Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 13167
Hvorfor fikk jeg støt når jeg tok på én elektrisk leder?
Etter hva jeg har lest skal ikke lederne bli strømførende før kretsen blir lukket.
Kretsen blir lukket hvis jeg tar på 2 forskjellige ledere kommer i kontakt eller
den ene lederen får kontakt med bakken (jord)(?).
Når jeg hadde på meg sko av gummi var det umulig for strømmen og nå ned til jord, strømsløyfen
ble altså ikke lukket, og jeg skulle ikke fått noe strøm i meg, det er ihvertfall det jeg har lært teoretisk.

Var det støtet jeg kjente kun 230V spenning eller gikk det strøm gjennom meg?
Eller er det jeg som surrer helt her?
just a speck of dust
altså du trenger bare en leder for å få strøm i deg hvis det er AC ( altså veksel spenning.) kroppen din opptrer som jord.
Du var sannsynligvis i kontakt med jord på en eller annen måte, f.eks. du lente deg inntil noe, den andre hånda di var nær noe, skoene funka for dårlig som isolering, eller lignende.

Sitat av DogheadPenguin Vis innlegg
altså du trenger bare en leder for å få strøm i deg hvis det er AC ( altså veksel spenning.) kroppen din opptrer som jord.
Vis hele sitatet...
Dette er rett og slett feil.
Trådstarter
Sitat av DogheadPenguin Vis innlegg
altså du trenger bare en leder for å få strøm i deg hvis det er AC ( altså veksel spenning.) kroppen din opptrer som jord.
Vis hele sitatet...
Hva får kroppen til å fungere som jord?
Selv om det er 230V AC blir jo ikke én enkelt leder strømførende før kretsen lukkes.

F.eks hvis det står en spenningssatt leder i lufta så måles det 230V spenning, men ingen strøm.

EDIT: Så i prinsippet skal jeg kunne ta på en leder med 230V og ikke kjenne NOE såfremt jeg er 100% isolert fra jord, eller kjenner man spenningen?
Sist endret av pkk1990; 10. juni 2012 kl. 14:58.
Du fikk 110V AC gjennom kroppen. Strømmen gikk gjennom deg, videre ned til gulvet, så til jord.

I prinsippet ja. Svever du i luften og tar på 230V AC, vil du ikke kjenne noe. Men strømmen kan "krype" over til jord. D.v.s at den kan gå i løse lufta, fra deg, ned til jord. Et eksempel på dette, er fugler som sitter på høyspent kabler.
Trådstarter
Sitat av keegen Vis innlegg
Du fikk 110V AC gjennom kroppen. Strømmen gikk gjennom deg, videre ned til gulvet, så til jord.

I prinsippet ja. Svever du i luften og tar på 230V AC, vil du ikke kjenne noe. Men strømmen kan "krype" over til jord. D.v.s at den kan gå i løse lufta, fra deg, ned til jord. Et eksempel på dette, er fugler som sitter på høyspent kabler.
Vis hele sitatet...
For at strømmen skal "hoppe" fra f.eks nederst på buksen din ned til jord, skal ikke spenningen være litt høyere enn 110V da?

Og hvorfor blir kretsen lukket når den kommer til jord, hva er det med jord som gjør leder strømførende? Og når vi snakker om jord, regnes gulvet i 10 etg som jord? Eller må det være selve bakken/ dvs, det kan ikke være noe under den (slik som det er på gulvet i en blokk).
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
For at strømmen skal "hoppe" fra f.eks nederst på buksen din ned til jord, skal ikke spenningen være litt høyere enn 110V da?

Og hvorfor blir kretsen lukket når den kommer til jord, hva er det med jord som gjør leder strømførende? Og når vi snakker om jord, regnes gulvet i 10 etg som jord? Eller må det være selve bakken/ dvs, det kan ikke være noe under den (slik som det er på gulvet i en blokk).
Vis hele sitatet...
Alt handler om spenningpotensiale. La oss si bakken er jord, som den som ofte er. Da setter vi denne som 0V.

spenningen i lederen du tok påstår du er 110V men det høres noe merkelig ut. Sikker på at ikke dette var en standard 230V? Uansett poenget er at potensial-forskjellen mellom denne lederen og jord er da 230V, noe som betyr at strøm vil kunne vandre fra den ene til den andre her. Vi sier at strøm går fra den med høyest spenning til den med mindre - selv om elektronene egentlig går motsatt vei men det er ikke av relevant.

Siden jorda er såpass stor betyr dette at man har nesten "uendelig" men elektroner å ta av før potensialet i jorden endrer seg. Og man får derfor en konstant strøm mellom spennings-kilden og jorden til spenningsskilden går tom.

Om du hadde på deg gode og tykke søler og tar så på en strømledning vil det fortsatt gå strøm inn i deg. Men siden du som menneske egentlig er relativt liten vil mengden strøm være såpass liten at du ikke merker det. Du vil med andre ord ende opp på samme potensielle spenning som lederen du tok på veldig fort. (Du vil fungere som et VELDIG og dårlig batteri). Og så fort kroppen din har samme spenning som kilden vil potensial-forskjellen være 0V og ingen strøm vil gå.
Du merker at du tar på 230v selv om du bare tar på en leder. Du merker at det dirrer litt i fingern du skvetter og føler det som veldig vondt.
Strøm gjenomgang merker du at strømmen går inn et sted og ut i feks beina som er i jord. Og det gjør mye mere vondt.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sikker på at det ikke bare var esd du kjente?
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_discharge
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Sikker på at det ikke bare var esd du kjente?
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_discharge
Vis hele sitatet...
Han har jo tatt på en strømførende leder.
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
spenningen i lederen du tok påstår du er 110V men det høres noe merkelig ut. Sikker på at ikke dette var en standard 230V?
Vis hele sitatet...
Skrev 110V siden det var det "keegen" hevdet. Vet man trenger 2 forskjellige faser for å måle spenningen, men er det slik at de 2 fasene blir 230V tilsammen (dvs at hver er på 115V) eller er hver enkelt på 230V?

Sitat av Putas Vis innlegg
Du merker at du tar på 230v selv om du bare tar på en leder. Du merker at det dirrer litt i fingern du skvetter og føler det som veldig vondt.
Strøm gjenomgang merker du at strømmen går inn et sted og ut i feks beina som er i jord. Og det gjør mye mere vondt.
Vis hele sitatet...
Noen som kan bekrefte det, ser flere hevder at man ikke kjenner noenting?
Stol på meg du merker det. Men det gjør langt i fra så vondt som å ta på fase og jord.
just a speck of dust
Sitat av Putas Vis innlegg
Stol på meg du merker det. Men det gjør langt i fra så vondt som å ta på fase og jord.
Vis hele sitatet...
har også skjedd med meg. Kanskje feil forklaring fra min side.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Skrev 110V siden det var det "keegen" hevdet. Vet man trenger 2 forskjellige faser for å måle spenningen, men er det slik at de 2 fasene blir 230V tilsammen (dvs at hver er på 115V) eller er hver enkelt på 230V?
Vis hele sitatet...
Ofte har man 2 ledere, der den ene er nøytral-leder. Denne er i praksis egentlig akkurat det samme som jord. Så om du bare tok på "riktig" leder og hadde kontakt med jord, så blir dette i praksis det samme som å ta på begge lederene samtidig.

Og ja, om du tar på 1 leder og ikke er isolert helt fra jord vil du merke ingenting. Har ofte gjort dette selv når jeg har vært for lat til å skru av spenningen. Så om du fikk støt var det enten statisk støt som tilfeldigvis kom samtidig, eller at du rett og slett ikke var isolert fra jord selv om du trodde du var det.

Sitat av Putas Vis innlegg
Stol på meg du merker det. Men det gjør langt i fra så vondt som å ta på fase og jord.
Vis hele sitatet...
Nei du merker ingenting med mindre du er i kontakt med jord. Er egentlig bare å teste selv, ta en ledning og avisoler den. Ta på deg noen gode gummistøvler før du tar på lederen. Du vil ikke merke noen ting.
Sist endret av etse; 10. juni 2012 kl. 16:13.
Trådstarter
Sitat av Putas Vis innlegg
Stol på meg du merker det. Men det gjør langt i fra så vondt som å ta på fase og jord.
Vis hele sitatet...
Ok, så det er mulig jeg likevel bare kjente spenningen?
Jeg kjente det godt, rykka til med en gang og det var meget ubehagelig.
Hva mener du med "bare kjente spenningen"? Det er ingen spenning hvis det ikke går strøm
Du må beise sjarken!
Jeg har flere ganger klart å gi meg selv strøm med sveiseapparat da gulvet har vert vått og jeg har holdt i det jeg har sveiset.
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Ofte har man 2 ledere, der den ene er nøytral-leder. Denne er i praksis egentlig akkurat det samme som jord. Så om du bare tok på "riktig" leder og hadde kontakt med jord, så blir dette i praksis det samme som å ta på begge lederene samtidig.
Vis hele sitatet...
Så det er altså bare den ene lederen som er spenningssatt med 230V?

Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Hva mener du med "bare kjente spenningen"? Det er ingen spenning hvis det ikke går strøm
Vis hele sitatet...
Jo, hvordan forklarer du ellers at ledere som ikke er i en krets i brenner opp (pga veldig liten motstand)? Blir vel mer riktig å si, det er ingen strøm hvis det ikke er spenning.
Sist endret av pkk1990; 10. juni 2012 kl. 16:20.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Ok, så det er mulig jeg likevel bare kjente spenningen?
Jeg kjente det godt, rykka til med en gang og det var meget ubehagelig.
Vis hele sitatet...
om du kjente noe, var det fordi du var i kontakt med jord. Før var det vanlig å legge uisolerte ledere i luftstrekk. Disse kunne fugler fint sitte på uten å få støt da de ikke var i kontakt med jord.

Om du fikk støt kan det være du enten med den andre armen, eller andre deler av kroppen kom i kontakt med noe som igjen var i kontakt med jord.

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Så det er altså bare den ene lederen som er spenningssatt med 230V?
Vis hele sitatet...
Spørs hvlket type strømnett du er koblet til i, men i dag er det TN som er mest brukt, og om du har TN der du er så vil det være slik. Derimot om de bruker IT-strømnett så er det spenning på begge lederene.
Sist endret av etse; 10. juni 2012 kl. 16:19.
Fase-Fase spenningen er 230V, mens Fase-Jord spenningen er halvparten. I de fleste tilfeller. Skal ikke gjøre det mer komplisert, men det finnes forskjellige nett-typer i Norge, hvor den ene lederen og jord har samme potensiale. (TN-S/C)

Det går ikke an å få støt når man tar på kun en spennigsførende leder. Men, er du i kontakt med jord så kan du få støt. Det er nok dette som har skjedd her i dette tilfelle.
Ja det er ubehagelig du skvetter til om syns det gjør vondt.

@etse ja kan ikke du gjøre det også skriver du her hva du merker.
230V AC veklser mellom + og - 50tusen ganger i sec (eller noe sånt) er klart at du merker det i fingern selv om du har på aldri så mye gummi. Poenget er at det i utgangspunktet ikke gjør så vondt men du skvetter til fordi du har lært at strøm er farlig. Mestern jeg hadde under læretiden sjekket om det var strøm på leder ved å bare ta på dem. Det var sånn han hadde lært å gjøre det før i tiden når måleutstyr var dritdyrt og få fikk det utlevert. Han tok jo ikke av seg skoa og plaserte beina i blomsterbeddet når han gjore det.
-Rar på fulltid.
Vet ikke om dette har noe å si, men var skoa våte? (Vann leder strøm)
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
om du kjente noe, var det fordi du var i kontakt med jord. Før var det vanlig å legge uisolerte ledere i luftstrekk. Disse kunne fugler fint sitte på uten å få støt da de ikke var i kontakt med jord.

Om du fikk støt kan det være du enten med den andre armen, eller andre deler av kroppen kom i kontakt med noe som igjen var i kontakt med jord.


Spørs hvlket type strømnett du er koblet til i, men i dag er det TN som er mest brukt, og om du har TN der du er så vil det være slik. Derimot om de bruker IT-strømnett så er det spenning på begge lederene.
Vis hele sitatet...
Ok, men angående IT-nett, blir det fortsatt 230V tilsammen i kretsen når disse 2 forskjellige faselederne på 230V hver kobles sammen?

Regner med at den andre armen var borti, men er ikke dette den mest alvorlige måten å få strøm på? For da må strømmen gå fra den ene hånden og ut den andre, og den passerer da hjertet. Kjente ikke strømmen i hele kroppen kun i hånda(skal dog sies at jeg rykket til meg hånden rimelig fort).

Sitat av djrubber Vis innlegg
Vet ikke om dette har noe å si, men var skoa våte? (Vann leder strøm)
Vis hele sitatet...
Nei, regner med jeg må ha vært borti likevel..
Sist endret av pkk1990; 10. juni 2012 kl. 16:27.
Du vil ikke i 90% av tilfellene merke hvor strømmen går i kroppen din. Man merker det egentlig bare der hvor man tar på den strømførende ledningen. Ting skjer uansett såpass fort at det er over før man i det hele tatt har fått tid til å tenke over det. (jeg gidder ikke å ta med at man kan risikere å klamre seg fast)

Det med spennigner og jord og slikt er ikke noe man trenger å vite som "den vanlige mann i gata". Vekselstrøm vil si at strømmen skifter polaritet x antall ganger i sekundet, oppgitt i Hz. I Norge bruker man 50Hz som vil si at strømmen går i fra 0 til +230 til -230 og tilbake til 0 50 ganger i sekundet. Dette ser man på som en sinuskurve (for de som er kjent med det) Når du måler spenningen i stikkontakten måler man ytterpunktene på denne sinuskurven. Som vil si fra +230 til -230. Det er her jord kommer inn i bildet. Jord har et spenningspotensiale på 0V og vil befinne seg midt imellom +230 og -230. Når du måler fra en fase til jord, vil du ikke lenger måle ytterpunktene, men fra en fase til jord. Altså halvparten av ytterpunktene, som igjen vil gi halve spenningen.

Så i IT-nett, vil fase-fase gi 230V, mens fase-jord vil gi 130V. I TN-nett vil den ene "fasen" være tilkoblet jord. Så Fase-jord spenningen er 230V, mens fase-fase spenningen er 400V. Men som sagt er ikke dette noe for "den vanlige mann i gata" men heller for elektrikeren din
Her var det voldsomt mye synsing.
Er Elektriker og Høyspentmontør, Det skal voldsomt mye spenning til for at strøm skal " hoppe over " imot jord, på 22000Volt høyspent ledninger er risiko avstand på ca 15 cm ifra fase ledningen.

http://www.youtube.com/watch?v=9tzga6qAaBA
Her er det et fint eksempel på at man kan være i berøring av en fase og slippe å få strøm, Her er hverken helikopter eller man i berøring ved jord og de for dermed samme potensiale som ledningen.

Spenningssystemet i norge er et 50 Hz basert, det vil si at spenningen har 50 svigninger mellom + og - i sekundet, og ikke 50 000.....
Ingen som har hjernen på riktig sted tar på spenninger for å kjenne om det er spenning, Dette kan medføre alvorlige hjertefeil ( Strømmen slår hjerte ditt ut av takt, og du kan få hjerte infark) dette kan også føre til senskader på muskler som trekker seg sammen og slipper i samme takt som strømmen, dette skjer fordi musklene dine er styrt av små " spenningssignaler " som blir sendt ifra hjernen
Du må ha såler av riktig gummitype for at det skal være isolerende, dvs det hjelper ikke å ta på seg et par nike shox for å være isolert.

På IT er hver faseleder er som oftest 120 - 130 volt, det er meget sjelden at spenningen ligger akkurat på 230 Volt hos forbrukeren, pga spenningstap ved overføring av kraften ifra Everket trafo og til Forbruker.
På TN er hver faseleder tilnærmet 230volt

Moralen er, hvis du ikke kan noe om en ting, Ikke svar.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Så det er altså bare den ene lederen som er spenningssatt med 230V?


Jo, hvordan forklarer du ellers at ledere som ikke er i en krets i brenner opp (pga veldig liten motstand)? Blir vel mer riktig å si, det er ingen strøm hvis det ikke er spenning.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med ledere som ikke er i en krets? Jeg har skuffen full av løse ledere, og ingen av dem har brent opp.
Nei, for det kommer an på hvordan du måler. Hvis du måler spenningen to steder på en leder det går strøm i, så vil du måle 0V, men det går da vitterlig strøm?


Ref Wikipedia:
A single volt is defined as the difference in electric potential across a wire when an electric current of one ampere dissipates one watt of power.

Litt grovt kan du da si, en volt er forskjellen i elektrisk potensial (spenning) som oppstår av en strøm på en ampere.

Sitat av Remien Vis innlegg
I Norge bruker man 50Hz som vil si at strømmen går i fra 0 til +230 til -230 og tilbake til 0 50 ganger i sekundet. Dette ser man på som en sinuskurve (for de som er kjent med det) Når du måler spenningen i stikkontakten måler man ytterpunktene på denne sinuskurven. Som vil si fra +230 til -230.
Vis hele sitatet...
Det stemmer jo ikke. Vi har ~230VAC i RMS-verdi. Det er ikke ytterpunktene av sinusen! Topp/bunnpunkt i sinusfunksjonen ligger på ca ~320V (230*1,4)
Trådstarter
Sitat av AVR Vis innlegg
Her var det voldsomt mye synsing.
Er Elektriker og Høyspentmontør, Det skal voldsomt mye spenning til for at strøm skal " hoppe over " imot jord, på 22000Volt høyspent ledninger er risiko avstand på ca 15 cm ifra fase ledningen.

http://www.youtube.com/watch?v=9tzga6qAaBA
Her er det et fint eksempel på at man kan være i berøring av en fase og slippe å få strøm, Her er hverken helikopter eller man i berøring ved jord og de for dermed samme potensiale som ledningen.

Spenningssystemet i norge er et 50 Hz basert, det vil si at spenningen har 50 svigninger mellom + og - i sekundet, og ikke 50 000.....
Ingen som har hjernen på riktig sted tar på spenninger for å kjenne om det er spenning, Dette kan medføre alvorlige hjertefeil ( Strømmen slår hjerte ditt ut av takt, og du kan få hjerte infark) dette kan også føre til senskader på muskler som trekker seg sammen og slipper i samme takt som strømmen, dette skjer fordi musklene dine er styrt av små " spenningssignaler " som blir sendt ifra hjernen
Du må ha såler av riktig gummitype for at det skal være isolerende, dvs det hjelper ikke å ta på seg et par nike shox for å være isolert.

På IT er hver faseleder er som oftest 120 - 130 volt, det er meget sjelden at spenningen ligger akkurat på 230 Volt hos forbrukeren, pga spenningstap ved overføring av kraften ifra Everket trafo og til Forbruker.
På TN er hver faseleder tilnærmet 230volt

Moralen er, hvis du ikke kan noe om en ting, Ikke svar.
Vis hele sitatet...
Hva brukes vanligvis i hus, IT eller TN-nett?
Det med at spenningstapet gjør at stikkontakter og lignende som regel ikke har 230V, men litt under, pga spennigsfallet er ikke noe jeg har merket, her er alle stikkontakter 230-234V. Grunnen til at spenningene ikke er lavere var fordi noe dimensjoneres(tror jeg det var), noen som kan forklare hva som menes med det?

Kan forøvrig nevne at jeg går VG1 elektro, derfor jeg ønsker så mye info som mulig.
Sitat av AVR Vis innlegg
Ingen som har hjernen på riktig sted tar på spenninger for å kjenne om det er spenning, Dette kan medføre alvorlige hjertefeil ( Strømmen slår hjerte ditt ut av takt, og du kan få hjerte infark) dette kan også føre til senskader på muskler som trekker seg sammen og slipper i samme takt som strømmen, dette skjer fordi musklene dine er styrt av små " spenningssignaler " som blir sendt ifra hjernen
Moralen er, hvis du ikke kan noe om en ting, Ikke svar.
Vis hele sitatet...
Vel det blir vel som å si at du kan få hjerteinfarkT av strøm gjennom hjertet.
Arytmi/ventrikkelflimmer, derimot
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Hva brukes vanligvis i hus, IT eller TN-nett?
Det med at spenningstapet gjør at stikkontakter og lignende som regel ikke har 230V, men litt under, pga spennigsfallet er ikke noe jeg har merket, her er alle stikkontakter 230-234V. Grunnen til at spenningene ikke er lavere var fordi noe dimensjoneres(tror jeg det var), noen som kan forklare hva som menes med det?

Kan forøvrig nevne at jeg går VG1 elektro, derfor jeg ønsker så mye info som mulig.
Vis hele sitatet...
TN, TT og IT brukes i hus. Det kommer an på området hvor du jobber egentlig. Du vil nok lære om de ulike nett-typene når du begynner på 2. året. Hvilken spenning man får ut i stikkontaktene i huset avhenger av hvor langt fra trafoen huset ligger plassert og lengden og dimensjoneringen av kablene frem til stikkontakten. Når du skal gjøre en installasjon i et hus mener jeg kravet var at du ikke skulle ha mer enn 4% spenningstap fra sikring til siste stikkontakt. (selv om kraftleverandøren skal levere innenfor 10%) Det er masse som kan sies og diskuteres rundt dette emnet, men jeg vil heller anbefale deg om å lese og kunne de tingene og emnene dere lærer om så godt som mulig nå på VG1, så har du et bedre utgangspunkt når du begynner på 2. året. Du vil få lære om dette og. Evt spørre læreren din, sikkert mye bedre på å lære vekk slike ting som dette med en tavle og sikkert noen eksempler.
Det som er vanligst i Norge er IT system, Men TN er det som blir bygged ut i alle nye boligfelt.
Jeg jobber for tiden som Energimontør ( Høyspent ) og når jeg måler på lavspent siden av trafoen er det som oftest 250 volt mellom fase-fase. Everk i Norge har lov til å levere 230 V +/- 10 %, så du kan ha så lavt som 207 V og så høyt som 253 og alt utstyr elektrisk utstyr skal likevel fungere på samme måte.
Jo større kvadrat på kablene du legger fram til huset jo mindre spenningstap får du. Det blir uansett litt spenningstap, men det blir mindre hvis du legger en 240 kvadrats kabel en når du legger en 150 kvadrat.

Beklager at jeg blandet det medisinske aspektet litt, men anbefaler likevel ikke å ta på spenningsførene faser
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Hvis du måler spenningen to steder på en leder det går strøm i, så vil du måle 0V, men det går da vitterlig strøm?
Vis hele sitatet...
Hvis du måler 0v på en leder det går strøm i så er det fordi du ikke ser de små desimalene som gir deg spenningsfallet. Hvis du måler på samme leder men f.eks. i hver ende av en kveil på 100 meter så er det lettere å se.


Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Litt grovt kan du da si, en volt er forskjellen i elektrisk potensial (spenning) som oppstår av en strøm på en ampere.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg har misforstått hensikten av posten din. Men hvis du har en strøm på 0A sier du selv at du ikke har noen spenning.
Sist endret av wanna-b; 11. juni 2012 kl. 15:29.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvis du måler 0v på en leder det går strøm i så er det fordi du ikke ser de små desimalene som gir deg spenningsfallet. Hvis du måler på samme leder men f.eks. i hver ende av en kveil på 100 meter så er det lettere å se.



Mulig jeg har misforstått hensikten av posten din. Men hvis du har en strøm på 0A sier du selv at du ikke har noen spenning.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at da måler man i samme node, og kan måle 0V, men det går fremdeles strøm gjennom noden. Hvis du måler i hver ende av en kabelkveil, så måler du over en større enn 0ohm motstand, men med stor inngangsmotstand i voltmeteret, ja?
Hvis du "måler" med kroppen din på en faseleder mot jord, så har du ikke fullt så høy inngangsmotstand, og du måler plutselig ikke over noe annet enn luft, ja? Ergo, du kan ikke "bare kjenne på spenningen" uten at det går noe strøm.

Ja, det stemmer, hvis du måler på to _forskjellige_ steder, slik som OP har gjort med kroppen sin, så må det gå en strøm for at han skal "kjenne" en spenning ift. jord.
Erru med?
poenget er at du du sa her:
Hvis du måler spenningen to steder på en leder det går strøm i, så vil du måle 0V, men det går da vitterlig strøm?
Vis hele sitatet...
er feil. Om du har en ledning som det går strøm i denne og du måler spenningen så MÅ den være > 0V. Men kanskje voltmetret ditt er unøyaktig og viser 0V, men det MÅ være en spenning.

Dette ser man lett av ohms-lov: U = R * I, hvor U er spenning, I er strøm og R er motstand. Om man snur denne og sier: I = U / R - Så der du fort at om du skal ha noe strøm må du ha spenning.
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Poenget mitt er at da måler man i samme node, og kan måle 0V, men det går fremdeles strøm gjennom noden. Hvis du måler i hver ende av en kabelkveil, så måler du over en større enn 0ohm motstand, men med stor inngangsmotstand i voltmeteret, ja?
Hvis du "måler" med kroppen din på en faseleder mot jord, så har du ikke fullt så høy inngangsmotstand, og du måler plutselig ikke over noe annet enn luft, ja? Ergo, du kan ikke "bare kjenne på spenningen" uten at det går noe strøm.

Ja, det stemmer, hvis du måler på to _forskjellige_ steder, slik som OP har gjort med kroppen sin, så må det gå en strøm for at han skal "kjenne" en spenning ift. jord.
Erru med?
Vis hele sitatet...
Ja, hva? Nei :P Du må gjerne prøve å måle "på samme punkt", men det er ikke fysisk mulig. Spenningsfallet vil være der, uansett om motstanden er 1M ohm eller 1u ohm. Hva inngangsmotstand i multimeter og menneskekropp har med dette å gjøre skjønner ikke jeg!

"Hvis du "måler" med kroppen din på en faseleder mot jord, så har du ikke fullt så høy inngangsmotstand, og du måler plutselig ikke over noe annet enn luft, ja?" .....what??
etse: Jeg ser at jeg var unøyaktig akkurat der.
wanna-b:
Teoretisk kan du måle i samme node, noe som var poenget mitt. Selvfølgelig vil det være et spenningsfall der, vet jo jeg og, men for alle praktiske formål vil det være som å måle i en node, da spenningsfallet over kabelstumpen man måler er neglisjerbart liten, som dere også bekrefter.

Det jeg fåfengt prøvde å påpeke med min aldeles klumsete formulering er at det ikke er det samme å _måle endene av en 100m kabel_ med et multimeter, som å ta på en enkelt faseleder med hånda og få strøm i seg. Der kommer inngangsmotstand inn i bildet. Når du tar på en enkelt faseleder så er det ingen strøm i utgangspunktet, så den strømmen som går, går gjennom deg, og derfor kjenner du en spenning. Når du måler med multimeteret så har det mye høyere inngangsmotstand enn den kabelstumpen du måler på, så derfor vil det nesten ikke gå strøm i det. Derav kan du si at du kan måle på en kabel det går strøm i, og størsteparten av strømmen vil gå gjennom kabelen, ikke i måleinstrumentet, men bittelitt (ingenting, for alle praktiske formål).

Hele tiden har jeg prøvd å påpeke at OP ikke kunne "Bare kjenne på spenningen", uten å få strøm gjennom seg - da strømmen må gå gjennom ham for at han skal kjenne spenningen. Enig?

Igjen:
Hvis du måler på to _forskjellige_ steder, slik som OP har gjort med kroppen sin, så må det gå en strøm (i ham) for at han skal "kjenne" en spenning ift. jord.
Erru med?
Vis hele sitatet...
Spenning er som vanntrykk. Er røret stengt så kommer det ikke vann, selv om trykket er der.

Har du to ledere med et spenningspotensiale mellom seg så er denne spenningen som et "elektrisk trykk", men det går strøm først når du kobler til en last (lampe, ovn eller motor).

Får du støt når du tar i en faseleder er det fordi du har kontakt med jord (fordi det som oftest/alltid er en potensialforskjell mellom jord og faselederen.
Kroppen gir aldri full kontakt fordi kroppen og eventuellt klær og sko gir en viss motstand/isolasjon.

Det du kjenner er at deg går strøm i deg om det er aldri så lite.

Hvis kroppen var en god strømleder og du fikk full direkte kontakt så sa det bare pang og du var borte på et millisekund.
Forsøk å vaske fotene, ta på deg nye tørre sokker, samt noen rene sko som er helt tørre. Så tester du en gang til. Tipper du ikke merker noe nå. Ta alternativt med deg en tørr gummimatte og test med med den under fotene først.

Kroppene våre utsonderer svette (og særlig fotene). Svette inneholder saltpartikler og salt (fuktig salt) leder strøm. Skal spenningen "hoppe via lufta", så trengs det meget mer enn 230V. Mener vanlig tørr luft issolerer inntil 10000V per millimeter. Da kan en jo bare tenke seg hvilke spenninger som er i sving når det lyner.
Nerd på deltid
Formelen for spenning mellom fase og jord er 230V/kvadratroten av 3.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Putas Vis innlegg
@etse ja kan ikke du gjøre det også skriver du her hva du merker.
230V AC veklser mellom + og - 50tusen ganger i sec (eller noe sånt) er klart at du merker det i fingern selv om du har på aldri så mye gummi. Poenget er at det i utgangspunktet ikke gjør så vondt men du skvetter til fordi du har lært at strøm er farlig.
Vis hele sitatet...
Femti ganger. Ikkje femti tusen. Og det er så låg frekvens at kapasitansen mellom deg og jord blir neglisjerbar når det kjem til straumgjennomgang. Så er du isolert fra jord er du isolert fra jord, og vil aldri merke det med 50Hz. Det nytter linjemannskap, ved Arbeid Under Spenning på høgspentlinjer.

Men mennesker er følsomme for straum, og vi kan føle små straumer. Gummi er ikkje perfekt isolator, spesielt ikkje om den er full av salt fotsvette, støv og drit, slik som sko ofte bli. I tillegg har ofte vernesko ledande såler med en viss motstand for å hindre ESD. Ofte er den mostanden rundt 1MOhm, som gjer at du kan kjenne straumen, men utan at det er farleg om du skulle komme i kontakt med spenningsførande deler.

Grunnen til at du skvetter til er at muskler er elektrisk kontrollert, og straum kan føre til muskelsammentrekninger. I tillegg er straumgjennomgang smertefullt, så kroppen reagerer i refleks på smerte. Du reagerer langt kjappere enn du gjer på ei tillært farlig handling...
Sitat av slashdot Vis innlegg
........ Så er du isolert fra jord er du isolert fra jord, og vil aldri merke det med 50Hz. Det nytter linjemannskap, ved Arbeid Under Spenning på høgspentlinjer....
Vis hele sitatet...
Det er INGEN som jobber med høyspentlinjer som noensinne vil finne på å ta i en strømførende leder. Aldri! Gjør han det så er han ingen fagmann. Og er han ikke fagmann, så har han ikke noe i en høyspentmast å gjøre.

Faktisk så vil det være berøringsfare selv etter at fasen er koplet ut. Dette fordi en enkel leder som henger i luften (bare den er lang nok), vil bygge opp en spenning i forhold til jord. Den blanke tråden kan altså betraktes som en liten kondensator. Dess lenger den er, dess flere pF er den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Det er INGEN som jobber med høyspentlinjer som noensinne vil finne på å ta i en strømførende leder. Aldri! Gjør han det så er han ingen fagmann. Og er han ikke fagmann, så har han ikke noe i en høyspentmast å gjøre.
Vis hele sitatet...
Joda, det blir gjort. Du plasserer fagmannen på en slik måte at han og omgivelsane har nøyaktig samme potensiale som linja. Russarane har vistnok gjort det på 1150kV-linjer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Live-li...king#Bare_hand
Veldig populært emne på Nat. Geo channel! http://www.youtube.com/watch?v=EWbBdAeW1m8
Sitat av slashdot Vis innlegg
Joda, det blir gjort. Du plasserer fagmannen på en slik måte at han og omgivelsane har nøyaktig samme potensiale som linja. Russarane har vistnok gjort det på 1150kV-linjer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Live-li...king#Bare_hand
Vis hele sitatet...
Beklager, du har helt rett. Det finnes noen eksperter på dette i England også. Skal vis være 2-3 stykker i Norge som har sertifikat for å jobbe på 420KV med spenning. Men dette er topputdannede spesialister. Altså ikke noe som vanlige E-verks folk driver med. Det vanlige er nok å kople ut fasene og i tillegg kortslutte fasene og kople dem ned til jord FØR dem går ut på linen.

Men nå ødelegger vi tråden og sporer helt av. For vanlig 230V så er det mulig å jobbe med spenning på anlegget dersom en bruker egnet verneutstyr og er kurset for det. I vernepakken inngår det blant annet en relativt solid gummimatte, verktøy som er ekstraissolert, samt tykk plast for å dekke til resten av fordeleren, vernebriller osv.
Trådstarter
Sitat av Remien Vis innlegg
Så i IT-nett, vil fase-fase gi 230V, mens fase-jord vil gi 130V. I TN-nett vil den ene "fasen" være tilkoblet jord. Så Fase-jord spenningen er 230V, mens fase-fase spenningen er 400V.
Vis hele sitatet...
Når jeg måler fase-fase får jeg 230V, men når jeg måler fase-jord får jeg 0V.
Betyr det at jordleder har brudd?
Sist endret av pkk1990; 16. juni 2012 kl. 13:34.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Når jeg måler fase-fase får jeg 230V, men når jeg måler fase-jord får jeg 0V.
Betyr det at jordleder har brudd?
Vis hele sitatet...
Hva får du når du måler den andre fasen og jord? Høres ut som du har jordfeil
Høres ut som du har TN-nett hvor den ene fasen er nøytral leder (har altså 0V forhold til jord), mens den andre har 230V på den andre fasen, så gjør som 3RD sier. Prøv å mål den andre fasen mot jord og se om det gir spenning. Om det gjør er alt OK, og du er bare koblet til et TN-nett.
Trådstarter
Har nå testet på samtlige stikkontakter og det ser ut som det er brudd i jordlederen til noen av stikkontaktene, da jeg fikk resultat på de andre stikkontaktene jeg målte uavhengig av hvilken fase som ble brukt.

Kan nevnes at jeg bor i et veldig gammelt hus der elektroinnstalsjonene sannsynligvis skjedde for MANGE år siden.
Er dette noe jeg burde ordne opp i? Det er jo tross alt veldig liten sjanse for at faselederne kommer seg ut av der de er skrudd fast og berører dekselet. Dekselet er jo dessuten av plastikk, så hvorfor har det så mye å si?
Nerd på deltid
Hvis det er jordfeil i noen av stikkontaktene vil jeg si at det indikerer av EL-innstallasjonen er langt fra 100%. Men det vil jo først gi deg problemer hvis f.eks. det er jordingsfeil i stikkkontakten på stekeovnen din som kan føre til at ovnen til kan bli strømførende og du vil få støt hvis du er jordet når du tar på den. Så jeg ville fått noen til å se på det.

Vet også at noen forsikringsselskaper gir deg gratis sjekk av EL-anlegget for å kunne gi deg en lavere forsikringspremie hvis det er 100%. Dette kan du da utnytte for at de kan finne ut hva som er feil helt gratis, for å så bestemme deg om du vil gjøre noe med det.
Sist endret av Tychol; 16. juni 2012 kl. 15:21. Grunn: La til noe.
Min stefar sier at du sannsynligvis hadde kontakt med jord likevel.
Trådstarter
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Min stefar sier at du sannsynligvis hadde kontakt med jord likevel.
Vis hele sitatet...
Hvorfor viste det ikke noe spenning når jeg målte fase-jord på noen av stikkontaktene da?