Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 6254
Hei. Har også postet dette emnet på diskusjon.no.

Jeg har gått til innkjøp av en juicemaskin. Siden den kostet vesentlig mindre i Amerika handlet jeg den fra amazon.com. Klarte selvfølgelig å glemme at strømuttaket ikke er likt som i norge. Og lurer derfor på hva jeg skal gjøre for å kunne ta den i bruk.

Under beskrivelsen fra denne nettsiden http://www.bedbathan...sp?SKU=17740806 står det "Measures 15" W x 11.25" H x 7.25" L. Chute opening 1.5" by 1.5". Voltage: 120V/60Hz or (Optional 220V) UL and CUL approved.15 year warranty".

Ringte da til Omega for å spørre hvor mye watt den bruker, var litt vanskelig å høre hva hun sa. Hun sa det var 250 watts. Men det er ifølge hjemmesiden deres 150 watts: http://www.omegajuic...uicer-8004.html

Har vært på chlas olson, biltema, jula og elkjøp og spurt etter hjelp. De hadde imidlertid ikke det jeg trengte, etter beskrivelsen min å dømme. Hva trenger jeg for å få denne i gang? Tusen takk for svar.
Linkene dine må du fikse opp i.
Gå innom random elektrisk butikk (expert) og spør etter et støpsel. Problem solved. Vær sikker på at den kan kjøre på 230V tho.
Trådstarter
15 0
Fant ikke noe knapp jeg kunne endre første innlegg med. Første link: http://www.bedbathandbeyond.com/prod...p?SKU=17740806
Andre link: http://www.omegajuicers.com/juicers/...icer-8004.html

Glenni: Det sa han som jobbet på Jula også, så jeg kjøpte med meg to støpsel. Jeg har ikke peiling på elektronikk, men synes det virke litt for enkelt til å være sant?
Han skriver jo hva som står på maskinen, den tåler IKKE 230 volt. Han trenger en 120v->230v omformer
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Han skriver jo hva som står på maskinen, den tåler IKKE 230 volt. Han trenger en 120v->230v omformer
Vis hele sitatet...
"Measures 15" W x 11.25" H x 7.25" L. Chute opening 1.5" by 1.5". Voltage: 120V/60Hz or (Optional 220V) UL and CUL approved.15 year warranty".
Vis hele sitatet...
Say what?

Hva skal han med 120V -> 230V trafo? Det Norske strømnettet er 230V / 50Hz.

Og, hvis maskinen tåler 230V / 60Hz (fant ikke noe om det på sidene du linket) så er det så lett. Bare til å bytte støpsel.

Watt er ikke Volt (spenning) eller amper (strøm), men en effekt av de to. P(Watt) = U(Volt) * I(Strøm) Eller P = U^2 / I
Men det står nå at maskinen tåler 120v "Voltage: 120V/60Hz" eller "Optional 220V" så han må ha en trafo som omgjør 230volten til 120v eller 220v
Sitat av Kriss243 Vis innlegg
Men det står nå at maskinen tåler 120v "Voltage: 120V/60Hz" eller "Optional 220V" så han må ha en trafo som omgjør 230volten til 120v eller 220v
Vis hele sitatet...
Please, 230V / 220V... Same shit, same wrapping.
jaja men viss han vill bruke litt penger vettu
Sitat av Kriss243 Vis innlegg
jaja men viss han vill bruke litt penger vettu
Vis hele sitatet...
Ignorance is not a bliss.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Say what?

Hva skal han med 120V -> 230V trafo? Det Norske strømnettet er 230V / 50Hz.

Og, hvis maskinen tåler 230V / 60Hz (fant ikke noe om det på sidene du linket) så er det så lett. Bare til å bytte støpsel.

Watt er ikke Volt (spenning) eller amper (strøm), men en effekt av de to. P(Watt) = U(Volt) * I(Strøm) Eller P = U^2 / I
Vis hele sitatet...
Så ikke at det sto 220v optional! At jeg byttet om 230v/120v kunne du tenkt deg også
Sjekk aller først om det er en bryter, der du kan bytte mellom 230V og 120V. Ellers er det bare å dra til en vanlig elektronikk butikk og kjøpe omformer.
Sitat av keegen Vis innlegg
Sjekk aller først om det er en bryter, der du kan bytte mellom 230V og 120V. Ellers er det bare å dra til en vanlig elektronikk butikk og kjøpe omformer.
Vis hele sitatet...
Man bruker ikke brytere til dette i dag!
Ikke vits å linke samme dritten 14hundreganger.

Omformere bruker man hvis man må. Unødvendig stygt å se på, og i dette tilfellet tror jeg ikke en omformer trengs.
Trådstarter
15 0
Husk at det er en amerikansk modell jeg vil bruke i Norge og ikke omvendt!
tror ikke det trengs?! HVORDAN TROR DU DET GÅR HVIS DU KJØRER 230V INN I NOE SOM ER MENT FOR Å TAKLE MAX 150V.

det blir som å prøve å få en lyktestolpe analt, det gjør vondt, men hvis du dreier den sånn at den blir smalere vil det gå

ja nettop 230v til 120v
Sist endret av xavi0n; 26. september 2011 kl. 21:17.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
tror ikke det trengs?! HVORDAN TROR DU DET GÅR HVIS DU KJØRER 230V INN I NOE SOM ER MENT FOR Å TAKLE MAX 150V.

det blir som å prøve å få en lyktestolpe analt, det gjør vondt, men hvis du dreier den sånn at den blir smalere vil det gå

ja nettop 230v til 120v
Vis hele sitatet...
HVORDAN TROR DU ROMSKIPET BLE OPPFUNNET?

Mange ting i dag lages for både 230V og 115V.

Ang det å få en lyktestolpe opp i rektum kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har prøvd.
må ikke glemme at dette er laget i usa, i usa mener de at de er det eneste landet i verden å vet ikke at det finnes 230v
Trådstarter
15 0
Tittelen er kanskje misvisende? Støpselet er amerikansk
xavi0n: TS skrev faktisk: "Voltage: 120V/60Hz or (Optional 220V)" - det vil si at 220V skal fungere!
TS: enten kan du skaffe deg ett nytt støpsel, som du skrur på ledningen (du kutter av det orginale), ellers kan du kjøpe en adapter som denne!

Slutt og kom med feilinfo gutter og jenter(?)!
Sist endret av Znerk; 26. september 2011 kl. 21:22.
Hvis du finner en bryter som du kan stille til 220 (230)V på maskina så kan du bruke en enkel overgang på stikkontakten som du har kjøpt.
Hvis det derimot IKKE finnes mulighet til å stille om fra 110V MÅ du nok skaffe deg en trafo ellers svir du nok elektronikk og motor ganske fort!
Optional betyr antagligvis at du må BESTILLE denne opsjonen spesielt..... Hører du på folk som anbefaler deg å prøve 220v på en 110v mikser er du dum!
Feilinfo er det nok Znerk som kommer med!!
Sist endret av woff; 26. september 2011 kl. 21:25.
Sitat av woff Vis innlegg
Hvis du finner en bryter som du kan stille til 220 (230)V på maskina så kan du bruke en enkel overgang på stikkontakten som du har kjøpt.
Hvis det derimot IKKE finnes mulighet til å stille om fra 110V MÅ du nok skaffe deg en trafo ellers svir du nok elektronikk og motor ganske fort!
Vis hele sitatet...
I dag brukes ikke brytere så ofte som man skulle tro på slikt. Tidene forandrer seg.

Optional(220V). Bare skift støpsel og stapp den i et stikk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du eit merkeskilt på apparatet? Der skal stå kva spenningar apparatet aksepterer.
Trådstarter
15 0
Beklager. Forstår nå hva en mener med transformator. Mye tall og navn og holde styr på når jeg egentlig ikke kan noenting om dette.
Hell no, når jeg kjøper ting fra amerika klipper jeg av stikkontakten og lodder på en gammel mobillader.
Det er skikkelig badass.
en mobillader gir liksom 5v?
Jeg tolker "optional" som at det er mulig å bestille en laget for 230V, ikke at den takler begge deler slik mange produkter kan i dag. Om du finner et lite merkeskilt med alle disse tallene et sted, skal det stå der. Hvis ikke vil jeg ikke tro at denne kan kobles til 230V.
Får du ikke kjøpt ferieadapter fra Clas Ohlsson eller Jula?

http://www.clasohlson.no/Product/Cat...px?id=88599164
Sitat av xavi0n Vis innlegg
en mobillader gir liksom 5v?
Vis hele sitatet...
Pfft, mente alle slagt typer ladere som slenger rundt og som passe
Eller, det kan hende jeg har en slik en ting som gjør om 230v til 120v
Sitat av homoludens Vis innlegg
Får du ikke kjøpt ferieadapter fra Clas Ohlsson eller Jula?

http://www.clasohlson.no/Product/Cat...px?id=88599164
Vis hele sitatet...
Disse adapterene fungerer motsatt vei i forhold til hva som trengs. Det hjelper uansett ikke om apparatet ikke takler 230V.
Sist endret av awt; 26. september 2011 kl. 21:55.
Eplegutten: En mobillader takler 110-220v som oftest! Faktisk mye av nyere elektronikk!
Derimot et utstyr som trekker relativt stor effekt og som har motorer er oftest avhengig av rett spenning.
Kjøper du sånt utstyr i USA er jo dette laget for 110V og da er det talentløst å sette på norsk stikker eller bruke 'reiseovergang'. Du ender da som sagt opp med svidd elektronikk / motor.
Som sagt over her: se på merkeskiltet hva utstyret tåler! (Som regel finner du infoen der nettledningen går inn i utstyret eller på undersiden..)
Jepp, den siste ser ut til å passe perfekt. Som det står BØR du ha en som leverer litt mer enn ønsket forbruk, dvs over dine 300W.
Trådstarter
15 0
Den bruker ifølge support dama 250 watts, men i følge den offisielle nettsiden til Omega tar den 150 watts.

Fant litt mer spesifikasjoner for den med 300 watts. Er det en fordel å ha:
Input voltage 230 VAC
Output voltage 115 VAC
Output voltage 115 VAC

Istedet for 220 input of 110 output som den til avshop.
Nå skal du ikke bry deg så mye om 220 / 230v eller 110 / 115v.
Det er ikke så kritisk da de fleste utstyr har en tolleranse for variasjoner i nettspenningen..
Trådstarter
15 0
Kan det være slik at siden den fra avshop har to innganger og 500 watt bare tilbyr 250 watt pr inngang?
Alle de gode svarene her ser ut til å bli ignorert.

Torulv: Kan du ta bilde av merkelappen på produktet som forteller om strømtrekket? Jeg er sikker på at det finnes. HVIS det viser seg at "220v optional" betyr at maskinen tåler 220v fra fabrikk, så trenger du bare bytte ut støpselet på enden av ledningen så det passer norske stikkontakter. HVIS den ikke tåler 220v, så kan du bruke kun omformerene som er spesifisert til 250w eller mer (med mindre det viser seg at maskinen kun bruker 150w).

Og ja, antakelsen din om 2x250 watt stemmer nok. Legg også merke til teksten om at du burde holde deg innenfor 80% av effektområdet oppgitt på omformeren,
Sist endret av wanna-b; 27. september 2011 kl. 08:39.
Sitat av Torulv Vis innlegg
Voltage: 120V/60Hz or (Optional 220V) UL and CUL approved.15 year warranty".
Vis hele sitatet...
Det står at du kan bruke den på 120V/60Hz eller 220V. Dette vil funke med et vanlig støpsel, om den ikke kjører på 220/60Hz, siden det ikke står 50Hz. I norge kjører vi 230V/50Hz. Om den ikke kan bruke 50Hz, vil den ikke fungere riktig.

Se om det står noen steder 220V/50Hz. Om ikke, må du nok kjøpe tilleggsutstyr. Men hva, det vet jeg ikke helt sikkert. Uansett, lykke til

- Serenity
Heisann, mange tullete mennesker her inne ser jeg. Watt og amp har ingenting å si for deg i dette tilfelle. Det står klart og tydelig "optional 220v" på maskinen. Det betyr at du enten kan bruke 120v eller 220v. Om du hadde trengt transformator hadde det kun stått 120v. Du får kjøpt støpsel omformere som et mellomledd før du putter det i stikket.

Jeg er elektriker og vet hva jeg snakker om. Håper juicen smaker.

Og ja, om den ikke støtter 50hz må du nok ha en frekvensomformer. Men jeg har aldri hørt om en standard som er 220v/60hz, så den fungerer nok flott.
Trådstarter
15 0
Amazon.co.uk selger samme juicemaskin. Men det står tydeligvis 220V etter produktnavnet. Har ikke funnet noe som tyder på at maskinen min tåler 220V enda.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Det står at maskinen går på 120V, eller optional 220V. Mye det samme som Apple TVen jeg kjøpte med meg hjem fra USA.
Kjøp deg en overgang fra amerikansk støpsel til norsk. Og koble den til. Det er ikke noe problem. Dette selger de på de fleste el-butikker...

Problem solved!
Trådstarter
15 0
Jeg tror jeg har funnet produktnavnet på den europeiske versjonen. Omega J8224. Mange som selger de nunder J8004 220V, mye tull ute blant forhandlerne her.
Pluggen på ledningen passer i USA. Det finnes overganger du kan kjøpe, eller du klipper av og setter på en som passer i uttaket i heimen. Når det står 110 volt og "optional" 220 volt betyr det at apparatet kan brukes på begge disse spenningene.
Trådstarter
15 0
Det er godt mulig. Ringte omega support igjen og spurte om 110V kan brukes på 50hz. Dama sa ja, men jeg er fortsatt litt usikker på om hun forstod meg.

Ringte enda engang. Og ja den skal fungere med 50 hz.

Mange takk for hjelpen. Gjenstår å se om trafoen klarer å få gang på kjærra uten at det begynner å ryke.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Heisann, mange tullete mennesker her inne ser jeg. Watt og amp har ingenting å si for deg i dette tilfelle. Det står klart og tydelig "optional 220v" på maskinen. Det betyr at du enten kan bruke 120v eller 220v. Om du hadde trengt transformator hadde det kun stått 120v. Du får kjøpt støpsel omformere som et mellomledd før du putter det i stikket.

Jeg er elektriker og vet hva jeg snakker om. Håper juicen smaker.

Og ja, om den ikke støtter 50hz må du nok ha en frekvensomformer. Men jeg har aldri hørt om en standard som er 220v/60hz, så den fungerer nok flott.
Vis hele sitatet...
Håper inderlig ikke trådstarter ender opp med brent juicepresse fordi du muligens er for snartenkt. Si meg hvorfor det står "120v (220v optional)" og ikke "220v (110v) optional"? Merk deg, dette står oppgitt på nettsiden til fabrikanten, ikke på selve produktet!

I hjertet av denne maskinen sitter det, som i de fleste kjøkkenutstyr og elektriske verktøy, en en-fase induksjonsmotor, hvis hastighet er gitt av frekvensen på spenningen den tilføres. Denne motoren aksepterer ikke høyere spenninger enn den er konstruert for (bortsett fra innen rimelighetens grenser)! Hvis motoren allikevel hadde tålt 220v, ville ikke frekvensen vært noe å bry seg om, hastigheten ville blitt redusert med ~15%, altså rotasjonshastigheten på bladene vil reduseres fra 80rpm til ca 70rpm.

Kombinasjonen 220v/60hz finner du i Brasil, Peru, Korea, Filipinene og Monteserrat (jeg kunne ikke disse i hodet)

Du sier at watt og ampere ikke har noe å si i denne problemstillingen? Om du i din feilaktige antakelse om at en frekvensomformer kunne vært nødvendig hadde hatt rett, ville det vært nettopp effekten, watt, du måtte tatt hensyn til når du handlet frekvensomformer.

Tv'er, mobilladere og annen elektronikk som bruker likestrøm benytter seg av denne luksusen fordi det er enkelt å designe inn høye variasjoner i inngangsspenninger når sluttspenningen uansett er 10 ganger lavere enn den laveste spenningen du finner i veggen.
Sist endret av wanna-b; 27. september 2011 kl. 19:54.
Trådstarter
15 0
Jeg spurte om det var mulig å bare skifte støpsel, men det ville ikke fungere i følge han ene karen jeg snakka med.
Det verste er at jeg nå ser at amazon.com også har 220v modell, jeg kunne spart meg alt dette arbeidet og de ekstra kronene det kostet med trafo.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Jeg er elektriker og vet hva jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
Er det noe rart at elektriske anlegg står for mesteparten av brannene i norge når vi har 'elektrikere' som anbefaler folk å kjøre 220v på utstyr produsert for 110v!

wanna-be summerer det meste helt rett. Frekvensomformer for å endre 50 hz til 60 hz er som regel bare nødvendig i utstyr som bruker nettfrekvensen som klokke. Motorer i kjøkkenutstyr vil selvsagt gå på et litt annet turtall men det er normalt ikke merkbart engang!
Kjøp deg den omformeren du linket til og kos deg trygt med utstyret!
Trådstarter
15 0
Yes. Det har jeg nå gjort. Takker igjen.
Sitat av Torulv Vis innlegg
Yes. Det har jeg nå gjort. Takker igjen.
Vis hele sitatet...
Hva har du gjort?
Har du kjøpt og testet eller bare bestilt noe?

"Optional 230V" synes jeg er en tvetydig formulering.
Kan man stille om noe eller må man kjøpe noe ekstra (adapter)?

Elektronikk som har en switchmode-strømforsyning takler gjerne 100-240V AC, men en kjøkkenmaskin med en motor og muligens en vikla trafo i mellom kan være annerledes.