Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6526
Stol på meg
SvarMannen's Avatar
22 8
Hei freaks!

Lang historie kort, jeg er i midten av 20 årene, og har ikke hatt en fast jobb siden jeg gikk med avisen som barn.

Jeg skal nå ut i arbeid og har da ett problem, jeg har ingen referanser.

Jeg har søkt en jobb i byggebransjen, og det eneste som står mellom meg og den er én god referanse.

Jeg vurderer å forfalske en referanse, altså å få en god kamerat til å stille, og å ljuge dritten ut av seg. Jeg skjønner så klart at dette ikke er til å anbefale, men jeg ser nesten ingen annen løsning.

Jeg kan nevne at jobbutlyseren er et bemanningsbyrå, og det jeg fikk beskjed om på telefon er at han trenger en referanse, for å kunne si "ja" til den egentlige utlyseren, på spørsmålet "hadde han referanser?". Inntrykket jeg fikk var at han personlig ikke kunne brydd seg mindre, og at han kanskje ikke vil sjekke opp referansen veldig nøye, men å kun ringe han. Personen som spurte etter referanse er utenlandsk (øst europeer), og det er derfor jeg fikk dette inntrykket, men det kan godt hende at mine fordommer slår helt feil her og at referansen vil bli sjekket grundig. Det er et sjansespill.

Er det noen som har erfaring med dette? Altså noen som har listet falske referanser før. Eller noen som har erfaring med at referansen ikke blir sjekket grundig?

Jeg har forsåvidt én ekte referanse, fra fengselet jeg sonet i. Det var åpen soning og ordentlig arbeid der. Men jeg vil av åpenbare grunner ikke sette han som referanse, selv om det er nok det jeg kommer til å ende opp med å gjøre. Det er nok det lureste.

Hva tenker folket?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Fake it until you make it? Jeg har også oppført noen falske ref for å dekke hull i cv-en fra div "ferieturer". Har gått veldig fint for min del, men jeg har såklart sørget for at noen jeg har avtalt med svarer på nummeret jeg fører opp.

Lykke til!
Er du en som står på og faktisk vet hva du driver med i de stillingene du søker så kjør på med en falsk referanse eller to mener nå jeg. Umoralsk? Kanskje, men i det arbeidsmarkedet som er i dag trenger man en liten boost i starten for å ikke bli sittende fast på bunnen desverre.

Kom på en troverdig coverhistorie som ikke er altfor komplisert så er du good to go. Da slipper du at ting blir sjekket så nøye.
Evt tilby deg å jobbe gratis en uke eller 3.
Er du heldig, ser de potensialet og ansetter.
Er du uheldig utnytter de bare gratis arbeidskraft og kaster deg ut.

Men du får iallefall sjansen til å vise hva du er god for.
Sist endret av SkammeligNykter; 23. juli 2021 kl. 15:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Synes du i første omgang skal prøve sette opp referanse fra fengselet hvis du ikke har prøvd det før.
Vitner om at du er ærlig og åpen.
Stol på meg
SvarMannen's Avatar
Trådstarter
22 8
Carmex: Kult og høre at det faktisk fungerte Hva slags jobb var det du søkte da om jeg får spørre? Og har du gjort det mer enn en gang?

EvilSink: Så klart står jeg på og vet hva jeg driver med, ellers hadde jeg ikke søkt Mener ikke det er umoralsk med falske referanser, heller umoralsk å ikke jobb når man er ung og sprek

SkammeligNykter: Godt tips, har skrevet det på et par søknader, fikk nettopp svar på den ene og mest attraktive stillingen at jeg blir vurdert. Håper på det beste.

dggr: Helt enig, og det er det jeg endte opp med for den søknaden dette innlegget her handler om.


Takk alle samme for svar, og raske svar ikke minst. Da har jeg den hvertfall i baklomma om det skulle bli nødvendig med falske referanser, men satser på at jeg klarer meg uten

God sommer alle sammen
Kan jo og snakke med han som er referansen din fra fengslet. Trenger jo ikke opplyse om at du var innsatt...

Lykke til med jobbsøking
gjort det selv, bare be kompisen din være tilgjengelig og ha historien sin på plass
Selv brukt. Fungert utmerket. Lykke til
Lyg. Sjekker han er du ute. Er du ærlig er du ute. Riktignok færre entreprenører fra østenden dagen, men selv ved etterspørsel så er dette et krav fra arbeidsgiver. Tviler på han leser gjennom det.

Vet du hva, det går fint å bare ikke skrive noe hvis det er hull. Ofte nå trenger de folk.

Alt jeg skriver fylletanker.
Sist endret av Relevant; 23. juli 2021 kl. 19:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har gjort det og det gikk problemfritt!
Jeg var faktisk en slik "referanse" for en venn. Gikk helt fint og han fikk seg jobb. Håper du får en arbeidsgiver som ikke graver så mye i detaljene, så går det helt sikkert fint
Stol på meg
SvarMannen's Avatar
Trådstarter
22 8
Tusen takk alle sammen

Det er fint å høre at det er så mange som har kommet seg unna med det

Som jeg tidligere skrev så tror jeg ikke at det blir nødvendig faktisk, men det er kjekt å ha denne kunnskapen i baklomma
Vær den du er og vær ærlig med (egentlig) arbeidsgiver.
Bemanningsbyråer er ofte kyniske løgnere selv, men du
vil få en bedre arbeidshverdag med gjensidig åpenhet og tillit.
Som andre foreslår, ta kontakt med arbeidsgiver og foreslå en
prøveperiode der de kan se hvilken god fagarbeider du er og
alle parter slipper stresset som det jo er å leve på en løgn.
Med den strategien ville iallefall jeg ansatt deg på dagen !
Lykke til.

Og alle må jo komme i gang med noe praksis for å få
attester og referanser. En god arbeidsgiver skjønner det.
Sist endret av radion; 24. juli 2021 kl. 20:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av dggr Vis innlegg
Synes du i første omgang skal prøve sette opp referanse fra fengselet hvis du ikke har prøvd det før.
Vitner om at du er ærlig og åpen.
Vis hele sitatet...
Akkurat det tror jeg han bør drite i. Husk at dette skal gjennom et bemanningsbyrå. Om ts lister opp at han har sonet og bruker det som referanse gjør brått at hans cv ikke engang kommer frem til arbeidsgiver.

Dikt opp en referanse eller to, forsøk å gjøre det så gjennomført som mulig. Har du en kompis med eget firma feks? Det vil sikkert hjelpe for da kan de sjekke opp org nr og få treff og når de hører at du er en bra mann så er jobben brått din. Du trenger gjerne en boost nå får å lande den første jobben, etter det så er det litt opp til deg selv. Da har du jo en skikkelig referanse om du bare møter opp, gjør en god jobb osv.
Ikke for å avspore hele tråden men hva om det ikke hadde vært bemanningsbyrå? Altså et byggefirma med direkte kontakt med søker. Fremdeles like lurt?

Vurderer sterkt å bruke denne metoden selv, men jeg har fast stilling og hatt det på samme plassen i 6 år nå. Men vil helst ikke at arbeidsgiver lukter at jeg driver å søker nytt :P
Sitat av 420master Vis innlegg
Ikke for å avspore hele tråden men hva om det ikke hadde vært bemanningsbyrå? Altså et byggefirma med direkte kontakt med søker. Fremdeles like lurt?

Vurderer sterkt å bruke denne metoden selv, men jeg har fast stilling og hatt det på samme plassen i 6 år nå. Men vil helst ikke at arbeidsgiver lukter at jeg driver å søker nytt :P
Vis hele sitatet...
Da skriver du at du oppgir referanse ved behov.
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Da skriver du at du oppgir referanse ved behov.
Vis hele sitatet...
Jeg har gode referanser og gjør alltid dette, er ikke det vanlig da?

Man skal vell også varsle til personen som er referansen din?
Eller? Synes nesten det blir litt frekt å ikke si ifra. Tenk personen er opptatt med dødsbo og alt som verre er?
Kan jo være en greit med headsup?

Får jeg napp på en søknad så sender jeg en sms til de som er relevant for stillingen jeg søker.
Typ: hei, jeg har søkt jobb og er nå i kontakt med en mulig arbeidsgiver. Jeg har ført deg opp som referanse, ha en fin dag videre.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Jeg har gode referanser og gjør alltid dette, er ikke det vanlig da?

Man skal vell også varsle til personen som er referansen din?
Eller? Synes nesten det blir litt frekt å ikke si ifra. Tenk personen er opptatt med dødsbo og alt som verre er?
Kan jo være en greit med headsup?

Får jeg napp på en søknad så sender jeg en sms til de som er relevant for stillingen jeg søker.
Typ: hei, jeg har søkt jobb og er nå i kontakt med en mulig arbeidsgiver. Jeg har ført deg opp som referanse, ha en fin dag videre.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hvordan folk søker jobb, så hva som er vanlig eller ei aner jeg ikke. Og om du skriver opp referansen eller skriver at referanse oppgis ved behov tror jeg ikke spiller noen rolle. Det som betyr noe er at den som blir satt opp som referanse er klar over det, sier seg selv.
Du bør ikke forfalske noe som helst, en kan bli anmeldt for bedrageri.

Bedre å være like dum som realitetene, når det gjelder CV.