Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1737
Anonym bruker
"Flygende Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er veldig interessert i psykoser. Lurer på om jeg har noe sånn diagnose selv. Hvordan var det du opplevde din psykose? Hva slags ting så du? Hva hørte du?
Hvorfor vil du ikke høre om rusutløste psykoser?
Psykose er ikke det samme som å se og høre ting. Det kan også være i form av en midlertidig retardasjon i ferdigheter og evner, som følge av traumer eller emosjonell ustabilitet. En trenger ikke å se eller høre noen ting.

Verdt å nevne at psykose kan en ha hatt, uten at det dukker opp som en diagnose i journalen.
Sist endret av itori123; 15. juli 2021 kl. 21:20.
Keyboard Warrior
Drift's Avatar
Bipolar lidelse type 1 med psykotiske symptomer her. Jeg vet ikke om dette regnes som full blown psykose, men jeg har opplevd to episoder, begge skjedde nylig. Den første startet med at jeg følte meg som gud og hadde evnen til å kontrollere hele verdenen, det var egentlig ganske fett mens det sto på men etterhvert begynte symptomene å endre seg. Trodde at alt pratet til meg. Følte at TV-en snakket til meg, kunne ikke høre på musikk eller noe, alt var rettet mot meg. Det var veldig forvirrende og skummelt.

Den andre episoden var en mer paranoid psykose. Jeg trodde at alle var ute etter å ta meg. Gjemte meg i kjelleren og hørte skritt rundt i hagen. Turte ikke gå ut døra, gikk fra vindu til vindu for å sjekke om det var noen der. Trodde også at familien min var ute etter å ta meg, skrudde av telefonen og gjemte den helt i bunnen av skittentøyskurven

Kan du fortelle litt om hva slags symptomer du opplever?
Sist endret av Drift; 15. juli 2021 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det Drift sier er den typiske essensen i psykoser. Enten er man helt overbevist om at mafiaen står utenfor døra og skal drepe deg og at snipere har planta mikrofoner i potteplantene dine så de kan høre hvor i leiligheten du er selvom du gjemmer deg bak gardinene, eller så tror man helt oppriktig at man er Gud eller Jesus som har reist i tid og den viktigste for hele jordas eksistens som kan lese tanker og se hemmelige beskjeder ingen andre kan.

Psykose er det mest intense jeg noen gang har opplevd. Det er så intenst at hodet likegjerne kunne blitt grilla i en mikroovn ellerno. Psykoser kan hvem som helst ikke-schizofrene også oppleve men i en psykose er det ikke nok å bare se skygger eller innbille seg noen hvisker for å si det sånn. Det er heftig og hvis du hadde vært i psykose nå hadde du ikke vært i stand til å reflektere over om du var det eller ikke og postet dette spørsmålet.

Man kan ha psykose uten å være schizofren, mens schizofreni er en kronisk lidelse som utvikler seg sakte men sikkert over tid eller utløses av rusutløst psykose.

De jeg kjenner som er schizofrene forteller at det begynte i begynnelsen av 20-åra med milde symptomer de trodde var kom av at de hadde blitt spirituelle. De kunne høre stemmer og tro at de utviklet en gave de bare ikke hadde lært seg å bruke enda med å lese tanker eller se skygger i blandt som de trodde var fordi de fikk mer kontakt med åndeverdenen, men sju normale år senere mistet all bakkekontakt og ikke føre en vanlig samtale uten messing om at de var Jesus som har reist i tid og ser alver danse rundt seg.

En psykose er konstant men forbigående, mens schizofrene kan ha perioder de også er mer normale og ikke har symptomer eller har symptomer som er problematiske for de. Første møte mitt med en schizofren var når jeg var innlagt og en ung fyr samma alder som meg da som virka normal snakka mye om spøkelser og gjenferd. Jeg trodde han bare var alternativ og vi fikk ikke lov å snakke diagnoser der inne men vi ble kompiser og møttes utenfor institusjonen og jeg skjønte at det var schizo han var når vi var på telttur og han sa det satt en mann utafor for når jeg dro han med ut å sa hvor så pekte han ut i lufta med et ansikt som så ut som han hadde sett døden i øya og trodde jeg kødda med han når jeg sa jeg ikke så noen. Da trodde han jeg og denne mannen spilte sammen på et plott mot han og det endte med at jeg måtte ringe mora hans og få han til å hente han i skauen midt på natta. Frem til da hadde jeg oppfatta han ganske normal men han var medisinert på institusjonen..

Har en annen schizofren kompis som er ekstremt syk tross medisinering og legene har sagt at det er fordi han har tatt så mye stoffer og ignorert symptomene mens de var i utvikling. NRK nett tv har en episode om fungerende schizofrene som er interessant "Ikke spør om det - schizofren" så slett ikke alle schizofrene er helt ute.

Har man "bare" psykose og ikke schizofreni kan man også få varige mén av det men for de fleste blir de normale igjen.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Drift Vis innlegg
Den første startet med at jeg følte meg som gud og hadde evnen til å kontrollere hele verdenen, det var egentlig ganske fett mens det sto på men etterhvert begynte symptomene å endre seg. Trodde at alt pratet til meg. Følte at TV-en snakket til meg, kunne ikke høre på musikk eller noe, alt var rettet mot meg. Det var veldig forvirrende og skummelt..................................
Vis hele sitatet...
Hadde akkurat samme psykosen, skjedde meg når etter sluttet med alt av dop.

Det skjedde i løpet av 1-4 dager å først "følte jeg meg som gud" og så var jeg ultra paranoid i ett par dager.
Når jeg tenkter på det i ettertid lurer jeg på hva som gikk av meg i øyeblikket.

Endte med politiet trodde jeg var rusa og så en runde på psykiatrisk, har aldri opplevd lignende siden.