Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5288
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei kjære freakere!

Det har seg slik at jeg har et jobbintervju imorgen, og jeg er veldig nervøs for dette.

Jeg har lenge slitt med angst, og vegret meg for å søke noen jobb på flere år.

Jeg søkte nylig på en potensiell drømmejobb, og jeg er utrolig nervøs. Jeg er veldig dårlig på å kontrollere stressen forbundet med slike hendelser. Det spiller ikke så stor rolle om jeg får jobben eller ikke, men angsten er svært sterk.

Jeg har en pakke med tramadol liggende, så lurer på om det kan være lurt å ta et par før intervjuet (og hvor lenge før i så fall), og om det vil kunne roe meg ned eller om det bare vil gjøre meg sløv og få meg til å prestere dårlig?
Det er ikke så veldig lurt da slike situasjoner er det beste du får med tanke på å jobbe med å overkomme angsten. Slike utfordringer må til for å bli bedre og vokse. Med tramadol rømmer du kun fra problemet og du vokser ingenting på det. At du tyr til tramadol gjør at du får dårligere selvtillit og gjør det kun vanskeligere å håndtere en lignende situasjon i fremtiden. Jeg vet det er vanskelig, men det er slike situasjoner hvor du kan face problemet best mulig og overkomme det. Klarer du dette uten tramadol blir det en seier og det vil gjøre deg sterkere. Du sier selv at det ikke er så nøye om du får jobben eller ikke, vel da er dette en perfekt mulighet til å ta et oppgjør med angsten. Hilsen en som har slitt med angst selv. Lykke til!
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tviler tramadol hjelper så mye på angsten...
Hvis du er ærlig nå, så kan du dra til fastlegen din og få utskrevet medisiner som er tilpasset formålet ditt. Det du planlegger nå er en elendig plan, rett og slett.

Lykke til på jobbintervjuet, husk på at nerver er helt naturlig for alle på et jobbintervju. Det motiverer deg også til å forberede deg ordentlig godt...
Sist endret av Relevant; 30. januar 2019 kl. 17:26.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker for konstruktive svar, setter stor pris på det.

Sitat av Fiskesaus Vis innlegg
Det er ikke så veldig lurt da slike situasjoner er det beste du får med tanke på å jobbe med å overkomme angsten. Slike utfordringer må til for å bli bedre og vokse. Med tramadol rømmer du kun fra problemet og du vokser ingenting på det. At du tyr til tramadol gjør at du får dårligere selvtillit og gjør det kun vanskeligere å håndtere en lignende situasjon i fremtiden. Jeg vet det er vanskelig, men det er slike situasjoner hvor du kan face problemet best mulig og overkomme det. Klarer du dette uten tramadol blir det en seier og det vil gjøre deg sterkere. Du sier selv at det ikke er så nøye om du får jobben eller ikke, vel da er dette en perfekt mulighet til å ta et oppgjør med angsten. Hilsen en som har slitt med angst selv. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Du har helt riktig, problemet er bare at når angsten er sterk så gjør man det meste for å slippe unna.

Skal prøve så godt å manne meg opp og ta telefonintervjuet uten "hjelpemidler", men alltid greit å ha en reserveløsning i tilfelle det blir full panikk.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tviler tramadol hjelper så mye på angsten...
Vis hele sitatet...
Godt mulig du har rett her, har sett et par her på Freak som mener det har hjulpet mye med angsten deres, men det er sikkert individuelt fra person til person.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Hvis du er ærlig nå, så kan du dra til fastlegen din og få utskrevet medisiner som er tilpasset formålet ditt. Det du planlegger nå er en elendig plan, rett og slett.

Lykke til på jobbintervjuet, husk på at nerver er helt naturlig for alle på et jobbintervju. Det motiverer deg også til å forberede deg ordentlig godt...
Vis hele sitatet...
Definitivt en bedre ide å samarbeide med legen om dette istedenfor å ta det eneste jeg har liggende, men i og med at intervjuet er imorgen er det litt for sent å gå den veien.
Tramadol hjelper nok lite til ingenting mot slikt.. Går selv på det akkurat nå. Merker selv veldig lite effekt, til og med på smerter (etter operasjon i foten), når jeg tar tramadol.

Så du må ta endel sånne for å få noe særlig effekt. Kan være den roer deg ned hvis du tar mange nok, hvis du har den som er på 50mg, tar du 3-4 stk 30-40min før du vil ha effekten.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av sebba2 Vis innlegg
Tramadol hjelper nok lite til ingenting mot slikt.. Går selv på det akkurat nå. Merker selv veldig lite effekt, til og med på smerter (etter operasjon i foten), når jeg tar tramadol.

Så du må ta endel sånne for å få noe særlig effekt. Kan være den roer deg ned hvis du tar mange nok, hvis du har den som er på 50mg, tar du 3-4 stk 30-40min før du vil ha effekten.
Vis hele sitatet...
Ta 4 stk på 50 mg, 40 min før et jobbintervju hørtes ut som en kjempe god plan.

Tramadol hjelper ingenting mot angst. Føle seg ruset og sløv i offentligheten, særlig på et jobbintervju vil jeg påstå heller vil gi deg mer angst.
Sitat av sebba2 Vis innlegg
Tramadol hjelper nok lite til ingenting mot slikt.. Går selv på det akkurat nå. Merker selv veldig lite effekt, til og med på smerter (etter operasjon i foten), når jeg tar tramadol.

Så du må ta endel sånne for å få noe særlig effekt. Kan være den roer deg ned hvis du tar mange nok, hvis du har den som er på 50mg, tar du 3-4 stk 30-40min før du vil ha effekten.
Vis hele sitatet...
Tramadol har en sløvende effekt som bivirkning og er som du er inne på beregnet for å hjelpe mot smerter.
Sløvende og beroligende er to veldig forskjellige ting, og dersom ikke TS ønsker å komme snøvlende på jobbintervju, tydelig påvirket av ett eller annet, gjør ikke TS som du foreslår.

@TS
Mitt beste råd er, i og med at du ikke i forkant har vært hos fastlegen din og fått noe som kanskje kunne hjulpet, er å ikke ta noen ting.
Sørg for å ha en rolig og avslappet kveld, gjør noe som holder tankevirksomheten borte fra jobbintervjuet og forsøk å få deg en god natts søvn.

På jobbintervjuet kan du eventuelt være åpen om at du er litt nervøs, da dette er en jobb du har veldig lyst på, skriv en liten stikkord liste om ting du vil si om deg selv eller stikkord til svar på spørsmål du kan få på jobbintervjuet.
Legg vekt på dine positive sider og hvorfor du mener at du passer i jobben du har søkt på.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Tramadol har en sløvende effekt som bivirkning og er som du er inne på beregnet for å hjelpe mot smerter.
Sløvende og beroligende er to veldig forskjellige ting, og dersom ikke TS ønsker å komme snøvlende på jobbintervju, tydelig påvirket av ett eller annet, gjør ikke TS som du foreslår.

@TS
Mitt beste råd er, i og med at du ikke i forkant har vært hos fastlegen din og fått noe som kanskje kunne hjulpet, er å ikke ta noen ting.
Sørg for å ha en rolig og avslappet kveld, gjør noe som holder tankevirksomheten borte fra jobbintervjuet og forsøk å få deg en god natts søvn.

På jobbintervjuet kan du eventuelt være åpen om at du er litt nervøs, da dette er en jobb du har veldig lyst på, skriv en liten stikkord liste om ting du vil si om deg selv eller stikkord til svar på spørsmål du kan få på jobbintervjuet.
Legg vekt på dine positive sider og hvorfor du mener at du passer i jobben du har søkt på.
Vis hele sitatet...
Da står jeg over det. Like greit at det ikke fungerer da det tvinger meg til å manne meg opp, uansett hvordan det går skal det ihvertfall bli ufattelig deilig å bli ferdig med det.

Om ikke annet blir det en liten achievement, nesten 25 år og først nå overstått med første jobbintervju, godt på tide..

Har gjort som du har sagt, gjort klar en del stikkord for noen av de mest brukte spørsmålene, som kan hjelpe litt når jeg er "stuck".

Anyways, tusen takk for svar alle sammen!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da står jeg over det. Like greit at det ikke fungerer da det tvinger meg til å manne meg opp, uansett hvordan det går skal det ihvertfall bli ufattelig deilig å bli ferdig med det.

Om ikke annet blir det en liten achievement, nesten 25 år og først nå overstått med første jobbintervju, godt på tide..

Har gjort som du har sagt, gjort klar en del stikkord for noen av de mest brukte spørsmålene, som kan hjelpe litt når jeg er "stuck".

Anyways, tusen takk for svar alle sammen!
Vis hele sitatet...
Veldig fornuftig avgjørelse, jeg er sikker på at dette klarer du veldig bra.
Og dersom du ikke skulle få jobben, er du like vel en erfaring rikere og kan stille litt sterkere neste gang du skal i jobbintervju, vinn vinn med andre ord.
Lykke til i morgen.
Tramadol har en angstdempende effekt det er et SSRI preperat og vil absolutt være brukbart til ditt tiltenkte formål. Hvis du hadde tenkt 100 mg eller såder så ville det heller ikke hatt en svært sløvende eller negativ effekt på kroppen (alt fra person til person, men sånn gjennomsnittlig). Tramadol er i så måte unikt blant opiatene med å ha en tilleggs effekt på serotonin senteret ditt. Vil vel ogå legge til at det er kanskje en dum uvane å legge til seg å måtte bruke rusmiddler for å klare å komme gjennom "hverdagslige" ting, men det er jo tross alt mange som bruker benzo preperater nettopp fordi de trenger en ekstra puff til å forstå at de mestrer ting, så her vil jeg slettes ikke dømme. Håper det gikk bra i dag, og at det kommer en oppdatering hvordan det gikk.
Sitat av Nortroll Vis innlegg
Tramadol har en angstdempende effekt det er et SSRI preperat og vil absolutt være brukbart til ditt tiltenkte formål. Hvis du hadde tenkt 100 mg eller såder så ville det heller ikke hatt en svært sløvende eller negativ effekt på kroppen (alt fra person til person, men sånn gjennomsnittlig). Tramadol er i så måte unikt blant opiatene med å ha en tilleggs effekt på serotonin senteret ditt. Vil vel ogå legge til at det er kanskje en dum uvane å legge til seg å måtte bruke rusmiddler for å klare å komme gjennom "hverdagslige" ting, men det er jo tross alt mange som bruker benzo preperater nettopp fordi de trenger en ekstra puff til å forstå at de mestrer ting, så her vil jeg slettes ikke dømme. Håper det gikk bra i dag, og at det kommer en oppdatering hvordan det gikk.
Vis hele sitatet...
Tramadol er ikke et SSRI preparat, det er først og fremst et Opiat, men er også svak reopptakshemmer av serotonin.
Da vil jeg tørre å påstå at det er smartere å ta hensyn til normale bivirkninger fra opiater, fremfor en mulig angstdempende effekt.

Fra Felleskatalogen:
Tramadol Actavis kan føre til bivirkninger som søvnighet og svimmelhet. Hvis dette gjelder deg, skal du ikke kjøre bil eller bruke maskiner.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg hvordan TS reagerer på Tramadol og kan bare snakke ut fra egen erfaring.
Jeg har i forbindelse med smerter vært oppe i 200mg i løpet av en dag, det er for meg for mye, jeg blir for kvalm og susete og opplever det nesten som mer ubehagelig enn smertene.
Jeg har ved ett tilfelle tatt 2x50mg, det kommer ikke til å gjenta seg, jeg ble så kalm at jeg egentlig bare ville spy, men siden det å kaste opp er helt pyton, klarte jeg så vidt å unngå det.

Det er mulig jeg er spesielt følsom for opiater, men poenget mitt er:
Når man ikke vet hvordan en person reagerer på et gitt legemiddel, er det lite lurt å anbefale noen å gjøre noe som med stor sannsynlighet, kan føre til bivirkninger som er svært lite ønskelig i et jobbintervju.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Av erfaring er det ingen problem å ta en chill pill før en slik hendelse. Har brukt piller for å overkomme vanskelige møter og til og med muntlig eksamen (gikk strålende) nervøsiteten ble skrudd av og hode var faktisk klart. Jeg har brukt både sobril og imovane til dette. Vil egentlig anbefale sobril til et slikt formål da i hverfall jeg blir alvorlig snakkesalig på Imovane og egentlig glemmer en del detaljer etterpå. Sobril er mildere, slår ikke så hardt.
Hvordan gikk det?
Og btw, et tips hvis du havner i en lignende situasjon senere. Jeg hadde aldri tatt en pille jeg aldri har tatt tidligere, før noe viktig som feks jobbintervju. Som noen over nevnte, man kan aldri vite hvordan man reagerer på rus generelt før man har prøvd. Jeg hadde først prøvd en vanlig førstegangs dose for å teste hvordan keg hadde reagert. Første gang jeg prøvde benzo var jeg hjemme alene. En time senere når effekten hadde kicka inn stakk jeg ut å gjorde noe jeg ikke hadde klart uten benzoen. Just my 2 cents.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av C4rnivor3 Vis innlegg
Hvordan gikk det?
Og btw, et tips hvis du havner i en lignende situasjon senere. Jeg hadde aldri tatt en pille jeg aldri har tatt tidligere, før noe viktig som feks jobbintervju. Som noen over nevnte, man kan aldri vite hvordan man reagerer på rus generelt før man har prøvd. Jeg hadde først prøvd en vanlig førstegangs dose for å teste hvordan keg hadde reagert. Første gang jeg prøvde benzo var jeg hjemme alene. En time senere når effekten hadde kicka inn stakk jeg ut å gjorde noe jeg ikke hadde klart uten benzoen. Just my 2 cents.
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne det, men ja test hjemme først. Heller ikke lete etter rus, men det terapeutiske virkningen til slike formål
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Veldig mange her inne nevner det er et dårlig trekk, jeg mener dosering er faktor uansett hva. Om du gjpr dette, så antar jeg du prøver hjemme først, annet ville være idioti. Et par trams før et jobbintervju skal gå helt fint om du ikke blander med annet. Som noen sier over, ikke bli ruset, få heller en jevn buzz for å ta edgen, om du er nervøs. De vil ikke mistenke du bruker noen rus i samtalen, så behold deg rolig og vanlig, er mitt tips. Holder jeg foredrag foran mange, kan jeg godt benytte meg av en gammel valium eller tre, men for å være ærlig, vet jeg ikke om jeg klarer føre budskapet noe bedre enn hva jeg ellers ville gjort, jeg har ikke dirkete "sceneskrekk" eller hva jeg skal kalle det.
Hvis du plages med skyhøy puls på grunn av angst, så er Metoprolol akkurat hva du er ute etter. En betablokker som hindrer pulsen i å løpe løpsk...
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av Inflammasjon Vis innlegg
Hvis du plages med skyhøy puls på grunn av angst, så er Metoprolol akkurat hva du er ute etter. En betablokker som hindrer pulsen i å løpe løpsk...
Vis hele sitatet...
Dette er et forslag jeg stemmer for, om grunnen er voldsom hjertebank. En betablokker kan bli utskrevet etter test, men er ikke det vanligste. Benzoene er kongen her, sikkert sobril eller valium. Og det av god grunn. Hvorfor skal det være et problem å bruke benzoer i nødstilfelle? De er designet til dette, så hvorfor ikke?

Jeg leste en artikkel på et annet forum for lenge siden, som lød lignende "valium og sobril er Sundt" og det stemmer, faktisk. Det er Sundt å bruke et benzo, om man har mye stress eller angst.
Tramadol hadde en angst dempende effekt på meg over 600mg. Men jeg brukte det mest for rusen sin skyld. Alene med god musikk og lyrica = Kanon
Sist endret av Gladixi; 7. februar 2019 kl. 13:13. Grunn: da
Betablokkere kan være en ting og be om hos legen
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Intervjuet gikk helt greit, følgte rådene til majoriteten her og stod over Tramadolen.

Tror absolutt at benzo kan være en aktuell mulighet for fremtidige "spesielle tilfeller", men litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å få dette, da jeg føler at det virker som at mange psykiatere/leger vegrer seg å skrive ut slike medisiner til unge (er 23 år), ihvertfall når jeg har litt tidligere rushistorikk (cannabis) for noen år siden på papiret (ca 3 år siden).

Men skal prøve på dette, da jeg mener at dette kan være det jeg trenger for å kunne "pushe" meg for å endelig komme meg litt videre i livet og komme over de verste hindringene som jeg unngår ellers.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Intervjuet gikk helt greit, følgte rådene til majoriteten her og stod over Tramadolen.

Tror absolutt at benzo kan være en aktuell mulighet for fremtidige "spesielle tilfeller", men litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å få dette, da jeg føler at det virker som at mange psykiatere/leger vegrer seg å skrive ut slike medisiner til unge (er 23 år), ihvertfall når jeg har litt tidligere rushistorikk (cannabis) for noen år siden på papiret (ca 3 år siden).

Men skal prøve på dette, da jeg mener at dette kan være det jeg trenger for å kunne "pushe" meg for å endelig komme meg litt videre i livet og komme over de verste hindringene som jeg unngår ellers.
Vis hele sitatet...
Så bra det gikk greit med intervjuet. Det som er litt pussig inne på dette forumet er at om man stiller spørsmål om benzoer i rus situasjoner florerer det av velmente råd, så snart noen spør om piller i terapeutisk sammenheng blir man frarådet det. Sobril er laget for å dempe angst i gitte situasjoner i kortere perioder, eller som muskelavslappende.

Min erfaring er at sobril har hjulpet meg mye i situasjoner jeg har vært redd nærvene skulle overtatt, der mye står på spill. Ikke verdt å tape sjanser og mål pga urasjonell angst.

Snakk med legen din om formålet med resepten han/hun vil jo ha oversikt over hvor masse du får. Bruk pillene godt slik at det tar ei god stund til neste resept.
Min erfaring med betablokker er at de ikke fjerner angst og nervøsitet men demper de kroppslige symptomene som hjertebank, skjelving, rødmin, svetting osv. Men man er akkurat like vettskremt
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Intervjuet gikk helt greit, følgte rådene til majoriteten her og stod over Tramadolen.

Tror absolutt at benzo kan være en aktuell mulighet for fremtidige "spesielle tilfeller", men litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å få dette, da jeg føler at det virker som at mange psykiatere/leger vegrer seg å skrive ut slike medisiner til unge (er 23 år), ihvertfall når jeg har litt tidligere rushistorikk (cannabis) for noen år siden på papiret (ca 3 år siden).

Men skal prøve på dette, da jeg mener at dette kan være det jeg trenger for å kunne "pushe" meg for å endelig komme meg litt videre i livet og komme over de verste hindringene som jeg unngår ellers.
Vis hele sitatet...
Et varselstegn på at du kan være en misbruker er hvis du spør spesifikt etter benzodiazepiner som sobril eller valium. Det jeg anbefaler deg å gjøre er å la legen bruke sin ekspertise og vurdere tilfellet ditt og gi deg en passende medisin som tar hele bildet i perspektiv. Dermed kan medisinen du får være den som er mest riktig for akkurat deg akkurat i tilfellet du beskriver. Fortell legen din om hva du er redd for, og hva du ønsker. Det vil nok være bedre for deg dersom du allerede nå drar til legen din og forteller at du sliter med slike ting. Da vil du kunne få hjelp til å mestre disse situasjonene med eller uten medisiner. Det absolutt aller beste rådet jeg kan gi deg er å stole på helsevesenet og prøve å skru av din egen indre lege. Det kan spare deg for et langt liv med mye angst, samt å være avhengig av piller for å kunne gjøre noe krevende. Du kan også pådra deg en potensiell alvorlig benzodiazepinavhengighet dersom du fortsetter i en slik tankegang.

Sitat av Tomeloner Vis innlegg
Min erfaring med betablokker er at de ikke fjerner angst og nervøsitet men demper de kroppslige symptomene som hjertebank, skjelving, rødmin, svetting osv. Men man er akkurat like vettskremt
Vis hele sitatet...
Grunnen til at betablokkere blir brukt i slike situasjoner er fordi de fysiske symptomene kan forsterke angsten. Når man snakker med noen på et jobbintervju, eller snakker foran mange mennesker og begynner å skjelve og stemmen begynner å hakke og man stammer så kan det føre til enda mer frykt og dette vil igjen forsterke de fysiske symptomene som igjen vil forsterke frykten og vipps så har du en fryktelig ond sirkel i gang. Betablokkere vil ganske effektivt kunne motvirke en slik ond sirkel.
Sist endret av Relevant; 7. februar 2019 kl. 23:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så bra det gikk greit med intervjuet. Det som er litt pussig inne på dette forumet er at om man stiller spørsmål om benzoer i rus situasjoner florerer det av velmente råd, så snart noen spør om piller i terapeutisk sammenheng blir man frarådet det. Sobril er laget for å dempe angst i gitte situasjoner i kortere perioder, eller som muskelavslappende.

Min erfaring er at sobril har hjulpet meg mye i situasjoner jeg har vært redd nærvene skulle overtatt, der mye står på spill. Ikke verdt å tape sjanser og mål pga urasjonell angst.

Snakk med legen din om formålet med resepten han/hun vil jo ha oversikt over hvor masse du får. Bruk pillene godt slik at det tar ei god stund til neste resept.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke Tramdol Benzodiazepin, men et opioid.

Tramadolhydroklorid er det aktive stoffet i Tramadol Actavis. Det er et smertestillende middel som tilhører gruppen opioider og virker på sentralnervesystemet. Det lindrer smerte ved å virke på spesifikke nerveceller i ryggmargen og hjernen.
Tramadol Actavis brukes til behandling av moderate til alvorlige smerter.
Vis hele sitatet...
En mer utfyllende beskrivelse av Tramadol.

Jeg har selv fått foreskrevet Sobril, og basert på egne erfaringer, vil jeg tørre å påstå at Tramadol og Sobril ikke er sammenlignbart.

Så dersom det er blant annet meg du sikter til, ville jeg stilt meg helt annerledes til spørsmålet om det kunne være lurt å ta Sobril før et jobbintervju.
Og som jeg skrev tidligere, siden TS ikke i forkant hadde vært hos lege og fått foreskrevet noe som kunne ha hjulpet (da tenker jeg på for eksempel Sobril), var mitt råd å ikke ta noen ting, som i ikke å ta Tramadol.
Jeg tror du skal lete lenge før du finner en lege som skriver ut Tramadol som angstdempende.

Så problemstillingen om at noen fraråder pillebruk i terapeutisk sammenheng stemmer ganske enkelt ikke, men å hive i seg piller ment for noe helt annet enn hva som er formålet med å ta nevnte piller, ja det blir noe annet.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Et varselstegn på at du kan være en misbruker er hvis du spør spesifikt etter benzodiazepiner som sobril eller valium. Det jeg anbefaler deg å gjøre er å la legen bruke sin ekspertise og vurdere tilfellet ditt og gi deg en passende medisin som tar hele bildet i perspektiv. Dermed kan medisinen du får være den som er mest riktig for akkurat deg akkurat i tilfellet du beskriver. Fortell legen din om hva du er redd for, og hva du ønsker. Det vil nok være bedre for deg dersom du allerede nå drar til legen din og forteller at du sliter med slike ting. Da vil du kunne få hjelp til å mestre disse situasjonene med eller uten medisiner. Det absolutt aller beste rådet jeg kan gi deg er å stole på helsevesenet og prøve å skru av din egen indre lege. Det kan spare deg for et langt liv med mye angst, samt å være avhengig av piller for å kunne gjøre noe krevende. Du kan også pådra deg en potensiell alvorlig benzodiazepinavhengighet dersom du fortsetter i en slik tankegang.



Grunnen til at betablokkere blir brukt i slike situasjoner er fordi de fysiske symptomene kan forsterke angsten. Når man snakker med noen på et jobbintervju, eller snakker foran mange mennesker og begynner å skjelve og stemmen begynner å hakke og man stammer så kan det føre til enda mer frykt og dette vil igjen forsterke de fysiske symptomene som igjen vil forsterke frykten og vipps så har du en fryktelig ond sirkel i gang. Betablokkere vil ganske effektivt kunne motvirke en slik ond sirkel.
Vis hele sitatet...
Helt med på tanken din om den onde sirkelen. Samtidig tenker jeg at så lenge man får utskrevet et preparat av legen til det, det er ment for er det enda en vei til et liv med avhengighet, men selvfølgelig kommer det ann på hvordan avhengig man blir. Tar man til slutt sobril for å gå ut å hente posten har det gått galt.
Anonym bruker
"Nyfiken Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er anbefalt dosering på sobril for å redusere sosial angst i spesielle situasjoner for en som aldri har forsøkt det før?
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er anbefalt dosering på sobril for å redusere sosial angst i spesielle situasjoner for en som aldri har forsøkt det før?
Vis hele sitatet...
Jeg startet (og holder meg fremdeles på) 25 mg. Dette er jo individuelt. Kommer jo an på en rekke ulike ting, ikke minst hvor sterk angsten er. Prøv hjemme først. Kjenner du en rolig salighet, lett oppstemt osv har du truffet godt