Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2546
hei, har et canon 550 D liggende og slenge, og prøver og filme med dette, men etter alt fra 16 sec til 3 min så stopper det og filme automatisk, kommer opp på skjermen ''filmopptak er blitt stoppet automatisk''

og det er mange G igjen på minnet og jeg vet ikke hva problemet er, noen som har noen tips?
Nådd maksgrensa på 4gb pr fil? men høres litt rart ut når det stopper opp "fra 16 sek til 3 min" da..
I fullhd har mitt kamera maks opptakstid på 12min før jeg må starte nytt opptak. Kun pga den teite 4gb grensa.
Vet du hvilken dataklasse(?) minnekortet er? For å filme i HD, anbefales det SD-kort med verdien 6 eller høyere. Tallet bruker som oftest å stå frempå kortet, inni en runding
Hvilket minnekort har du? Er anbefalt og bruke et klasse 10 minnekort.
er klasse 10 sandisk 16 G.. så burde ikke ha noe og si..
men iogmed at jeg filmer endel og skal filme masse framover så burde jeg kanskje gå til innkjøp a det video kamera?
550D er ikke akkurat et filmkamera men funker greit til og ta bilder det gjør det.
550D er et veldig greit kamera å filme med, så tipper det ikke er der problemet ligger. Om det ikke er for mye bry, kan du jo sette en factory-reset på kameraet og håpe på det beste etter der?
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
550D er et veldig greit kamera å filme med, så tipper det ikke er der problemet ligger. Om det ikke er for mye bry, kan du jo sette en factory-reset på kameraet og håpe på det beste etter der?
Vis hele sitatet...
hvordan gjør jeg dette da?

ja det er et greit filmkamera?

syns når jeg beveger det litt for fort så blir det skurrete og det klarer ikke og fokusere skikkerlig og sliter med og tillpasse seg lys endringer osv når man filmer..

evt noen som har noen tips til gode filmkamera?
er til filming av free running turn og akrobatikk inne og ute..
+ annen aktivitet som snowboard osv
Tror man skal kunne resette på menyen
550D er et utmerket kamera å filme med. Se her f.eks
Men hvis du har det minnekortet du påstår at du har så har jeg dessverre ingen svar.
Gopro egner seg jo veldig til ditt bruk da?
Sitat av hellotitty Vis innlegg
550D er et utmerket kamera å filme med. Se her f.eks
Men hvis du har det minnekortet du påstår at du har så har jeg dessverre ingen svar.
Gopro egner seg jo veldig til ditt bruk da?
Vis hele sitatet...
gopro er vel noe man fester til hjem osv? jeg skal filme fra avstand og mot elemtet som blir utført..

ja, jeg får ta det med til ekspert og høre hva som feiler det da..

jeg får filmet bra med den dårligste kvaliteten da holder den seg gående... så da må det være minnebrikka.. at det kanskje ikke er 10?
Sitat av timemachine Vis innlegg
gopro er vel noe man fester til hjem osv? jeg skal filme fra avstand og mot elemtet som blir utført..

ja, jeg får ta det med til ekspert og høre hva som feiler det da..
Vis hele sitatet...
Du må jo ikke feste det noe sted.
Kjøper du en skjerm til å feste bakpå ser du hva du filmer også. + slow motion muligheter.

Lykke til uansett!
ser frem til at du poster film her etterhvert
kanskje, bestille dette og prøve ut det? http://www.proshop.no/Flashminne/San...cpc&=pricesite

det passer til 550 d ?

Sitat av hellotitty Vis innlegg
Du må jo ikke feste det noe sted.
Kjøper du en skjerm til å feste bakpå ser du hva du filmer også. + slow motion muligheter.

Lykke til uansett!
ser frem til at du poster film her etterhvert
Vis hele sitatet...
hadde vært konge om jeg bare hadde fått 550d til og funke så hadde jeg spart noen tusen :P

ja klart det kommer film :P holder på og lage en nå. men blir så strev når man ikke får filma lenge nok..

http://cdon.no/elektronikk/sandisk_m...c&=prisjakt_no

denne kanskje, cdon pleier og levere varene sine i god kvalitet.
Minnekortene du linket til er micro sd, til mobiler.
Så nei, de vil ikke passe i kameraet ditt.
Sist endret av random36598; 9. desember 2012 kl. 22:55.
Sitat av hellotitty Vis innlegg
Minnekortene du linket til er micro sd, til mobiler.
Vis hele sitatet...
men det følger med adapter, så burde funke ?
Name:  sandisk_mobile_ultra_microsdhc_32gb_uhs-1_card_sd_adapter_media_manager_-_class_10-21414901-xtra.jpg
Views: 195
Size:  27,2 KB
Adapter eller ikke, kortet har uansett ikke klassifikasjonene til å ta opp hd video fra et speilrefleks, dessverre.
Sitat av hellotitty Vis innlegg
Adapter eller ikke, kortet har uansett ikke klassifikasjonene til å ta opp hd video fra et speilrefleks, dessverre.
Vis hele sitatet...
jaok.. hva heter det kortet jeg skal ha da?
Skal du ha det billig ville jeg bestilt herfra

trenger du det fort stikk innom fotovideo eller en lokal fotobutikk og kjøp der
ok takk skal du ha, da bestiller jeg det og ser om det funker, men mener mitt var klasse 10 så ... men var noe jeg bestilte på nettet det også så kan jo være fake/kopi opplegg..=?
Sitat av timemachine Vis innlegg
ok takk skal du ha, da bestiller jeg det og ser om det funker, men mener mitt var klasse 10 så ... men var noe jeg bestilte på nettet det også så kan jo være fake/kopi opplegg..=?
Vis hele sitatet...
Mye mulig.
Men jeg har kjøpt 3 minnekort derifra og de funker alle sammen.
Sitat av timemachine Vis innlegg
hvordan gjør jeg dette da?
syns når jeg beveger det litt for fort så blir det skurrete og det klarer ikke og fokusere skikkerlig og sliter med og tillpasse seg lys endringer osv når man filmer..
Vis hele sitatet...
Ah, du har altså oppdaget de største flaws'a med DSLR-filming...

Det første du nevner der, kalles for rolling shutter (tror ihvertfall du mener det.) Ting med klare linjer blir buet, og ting som beveger seg får fort en ripple-effekt på seg. Kort fortalt henger det sammen med hvordan bildesensoren i kameraet tar opp film, og den beste måten å unngå det, er å ha kameraet så stabilt som mulig under opptak. Om du har lyst til å vite mer om rolling shutter, kan du se denne videoen.

For det andre spørsmålet ditt, fokusen, så håper jeg du bruker manuell-fokus. Det er desverre ikke autofokus under filming på DSLR (eller det finnes, men det er dyrt) og dermed blir det en liten jobb i å fokusere rett under opptak. Når du filmer ting som snowboard, akrobatikk og free-running skjønner jeg godt at det blir endel å gjøre, men det er egentlig bare en ting å gjøre med det; å øve seg på å bruke manuell fokus

Vedrørende lys-spørsmålet håper jeg også du bruker manuelle innstillinger, for du har et ganske bredt spekter med muligheter i forhold til lukker, blender, ISO og det som måtte være med et DSLR-kamera. Det er her nøkkelpunktene i å justere seg etter lysforhold ligger, og du kan som sagt gjøre ganske mye forskjellig. Det er alltid vanskelig å filme i mørke/lysfattige situasjoner, men f.eks et par portable videolamper utgjør en stor forskjell

Håper det var til litt hjelp det her, også håper jeg du velger å filme med 550D om du får fiksa minnekortproblemene. Liker mye bedre å filme med det enn med tradisjonelle kamera selv Og om det skulle være til noen hjelp, så kan jeg si at jeg har et par av disse SD-kortene selv og synes de fungerer flott i forhold til filmopptak.
http://1.bp.blogspot.com/-E5LMGmxSuT4/Tm42mm1ueKI/AAAAAAAAAOQ/OyWJAhUf2Cs/s1600/41HhhTcP0bL._AA300_.jpg
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Ah, du har altså oppdaget de største flaws'a med DSLR-filming...

Det første du nevner der, kalles for rolling shutter (tror ihvertfall du mener det.) Ting med klare linjer blir buet, og ting som beveger seg får fort en ripple-effekt på seg. Kort fortalt henger det sammen med hvordan bildesensoren i kameraet tar opp film, og den beste måten å unngå det, er å ha kameraet så stabilt som mulig under opptak. Om du har lyst til å vite mer om rolling shutter, kan du se denne videoen.

For det andre spørsmålet ditt, fokusen, så håper jeg du bruker manuell-fokus. Det er desverre ikke autofokus under filming på DSLR (eller det finnes, men det er dyrt) og dermed blir det en liten jobb i å fokusere rett under opptak. Når du filmer ting som snowboard, akrobatikk og free-running skjønner jeg godt at det blir endel å gjøre, men det er egentlig bare en ting å gjøre med det; å øve seg på å bruke manuell fokus

Vedrørende lys-spørsmålet håper jeg også du bruker manuelle innstillinger, for du har et ganske bredt spekter med muligheter i forhold til lukker, blender, ISO og det som måtte være med et DSLR-kamera. Det er her nøkkelpunktene i å justere seg etter lysforhold ligger, og du kan som sagt gjøre ganske mye forskjellig. Det er alltid vanskelig å filme i mørke/lysfattige situasjoner, men f.eks et par portable videolamper utgjør en stor forskjell

Håper det var til litt hjelp det her, også håper jeg du velger å filme med 550D om du får fiksa minnekortproblemene. Liker mye bedre å filme med det enn med tradisjonelle kamera selv Og om det skulle være til noen hjelp, så kan jeg si at jeg har et par av disse SD-kortene selv og synes de fungerer flott i forhold til filmopptak.
http://1.bp.blogspot.com/-E5LMGmxSuT4/Tm42mm1ueKI/AAAAAAAAAOQ/OyWJAhUf2Cs/s1600/41HhhTcP0bL._AA300_.jpg
Vis hele sitatet...

ja det hjalp litt ^^ tusen takk for hjelp, da skal jeg bare lære meg og bruke kamera skikkerlig og bestille et nytt kort og håpe det hjelper.

da var minnebrikka i posten. Den kom fort nok :O ^^
så da er det ned i gymmen og filme litt senere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan endre hvor lenge du kan la kamera filme i settings.
Gå i video-mode, og sjekk i Menu.
Tror det heter Målertimer eller noe, og kan settes fra 4 sec til 30 min
Hvilken firmware kjører du på kameraet ditt? Siste firmware er 1.0.9 og den kan lastes fra http://web.canon.jp/imaging/eosd/fir.../firmware.html

Og så kan du jo alternativt forsøke å redusere litt på oppløsningen du bruker. Lavere oppløsning gir mindre mengde med data, så det burde jo hjelpe.

Har du aktivert funksjonen for å dra opp lyset i skyggelagte områder, så er det en tjeneste som stjeler masse CPU-kraft i fra EOS kameraene. Forsøk å deaktivere det.