Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5704
En på skolen fortalte meg om en måte å "skjule" signaler til telefonen, så den ikke kan bli sperra eller spora.

Dette gjorde de ved å pakke den inn i aluminiumsfolie å legge den i en sånn tuppevare box i kjøleskape, la den ligge i to uker elns.. Da ville ikke signalene "komme fram" så den ikke ble sperra.

Noen som vet om dette funker ?
dette fungerer ikke, for det er først når du prøver å koble opp mot telenor/net com sitt nett at de sperrer den, nettet leser av imei koden og nekter å la deg få tilgang til nettet.. så telefonen vil fungere i sverige f.eks om den ikke er sperret der
kan ikke davinci endre på imei koden på telefonen slik at det går an å bruke den?
har du pc kabel og programm/kunskap til det så kan du fint bytte IMEI å få den til å fungere
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Tnx Popp

Vet noen av dere hvilke programmer som vil være lett å få fixa dette med ?
Regner selvfølgelig med at du bare er interessert i å vite hvordan man kan gjøre dette i teorien? For du er selvfølgelig klar over at i Norge er det veldig ulovelig og skifte IMEI på tlf din?
Søk på Terminator Dongle. Tror det er det man bruker. vet værtfall at man kan bruke den til å "flashe" all software på mobben..
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Pumpkin: Du må ordne deg med programvare som er laget spesifikt for din mobil. Du må også ha riktige kabler, slik at du kan hooke mobilen opp mot pcen din.

Her finner du litt software: http://mobil.box.sk/

Unlock.no har et forum som tar for seg tema som dette, og som jeg tror er ganske bra. Unlockshop.no har det meste av utstyr du vil trenge.
Sist endret av Mullah; 26. april 2006 kl. 16:39.
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Sitat av sibbeee
Regner selvfølgelig med at du bare er interessert i å vite hvordan man kan gjøre dette i teorien? For du er selvfølgelig klar over at i Norge er det veldig ulovelig og skifte IMEI på tlf din?
Vis hele sitatet...

Ja, bare i teorien.. Tanken på å gjøre dette i praksis har aaaaldrig slått meg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sibbeee
Regner selvfølgelig med at du bare er interessert i å vite hvordan man kan gjøre dette i teorien? For du er selvfølgelig klar over at i Norge er det veldig ulovelig og skifte IMEI på tlf din?
Vis hele sitatet...
Er det? Sjølvsagt om eg har stole telefonen, men om eg lovleg har kjøpt den, er det vel fullt lov? Vis meg til forskrifter...
Den er min eigedom, og eg kan gjere kva eg vil med den.
slashdot: Det er ulovelig. Kan ikke vise til noen kilder annet enn flere som mener det samme som meg. IMEI er til for å identifisere din telefon hos teleoperatøren. Melder du en telefon stjålet så sender politiet inn imei nummer til operatøren din så sperrer de den. Hadde det vært lovlig å endre imei nummeret så er det vel liten vits å sperre imei nummer..

Edit: http://www.gsmteknikk.no/shop/faq.php <-- Punkt nummer 11.
Sist endret av Cybergasm; 26. april 2006 kl. 18:11.
Sitat av Pumpkin
Ja, bare i teorien.. Tanken på å gjøre dette i praksis har aaaaldrig slått meg
Vis hele sitatet...
Hvilken tanke? Å begynne å stjele mobiler?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cybergasm
slashdot: Det er ulovelig. Kan ikke vise til noen kilder annet enn flere som mener det samme som meg. IMEI er til for å identifisere din telefon hos teleoperatøren. Melder du en telefon stjålet så sender politiet inn imei nummer til operatøren din så sperrer de den. Hadde det vært lovlig å endre imei nummeret så er det vel liten vits å sperre imei nummer..

Edit: http://www.gsmteknikk.no/shop/faq.php <-- Punkt nummer 11.
Vis hele sitatet...
Sorry, men eg er fortsatt ikkje totalt overbevist. Ingenting som tilseier at det skulle vere ulovleg. Eg har kjøpt gjenstanden, og har lov til å endre kva eg vil. Om den er sertifisert som radiosender etterpå er meir uklart, men tippar svaret der også blir ja. Om du spør om du får bruke den hos telenor, er noko anna...
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kims lek
Hvilken tanke? Å begynne å stjele mobiler?
Vis hele sitatet...

Det har vi ikke sagt noe om.. Bare kjekt å vite om noen mister en mobil på byen feks..
slashdot: Det er på samme måte som hvis du skal bruke windows må du ha IE installert. Skal du bruke netcom/telenor sine nett så må du ha det IMEI nummeret som du får fra de.
Sikkerhetsklarert
Imei nummeret får du jo ikke fra teleopperatøren da.. Det er telefonens eget serienummer...
Å endre imi kan vel heller sammenlignes med dokumentforfalskning av samme grad som rammenummer på bil osv.
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pjukern
Imei nummeret får du jo ikke fra teleopperatøren da.. Det er telefonens eget serienummer...
Å endre imi kan vel heller sammenlignes med dokumentforfalskning av samme grad som rammenummer på bil osv.
Vis hele sitatet...

Noe som fører til ei helvettes stor bot, eller fengsel
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pjukern
Imei nummeret får du jo ikke fra teleopperatøren da.. Det er telefonens eget serienummer...
Å endre imi kan vel heller sammenlignes med dokumentforfalskning av samme grad som rammenummer på bil osv.
Vis hele sitatet...
Nei, fordi det i bil er regulert i forskrifter for godkjenning, dvs for at bilen skal vere typegodkjent så må den ha et rammenr. Det er for bekreftelse av at du har kjøpt og betalt for bilen, i.e skatt er betalt.

Eg har leita igjennom div. forskrifter, og har ikkje funne noko... Har søkt på PTN, div. forskrifter på lovdata, og kan ikkje finne noko. Altså konkluderer eg med at det faktisk er lovleg.
Sitat av Pumpkin
Det har vi ikke sagt noe om.. Bare kjekt å vite om noen mister en mobil på byen feks..
Vis hele sitatet...
Okey, stusset bare litt på overskriften du laget, "Stjålet mobil".....bare lurer.
Er kanskje ulovlig å faktisk bruke mobilen din(med endret imei) på en operatørs nett?
(jeg vet heller ikke, har antatt det er ulovlig)
imei nummeret er identifikasjonen til mobilen. Ved å skifte imen, ugir du deg for å være en annen enn den du er. Dette er på lik linje med å lage fake leg, bare elektronisk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mercury
imei nummeret er identifikasjonen til mobilen. Ved å skifte imen, ugir du deg for å være en annen enn den du er. Dette er på lik linje med å lage fake leg, bare elektronisk
Vis hele sitatet...
Nei, IMEI er ikkje bunde opp mot person. Kven som helst kan kjøpe ein telefon utan legitimasjon, og difor er nok ikkje det det samme. Det går ikkje under dokumentfalsk å endre serienr. på pcen din med mindre du har intensjon om å gjere noko ulovleg med det. Har du det, så er det ulovleg. Så du har ikkje lov til å ta imot, bruke, eller endre IMEI på ein telefon du trur er stelt, men har du ein lovleg telefon, er dette lov. Operatørane tek forbehold om at ein skal nytte godkjent utstyr, som _ikkje_ forstyrrar deira nett unødig. DVS, har du samme IMEI som nokon andre så bryt du nok tenestevilkåra, men ikkje norsk lov.

Edit: og IMEI identifiserer deg ikkje. Det er SIM-kortet som identifiserer deg. Det vil vere dokumentfalsk å lage simkort sjølv, men _ikkje_ å endre IMEI, sidan den ikkje vert nytta til identifikasjon, og ikkje er meint for det heller AFAIK.

Edit2: Da sendte eg en epost til NPT, og spurte kva dei meinte. Dei er tilsynsmyndigheit i slike saker, så dei har et autorativt svar ville eg tru. Så slepp vi meir synsing.
Sist endret av vidarlo; 26. april 2006 kl. 21:46.
Serienummeret på simkortet ditt blir lagret sammen med IMEI nummeret ditt hos operatørene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cybergasm
Serienummeret på simkortet ditt blir lagret sammen med IMEI nummeret ditt hos operatørene.
Vis hele sitatet...
Jepp, men det gjer det ikkje til eit legalt identifikasjonsmiddel, og slike trafikkdata skal slettast p.t etter 6mnd.

Så eg trur eg legg diskusjonen død og avventar svar frå NPT - skal sjølvsagt legge ut svaret her slik at vi får avklara. Inntil det er det vel lite poeng i å diskutere meir?
@slashdot: Du sier jeg kan bytte imei nummer på tlf. min fordi jeg eier den. Kan jeg bytte serienummer på chassiet på bilen min også? Kan jeg i tilfelle kjøre lovlig med den i trafikken. (Har jeg lov til å ringe i det norske telenettet med en telefon jeg har byttet imei nummer på?)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Les det eg skreiv. På bilar er det sett i forskrifter at dette ikkje skal endrast/fjernast utan godkjenning frå Statens Vegvesen. Har du deira samtykke (må f.eks sveise igjen rust, bygge om bilen etc etc) så er det lovlig. Der er det nedfelt i forskrift. IMEI er ikkje nedfelt i forskrifter eg har klart å finne. Der er ein skilnad.

Om det finst ein operatør som godtar slikt (under klausulen utstyr som forstyrrer...to mobiler med samme IMEI i samme nett kan lage problem, er IMEI unik bør det derimot fungere) er noko heilt anna. Men eg er rimelig sikker på at du ikkje vil få straffereaksjon frå staten.
Okay, jeg spurte fordi jeg lurte.. Veit at det er offtopic, men hender det virkelig at biltilsynet gir tillatelse til å endre chassis-nummer??? (Samma faen egentlig.. måtte bare kverulere litt )
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mercury
imei nummeret er identifikasjonen til mobilen. Ved å skifte imen, ugir du deg for å være en annen enn den du er. Dette er på lik linje med å lage fake leg, bare elektronisk
Vis hele sitatet...
For å sitere Post & Teletilsynet, som eg fekk epost ifra i dag:
Sitat av PT
Hei!

Vi viser til din e-post av 26. april 2006 vedrørende lovligheten av endring
av IMEI-nummer på mobiltelefoner.

Post- og teletilsynet fører tilsyn med at reglene i Lov om elektronisk
kommunikasjon (ekomloven) og Forskrift om elektronisk kommunikasjonsnett og
elektronisk kommunikasjonstjeneste (ekomforskriften) overholdes. Etter
regelverket som vi forvalter er det ikke forbud mot endring av IMEI-nummer.

Vi har hittil ikke sett det som hensiktsmessig å regulere kloning av
IMEI-nummer. Om foranledningen til å ville endre IMEI nummer er em kriminell
handling som eksempelvis tyveri/heleri eller medvirkning til dette vil dette
være forhold som rammes av norsk straffelovgivning.

Vi er imidlertid kjent med at spørsmålet om behov for en felles europeisk
regulering av dette diskuteres,
Vis hele sitatet...
Det er altså _IKKJE_ forbudt, ei heller straffbart å endre IMEI på ein lovleg erværva telefon.

Og for dei som fortsatt er i tvil, så kan dei få komplette headers på eposten.
Sist endret av vidarlo; 10. mai 2006 kl. 12:27.
▼ ... noen uker senere ... ▼
et lite kjapt tillegs spørsmål her, hvordan velger man imei hvis man skulle bestemme seg for å endre dette? er det f.eks noen bestembte nr rekker som er lagret for vær enkelt modell, leverandør eller lignende?
Kan jeg f.eks bruke imei nr til en av mine gamle telefoner som jeg vet ikke er i bruk på min nye??
Sist endret av overtrip; 6. juni 2006 kl. 18:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jepp, det kan du. Bare plukk en som neppe er i bruk du!
Jeg har en telefon som fungerer fint med IMEI 000000000000000
Bruker et netcom kort i den...
jeg har selv testet med å legge inn diverse IMEI som ikker er valid i frohold til syntaxen til IMEI men det fungerer fortsatt på telenor/netcom noe som betyr att IMEI nr IKKE sjekkes om de er valid, de sjekkes bare opp mot GSM providerens databaser.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Siden mange av dere er erfaren innen skifte av IMEI nr. Kan noen av dere gi meg linker til prog. jeg skal bruke og kabler jeg skal kjøpe for en SE w810i?

Meget takknemmelig!
Vet ikke om dette har kommet fram i tråden enda, men jeg tar en sjanse: aluminiumsfolie bare forsterker signalene. Har du en blyboks eller noe sånt, da er historien en annen..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mxyzptlk
Vet ikke om dette har kommet fram i tråden enda, men jeg tar en sjanse: aluminiumsfolie bare forsterker signalene. Har du en blyboks eller noe sånt, da er historien en annen..
Vis hele sitatet...
Bullshit. Fenomenet heiter faradays cage, og er veldig veldig godt forstått. Sålenge det er leiande så blokkerer det. Bly stenger bedre for gamma-stråling, sidan det har tunge kjerner. Men når det kjem til elektromagnetisk stråling (=radiobølger) så er alu-folie akkurat like godt. Slå opp på faradays cage på wikipedia og les meir.
OK, jeg er kanskje på tynn is her. Jeg har ingen fysikkutdannelse eller noe sånt. Men jeg leste nylig at forsøk gjort med "aluminiumsfolie-hatter" (som noen paranoide amerikanere utstyrer seg med for å ikke bli manipulert av onde myndigheter) viste at signalene (hva slags stråling aner jeg ikke) ble forsterket fremfor å bli svakere..

Men som sagt er jeg ingen fysiker, så jeg kan ikke debattere dette uten å spy enda mer bullshit..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mxyzptlk
OK, jeg er kanskje på tynn is her. Jeg har ingen fysikkutdannelse eller noe sånt. Men jeg leste nylig at forsøk gjort med "aluminiumsfolie-hatter" (som noen paranoide amerikanere utstyrer seg med for å ikke bli manipulert av onde myndigheter) viste at signalene (hva slags stråling aner jeg ikke) ble forsterket fremfor å bli svakere..

Men som sagt er jeg ingen fysiker, så jeg kan ikke debattere dette uten å spy enda mer bullshit..
Vis hele sitatet...
Om den ikkje omsluttar, så ja kanskje. Poenget med faradays cage er at største opninga må vere 1/2lambda, altså halve bølgelengda. 900MHz vil sei 30-40cm bølgelengde, altså max 15cm opning i buret for at det skal vere effektivt.
OK, skjønner mer nå. Hattene funka ikke fordi de ikke omsluttet hodet totalt, mens det vil virke med en mobiltelefon hvis du pakker den helt inn... (?)
Vet du/dere om det er enkelt å skaffe tjenester som skifter IMEI nr? Noen tips hvor?

Bare så jeg vet det
Sitat av Pumpkin
En på skolen fortalte meg om en måte å "skjule" signaler til telefonen, så den ikke kan bli sperra eller spora.

Dette gjorde de ved å pakke den inn i aluminiumsfolie å legge den i en sånn tuppevare box i kjøleskape, la den ligge i to uker elns.. Da ville ikke signalene "komme fram" så den ikke ble sperra.

Noen som vet om dette funker ?
Vis hele sitatet...
apropos den aluminiumsfolien, ved å pakke den inn i aluminiumsfolie lager du et faradaybur (fysikkuttrykk; samme grunn til at det er trygt å være i en bil når det lyner og tordner), og der er det ikke dekning. pakk din egen mobil inn i aluminiumsfolie i 5 minutter, og prøv å ring til den. eneste folien gjør er å holde mobilen utenfor dekning, tupperware-boksen og kjøleskapet gjør ingenting.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av twutt
tupperware-boksen og kjøleskapet gjør ingenting.
Vis hele sitatet...
Sist eg sjekka var kjøleskapa *stort sett* av metall, og fungerer utmerka som faradays cage..
joda, men det er jo kaldt og fuktig. ikke det første stedet jeg ville putte mobilen min. étt heldekkende lag aluminiumsfolie skal være nok..
Heisann

Nå har jeg bare rast igjennom postene her for jeg er trøtt å sliten MEN jeg mener at man kan forandre imei i sin egen tlf (IKKE andre sine) hvis man har en tlf som har blit ødelagt og kan ta imeien fra den og sette i den som trenger den, man må selvfølgelig ha kvittering på begge tlf!

Ja, det går å bytte imei men jeg orker ikke å gå inn på det, ingen vits i å spørre på unlock om hvordan man bytter imei, du vil ikke få svar (heller ute stengt)

så Slashdot har nok rett, så lenge du eier begge tlf og har kvittering på begge så kan du flytte imei fra den som er "død" og til den som den skal ha.

mvh D
Haha .. Legge den 2 uker i kjøleskapet i folie å en tupperware box, kreativt men helt garantert en practical joke elns
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DrD.O.C
så Slashdot har nok rett, så lenge du eier begge tlf og har kvittering på begge så kan du flytte imei fra den som er "død" og til den som den skal ha.

mvh D
Vis hele sitatet...
Les det eg sa. Sa at du har lov å bytte. DVS, du kan velge en ledig sjølv slik du har lyst. Greit, telenor kan nekte deg, men det er *ikkje* *straffbart*. DVS, telenor kan bry seg, men du får ikkje bøter/fengsel for det.