slags lovlig mulighet til å kveste folk fordi han liker vold? Ja, han vil kaste seg over muligheten. Det er jo en grunn til at så mange psykoer ender opp i politiet, som vektere eller dørvakter.

2) Ingenting av det entropi skrev kan tas til inntekt for at hun misliker menn generelt. Men du sier jo selv at hele hensikten med foretagende ditt er å beskytte ungmøene fra fremmede menn med onde intensjoner. Altså erkjenner du at frykten for disse har en viss legitimitet. Da må du vel også se at en nervøs person vil være tilbakeholden med å la seg geleide hjem av en gjeng fremmede menn? Selv om de har på seg en refleksvest som liksom forteller verden at de ikke er et problem.
Sist endret av Myoxocephalus; 25. august 2021 kl. 21:41.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
En person som oppriktig ønsker en slags lovlig mulighet til å kveste folk fordi han liker vold? Ja, han vil kaste seg over muligheten.
Vis hele sitatet...
Ja, det er rørende hvor mye omsorg ellers misogyne rasshøl plutselig har for landets kvinner, så lenge det er utlendingene de skal beskyttes mot
Sist endret av *pi; 25. august 2021 kl. 14:20.
Når jeg var yngre, så var jeg en veldig voldelig person. Hvorfor? Ustabil situasjon både hjemme og ute, dårlig selvtillit, usikker på meg selv og under et konstant press er de viktigste grunnene til at jeg var som jeg var.

Vold gir en illusjon av kontroll over seg selv og de rundt seg. Det føles veldig godt å bestemme, selv om det kun er fordi noen er redd deg.

Vold er også avhengighetsskapende, i høy grad; enten man mottar eller gir det ut. Når kroppen din først er vant til det, så vil den gjerne opprettholde det. Jeg har vært godt plantet på begge sider av gjerdet, så dette vet jeg med god sikkerhet. For meg, så begynte det med mine foreldre som slo, noe som igjen førte til at jeg lettere oppsøkte enda mer vold i andre arenaer fordi jeg allerede var vant til det. Vold avler mer vold, så det blir bare en snøball som blir større og større. Og en snøball som er gigantisk tar laaaang tid før den smelter når våren først kommer.

Man blir ikke sånn ut av ingenting, stort sett. Det er som oftest en underliggende årsak, og alle har sine grunner til å bli som man blir. Men det betyr ikke at man burde akseptere det.
De fleste statistikker viser sammenheng mellom lav IQ og vold. Samme med religion
Flere voldsmenn jeg har møtt i Norge har til felles at de har dårlig impulskontroll og blir fort glødende sint.
Vet ikke for mye om oppvekst men tror ikke det er av beste sorten.
Mange dyr driver jo også med vold, sitter vel i genene at folk vil vise at de er mann.
Sitat av Rebo Vis innlegg
Mange dyr driver jo også med vold, sitter vel i genene at folk vil vise at de er mann.
Vis hele sitatet...
Men nå er det jo noen ting som skiller oss mennesker fra dyr, både at vi har tomler og kan gripe, at vi evner å nedtegne kunnskap og akkumulere kunnskap og ikke minst at vi evner å skille rett og galt, eller de fleste gjør jo det. Vold er ikke naturlig for oss, for vi lærer andre måter å håndtere situasjoner og konflikter på.

Ja mange ønsker å vise at de er mann, men vold er ikke løsningen. Da er det bedre å dødse fra ti'ern. Eller sette utfor en 90 meters bakke eller bli en ener på andre områder. Vold blir stort sett bare sett på som kult i smale miljøer og om du er i et slikt er det et sikkert signal på at du bør finne nye og mer oppbyggelige mennesker å inkludere i flokken din.
Sist endret av _abc_; 25. august 2021 kl. 22:36.
New generation
colakork's Avatar
Min erfaring er at dem som er villig til å utøve drøy vold får det som de vil i flere situasjoner men disse erfaringene er fra yngre dager hvor man ikke tenkte på å involvere politi.

Voksne personer som utøver vold er gjerne ikke så involvert i det generelle samfunnet, så dem opplever ikke de samme konsekvensene som Ola som jobber fast i IT.

Ola hadde vært en psykopat om han knuste ansiktet til Per fordi Per stirret han ned mens Turbo Petter hadde fått oppmerksomhet og flere telefoner hvor nysgjerrige kompiser kommer til å le og ville vite alt i detalj..

Jeg har vært på jobb med karer som skrøyter om de syke tingene de har gjort og da er det gjerne en eller fler som gremmes og skjems over historiene mens andre flirer og får litt mer respekt for historie fortelleren.

Sist historie jeg fikk høre om var en som fikk nyss om at en pedofil hadde gjort ditt og datt så han og flere venner trappet opp på døren til vedkommende og tvang opp pcen hans hvor dem fikk tydelige bevis som for dem var grønt lys til å merke han for livet.

Noen får en varm følelse i seg av å høre sånt mens andre gremmes.

Jeg tenker at "sånn er det bare"
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg vil ikke generalisere alle notoriske voldsmenn da det kan være mange grunner til at de gjør akuratt det de gjør. Men om jeg har forstått det rett er verden full av psykopater, og den lavfungerende varianten av personlighetsforstyrrelsen opptrer nærmest som primitive dyr. Det skal liksom ikke så mye til før det kan virke naturlig for den stereotypien å slå ned en person.