Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 9718
Som tittelen sier. Hadde vært veldig interessant i så fall.

Sett på noen forskjellige Ted talks på youtube, og er spesielt en som jeg liker veldig godt (https://youtu.be/4c1lqFXHvqI). Her snakker en type om å designe nye sanser til mennesker. Han sier noe lignende dette «Hjernen er laget for å mota elektriske impulser og løse de, ikke stille spørsmål til hvorfor hjernen får disse impulsene». Da tente jeg tilbake til the matrix.

Tror dere det ville vært mulig å simulere en verden som hjernen tror er ekte? Alle sansene vil være helt like de i den ekte verden. Forestiller meg langt i fremtiden hvor du tar på deg en hjelm som sender elektriske impulser til hjernen også har du full kontroll over en sandbox verden.

Evt når tror dere dette hadde vært mulig?

Sitat av Ung og dum Vis innlegg
Som tittelen sier. Hadde vært veldig interessant i så fall.

Sett på noen forskjellige Ted talks på youtube, og er spesielt en som jeg liker veldig godt (https://youtu.be/4c1lqFXHvqI). Her snakker en type om å designe nye sanser til mennesker. Han sier noe lignende dette «Hjernen er laget for å mota elektriske impulser og løse de, ikke stille spørsmål til hvorfor hjernen får disse impulsene». Da tente jeg tilbake til the matrix.

Tror dere det ville vært mulig å simulere en verden som hjernen tror er ekte? Alle sansene vil være helt like de i den ekte verden. Forestiller meg langt i fremtiden hvor du tar på deg en hjelm som sender elektriske impulser til hjernen også har du full kontroll over en sandbox verden.

Evt når tror dere dette hadde vært mulig?
Vis hele sitatet...
Tenk dere hvor mye positivt dette kunne gjøre! Folk med kjønns dysfori kunne levd i en kropp de føler seg komfertabel i, personer med handikapp som gjør at de ikke kan gå vil kunne løpe på en eng i solnedgangen, skole vil være tilgjengelig for alle uansett hvor eller hvem du er, osv.
Sist endret av Ung og dum; 29. oktober 2020 kl. 21:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ganske lenge til.

Problemet er at selv om vi har begynt å skrape overflaten i slags cyborg teknologi (kombinasjon av robotikk og biologi) så er vi på barnestadiet enda: Vi kan trigge visse muskler, mane frem diverse følelser ved å stimulere visse deler av hjernen. Men dette er et utrolig langt steg fra å faktisk kunne koble elektronikk til hjernen og produsere virkelighetstro informasjon til synsnerver, hørselsnerver etc.

her er en artikkel som omhandler hva folk med kunstige øyeproteser kan se, og det er ikke mer enn lysglimt.
Det ligger nok utenfor vår levealder. Vi vet mer om havet enn menneskehjernen, og mer enn 80% av det er ikke utforsket.
Mitt håp er at Musk skal klare å legge grunnlaget for at vi skal kunne begynne å gjøre mer avanserte ting enn å trigge et par muskler.
Jeg tror ikke vi kommer så veldig mye nærmere enn VR briller og simulasjoner. Skal du balansere på et tau 20.000 meter over havet med VR briller og lignende spill/simulasjoner som fins i dag så oppfatter hjernen inntrykkene som ekte og genererer frykt, svimmelhet, dårlig balanse osv.

De eksemplene du nevner kan enkelt lages men det vil fortsatt være et spill, noe midlertidig og ikke en virkelighet noen kan eksistere i permanent for det ville ikke fungert å slås sammen med den virkelige verdenen vi alle er nødt til å forholde oss til for å kunne overleve. Selvom en lam person kan løpe i spillet og det føles frigjørende på ekte så vil personen fortsatt ha begrensningene funksjonsnedsettelsen gir når han skal bevege seg til toalett, dagligvare og ute i det virkelige liv.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ganske lenge til.

Problemet er at selv om vi har begynt å skrape overflaten i slags cyborg teknologi (kombinasjon av robotikk og biologi) så er vi på barnestadiet enda: Vi kan trigge visse muskler, mane frem diverse følelser ved å stimulere visse deler av hjernen. Men dette er et utrolig langt steg fra å faktisk kunne koble elektronikk til hjernen og produsere virkelighetstro informasjon til synsnerver, hørselsnerver etc.

her er en artikkel som omhandler hva folk med kunstige øyeproteser kan se, og det er ikke mer enn lysglimt.
Vis hele sitatet...
Det var jo kjipt da. Hadde vært ekstremt fett å leve i en sandbox med store palasser, ufarlig rusmiddler, osv.
Tja, det kommer jo an på hvor finkornet simuleringen din skal være. Hvor små partikler skal simuleres, og hvor ofte skal en ny «frame» genereres?

Hvis du lurer på hva slags simuleringer forskerne blir hoppende glade av å ha fått til for tiden, så kan du f.eks. ta en titt på disse videoene fra Two Minute Papers:
This is what simulating a 100 million particles looks like!
Finally, Deformation Simulation... in real time!
Hør hvor entusiastisk han er. Første video er altså snakk om å simulere 10-100 millioner partikler i ca. 1/50 sekunds intervaller – og det tar «bare» 30 sekunder å generere én frame. Siste video viser hva man har fått til i «real time».

Hvis Matrix-verdenen din skal simulere alle atomer i intervaller ned på mikro-/nano-/picosekundsskalaen (glem Plancktiden), så burde disse videoene kunne gi deg et lite innblikk i hvor langt unna vi foreløpig er å simulere vår egen verden. I én dråpe vann er det omtrent fem tusen millioner millioner millioner (5 000 000 000 000 000 000 000) atomer.
Sist endret av Realist1; 30. oktober 2020 kl. 15:06.
Vi kan ikke lage det nå, men vi skal ikke utelukke at det allerede er laget og at vi lever i en nå ��
https://www.simulation-argument.com/simulation.html