Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 5676
"Cornering the market" er et begrep jeg har kommet mye borti i årene jeg har samlet sedler, mynter, spill og tegneserier. Ideen er å kjøpe opp mesteparten av markedet av et samleobjekt og gi deg selv monopolmakt til å heve prisen.
Eksempel:
https://www.youtube.com/watch?v=MKHk5U8tmfw

Er dette straffbart med tanke på at markedene for samleobjekter tilsynelatende er uregulerte?
Etter litt kjappe søk virker det som om forskriftene som regulerer omsetning av brukte varer, kunstverk samlerobjekter og antikviteter er opphevet. Det meste av søk rundt lovverk og rettsregler angående markedsmanipulasjon angår aksjer og verdipapirhandel, og samlerobjekter er ikke et virkeområde for verdipapirhandelen. Straffeloven har heller ikke noe interessant å by på i forhold til problemstillingen du skisserer.

Et argument for at dette ikke er straffbart, er at samling av samlerobjekter og lignende for de aller fleste betraktes som en hobby, samtidig som det er mindre mennesker som driver profesjonell virksomhet ved omsetning av samlerobjekter. Hvis du for eksempel er den eneste i Norge eller Europa som samler på en sjelden type tannlegeverktøy fra 1800-tallet, ville det vært urimelig å straffe deg fordi du er eieren av 90% av samlerobjektene.

Det er selvfølgelig gråsoner i forhold til loven, men ved et kjapt søk gir ikke rettskildene noen indikasjon på at det du skisserer er straffbart.

Et annet spørsmål er jo om du får solgt samlerobjektene dersom du kjøper opp markedet og hever prisen, og om du ikke går konkurs på veien dit.
Sitat av Oops96 Vis innlegg
"Cornering the market" er et begrep jeg har kommet mye borti i årene jeg har samlet sedler, mynter, spill og tegneserier. Ideen er å kjøpe opp mesteparten av markedet av et samleobjekt og gi deg selv monopolmakt til å heve prisen.
Eksempel:
https://www.youtube.com/watch?v=MKHk5U8tmfw

Er dette straffbart med tanke på at markedene for samleobjekter tilsynelatende er uregulerte?
Vis hele sitatet...
Hei.

Har opplevd det samme som fersk myntsamler. Hele partier blir kjøpt opp , for så bli forsøkt solgt med påslag på finn. Men nei, tror ikke det er straffbart, og det er frivillig å kjøpe av dem. Når det gjelder moderne mynter kan man ofte bestille de fra utlandet, eller direkte fra myntverket til en bedre pris uansett.