Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  821 225921
Jeg traff på noen jæævla slimete flein på marken min igår. Det regnet hardt. Kan det ha noe å gjør med saken??

Eller har jeg støtt på uheldig konkurranse fra brunsniglen??
Sist endret av Alf; 8. september 2020 kl. 17:28.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men blir dom ordentlig tørka da eller? Eller må jeg tørke dem ute når d er sol? Er d noen andre bra metoder for å tørke dem?
Vis hele sitatet...
Vær tålmodig kompis, det beste er bare å la de ligge et par dager (spørs hvor tørre/våte de var i utgangspunktet). Jeg merker ikke stor forskjell på tid hverken om jeg tørker det på avispapir, et tallerken eller rett på kjøkkenbenken.

En vifte vil spre de rundt og fucke opp etter en stund, så det er ikke å anbefale.

Når det kommer til psykedeliske stoffer er tålmodighet og timing generelt alfa og omega. Respekter prosessen og nyt turen når tiden er inn

Sitat av Alf Vis innlegg
Jeg traff på noen jæævla slimete flein på marken min igår. Det regnet hardt. Kan det ha noe å gjør med saken??

Eller har jeg støtt på uheldig konkurranse fra brunsniglen??
Vis hele sitatet...
Det kan jo være noe som av lagt igjen litt "slim" der. Jeg ser for meg de bare var veldig våte.. men om de er råttne så kaster du de. Er du usikker på om de er spiselige kan du legge ut et bilde
Sist endret av Myrskog; 8. september 2020 kl. 17:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myrskog Vis innlegg
Vær tålmodig kompis, det beste er bare å la de ligge et par dager (spørs hvor tørre/våte de var i utgangspunktet). Jeg merker ikke stor forskjell på tid hverken om jeg tørker det på avispapir, et tallerken eller rett på kjøkkenbenken.

En vifte vil spre de rundt og fucke opp etter en stund, så det er ikke å anbefale.

Når det kommer til psykedeliske stoffer er tålmodighet og timing generelt alfa og omega. Respekter prosessen og nyt turen når tiden er inn



Det kan jo være noe som av lagt igjen litt "slim" der. Jeg ser for meg de bare var veldig våte.. men om de er råttne så kaster du de. Er du usikker på om de er spiselige kan du legge ut et bilde
Vis hele sitatet...
Det var fin flein serru, men bare att ett par stykker var dekt i slim

Jeg har funnet en liten mark der det bokstavelig talt kryr av flein. Jeg plukker lett 1000stk på 1,5 time og kan repitere det ett par ganger i uken.

Det snodige er at det er ingen andre marker i hele bygda jeg finner noe på. Bare denne ene supermarka
Anonym bruker
"Enig Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vurderer å ta en lang tur her i løpet av helgen. Det er aktiv sau ute og går her, så ikke så skummelt som med kyr:

https://postimg.cc/gallery/N92bfnb

Området er nokså stort, og man slipper heldigvis piggtråd og drit for kommer seg inn her.

Ser ikke dette ut til å være en jackpot?
Hei folkens

Jeg har gått lengre enn langt på leting etter sopp denne høsten. Begynte tidlig august og har gått ut på leting gjevnlig siden.

Jeg har kun funnet fem fleinsopp... Og de er funnet på fire forskjellige dager. Fire av soppene ble funnet på den samme kvadratmeteren helt i hjørnet på et beite i skyggen av noen store grantrær.

Jeg finkjemmer plassene og har funnet 4/5 godt gjemt inni gresstuster. Nr 5 fant jeg på en traktorvei ut i skogen.

Er det vanlig å kun finne en enslig flein på starten av sesongen? Jeg misstenker/håper at sesongen ikke er skikkelig i gang her og at jeg plutselig en dag skal komme tilbake til hjørnet mitt og finne nok.

Strategien fremover blir å sjekke dette hjørnet hvor jeg vet det kommer noen, og om/når det er bra med sopp der så tenker jeg å sjekke andre steder igjen også.

Noen som har noen strategitips til en streber?
Anonym bruker
"Bred Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vurderer å ta en lang tur her i løpet av helgen. Det er aktiv sau ute og går her, så ikke så skummelt som med kyr:

https://postimg.cc/gallery/N92bfnb

Området er nokså stort, og man slipper heldigvis piggtråd og drit for kommer seg inn her.

Ser ikke dette ut til å være en jackpot?
Vis hele sitatet...
See greit ut det men man vet ikke før man har prøvd. Ser forøvrig ut som et sted jeg har sett meg ut. Er vel ikke Bergen det der vel?
Har merket at det har vert ganske mildt i været frem til noen dager siden.
Nå har det slått om og fleinen popper.
Her på Mørekysten er det kaldt og fuktig nå!!

Har lagt merke til att jeg finner blekksopp og flein på de samme markene. Blekksoppen er mye større og lettere å spotte.
Ser jeg blekksopp, så finner jeg flein bare jeg tar en nærmere titt.
Sist endret av Alf; 8. september 2020 kl. 23:32.
Anonym bruker
"Enig Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
See greit ut det men man vet ikke før man har prøvd. Ser forøvrig ut som et sted jeg har sett meg ut. Er vel ikke Bergen det der vel?
Vis hele sitatet...
Nei; det er nok litt sørøst for Bergen :P


Pleier folk generelt å plukke ved dagtid eller kveldstid? Har hørt at det er lettere å se sopp med lommelykt på nattestid for da reflekterer/glinser de?
BB-kode for forumer


Har noen sett ett slik lilla skjær på flein før??
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Du kan tørke flein i ovn, men det ville jeg bare gjort for dosering sin skyld.

Virkestoff i flein tåler varme men det er mange grunner til at ovn et skummelt og gir mindre kontroll.

Dehydrator med god kontroll på varme får du på Clas Ohlson til 3-400 kroner, veldig bra for sopp
Sist endret av meaculpaUIO; 10. september 2020 kl. 00:09.






Det var først i dag jeg forsto hva folk snakket om når de sa «Fleinsoppmekka» :’)
Sist endret av Schrodingers; 13. september 2020 kl. 16:19.



Ser dette ut som flein? Kompis var å plukka å sendte bilde

https://imma.gr/94712x08b38
ser ikke ut som at bilde blei me for en eller anna grunn

https://imma.gr/94713x9d705 her også
Sist endret av KapteinZyre; 14. september 2020 kl. 07:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KapteinZyre Vis innlegg



Ser dette ut som flein? Kompis var å plukka å sendte bilde

https://imma.gr/94712x08b38
ser ikke ut som at bilde blei me for en eller anna grunn

https://imma.gr/94713x9d705 her også
Vis hele sitatet...
Feil tråd, men desverre ingen flein å se der. Det kan være, men vet ikke om du ser at de ligger presset sammen i en snusdåse?
Sist endret av Myrskog; 14. september 2020 kl. 08:14.
God dag! Har ikke tatt meg tid til å lese noe spesielt om dette, men er litt nysgjerrig på om noen her har en viss peiling på hvor fort fleinsoppen vokser seg fra "ikke plukkbar" til "voksen"
Fant et stort terreng igår, der det var godt potensiale, men mye småtasser

Takker for svar!
Sitat av HelpMePlz Vis innlegg
God dag! Har ikke tatt meg tid til å lese noe spesielt om dette, men er litt nysgjerrig på om noen her har en viss peiling på hvor fort fleinsoppen vokser seg fra "ikke plukkbar" til "voksen"
Fant et stort terreng igår, der det var godt potensiale, men mye småtasser

Takker for svar!
Vis hele sitatet...
Et par-tre dager er ofte bra nok. Om du finner mange unge kan det tenkes noen andre plukker der også
Jeg tviler på at det er andre som plukker der, for det går masse kjøttku på beite i omerådet. Og det ligger veldig skjermet fra hovedvei

Kan jo ikke utelukke at andre driver der, men det var veldig mange som hadde stått tiden sin! Med masse småtasser rundt. Men pga. En kompis som var med måtte hjem å drite måtte jeg avbryte turen før jeg fikk undersøkt noe serlig mer en 1/8 del av hogstflaten.
Kan det tenkes at kuene også spiser fleinsopp, siden det vokser i maten dems?
Hvor lenge vil dere anbefale å vente før jeg returnerer til et sted jeg allerede har plukket?
Sitat av Hansegil88 Vis innlegg
Hvor lenge vil dere anbefale å vente før jeg returnerer til et sted jeg allerede har plukket?
Vis hele sitatet...
Svaret er bokstavelig talt rett over der du poster. 3-4 dager er nok bra, du finner nok etter 2 dager. Desto lengre du venter, desto fler og større flein vil du finne, bare ikke vent så lenge at masse har råtna.
Hei.

Har nokon eit tips om ei ikkje for dyr men velfungerande vekt,
som fungerer til oppmåling for flein? Altså som måler centigram
og gjerne også milligram sånn nokonlunde nøyaktig?
Finner denne overalt.. Kan noen fortelle hva slags type dette er?

https://imma.gr/95113xa0ff0
Skulle hatt noe tips. Har altså funnet en beitemark for ku med noe flein. Vet ikke hvor mye det finnes. Jeg var ute på natten og fant 1 stk med lommelykt.

Pleier dere å lete om natten? Blir ikke det vanskelig?

Det er flere dilemmaer her.

1: Kyrne blir redde/aggressive om jeg er for nærgående.

2: Det er mange hus rundt beitet. I tillegg er beitet inngjerdet og jeg er redd for at noen skal se meg der ute med lommelykta.

3: Det er ikke et naturlig sted å oppholde seg. Så jeg har ingen ide om hva jeg skal si dersom jeg blir konfrontert.

Noen tips til en komplett noob?

Har også et par beiter for sau og en del brakk matjord + noe myr/sletter som jeg ikke har sjekket. Er disse aktuelle steder å lete?
Sist endret av bateman; 17. september 2020 kl. 08:21.
Prøv sauebeite du! Er selv sauebonde og har plukket rundt 200g til nå i år.
Plukker stortsett alltid i dagslys men prøvde me hodelykt her om dagen. Det funker bra egentlig, spesielt om soppen er litt tørr, les lys.
Sitat av Syltelabb Vis innlegg
Prøv sauebeite du! Er selv sauebonde og har plukket rundt 200g til nå i år.
Plukker stortsett alltid i dagslys men prøvde me hodelykt her om dagen. Det funker bra egentlig, spesielt om soppen er litt tørr, les lys.
Vis hele sitatet...
Blir du forbannet om du ser fremmede som trasker rundt på jordet ditt og plukker sopp? :P
Sist endret av bateman; 17. september 2020 kl. 11:16.
Sitat av bateman Vis innlegg
Blir du forbannet om du ser fremmede som trasker rundt på jordet ditt og plukker sopp? :P
Vis hele sitatet...
Ja, iom at jeg skal ha den selv
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren


Måtte flexe dagens fangst.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg


Måtte flexe dagens fangst.
Vis hele sitatet...
Jesus Christ! For en fangst! Hvor i landet er dette?
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren


Må skryte litt om dagens fangst
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Oi, fucka opp på mobilen her. Hvor i landet er hemmelig. Skal sies at jeg har plukket noe inne helvette den siste uka. Fangst av rund halvparten av det her på 1-2 timer er rundt det jeg har plukket på turene, men idag tok kaka. Skjønte ikke hvor mye jeg hadde plukket før jeg kom hjem og tømte papirposen på pulten.
Hei. Lurer litt på tørking av flein. Opplever dere at stilken på noen soppen blir blank svartisj?

Og at det under hatten er svart (selv om yttersiden av soppen ikke viser tegn til skade/råte)?

Litt bekymret for at det svaret under hatten gjør at soppen er dårlig, eller om det bare er "gjellene" som blir veldig mørke etter tørking?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av fredrik22 Vis innlegg
Hei. Lurer litt på tørking av flein. Opplever dere at stilken på noen soppen blir blank svartisj?

Og at det under hatten er svart (selv om yttersiden av soppen ikke viser tegn til skade/råte)?

Litt bekymret for at det svaret under hatten gjør at soppen er dårlig, eller om det bare er "gjellene" som blir veldig mørke etter tørking?
Vis hele sitatet...
Blank og svart høres ikke særlig bra ut. Soppen skal bevare fargen selv om den er tørr, innsiden skal ikke bli helt sort men ganske mørk.

Lukter de noe?
Sitat av fredrik22 Vis innlegg
Hei. Lurer litt på tørking av flein. Opplever dere at stilken på noen soppen blir blank svartisj?

Og at det under hatten er svart (selv om yttersiden av soppen ikke viser tegn til skade/råte)?

Litt bekymret for at det svaret under hatten gjør at soppen er dårlig, eller om det bare er "gjellene" som blir veldig mørke etter tørking?
Vis hele sitatet...
https://imma.gr/95319xa3cbf

Lukter som de andre. Barenoen av stilkene som blir veldig mørke sammenlignet med de andre. Bilde av en lys sammenlignet med mørk stilk.

https://imma.gr/95321x41357 bilde med flere sopp med mørk stilk i bedre lys
Sist endret av fredrik22; 18. september 2020 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av fredrik22 Vis innlegg
https://imma.gr/95319xa3cbf

Lukter som de andre. Barenoen av stilkene som blir veldig mørke sammenlignet med de andre. Bilde av en lys sammenlignet med mørk stilk.

https://imma.gr/95321x41357 bilde med flere sopp med mørk stilk i bedre lys
Vis hele sitatet...
Ser helt greit ut det der
Som @Dodecha sier så er de der klar for å konsumeres, alle sammen
flein gård


hei og beklager alle operators, men prøver alllikavel.
vær snill og flytt inlegg istenfor slett, er ikke så flink på data!

jeg har tilgang til sykt mye dronning flein og masse masse av det og <3

kan jeg samle dem og knipse av sporer og lage egen "gård" hjemme hos meg selv `? hadde vert sykt å laget egen strain med flein som hadde øket prosentdelen av psylosobin <3 ( ja jeg har skrive og lesevansker) hilsen kriss Ter
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av proxy87 Vis innlegg
flein gård


hei og beklager alle operators, men prøver alllikavel.
vær snill og flytt inlegg istenfor slett, er ikke så flink på data!

jeg har tilgang til sykt mye dronning flein og masse masse av det og <3

kan jeg samle dem og knipse av sporer og lage egen "gård" hjemme hos meg selv `? hadde vert sykt å laget egen strain med flein som hadde øket prosentdelen av psylosobin <3 ( ja jeg har skrive og lesevansker) hilsen kriss Ter
Vis hele sitatet...
Desverre.

Fleinsopp er en særdeles vanskelig rakker å få til å vokse. Noen få eksperter har fått det til og hemmeligheten ligger visst i at flein lever i symbiose med bl.a gress og vil ikke vokse skikkelig uten de perfekte forholdene.

Myceliumet er ikke vanskelig å få til å gro, så jeg har hørt om folk som har avlet frem myceliumet og så gått ut på gresssletter og spredt mycelium rundt for å øke avlingene, senere på høsten går de å plukker.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Desverre.

Fleinsopp er en særdeles vanskelig rakker å få til å vokse. Noen få eksperter har fått det til og hemmeligheten ligger visst i at flein lever i symbiose med bl.a gress og vil ikke vokse skikkelig uten de perfekte forholdene.

Myceliumet er ikke vanskelig å få til å gro, så jeg har hørt om folk som har avlet frem myceliumet og så gått ut på gresssletter og spredt mycelium rundt for å øke avlingene, senere på høsten går de å plukker.
Vis hele sitatet...
så dette er håpløst ?

Sitat av proxy87 Vis innlegg
så dette er håpløst ?
Vis hele sitatet...
jævlig synd for jeg har tilgang til mekka mekka a flain

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Desverre.

Fleinsopp er en særdeles vanskelig rakker å få til å vokse. Noen få eksperter har fått det til og hemmeligheten ligger visst i at flein lever i symbiose med bl.a gress og vil ikke vokse skikkelig uten de perfekte forholdene.

Myceliumet er ikke vanskelig å få til å gro, så jeg har hørt om folk som har avlet frem myceliumet og så gått ut på gresssletter og spredt mycelium rundt for å øke avlingene, senere på høsten går de å plukker.
Vis hele sitatet...
ikke engang om jeg graver ned 100 dronninger i en blanding av kumøkk og saftig brun blomsterjord?

Sitat av proxy87 Vis innlegg
så dette er håpløst ?



jævlig synd for jeg har tilgang til mekka mekka a flain



ikke engang om jeg graver ned 100 dronninger i en blanding av kumøkk og saftig brun blomsterjord?
Vis hele sitatet...
desp ¨å få det inn i min stue fr å kjøre 3 timer for å hente i min faste plass <3
Sist endret av proxy87; 18. september 2020 kl. 20:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Ja det er håpløst, spesielt når du ikke har noe erfaring fra å dyrke noe som helst sopp fra før.

Men, hvem vet, kanskje du er han raringen som knekker gåten? Jeg vil absolutt ikke avskrekke deg helt fra prosjektet men det er som sagt bare et fåtall eksperter som har klart å dyrke soppen. Og det ble ikke akkurat noe store mengder å høste heller.

Som sagt, lever flein i symbiose med andre rotsystemer, og da har det ingenting å si hvor mye deilig kumøkk og blomsterjord du bruker siden flein ikke klarer å vokse alene.

Om du er gira på å dyrke sopp så er psilocybe cubensis mye enklere å dyrke selv, de klarer folk å dyrke under senga i studenthybelen sin til og med.


Er noe av dette flein?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Livsglede Vis innlegg


Er noe av dette flein?
Vis hele sitatet...
Joda, det er flein. Men er du klar over at du er i feil tråd?
Det er her du skal poste identifisering for fleinsopp
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg lurer på noe..bor landlig til, blant både ku og sauebeiter, kirkegårder og golfbaner..Har lest meg opp i flein-trådene og vil si alt av kjennetegn for hvor man ville finne flein stemmer. Har lett på flere av spotsa,gjentatte ganger men ikke funnet en eneste flein. Er jeg dårlig på å lete eller må jeg ut av kommunen og finne en annen plass?
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg lurer på noe..bor landlig til, blant både ku og sauebeiter, kirkegårder og golfbaner..Har lest meg opp i flein-trådene og vil si alt av kjennetegn for hvor man ville finne flein stemmer. Har lett på flere av spotsa,gjentatte ganger men ikke funnet en eneste flein. Er jeg dårlig på å lete eller må jeg ut av kommunen og finne en annen plass?
Vis hele sitatet...
Har erfaring med at det kan være sinnsyke mengder med flein på ett beite, men på den rett ved siden av er det ingenting. Der jeg finner flein er som regel litt rotete, ikke flat(humper og bakker), ikke veeldig grønt og frodig, og gjerne skog rett ved siden, rundt eller i beite.

Igår plukka jeg en en kompis over 1kg fersk flein. Idag testa jeg ett beite 100m unna som ligna på en prikk og fant ingen. Vil si at det bare er å leite videre, plutselig finner du noe brukbar beite, eller om du er heldig, ett mekka.

Lykke til videre
Sitat av proxy87 Vis innlegg
så dette er håpløst ?
Vis hele sitatet...
Håpløst med mindre du er dedikert nok til å forsøke helt til
du eventuelt får det til.

jævlig synd for jeg har tilgang til mekka mekka a flain
Vis hele sitatet...
Du trenger vel ikke dyrke dem da?

ikke engang om jeg graver ned 100 dronninger i en blanding av kumøkk og saftig brun blomsterjord?
Vis hele sitatet...
Kumøkk tror jeg er en dårlig idé, med mindre den er så godt
kompostert at den er blitt til jord.

Flein må etter sigende ha gressrøtter å vokse på/med. Den eneste
(jeg kjenner til) som har klart å dyrke frem spiss fleinsopp, brukte
gressfrø i substratblandingen. Man kan kanskje også forsøke med
et pasteurisert stykke gresstorv.

Tror uansett det ville være bedre å dyrke fram et levedyktig mycel
som man så plasserer utendørs på egnet sted - altså i gressmark.
Utfordringen med denne soppen er at mycelet vokser sakte, så du
vil trenge flere måneder for å kolonisere like mye substrat som
P. cubensis-mycel bruker to-tre uker på.
Hei! Bor sentralt i Oslo. Har satt av en dag denne uken til å se etter flein. Har tilgang til bil. Var ute og kikket nærmere Nordmarka for en uke tilbake, men var ingenting å finne. Har det vært for mildt? Bør jeg dra litt mer opp i høyden hvor det er kaldere? Hadde satt stor pris på tips.
Sitat av novastar Vis innlegg
Hei! Bor sentralt i Oslo. Har satt av en dag denne uken til å se etter flein. Har tilgang til bil. Var ute og kikket nærmere Nordmarka for en uke tilbake, men var ingenting å finne. Har det vært for mildt? Bør jeg dra litt mer opp i høyden hvor det er kaldere? Hadde satt stor pris på tips.
Vis hele sitatet...
Referer til rettningslinjene til tråden.
"Vi hjelper med identifisering, vi tillater ingen spørsmål om akkurat hvor man kan plukke sopp.
Det er heller ikke akseptert med spørsmål som "Har sesongen startet i <sted>?" "


Til tross for retningslinjene anbefaler jeg å lete på beitemarker. Har selv hatt gode erfaringer med sau, men dette varierer. Kyr har en tendens til å spise soppen, så anbefaler å gå på beiter hvor kyrne er tatt inn. Sau kan fint være ute etter personlig erfaring, bare pass på at du ikke er til bry og holder avstand til eventuelle dyr som beiter. Anbefaler å sjekke opp i allemannsretten, slik du vet hvor du kan gå lovlig og dersom noen stiller spørsmål.

I teorien skal flein kunne vokse hvor enn det er gress. Anbefaler å finne en mark hvor gresset ikke er så høyt. Da er det mye lettere å se dem uten å måtte rote nedi tuer.

Soppen gror helt ned til havnivå og oppover. Du vil etter hvert få kjennskap til hvor du kan finne flein. Her er kart et godt hjelpemiddel (spesielt digitale kart med satellittbilder). Dette kan noen ganger være misledende i med at du ikke kan se hvor høyt gresset er, om det er dyr, eller om marken er blitt flådd på et senere tidspunkt av en eller annen bonde/gårdseier. Dette skjer antageligvis ikke på beitemarker.

Anbefaler å begynne å leite etter våte dager, gjerne når temperaturen har gått ned litt. Hvor jeg leter er det d.d omtrent 15 grader jevnt. Du kan finne flein helt til snøen legger seg eller sesongen er over. Igjen, så vil dette variere.

Her er det et kart hvor man kan se omtrent hvor flein er blitt funnet i diverse områder. Dato om funn er oppgitt, samt i hvilken omkrets det er blitt funnet. Ikke stol blindt på dette da noen funn er gamle, og vær, terreng og andre faktorer kan ha endret seg siden det. Men det gir en god pekepinn på hvor du eventuelt kan lete.

https://artskart.artsdatabanken.no/a...tyle%22%3A1%7D
Sist endret av Hamacho; 23. september 2020 kl. 12:03.
Sitat av Hamacho Vis innlegg
Referer til rettningslinjene til tråden.
"Vi hjelper med identifisering, vi tillater ingen spørsmål om akkurat hvor man kan plukke sopp.
Det er heller ikke akseptert med spørsmål som "Har sesongen startet i <sted>?" "


Til tross for retningslinjene anbefaler jeg å lete på beitemarker. Har selv hatt gode erfaringer med sau, men dette varierer. Kyr har en tendens til å spise soppen, så anbefaler å gå på beiter hvor kyrne er tatt inn. Sau kan fint være ute etter personlig erfaring, bare pass på at du ikke er til bry og holder avstand til eventuelle dyr som beiter. Anbefaler å sjekke opp i allemannsretten, slik du vet hvor du kan gå lovlig og dersom noen stiller spørsmål.

I teorien skal flein kunne vokse hvor enn det er gress. Anbefaler å finne en mark hvor gresset ikke er så høyt. Da er det mye lettere å se dem uten å måtte rote nedi tuer.

Soppen gror helt ned til havnivå og oppover. Du vil etter hvert få kjennskap til hvor du kan finne flein. Her er kart et godt hjelpemiddel (spesielt digitale kart med satellittbilder). Dette kan noen ganger være misledende i med at du ikke kan se hvor høyt gresset er, om det er dyr, eller om marken er blitt flådd på et senere tidspunkt av en eller annen bonde/gårdseier. Dette skjer antageligvis ikke på beitemarker.

Anbefaler å begynne å leite etter våte dager, gjerne når temperaturen har gått ned litt. Hvor jeg leter er det d.d omtrent 15 grader jevnt. Du kan finne flein helt til snøen legger seg eller sesongen er over. Igjen, så vil dette variere.

Her er det et kart hvor man kan se omtrent hvor flein er blitt funnet i diverse områder. Dato om funn er oppgitt, samt i hvilken omkrets det er blitt funnet. Ikke stol blindt på dette da noen funn er gamle, og vær, terreng og andre faktorer kan ha endret seg siden det. Men det gir en god pekepinn på hvor du eventuelt kan lete.

https://artskart.artsdatabanken.no/a...tyle%22%3A1%7D
Vis hele sitatet...
Beklager det. Jeg leste ikke skikkelig over reglementet. My bad.

Uansett, takk for nyttig informasjon. Jeg har plukket en del tidligere og kjenner til type områder hvor det finnes. Jeg var i typiske områder forrige uke, må så ikke snurten til det. Får prøve igjen til helgen tenker jeg. Drømmer meg tilbake til en tur jeg hadde i Hallingdal i fjor. Haugevis. Men da var det mye kaldere enn hva det er på østlandet nå..
Sist endret av novastar; 23. september 2020 kl. 12:46.
Sitat av novastar Vis innlegg
Beklager det. Jeg leste ikke skikkelig over reglementet. My bad.

Uansett, takk for nyttig informasjon. Jeg har plukket en del tidligere og kjenner til type områder hvor det finnes. Jeg var i typiske områder forrige uke, må så ikke snurten til det. Får prøve igjen til helgen tenker jeg. Drømmer meg tilbake til en tur jeg hadde i Hallingdal i fjor. Haugevis. Men da var det mye kaldere enn hva det er på østlandet nå..
Vis hele sitatet...
Går helt fint for min del. Er vel gjerne en fordel å prøve å reise litt lenger mtp at du ikke skal se bort ifra at andre også har øynene på stilk. (Bokstavelig talt). Nå er jeg ikke kjent med hvordan været eller temperaturen er på østlandet. Men ville ventet til gradene synker ned mot 10-16 C o.l. Gjerne til noen regnværsdager også. Har vært mye av det her jeg bor. Prøv å tenk litt ut av boksen. Om du finner en plass i nærområdet er det ganske sikkert at noen andre har drevet å loket rundt.

Ellers regner jeg med du vet hva det går i
Lykke til med jakten!
Hei.

Jeg er ny i denne kulturen med plukking og bruk av fleinsopp. Jeg har klart å finne et rimelig bra sted der det vokser mye og bruker identifiseringstråden til å få identifisert de jeg er usikker på. Men jeg ble litt nysjerrig på noen jeg fant igår som var mye større enn de gjennomsnittlige fleinsoppene jeg har funnet. Noen av de ble godkjent mens noen få fikk jeg beskjed om å kaste, så jeg lurte på om noen her kunne forklart meg om det er noen spesiell forskjell på disse ut ifra de mindre, og om det er vits å plukke og spise de i det heletatt?

https://imma.gr/96058x83e8d
https://imma.gr/96059x9ba94
Sitat av Oddvyr1 Vis innlegg
Hei.

Jeg er ny i denne kulturen med plukking og bruk av fleinsopp. Jeg har klart å finne et rimelig bra sted der det vokser mye og bruker identifiseringstråden til å få identifisert de jeg er usikker på. Men jeg ble litt nysjerrig på noen jeg fant igår som var mye større enn de gjennomsnittlige fleinsoppene jeg har funnet. Noen av de ble godkjent mens noen få fikk jeg beskjed om å kaste, så jeg lurte på om noen her kunne forklart meg om det er noen spesiell forskjell på disse ut ifra de mindre, og om det er vits å plukke og spise de i det heletatt?

https://imma.gr/96058x83e8d
https://imma.gr/96059x9ba94
Vis hele sitatet...
Spiss fleinsopp er det nok ikke. Den er for bred mot bunnen av hatten til det, etter min mening. Spiss flein er mer klokkeformet, og har ikke like mye rom under hatten (som regel).

Har lyst å si de minnes om hvit kjeglesopp (Conocybe lactea/apala) eller vanlig kjeglesopp (Conocybe tenera). Begge regnes som uspiselig, og vanlig kjeglesopp er potensielt giftig (MED ET STORT SPØRSMÅLSTEGN).

Er du usikker på om det du har er 100% flein, skal det kastes. Spesielt om flere folk er usikker på hva det er. Jeg vet ikke nok om akkurat disse til å kunne identifisere dem med 100% sikkerhet. Kanskje noen andre kan være behjelpelig her?

Legger ved en lenke der du kan se hvilke marksopper du kan støte på og eventuelt blande med flein.
http://www.norshroom.org/wiki/pmwiki...Flein-plukking
Sist endret av Hamacho; 23. september 2020 kl. 14:48.
Sitat av Oddvyr1 Vis innlegg
Hei.

Jeg er ny i denne kulturen med plukking og bruk av fleinsopp. Jeg har klart å finne et rimelig bra sted der det vokser mye og bruker identifiseringstråden til å få identifisert de jeg er usikker på. Men jeg ble litt nysjerrig på noen jeg fant igår som var mye større enn de gjennomsnittlige fleinsoppene jeg har funnet. Noen av de ble godkjent mens noen få fikk jeg beskjed om å kaste, så jeg lurte på om noen her kunne forklart meg om det er noen spesiell forskjell på disse ut ifra de mindre, og om det er vits å plukke og spise de i det heletatt?

https://imma.gr/96058x83e8d
https://imma.gr/96059x9ba94
Vis hele sitatet...
Jeg synes de bildene du la ut i Identifiseringstråden ser mistenkelig like ut som disse. Selv om du fikk klarsignal på noen av dem
Sitat av Oddvyr1 Vis innlegg
Hei.

Jeg er ny i denne kulturen med plukking og bruk av fleinsopp. Jeg har klart å finne et rimelig bra sted der det vokser mye og bruker identifiseringstråden til å få identifisert de jeg er usikker på. Men jeg ble litt nysjerrig på noen jeg fant igår som var mye større enn de gjennomsnittlige fleinsoppene jeg har funnet. Noen av de ble godkjent mens noen få fikk jeg beskjed om å kaste, så jeg lurte på om noen her kunne forklart meg om det er noen spesiell forskjell på disse ut ifra de mindre, og om det er vits å plukke og spise de i det heletatt?

https://imma.gr/96058x83e8d
https://imma.gr/96059x9ba94
Vis hele sitatet...
Vil si at de soppene du postet i identifiseringstråden ikke er flein.. Eneste fleinene jeg så på dem var de nede i høyre hjørnet på dette bildet

https://imma.gr/95948x0a511

Noen andre som er enig?