Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 23255
Mobiltelefoner kan lett spores, men sporinger er avhengig av at man har foretatt en samtale slik at basestasjonen er belastet.

Men vet noen om det holder at noen sender meg f.eks. en tekstmelding? Fører dette til at jeg da kan spores på den aktuelle basestasjonen eller vil det bare bli en mottakssituasjon hvor jeg fortsatt vil være anonym. Dvs. at senderen kan spores, men ikke jeg som mottaker?
Du kan spores hele tiden.

Dette kalles nettverksposisjonering, og fungerer på følgende måte:

Når mobilen din er tilkoblet telenettet, så er den vanligvis tilkoblet 3 basestasjoner. Ved å regne ut hvilken av de tre du er nærmest - og evnt. hvor langt borte du er fra de andre - så kan posisjonen din når som helst bestemmes ned til +- 50 meter.
Sitat av Fawkes
Mobiltelefoner kan lett spores, men sporinger er avhengig av at man har foretatt en samtale slik at basestasjonen er belastet.
Vis hele sitatet...
Nei det er det ikke. En påslått mobiltelefon holder kontakten med nettverket så lenge den er påslått ved å sende ut et "handshake" signal hvert 15. minutt uansett om den er i bruk eller ikke. I tillegg sender den et ekstra signal hver gang du flytter deg fra dekningsområdet for en basestasjon til et annet. Disse signalene kan i noen tilfeller være nok for å bestemme plasseringen din.

Jeg er ikke sikker, men jeg mener disse handshake-signalene bare gir basestasjonen som har best dekning der du befinner deg og derfor litt omtrentlig posisjonering. Men hvis du snakker eller sender sms blir posisjonen din triangulert som stormen forklarer og du er helt nøyaktig plassert på kartet.
Sitat av fuzzy76
...

Men hvis du snakker eller sender sms blir posisjonen din triangulert som stormen forklarer og du er helt nøyaktig plassert på kartet.
Vis hele sitatet...
+/- 15 meter i alle rettninger. Men fortsatt ganske nøyaktig.
hanmannsann
Ein eg kjenner mista telefonen, den var på, men på lydløs.

Er det mulig for han å kontakte operatøren (telenor, netcom...) og spørre om de kan finna telefonen...? (såklart før batteriet går tomt)

Er dette i mot nokon overvåkingslov..elns??

edit: ein må jo kanskje oppgi pin-kode..elns sånn at ikkje kven som helst kan finne alle mobilar
Sist endret av One_ar; 9. mai 2005 kl. 13:02.
One_ar: Kameraten min også mistet sin, men telenor var ikke villig til å bruke ressursene som det trengtes for at de skulle klare å spore opp telefonen. Derfor så tviler jeg egentlig med mindre det er noe mer alvorlig over det (savnet person med mobil på seg, drap ++)

å oppgi pin-kode hadde vel vært enormt usikkert da, for hvem som helst kan endre pinkode på somkortet sitt, uten at operatørene er klar over det. Personnummer på vedkommende hadde vært en bedre idè, om ikke PUK koden på telefonen.

Det var min mening.
telenor og de andre nett eierne tar en god del betalt for dette så det er billigere p bare kjøpe ny tlf.
men netcom hadde jo en tjeneste på nett før ivertfall der du kunne se hvor vennene dine befant seg vist de hadde bekreftet at du skulle ha lov til det. hjelper ikke deg nå da men..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Beklager at jeg tar opp denne posten her igjen. Men jeg er også av oppfatningen av at dette funker, og er helt sikker på at jeg har lest det ett sted. Er i heftig diskusjon med noen kompiser som nekter på at dette funker. Hvor/hvordan kan jeg få en bekreftelse på at det funker..? (Hvis det gjør det)
står forklart i andre poster. du kan se hvor en mobil er ved å se hvilken basestasjon han er koblet til. i stor byen med retnings bestemte base stasjoner kan du triangulere signalet å finne stort sett nøyaktig posisjon. dette gjøres ved å se hvor lang tid pakken har brukt fra mobil til antenna og omvendt. er de som styrer basens om kan gjøre dette (opratøren)
ellers kan du gjøre det samme ved å peile signalet i felt ved å sette opp 3 peilere..
Oops, takk for svar psy, men jeg vet ikke helt hva jeg drev med når jeg postet her. Det var en tråd om at avlytting var mulig selv om telefonen var slått av jeg trodde jeg svarte på. Så det var igrunn det jeg lurte på, om dette kan bekreftes noe sted? Tror det var King Ghidora eller hva han kaller seg sin post..
ikke om batteriet er tatt ut nei.
det sies at en endel telefoner skal ha en funksjon i seg som gjør at noen kan ringe deg opp uten at det ringer hos deg. samtalen aksepteres da automatisk å de kan avlytte deg.
når telefonen er slått av får du ikke slått den på om ikke du kommer borti knappen. dvs du kan ikke avlyttes om den er slått av. grunnen til at feks forsvaret krever at du tar ut batteriet er for at den ikke skal kunne slås på med et uhell, eller at den er tuklet med slik at det ser ut som den er slått av når den ikke er det.
Sist endret av Psych|Com; 21. juni 2005 kl. 12:57.
∮ F dr = 0
http://www.media.uio.no/prosjekter/i...oads/mobil.pdf

Les om Buddy funksjon der.

Edit: og https://netcom.no/tjenester/fleretje...ing/buddy.html
Sist endret av Adrian; 21. juni 2005 kl. 13:04.
Sitat av Cybergasm
Vis hele sitatet...
er det noen som har prøvd dette produktet? (og som vet hvor bra det er)
zeronz. det begrenser seg til deg fortalte. bor du en plass det det er en basestasjon som skyter i en rundstråle på 2 mils radius feks så får du et området som er ganske så stort der personen befinner seg i.
samme som med netcoms buddy funksjon.
du vet feks at fyren er i den delen av byen. men treffsikkerhet på et par km i radius må du forvente
▼ ... over et år senere ... ▼
kan none fortelle meg hvordan jeg kan finne posisjonen til none jeg ringer?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av elektroman
kan none fortelle meg hvordan jeg kan finne posisjonen til none jeg ringer?
Vis hele sitatet...
Du kan ikkje det. Du kan bruke t.d netcom buddy til å finne ut kor folk er, men i så fall må dei samtykke.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Beklager at jeg graver opp denne tråden igjen, men jeg har et spørsmål:

Jeg mistet mobilen min en gang, da jeg ringte var den avslått og finneren ville sikkert ha kastet SIM-Kortet. Er det fortsatt mulig å spore opp mobilen? En mobil uten SIM-Kort altså..

Jeg fant foresten mobilen senere, men bare lurer på om det er mulig..?
Nja... Hvis det hadde vært virkelig ekstremt, så kunne nok politiet ha triangulær-posisjonert telefonen i GSM-nettet basert på IMEI-koden til telefonen; da denne er unik for hver telefon, og brukes til å logge på GSM-nettet (SIM-nummer og IMEI-kode). Men jeg har ikke hørt om tilfeller hvor de har gjort dette

Edit: Da måtte heller ikke tyven ha modifisert IMEI-koden, noe som også går ann.

Point being: Hvis du først skal stjele en mobiltelefon, og være 100% sikker på at ingen kan ta deg for det, så må du først kaste SIM-kortet (selvfølgelig) - og så modifisere IMEI-koden. Først da er du 100% safe :-)
Vet du om det er enkelt å skaffe tjenester som skifter IMEI nr? Noen tips hvor?

Bare så jeg vet det
Sitat av fuzzy76
En påslått mobiltelefon holder kontakten med nettverket så lenge den er påslått ved å sende ut et "handshake" signal hvert 15. minutt uansett om den er i bruk eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ville da tro at den sendte ping ganske ofte, hvordan skulle man ellers kunne se endringer på greia som måler signalstyrke?
KjeXz, fordi den ikke SENDER noe da; den bare mottar... Signalstyrke-måleren basererer seg på signalene den mottar fra sekund til sekund :-)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Graver frem denne tråden igjen. Spørsmålet mitt er dog litt annerledes. Har mobiloperatørene kontroll på hvilket IMEI-nummer som blir brukt av hvilket SIM-kort til en hver tid?
Sitat av Proxick
Graver frem denne tråden igjen. Spørsmålet mitt er dog litt annerledes. Har mobiloperatørene kontroll på hvilket IMEI-nummer som blir brukt av hvilket SIM-kort til en hver tid?
Vis hele sitatet...
Ja. De vet både IMSI nummeret ditt, og hvilket IMEI det brukes i.

IMSI=SIM ID
IMEI=Telefon ID
Sitat av meitemark
+/- 15 meter i alle rettninger. Men fortsatt ganske nøyaktig.
Vis hele sitatet...
De sier faktisk +- 10meter, ikke for å vere kverrulant, men det er det telenor har opplyst om, men 10-15 meter ikke store forskjellen.
Hvor nøyaktig man kan posisjonere avhenger av hvilket område det er snakk om. Man kan derfor ikke si absolutt at det er 10-15m uansett siden tettbebygde strøk har langt høyere tetthet av basestasjoner enn landsbygda (av den enkle grunn at det i en by er langt mer som forstyrrer signaler slik at for å få akseptabel dekning kreves mer utstyr).

I enkelte området vil man derfor oppnå veldig nøyaktig posisjonering (selv om 10-15m unøyaktighet ville vært relativt ekstremt) mens man i andre områder må kunne nøye seg med langt dårligere nøyaktighet.

Hvis noen lurer på bakgrunnen min for å si dette så har jeg skrevet en oppgave i samarbeid med Telenor R&D om lokasjonsbaserte tjenester våren 2005 og jeg har jobbet i et mobilselskap i ca to og et halvt år
Sist endret av liasis; 26. desember 2006 kl. 23:31.
▼ ... over et år senere ... ▼
For å presisere litt sender en mobil ut handshakes hvert X antall minutt, det kommuniseres når en ny basestasjon kobles til og ved vanlig bruk av nettet.
Hvaslags hardware/utstyr trengs for å lese denne typen trafikk, og hvor vanskelig er det å få tak i?

Har en diskusjon gående hvor motparten mener en litt over gjennomsnittlig IT kyndig person er i stand til å spore mobiltelefoner uten å ha hatt fysisk tilgang til dem. Jeg mener det er fullstendig svada med mindre du sitter på hardware tilsvarende det teleoperatørene har.

Meninger?
Det er også mulig at teleoperatørene har utviklet software som via nettet lar montører og servicefolk benytte seg av slik funksjonalitet via vanlige PCr. Denne typen ting krever dog autentisering mot et sentralt sted, så da må noen kjenne noen eller hacke noe.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Du kan spores hele tiden.

Dette kalles nettverksposisjonering, og fungerer på følgende måte:

Når mobilen din er tilkoblet telenettet, så er den vanligvis tilkoblet 3 basestasjoner. Ved å regne ut hvilken av de tre du er nærmest - og evnt. hvor langt borte du er fra de andre - så kan posisjonen din når som helst bestemmes ned til +- 50 meter.
Vis hele sitatet...

Det gjelder alle mobiler?

hjelper ikke å ha en gammel 3310 elns?
Sitat av Geiten Vis innlegg
Det gjelder alle mobiler?

hjelper ikke å ha en gammel 3310 elns?
Vis hele sitatet...
Gjelder gammel som ny. Kobler seg opp mot nett på samme måten uansett.
Jeg mener å ha lest at microtac og andre gamle-gamle modeller sender mindre info til basen, uten at jeg vet hva som inkluderes og ekskluderes.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
tæsha mobil eller bosse :P
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Psych|Com Vis innlegg
ikke om batteriet er tatt ut nei.
det sies at en endel telefoner skal ha en funksjon i seg som gjør at noen kan ringe deg opp uten at det ringer hos deg. samtalen aksepteres da automatisk å de kan avlytte deg.
når telefonen er slått av får du ikke slått den på om ikke du kommer borti knappen. dvs du kan ikke avlyttes om den er slått av. grunnen til at feks forsvaret krever at du tar ut batteriet er for at den ikke skal kunne slås på med et uhell, eller at den er tuklet med slik at det ser ut som den er slått av når den ikke er det.
Vis hele sitatet...
Ser dette er et gammelt innlegg, men jeg kom tilfeldigvis over noe snodig her for en ukes tid siden da jeg drev å byttet telefon og simkort.

Saken var at jeg kjøpte ny telefon og fikk nytt nr på den nye telefonen, så jeg tok og overførte alle annrop fra den gamle telefonen til den nye.
Etter mye stress frem og tilbake på jobben endte jeg opp med å miste den gamle telefonen.
Jeg prøvde å ringe fra en jobbtlf for å sjekke om den først ringte igjenom den gamle telefonen (for å høre ringe ringelyd og kunne finne telefonen) for så å ringe til den nye.
Det som skjedde var at det ringte fra den trådløse jobb telefonen tre, fire ganger for så å bare bli stille og bli til et slags ekko.
Dvs. Som en mikrofon.
Jeg la på og ringte opp igjen og det samme skjedde 2-3 ganger til. Den nye mobilen min ringte ikke og det gikk ikke an å se at det kom innkommende annrop inn.
Jeg prøvde igjen og det samme skjedde igjen. Så tok jeg en test og la den nye mobilen ut i gangen mens jeg satt inne på et kontor og ringte til den. Det ringte to-tre ganger for å så bare bli til en mikrofon. En ganske så bra en også. Jeg hørte hva de en etg. nedenfor snakket om og jeg hørte summing og snakking rundt der telefonen lå. Jeg gadd ikke legge mer tankebry i det, der jeg senere fant den gamle telefonen min i bilen og da jeg prøvde å gjøre det samme når jeg kom hjem fungerte det som vanlig viderekobling.

Jeg fatter ikke hva det kan ha vært, men jeg forstår i hvertfall nå hvordan en mobil kan brukes til å avlytte folk bare ved at en telefon er på. Jeg viste det til flere av mine kollegaer på jobben som bare måpte og ikke trodde sine egne øyne/ører.
Sist endret av spQ; 16. september 2009 kl. 01:47.
Sitat av speq Vis innlegg
Jeg fatter ikke hva det kan ha vært, men jeg forstår i hvertfall nå hvordan en mobil kan brukes til å avlytte folk bare ved at en telefon er på. Jeg viste det til flere av mine kollegaer på jobben som bare måpte og ikke trodde sine egne øyne/ører.
Vis hele sitatet...
Garantert ikke en intensjonell greie i hvertfall. Sikkert en fin softwarebug i telefonen


..og til tidligere tema i denne tråden:

Hvem som helst med tilgang til et posisjoneringsystem kan triangulere hvem som helst uten samtykke. Alt er basert på tillit mellom teleoperatører og innholdsleverandører. Så, det at man må samtykke før man kan bli sporet er mer en juridisk greie fremfor noe annet
Sist endret av willosof; 16. september 2009 kl. 02:21.