Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 10381
Hei.

For 6 år siden ble jeg ferdig med bachelorutdanningen min i IT med middels karakterer. Det er en utdanning med noen programmeringsfag, systemutvikling, design osv.
På grunn av forskjellige grunner på den tiden endte jeg opp med å ta en supportjobb i et call center etter utdanningen. Etter å ha jobbet der i nesten 3 år byttet jeg jobb (fremdeles support) og har vært der siden.

Jeg er ekstremt lei av å jobbe i support nå og skulle helst sett at jeg fikk noe mer relevant til utdanningen min. Problemet er at jeg ikke er interessant nok for arbeidsgivere da jeg ikke har jobbet med noe relevant siden utdanningen. Alt jeg får svar på er supportjobber.

Jeg skriver her for å få litt forskjellige synspunkter/råd på hva jeg kan gjøre for å komme i en mer relevant stilling.
Jeg kan ikke slutte å jobbe for å studere på heltid da jeg har lån og regninger, og min kone studerer på fulltid i tre år til.

Dessverre har jeg ikke gjort noe særlig for å vedlikeholde kunnskapene fra studietiden. Jeg er klar over at jeg må lese meg opp igjen, programmere i fritiden så jeg har noe å vise til. Det virker som at jeg må starte fra begynnelsen igjen, siden jeg ikke har gjort noe relevant på 6 år, så utdanningen min er derfor bortkastet.

Lurer på hvilke forslag og muligheter dere kan komme opp med. I hvert fall sparke meg i riktig retning.
Hvis vi ser bort fra det å videreutdanne deg til master eller annet, så vil jeg tro det lureste for å komme seg videre i karrieren er å arbeide for en arbeidsgiver der dine arbeidsoppgaver kan endre seg over tid. Starte med support og så be om nye og andre utfordringer som er mer relevant til utdannelsen din (Evt den retningen du ønsker å bevege deg fremover).

Har du ikke mulighet til dette hos dagens arbeidsgiver, så titt etter en ny en
Det fins mange online kurs og utdannelser innefor IT og programmering som kan være nyttig å ta for å ha mer ferskt å vise til på CV'en. Så er det om å gjøre å holde øynene åpne for ledig stilling og søke som bare faen, plutselig får du innkallelse til intervju en dag og da kan kursene du har tatt på eget initiativ være det som hjelper deg over dørstokken sånn at du blir ansatt et sted med mer progressivitet for karrieren din.

Hadde fulgt med på gratis og billige foredrag, convensions og lignende også og deltatt på ting som kan se bra og relevant ut på CV'en.
Vi hadde en på support hos oss som programmerte litt på si. Han lagde bl.a. et verktøy som support brukte en del. Automatiserte en del jobber som de ofte måtte gjøre hos kunden. Hvis dere har en egen utvikleravdeling, kan det jo være et steg for å få en fot innenfor. Ellers er det som du sier, veldig kjekt å kunne opprettholde programmeringsferdighetene sine, og ha noe å vise til.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvis vi ser bort fra det å videreutdanne deg til master eller annet, så vil jeg tro det lureste for å komme seg videre i karrieren er å arbeide for en arbeidsgiver der dine arbeidsoppgaver kan endre seg over tid. Starte med support og så be om nye og andre utfordringer som er mer relevant til utdannelsen din (Evt den retningen du ønsker å bevege deg fremover).

Har du ikke mulighet til dette hos dagens arbeidsgiver, så titt etter en ny en
Vis hele sitatet...
Det forsøkte jeg i sommer, men dessverre mangler jeg et par studiepoeng og spesifikke fag for å ta master. Jeg vurderte da å ta opp noen fag, men det var for sent for dette studieåret.

Da jeg startet i min nåværende jobb var tanken akkurat dette. Starte med support og jobbe meg oppover og få andre arbeidsoppgaver. Dessverre gikk ikke det da vi gikk nesten konkurs og ble kjøpt opp av noen andre i år. Jeg ser veldig godt at det ikke er noen muligheter her med de nye eierne og jeg kommer til å bli sittende fast i samme stilling hvis jeg fortsetter. Det er derfor jeg er på utkikk etter noe annet nå.

Sitat av celtseus Vis innlegg
Det fins mange online kurs og utdannelser innefor IT og programmering som kan være nyttig å ta for å ha mer ferskt å vise til på CV'en. Så er det om å gjøre å holde øynene åpne for ledig stilling og søke som bare faen, plutselig får du innkallelse til intervju en dag og da kan kursene du har tatt på eget initiativ være det som hjelper deg over dørstokken sånn at du blir ansatt et sted med mer progressivitet for karrieren din.

Hadde fulgt med på gratis og billige foredrag, convensions og lignende også og deltatt på ting som kan se bra og relevant ut på CV'en.
Vis hele sitatet...
Takk for tips.
Er det noen online kurs som norske arbeidsgivere generelt foretrekker mer enn andre (det er jo drøssevis med kurs her og der på internett)?


Sitat av raze Vis innlegg
Vi hadde en på support hos oss som programmerte litt på si. Han lagde bl.a. et verktøy som support brukte en del. Automatiserte en del jobber som de ofte måtte gjøre hos kunden. Hvis dere har en egen utvikleravdeling, kan det jo være et steg for å få en fot innenfor. Ellers er det som du sier, veldig kjekt å kunne opprettholde programmeringsferdighetene sine, og ha noe å vise til.
Vis hele sitatet...
Utvikleravdelingen vår sitter i India, så det blir litt vanskelig, hehe.
Jeg kan kun det veldig grunnleggende i php, java og front-end, så her har jeg nok en del å jobbe med før jeg blir interessant for andre. Må bare trå til og gjøre noe med disiplinen min.
Sist endret av Salazar; 7. desember 2020 kl. 16:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du har utvikler utdanning så vil jeg anbefale å ta en master eller bachelor innen UX design/interaksjonsdesign. Da har du plutselig veldig bred kompetanse og utrolig mange jobber tilgjengelig. Jeg var i lignende situasjon som deg, hoppet inn i interaksjonsdesign biten og fikk meg jobb etter et par mnder etter endt utdanning. Hadde middelskarakter og en helt OK portefølje.
Sist endret av skrpappa; 7. desember 2020 kl. 16:26.
Følger. Skremmende lik min situasjon
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har registrert meg og skal nå ta opp to fag neste semester, slik at jeg får høyere snitt og kan komme inn på master til høsten.

Disse to fagene sammen med en fulltidsjobb skal jeg nok klare. Spørsmålet er hvordan det blir når jeg skal ta master. Får ta det når det kommer.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trådstarter
Det ble ikke master pga man ikke får bokstavkarakter dette året, men ting har løst seg.
Plutselig ble jeg kontaktet av en rekrutterer som satte meg i kontakt med et firma som ønsker noen med erfaringen jeg har fra support og utdanningen min. Intervjuene ble gjort og nå er kontrakten signert. Plutselig har jeg en jobb nå (eller om tre måneder da) hvor jeg faktisk kan programmere i tillegg til å utøve support. 100.000 kr mer i lønn enn nåværende jobb

Hvis alt går som det skal så vil jeg om få år ha god erfaring innenfor programmering slik at jeg kan fortsette oppover.
Sist endret av Salazar; 22. juni 2021 kl. 20:48.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Gratulerer så mye @Salazar . Hyggelig lesing.
Gratulerer med ny jobb
Trådstarter
Tusen takk
Kult. Kan jeg spørre hva slags stilling som blir ansatt som? Og tror du du klarer å mestre de arbeidsoppgavene du kommer til å få?
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Kult. Kan jeg spørre hva slags stilling som blir ansatt som?
Vis hele sitatet...
Teknisk support konsulent. I tillegg til support så skal jeg drive med lett programmering og fikse enkelte bugs som kan fikses der og da.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Og tror du du klarer å mestre de arbeidsoppgavene du kommer til å få?
Vis hele sitatet...
Håper da det, hehe. Jeg tror det skal gå bra. I begynnelsen kan jeg nok slite litt, men planen min de neste tre månedene er å jobbe enda mer med disse tingene så jeg er enda mer forberedt. Ledelsen kjenner til hvilke erfaringer jeg har og at jeg aldri har jobbet med programmering i arbeidslivet, men de har stor tro på meg (i følge dem) da de ser for seg at jeg skal utvikle meg i denne stillingen og lære mye.
Gratulerer! Stå på så ordner dette seg lett
Bra det løste seg. For andre som kanskje er i tilsvarende situasjon og er usikker på veien videre så er mitt tips å engasjere seg i en open source løsning som virker spennende. Kan starte helt i det små feks med å utvikle moduler eller gå mer i dybdenog finlese koden og se etter forbedringer og bugs. Ofte vil du jo få innblikk i hva som evt. mangler eller hvor det skorter litt også kan du tilby din hjelp. Om du står på kan du fint bli en del av kjernen som jobber frem veien videre og tar de spennende valgene. Da blir det plutselig noe konkret å vise til cv også.

Og dette kan jo gjøres som en hobby nærmest. Litt på kvelder og helger ved siden av jobb. Da får du reell problemløsning og du får kodet. Samtidig kan du gjerne ta online kursing, og lese selv i tillegg.