Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 4235
Det jeg vill frem til med denne tråden er egentlig litt forskjellig rundt fobier/bli kvitt fobier.

Fobier som jeg oppfatter det er og være redd for noe, f.eks være redd for edderkopper, slanger , vann you name it. De aller fleste? har en slags fobi for ett eller annet.

Så en artikkel for en god stund tilbake der de vaneligste fobiene var edderkopper og slanger.

Jeg personlig har helt totalt noia for edderkopper. Ikke det at jeg er redd for at di skal drepe meg eller noe sånnt bare det at de er "skumle" og ekle. Synes egentlig at min frykt for disse jævlene har gått en smule langt ettersom jeg nesten "sjekker" rommet mitt før jeg legger meg

Hadde en bekjent som var redd for katter. Det var så pass heavy at hun ikke taklet en katt i nærheten. Men hun ble på en måte blitt helt kurert. Ettersom jeg ikke har noe kontakt med vedkommende lenger så lurer jeg litt på hva som kan gjøres for og bli kvitt fobier?

Takker for svar folkens
Sist endret av The Nameless; 26. oktober 2009 kl. 23:17.
"Face your fears, and you will conquer them."
Sist endret av Dimergon; 26. oktober 2009 kl. 23:15.
1. Unngå det du har fobier mot.
2. Prøv deg frem med å være i nærheten av (eller utføre) det du har fobier mot.

Jeg vet ikke om fobier kan overvinnes helt på alle personer, men de kan i alle fall i de fleste tilfeller minske angsten overfor fobien sin.


Hun her har en fobi mot pickles. Ser ikke ut som hun har det helt bra: http://www.youtube.com/watch?v=Hn_BjXzLY1k
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Alle fobier kan bekjempes, de må bare bekjempes på riktige måter. Ikke alle er like, og det gjelder bare å prøve seg frem mot sin fobie for å kunne overvinne den. Som Viva sa, "Face your fears, and you will conquer them.".
Unngår det så godt jeg kan men det har ikke gått vekk liksom har vært redd for det hele livet liksom.
Skal sies jeg har holdt en tarantella, dvs en har gått over hånda mi på ett sånn natur museums ting, gjorde ting egentlig verre.

Og nei ser ikke ut som hun har det helt godt....får håpe det ikker er såååå mange av de som er redd for pickles i verden
Sist endret av The Nameless; 26. oktober 2009 kl. 23:51.
Kjøpte meg en tarantell noen år tilbake, nettopp for å bli kvitt min frykt for edderkopper og dette endte i ett år med terror fra den lille jævelen på hylla. Ble solgt som rød chilener, men lignet ikke noe særlig i verken utseende eller humør (har aldri før hørt en edderkopp frese!) så forsøket var igrunnen ganske mislykket. Hjalp heller ikke stort at den kom seg ut av terrariet ved flere anledninger så jeg måtte rømme rommet og tilkalle forsterkninger. Skal man prøve å overvinne fobier på denne måten, tror jeg det må gjøres i kontrollerte omgivelser og/eller sammen med noen som har peiling på slikt (lege etc.) ellers kan man sikkert risikere å gjøre ting verre.
Sitat av r0adkill Vis innlegg
Kjøpte meg en tarantell noen år tilbake, nettopp for å bli kvitt min frykt for edderkopper og dette endte i ett år med terror fra den lille jævelen på hylla. Ble solgt som rød chilener, men lignet ikke noe særlig i verken utseende eller humør (har aldri før hørt en edderkopp frese!) så forsøket var igrunnen ganske mislykket. Hjalp heller ikke stort at den kom seg ut av terrariet ved flere anledninger så jeg måtte rømme rommet og tilkalle forsterkninger. Skal man prøve å overvinne fobier på denne måten, tror jeg det må gjøres i kontrollerte omgivelser og/eller sammen med noen som har peiling på slikt (lege etc.) ellers kan man sikkert risikere å gjøre ting verre.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hvorfor jeg lo såpass lenge av dette, men du hadde en stor og fresende tarantella som kom seg ut av terrariet? Jeg har utviklet en sterk fobi mot edderkopper, bare tanken på et slikt scenario i mitt rom gjør at en del av meg dør sakte.
Sist endret av Lootfisk; 27. oktober 2009 kl. 00:14.
Sitat av r0adkill Vis innlegg
Kjøpte meg en tarantell noen år tilbake, nettopp for å bli kvitt min frykt for edderkopper og dette endte i ett år med terror fra den lille jævelen på hylla. Ble solgt som rød chilener, men lignet ikke noe særlig i verken utseende eller humør (har aldri før hørt en edderkopp frese!) så forsøket var igrunnen ganske mislykket. Hjalp heller ikke stort at den kom seg ut av terrariet ved flere anledninger så jeg måtte rømme rommet og tilkalle forsterkninger. Skal man prøve å overvinne fobier på denne måten, tror jeg det må gjøres i kontrollerte omgivelser og/eller sammen med noen som har peiling på slikt (lege etc.) ellers kan man sikkert risikere å gjøre ting verre.
Vis hele sitatet...
Ja er ikke så keen på å kravle rundt i edderkopper for og bli kvitt en fobi kan ikke helt se at det kan hjelpe. Godt mulig at det kan hjelpe over tid og som du sier i kontrollerte omgivelser.
Synes det var litt vittig historie siden viss det hadde vært meg hadde jeg sikkert ikke tørt å gå inn i det rommet igjen på en lang stund.
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Litt usikker på hvorfor jeg lo såpass lenge av dette, men du hadde en stor og fresende tarantella som kom seg ut av terrariet?
Vis hele sitatet...
Nå gikk den ikke rundt å freste hele tiden, taranteller står jo som regel for det meste i ro. Var en dag jeg skulle prøve å løfte den opp, så jeg dro på meg en svær sveisehanske, mannet meg opp og stakk hånda nedi terrariet. I det sekundet jeg rørte ved den hoppet den 10 cm bortover bakken og freste høyt. Fikk lokket på i ei helvettes fart og konstaterte med at vi aldri kom til å bli venner

For treg til å edite, men:
Nameless: Nå skal det sies at min fobi for edderkopper er av den milde sorten, ellers hadde jeg nok ikke turt å løfte en tarantell, men kommer det en ekling ned fra taket og lander på meg ender det nok opp spasmer lignende de ace ventura får av flaggermus haha.

http://www.youtube.com/watch?v=LUObBYvEarw
Jeg selv har ingen fobier som vet om, men ei jeg kjenner har SUPER-fobi mot hai og politi. Yep, hun klikker HELT om det står en politikonstabel i nærheten. Et dødsscenario for henne involverer politi med tam hai i bånd. Haien skal selvfølgelig være uniformert.

Var en gang vi skulle kjøre et sted, hvor er irrellevant. Det viste seg å være politikontroll langs den planlagte ruten, så hun tok sporentreks U-sving og kjørte en 4 mils omvei.
Sist endret av Lille Nikotin; 27. oktober 2009 kl. 00:47.
Eksponeringsbehandling er den vanligste formen for terapi mot fobier. Her er det utarbeidet visse øvelser som gjør det slik at eksponering for sin frykt er nøkkelen til suksess. Kort forklart innebærer det at du gradvis avvenner deg fobien ved å forsiktig tilnærme deg for frykten. Er en redd for edderkopper for eksempel, vil øvelser i eksponeringsbehandling i første omgang bestå av at du visualiserer deg en edderkopp og lærer deg å takle følelsen en visualisering medfører (in vitro, imaginært). Videre skal en klare å se bilder av en edderkopp for så tilslutt å gradvis møte en levende edderkopp (in vivo, i reell situasjon). Men vær varsom! Husk at det er ulike eksponeringsteknikker for hver tilfelle av fobi og bør helst spesialtilpasses av profesjonelle i kombinasjon med annen psykoterapeutisk tilnærming.

For eksempel trenger du nødvendigvis ikke å stå ansikt til ansikt med en tiger selv om du har tigerfobi! Det virker ikke som noe sjakktrekk! Det samme gjelder for edderkoppen. Den bør være i et glassbur hvis du utfører øvelsen alene. Sammen med andre og i kontrollerte omgivelser og former kan det hendes du kan eksponeres for edderkoppen i dets naturlige omgivelser (in situ). Det vil si oppå et loft, i garasje, i skogen, i kjelleren, blomsterbedet, you name it. Det frarådes på det sterkeste å eksponere seg in situ med en Sort Enke. I visse plasser benyttes også virtual reality og edderkoppsimulering for å avvenne folk fra edderkoppskrekken, arachnaphobia, ved å virtuelt plassere de i samme rom som edderkoppen uten en glassvegg som skiller mellom en selv og den. Men du bør utarbeide en spesifikk plan for eksponeringsbehandlingen din. Det er nemlig ikke all eksponering som umiddelbart gir resultater.

En med flyskrekk for eksempel, behøver ikke nødvendigvis å bli kvitt flyskrekken sin uansett hvor mye han eksponerer seg for det, eller rettere sagt flyr! Det må en spesiell plan for selve eksponeringen også og i visse situasjoner, som ved agorafobi, kan psykodynamisk terapi i tillegg til eksponering være behjelpelig, desensitivisering ved traumer i slag med eksponeringsterapien, eller kognitiv atferdsterapi ved sosial fobi - som er en kombinasjon av eksponeringsbehandling og kognitiv terapi - hjelpe. For eksempel har mange som misliker å fly erfart at oppmuntring fra de nærmeste, i kombinasjon med et glass vin før take-off, gjør underverker.

Er det traumatiske erfaringer gjelder en annen type eksponeringsplan med ditto øvelser, desensitivisering, atferdsterapi, psykodynamisk terapi og ofte også farmakologisk terapi, som normalt kommer først i de fleste tilfeller av fobi, angstlidelser og post traumatisk stress syndrom. Underliggende psykiske årsaker må behandles hver for seg, dog, så fobier, tvangstanker, ptsd og eventuell depresjon må derfor behandles med hver sin eksponeringsbehandling, avbetinging eller desensitivisering og kognitive øvelser. Med avbetinging så mener jeg i sin helhet hva eksponeringsbehandlingen går ut på.

En form for avbetinging kan være at du etter litt in vitro (imaginær) eksponering av edderkoppen, bestemmer deg for en kveld å forsøke å ikke undersøke rommet ditt før du legger deg. Prøv så å holde ut den creepy følelsen så lenge du orker, men ikke press deg for hardt, før du begynner å sjekke rommet ditt. Gjenta dette og legg opp en plan på hvor lenge du skal klare å holde deg uten å sjekke rommet ditt for edderkopper. Målet er at du ikke lenger sjekker rommet for edderkopper. Dette er da en avbetinging av frykten for edderkopper i rommet ditt, men det gjelder ikke for selve edderkoppskrekken. Den må du fortsette og fullføre eksponeringsøvelsene dine med.

Eksponeringen og avbetingingen er dermed en plan for hvordan du kan gå frem og avvenne deg selv for edderkoppskrekk. Når det gjelder traumatiske pasienter, med eller uten fobi og/eller tvangstanker/handlinger, ser det lysere ut i tunnelen. Det kan man lese om her.
takker for bra svar paranoy kp til deg.
virker som veien og gå det
Noen som har erfaringer fra noe lignende rundt det paranoy nevner ?

Ser det for meg lille nikotin en politi patrulje med en hai, måtte nesten vært en suksess.....så lenge det var kyst vakten eller noe i den duren
Sist endret av The Nameless; 27. oktober 2009 kl. 08:38.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Maneter. Ja, de ekle neslecellebefengte geléklumpene som flyter half-assed rundt i sjøen. Jeg driter i om de brenner eller ikke, jeg kan ikke fordra noen av dem. GRRRRØØØØSSSSS. Jeg er egentlig ikke helt sikker på hvorfor.
Kort fortalt er det to måter å bli kvitt en fobi på. Begge involverer eksponering, så du kommer ingen veg uten å møte frykten din.

1. "Flooding". Sett deg selv i en ekstremt prøvende situasjon. Dette kan f.eks. bestå av å stikke armen inn i en beholder full med edderkopper, eller å la en tarantella krype på kroppen din. Dette er den desidert raskeste metoden, men kan slå feil og gjøre fobien større hvis du ikke klarer å gjennomføre. Hele poenget er å tvinge deg selv (eller bli tvingt, for den saks skyld) til å slappe av, akseptere og blir komfortabel med situasjonen før du trer ut av den. Hvis du forlater situasjonen i panikk eller sterk redsel vil hjernen belønne seg selv med et dopaminrush, som via klassisk betinging gjør fobien sterkere.

2. Systematisk desensitivisering ("systematic desensitization"). Dette er en gradvis tilnærming til fobien, hvor man systematisk lærer å mestre mer og mer krevende situasjoner inntil man har fjernet fobien fullstendig. Det er svært viktig å oppnå en tilstand med null frykt før man kan avansere til et mer krevende nivå. Ekstreme fobier kan kreve, som paranoy skriver, at man overkommer frykten på et visualiseringsnivå før man begynner med "ekte vare".

Begge varianter krever stor selvkontroll hvis du skal gjøre det uten profesjonell hjelp, men systematisk desensitivisering er nok den letteste av de å gjennomføre på egenhånd.
haha! kjenner også en jente som har fobi mot politi! ikke så ille, at det blir omvei på 4 mil. men går vi forbi en politibil blir hun HELT stille, anspenner hele kroppen, og ser hardt ned i asfalten foran seg, helt til vi har en klaring på 30 meter ca, da slapper hun litt mer av igjen.. men hun er også livredd insekter, edderkopper og store hunder.

og kjenner ei annen jente som er maks livredd for hummer. jobbet i restaurant før, og når vi skulle tilberede hummer tiltet det helt for henne. hun nektet å komme inn på kjøkkenet før hummeren var død og i panna. hun vatr seriøst livredd, kunne begynne å grine hvis hun kom for nærme liksom.

ahh.. vittig.

selv sliter jeg ikke med noen fobier, men er ikke veldig glad i typiske "fiskebåter", sånne slitne, med rust litt her og der som kjører rundt i havet. ikke f@en om jeg beveger meg oppå en sånn båt!

tror vel egentlig ikke man klarer å bli helt kvitt fobien sin, kanskje dempe dem ved å "face them". men ber du en med høydeskrekk om å hoppe i fallskjerm, så blir han/hun ikke kurert tror jeg.
Hypnose fungerer veldig godt mot slike typer fobier!

http://www.hypnoterapi.no/
Nyttig informasjonsvideo
Mørket, tang... ikke så mye om de tingene, men mer om hva som kan skjule seg i dem
Mørkt vann med masse tang, brrrrrr.
Hveps og Humler....mye folk, ukjente folk, gå på bussen osv
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
...
Et dødsscenario for henne involverer politi med tam hai i bånd. Haien skal selvfølgelig være uniformert.
...
Vis hele sitatet...
Vel, et lite lyspunkt i hennes tilværelse må vel være at det ikke forekommer så mange politifolk som går rundt med en tam uniformert hai i bånd på denne siden av ekvator.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg er merkelig nok redd for det folk flest mener at det ikke er noe å være redd for. Det jeg er aller mest redd for er gjenferd. Det er det samme om gjenferdet skulle være godt eller vondt. Tanken skremmer meg uansett. Jeg ville skreket tusen ganger høyere om jeg så et gjenferd enn at det kom en mann med kniv mot meg.

Det er ferre edderkopper i byområder enn det er om du bor et sted med mye vegetasjon. Så for å unngå områder hvor edderkopper flest holder til. For å bekjempe frykten din for edderkopper kan du kanskje lese litt om dem så du vet mer om dem. Jo oftere du hører om det, jo lettere er det å bli vant til tanken på det også.
Jeg har fobi mot hvaler, hatt det helt siden jeg var 4-5. Heldigvis møter jeg ikke på så mange hvaler, så det går bra.
Er sinnsykt redd for veps, bier, klegg og hommler. Klarer ikke å være i nærheten av de. Er litt kjipt på sommeren når jeg koser meg på stranda med venner når jeg tar meg en spontan gåtur fordi det er veps i nærheten.
Har blitt litt bedre i det siste, har lært meg å ikke få panikk, og heller bare flytte meg til de er vekke.
Har fobier for politiet, hver gang jeg hører politsirena utafor så tror jeg de er ute etter meg
Hadde skikkelig edderkoppfobi før, helt til jeg mannet meg sykt opp og tok opp en vanlig husedderkopp i hånda og bar den ut, istedenfor å drepe stakkaren på stedet. Tanken som hjalp meg mest var bare å tenke på at den ikke var farlig i det hele tatt, lille krabbaten kravler jo bare rundt og spiser fluer uansett
Har fobi mot skolopendere og høyhester! Lå våken 2 netter på rad fordi det surret en høyhest på rommet jeg sov på! Men skolopendere greier jeg ikke engang å se bilde av! *grøss*

Og tang! Fysj! Mark klarer jeg ikke. Edderkopper er ekle når de er små, men har lyst på tarantell! (og slange)
Har sosialangst også, men det er vel ikke det samme
Sitat av natursvin Vis innlegg
Kjøpte meg en tarantell noen år tilbake, nettopp for å bli kvitt min frykt for edderkopper og dette endte i ett år med terror fra den lille jævelen på hylla. Ble solgt som rød chilener, men lignet ikke noe særlig i verken utseende eller humør (har aldri før hørt en edderkopp frese!) så forsøket var igrunnen ganske mislykket. Hjalp heller ikke stort at den kom seg ut av terrariet ved flere anledninger så jeg måtte rømme rommet og tilkalle forsterkninger. Skal man prøve å overvinne fobier på denne måten, tror jeg det må gjøres i kontrollerte omgivelser og/eller sammen med noen som har peiling på slikt (lege etc.) ellers kan man sikkert risikere å gjøre ting verre.
Vis hele sitatet...

hahahah, made my day!
Jeg har forbi mot så og si alle insekter, å overnatte i gamle hus, mye ukjente folk samlet på ett sted, justin bieber, lillestrøm, hester og annet faenskap som finnes på landet, å kjøre truck på såpeglatte ramper, reise et sted uten noen planer, og det verste av alt, forventninger. Jeg har slutta å forvente/håpe på ting, og har funnet ut at jeg blir mye mindre skuffa/mer happy hvis jeg tar ting som det kommer.
Sist endret av grandiz; 13. august 2011 kl. 23:19.
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
"To conquer Fear, you must become Fear" - Einstein
Matneofobi...go figure.
- Drit redd for vann. Gjelder ikke dusj/badekar/basseng, men når jeg bader ute. Er sykt redd for hva som er under meg.
- Klovner. Jeg får panikk, hyperventilerer og løper fort som faen.
- Generelt folk som er kledd ut, maskoter etc.
- Edderkopper. Skriker hvis jeg ser en og løper ut av rommet til noen har fjernet den.
Sitat av The Nameless Vis innlegg
Det jeg vill frem til med denne tråden er egentlig litt forskjellig rundt fobier/bli kvitt fobier.

Fobier som jeg oppfatter det er og være redd for noe, f.eks være redd for edderkopper, slanger , vann you name it. De aller fleste? har en slags fobi for ett eller annet.

Så en artikkel for en god stund tilbake der de vaneligste fobiene var edderkopper og slanger.

Jeg personlig har helt totalt noia for edderkopper. Ikke det at jeg er redd for at di skal drepe meg eller noe sånnt bare det at de er "skumle" og ekle. Synes egentlig at min frykt for disse jævlene har gått en smule langt ettersom jeg nesten "sjekker" rommet mitt før jeg legger meg

Hadde en bekjent som var redd for katter. Det var så pass heavy at hun ikke taklet en katt i nærheten. Men hun ble på en måte blitt helt kurert. Ettersom jeg ikke har noe kontakt med vedkommende lenger så lurer jeg litt på hva som kan gjøres for og bli kvitt fobier?

Takker for svar folkens
Vis hele sitatet...
Jeg var redd for slanger, DØDSREDD.


Men så skaffet jeg med slanger, og hånderte dem daglig.

Best way to face your fears, is to face your fears
DRITREDD slanger! Har jeg alltid vært. Da jeg var i syden i 2007 (tyrkia), satt jeg og kona og spiste på en restaurant, uten forvarsel så sniker det seg en tyrker innpå oss bakfra. Med seg hadde han en djevel stor kvit og gul slange, den legger han sakte men sikkert mot kinnet mitt uten at jeg merker det. Plutselig kjenner jeg noe som glir langs øret og kinnet mitt og jeg kikker på skrått ned og ser slangen. Første reaksjonen var å hoppe bakover for så å prøve å slå mot den som ei kjerring (med flat neve). Sikkert ikke det lureste jeg har gjort, men det var panikken som overtok. Heldigvis klarte tyrkern å gå noen steg bakover før jeg begynte å slå.. kunne fort ha blitt noen stygge slangebitt i fjeset :P
Face your fears, jeg ELSKER slanger nå.
Jeg er den stolte innehaver av tidenes drøyeste slangefobi. Jeg våger meg ikke inn i det jeg velger å kalle "hoggormterreng", dette gjelder alt fra blåbærlyng til tettvokst skog uten tydelige og brede stier der jeg eventuelt kan få øye på faenskapen før jeg tråkker på den.
Det hører også hjemme her at jeg har møtt på slange 1 gang. Det resulterte i at jeg heiv den stakkars søsteren min over skulderen og løp raskere enn lynet mens jeg skrek som en jente til jeg ikke hadde mer pust igjen. Det var en 35 minutters gåtur tilbake til hytta.
Senere fant jeg også ut at utysket var påkjørt og dødt.

Men i bunn og grunn er jeg glad i fobien min. Når noen spør meg om jeg er redd for noe kan jeg bare si jeg er redd for slanger. Har ikke noe spesielt behov for å bli kvitt den.
Sitat av Tbag Vis innlegg
Jeg er den stolte innehaver av tidenes drøyeste slangefobi. Jeg våger meg ikke inn i det jeg velger å kalle "hoggormterreng", dette gjelder alt fra blåbærlyng til tettvokst skog uten tydelige og brede stier der jeg eventuelt kan få øye på faenskapen før jeg tråkker på den.
Det hører også hjemme her at jeg har møtt på slange 1 gang. Det resulterte i at jeg heiv den stakkars søsteren min over skulderen og løp raskere enn lynet mens jeg skrek som en jente til jeg ikke hadde mer pust igjen. Det var en 35 minutters gåtur tilbake til hytta.
Senere fant jeg også ut at utysket var påkjørt og dødt.

Men i bunn og grunn er jeg glad i fobien min. Når noen spør meg om jeg er redd for noe kan jeg bare si jeg er redd for slanger. Har ikke noe spesielt behov for å bli kvitt den.
Vis hele sitatet...
Du har aldri blitt fasinert over det å håndtere slanger?

I need to teach you a lesson. HAr vært borti ca ALT av dyr, ingenting er så spesielt som slanger.

(go crocodile hunter)
Jeg hater slanger helt sinnsykt. Har aldri sett en "vill" slange, bare i dyrehager osv. Kan vel også si at jeg føler heller ingen behov for å overvinne denne frykten. Slangen vinner, jeg hadde også så kraftig fobi at jeg ikke klarte å gå ut i skogen der det kunne være hoggorm, så lenge de ikke var i dvale, meen har forsåvidt klart å overvinne dette. Utover det er jeg ikke særlig keen på omgåes slanger eller overvinne frykten.
Synes ikke de er fasinerende. Ikke spennende og ikke særlig spesielle. Bare drit ekle og jævlige beist.
Jeg synes de er flotte, og fascinerende skapninger som jeg faktisk gjerne kunne tenkt meg å møte og kanskje til og med ta på. Det er ingenting jeg liker bedre enn å se på programmer på TV der slanger er i fokus.
Skukke' tru det men..
Sitat av Bundy Vis innlegg
Jeg var redd for slanger, DØDSREDD.


Men så skaffet jeg med slanger, og hånderte dem daglig.

Best way to face your fears, is to face your fears
Vis hele sitatet...
Kan jeg komme og klappe? Elsker slanger
Sitat av Bundy Vis innlegg
Du har aldri blitt fasinert over det å håndtere slanger?
Vis hele sitatet...
Fyren har jo nettopp forklart at han mister absolutt alt av rasjonell tankegang bare han får fornemmelser av at det er muligheter for at det kan være slanger til stede- hvordan kan du da få deg til å stille dette spørsmålet?

Selv har jeg ingen kjente fobier, men jeg kan jo dele en hoggormhistorie med dere "slangefantaster" bare for festelighetens skyld.

En gang jeg var på fjelltur for å utforske terrenget i området jeg bodde i, ble jeg nødt til å friklatre ned igjen fra fjellet.
Klatringen bestod av å forsere fjellhyller nedover.
I det jeg var midt i klatringen og steg ned på en liten fjellhylle med litt lyng på ble jeg obs. på noe som lå maks 15cm fra høyrehånda.
Ved nærmere ettersyn så jeg at det var en middels stor hoggorm som hadde forvillet seg nedover fjellsiden og nå fant den det passende å bare gi faen i resten av verden og heller ligge å sole seg enn så lenge.

Jeg er utrolig glad for at jeg ikke mistet hodet i den situasjonen pga. pga slangefobi.
Det ville mest sannsynlig har resultert i et dødsfall med åpne brudd og traumer i reneste Saw-stil.

Men i tillegg til å skryte over mine awesome slageskiIIz har jeg ett spørsmål til dere som er redd for slanger: Hadde du klart å tenke rasjonelt dersom livet ditt var avhengig av det?

Edit: Ser at jeg bare kan bite i det sure eplet og innrømme at slaget er tapt i forhold til det første avsnittet i denne posten.
Sorry Borry!
Sist endret av Knask; 14. august 2011 kl. 01:33.
Sitat av sali Vis innlegg
Kan jeg komme og klappe? Elsker slanger
Vis hele sitatet...
Solgte mine, da de er ulovelige (og jeg flyttet)


Men finnes folk her på forumet som har slikt
Har vært redd for hunder hele livet, blitt bitt en 4 eller 5 ganger også.
Så de siste månedene har jeg vært rundt en gammel hund som ikke hadde bitt meg om jeg hadde tirret den en gang, det har hjulpet VELDIG.
Det må også legges til at bikkja var STOR.

Senere fikk vi en vilter collie (lassie-ish) på besøk, den var bråkete, leken og alt jeg var redd for. Det gikk helt fint, måtte bare drite i det.
Fokuserte heller på at hvis det faktisk skjedde noe så er jeg stor og sterk nok til å rive av hue på bikkja å drite ned i halsen på den. Hjelper masse.
Jeg ble dritredd for hester. Siden en bet meg i brystet (var 6-8)


Lærte meg og ri på dem, og ble kvitt fobiene.
Sist endret av Bundy; 14. august 2011 kl. 01:59.
Er en stund siden jeg lagde denne tråden nå og kan opplyse at det har blitt en smule bedre. Er forsatt jævelig redd/ubekvem med edderkopper men slanger not so mutch faktisk. Hva som har gjort det er jeg ikke sikker på. Når det gjelder edderkopper så er det forsatt satans skapninger og har vel egentlig insett at ikke noe hjelper enn så lenge.

Og som du spør Knask om jeg hadde klart og tenke rasjonelt om det gjaldt livet, var det meg som hang fra fjellhylla med en tarantell spankulerende rundt hånda mi hadde jeg IKKE holdt meg i ro for og si det sånn. Enten hadde jeg falt ned på grunn av sjokket eller så hadde jeg kasta meg ned for og komme meg unna.
Sist endret av The Nameless; 14. august 2011 kl. 03:37.
Engang i 6-7 årsalderen fikk jeg en Nintendo Gamecube med spillet "Super Mario Sunshine". Kom til en bane hvor man skulle rense tennene til en gigantisk ål, fordi tennene dens var så skitne at de forurenset innsjøen.
Vedlagt video så dere skjønner hvordan jeg i den alderen utviklet fobi og ble scared shitless av tanken på å bade i sjøen ut i 12-årsalderen: http://www.youtube.com/watch?v=Krb_8PoyRpE.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hehe, meldig mange rare fobier ute å går :P

Er egentlig ikke spesielt redd for noen ting (som ikke er farlige da)
Men jeg liker å utforde meg selv så fort det er noe jeg merker er litt ubehagelig.

For noen år siden da jeg var rundt 13-14, så løp jeg rundt i heia og utforsket mange slik huler (det var mange svære steiner som lå oppå hverandre som dannet alle disse små grottene) Mange av dem var passelig store og jeg syntes jo dette var kjempe spennede. Men så kom jeg til ei hule det var sinnsykt trang å komme inn til. Så jeg heiv inn lommelykta først, og strevet meg akkurat igjennom åpningen. Når jeg kom inn var det sinnsykt trangt og helt bek mørkt, det var akkurat nok plass til at jeg selv klarte å krype for å snu meg inni der. Så jeg tar lommelykta for å se litt meg. Så legger jeg merke til at jeg var ikke alene inni der! Det hang helt tett i tett med noen svære feite edderkopper i "taket" og helt tett med svære hvite spindelsvevposer også!!

Fikk det travelt med å komme meg ut da ka du si!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av sali Vis innlegg
Kan jeg komme og klappe? Elsker slanger
Vis hele sitatet...
Jeg har en slange du kan klappe.