Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1752
Angående meteoren som nettopp landet i Norge.

Litt overresaket over at vi har null overvåkning over dette? Et felt jeg har null kjennskap til i det hele tatt, men hadde likevel en antakelse om at ting som dette var nogenlunde under kontroll med dagens teknologi.

Her var det mer en overraskelse for alle. "oisann, en meteoritt som kunne drept folk. Vi vet ikke hvor den landet eller hvor den er".

Noen med kjennskap eller tanker rundt dette?
jorden blir bombardert med små meteorer hele tiden, de fleste når aldri bakken. Skulle man overvåket alt sammen hadde det vært masse bortkasta tid. Holder at vi holder øye med det som potensielt kan gjøre skade.
Det er snakk om litt småstein som ramler ned noe som skjer hele tiden, nå var akkurat denne kansje litt i overkant og det er mange forhold som gjør at denne er blitt en snakkis.
Tidlig sommernatt med tropevarme etter at sola er gått ned har gjort at ekstra mange har fått dette med seg noe man normalt ikke nødvendigvis ville gjort.

De begynner å vite ganske godt hvor den landa hvis det ble noe igjen av det. Både meteornettverket og NORSAR er enige der.

http://norskmeteornettverk.no/wordpr...3314#more-3314

For å oppsummere det siste der så er det altså i løpet av 24 timer gjort beregninger av NMN basert på videoer og seismiske data av NORSAR som uavhengig av hverandre treffer på kvadratkilometeren eller deromkring. Jeg synes fakttisk det er ganske imponerende og en god bekreftelse på at de gjør noe riktig.
Sist endret av Dough; 26. juli 2021 kl. 11:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Source Vis innlegg
Litt overresaket over at vi har null overvåkning over dette? Et felt jeg har null kjennskap til i det hele tatt, men hadde likevel en antakelse om at ting som dette var nogenlunde under kontroll med dagens teknologi.
Vis hele sitatet...
Dei er ikkje veldig farlige. Det er kort sagt ingen som døyr i meteornedslag; det er enkelt og greit totalt ukjent.

Kvifor skal vi bruke ressurser på å overvake småstein som realistisk sett ikkje er farleg?
BRAND ∞ STRONG
TV2 skriver at at meteoren først kom til syne 90 kilometer over Kjerkeberget i Nordmarka nord for Oslo
og gikk i en sørvestlig retning over Sollihøgda og Holsfjorden, der den begynte å fragmentere
i flere lysglimt og sluknet cirka 23 kilometer over bakken 5 kilometer vest for Sylling.

Jeg bor flere mil unna den banen, allikevel smalt/vibrerte det hardt i vinduene mine.
Satt rett innenfor og fikk rimelig sjokk. Trodde det var en haug med folk som stod å banket på.

Jeg så aldri lysglimtene og først senere på natta, når de begynte å rapportere om dette, dro jeg koblingen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
TV2 skriver at at meteoren først kom til syne 90 kilometer over Kjerkeberget i Nordmarka nord for Oslo
og gikk i en sørvestlig retning over Sollihøgda og Holsfjorden, der den begynte å fragmentere
i flere lysglimt og sluknet cirka 23 kilometer over bakken 5 kilometer vest for Sylling.

Jeg bor flere mil unna den banen, allikevel smalt/vibrerte det hardt i vinduene mine.
Satt rett innenfor og fikk rimelig sjokk. Trodde det var en haug med folk som stod å banket på.

Jeg så aldri lysglimtene og først senere på natta, når de begynte å rapportere om dette, dro jeg koblingen.
Vis hele sitatet...
Den har jo truffet utrolig godt hva angår å treffe landets mest tettbegde områder... Hadde dette vært på vidda hadde den allerede vært glemt.

Dette verste bulderet må være brytning av lydmuren sånn jeg forstår det.
Rip 8-4-23
Den som finner den blir rik , kan gå for mange tusen kroner per gram utifra hvor i verdensromet den kommer ifra.
Sitat av Source Vis innlegg
Angående meteoren som nettopp landet i Norge.

Litt overresaket over at vi har null overvåkning over dette? Et felt jeg har null kjennskap til i det hele tatt, men hadde likevel en antakelse om at ting som dette var nogenlunde under kontroll med dagens teknologi.
Vis hele sitatet...
Det finnes programmer som overvåker såkalte NEO (near-Earth object), men disse objektene må oppfylle visse krav for skadepotensiale for å overvåkes.
Størrelse på 140 meter og en bane som krysser jordens bane.


NEO Surveyor skal angivelig være utstyrt for å kunne oppdage objekter helt ned 30 meter, men dette teleskopet skal ikke skytes opp før tidligst 2026.
Chelyabinsk meteoren skal ha vært på rundt 20 meter, i følge wikipedia, så det kan fortelle litt om hva slags farepotensiale det er snakk om, men sammensetting, fart og innfallsvinkel på objektet spiller også en vesentlig rolle her.



Sitat av Source Vis innlegg
Her var det mer en overraskelse for alle. "oisann, en meteoritt som kunne drept folk. Vi vet ikke hvor den landet eller hvor den er".

Noen med kjennskap eller tanker rundt dette?
Vis hele sitatet...
Ja, igjen kan vi se på eksempelet med Chelyabinsk meteoren.
Denne dagen hadde vi god kjennskap til passeringen av
367943 Duende 27,700 km ute i verdensrommet(close passage) og derfor hadde ekspertene oppmerksomheten rettet mot denne, men ca. 16 timer før passeringen kommer det en stein fra en annen vinkel og fører til et smell tilsvarende hundrevis av kilotonn TNT i området over Russland uten at noen så det komme.


Sitat av Sæd Vis innlegg
Den som finner den blir rik , kan gå for mange tusen kroner per gram utifra hvor i verdensromet den kommer ifra.
Vis hele sitatet...
- Meteoritter er som frimerker: Om den er sjelden, er den svært verdifull. Gramvekten varierer fra 50 øre for de vanligste sortene, til opptil 10 000 kroner, sier meteorittekspert Morten Bilet, én av svært få aktive samlere og forhandlere i Norge.
Vis hele sitatet...
Som over sier, så kan vi overvåke noe. MEN vi er uansett for primitive til å beskytte oss mot ting som ramler ned.. finnes ikke noe magisk rakett eller laser til å flytte/skyte dem bort kommer det en stor en, jaja shit happens (uflaks) men en vakker dag vil det komme.
Dama var ute på kveldstur og så den! Bikkja holdt på å stikke av da smellet kom visstnok

Finnern er vinnern, men sånn funker det vel ikke i praksis?
Sitat av TULIPS Vis innlegg
finnes ikke noe magisk rakett eller laser til å flytte/skyte dem bort kommer det en stor en, jaja shit happens (uflaks) men en vakker dag vil det komme.
Vis hele sitatet...
Vi har jo kjernefysiske våpen som fint kunne flyttet eller sprengt disse steinene til små biter. Så lenge de ikke er altfor store så klart.
Sitat av Defending Vis innlegg
Vi har jo kjernefysiske våpen som fint kunne flyttet eller sprengt disse steinene til små biter. Så lenge de ikke er altfor store så klart.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at da kommer det heller mange små meteorer, som sammenlagt har samme masse. Det som da oftest skjer, er at dem eksploderer i atmosfæren, og lager mye større smell der.

- Tunguska er et eksempel på en slik smell. Der 2150 km² med skog og planteliv ble jevnet med jorden.

- Det var også en slik smell i Egypt i ørkenen der. I Egypt så finner en en haug sjokkvarts (kvartskrystaller med stresslinjer i) og klass rundt der det smalt.

Sammen med du lager en større smell, så får du "krydret" meteorbitene med radioaktivt avfall også. Smart!
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Defending Vis innlegg
Vi har jo kjernefysiske våpen som fint kunne flyttet eller sprengt disse steinene til små biter. Så lenge de ikke er altfor store så klart.
Vis hele sitatet...
Så en dokumentar om dette i 1998.
Mener å huske at den het Armageddon .