Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2697
Hei!

Kjøpte en bil i midten av mars, dette var en 2008 modell som hadde gått 50000 km. Forrige uke begynte bilen å bli vanskelig å starte og lagde noe lyd, bestilte derfor time for service. Fikk tilbake bilen, samt skjema med feilmeldinger. Verkstedet var ikke merkeverksted så bestemte meg derfor for å ta med papirene til ett merkeverksted.

Der fikk jeg vite at bilen i beste fall trenger nytt drivverk (registerkjede ol.), kan ende med ny motor. Ble fortalt at dette var reparasjoner produsent ofte dekket, men mekanikeren trengte å se servicebok først. Der viste det seg at motorolje ikke hadde blitt byttet i 2014 som den skulle. Bilen har 2 år/ 30000 km mellom skift og sier KLART ifra om dette. Så varsel må ha blitt slettet. Derfor blir jeg stående med reperasjonskostnaden selv.

Jeg mener dette er en klar feil på bilen, og at bilen ikke står til forventningene på en 7 år gammel bil som har gått i underkant av 60000 km. Ønsker derfor å heve kjøpet/få redusert kjøpesummen, men vet ikke hvordan det vil gå.

Noen som har erfaring med lignende?
7 år gammel bil som har gått så lite km? Lukter hokuspokus allerede der!
Trådstarter
80 3
Er en strøken bil tidligere eid av en eldre dame. Kilometer stemmer i følge diagnosen. Første feilmelding kom foresten før jeg kjøpte bilen, 800/900 km før, så regner med at selger var klar over problemet..
Nå er det ikke mange bilprodusenter som har 7års garanti på motor uansett, det er vel 5år på de fleste. Hva slags bil er det snakk om?

Serviceheftet hadde du sannsynligvis tilgjengelig ved prøvekjøring/da du testet bilen. Og når ble det byttet olje sist? Sånn jeg skjønner det ut fra teksten var det i 2012.

Nok om det. Når det kommer til å få redusert kjøpesummen er det bare å kontakte selger og fremlegge saken din. Hvis de ikke er villige til å hjelpe deg bør du prøve å heve kjøpet. Men husk at dette er en lang og tidkrevende prosess (har nettopp gått gjennom det samme selv. Kontakt advoktat, det lønner seg. Skriftlig krav må sendes selger.

Sjekk https://www.advokat.no/kompetanseomr...-dine-tilbake/ for tips. Kostet meg ikke stort men tok laaaaang tid. Svært tidkrevende prosess.


Er du NAF-medlem anbefaler jeg deg å ta en telefon til de, der får du snakket med en jurist som kan svare på de fleste spørsmål Lykke til!
Sist endret av Hobby; 7. august 2015 kl. 23:54.
Trådstarter
80 3
Forhandler snakket om at samme/lignende problemer har blitt dekket tidligere så lenge alt er i orden med servicer og bilen har lav km. stand. Er snakk om en BMW.

Tenkte ikke over servicene da bilen hadde gått så lite og generelt sett var strøken..

Har snakket med NAF, venter på skriftlig pris på reperasjon så jeg har noe å legge ved når jeg sender krav om heving av kjøpet.

Hvor lang tid tok det for deg å få hevet kjøpet?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Absolutt i verste fall må du skaffe deg ny motor, men enn så lenge ville jeg ikke kjørt bilen en centimeter før du har fått byttet drivverk.
Du kan glemme å få penger tilbake eller få hevet kjøp. Er du som skal forsikre deg om at bilen blir vedlikeholdt. Det sier seg vel selv at når du kjøper en bil så skal du sjekke servicehefte og se når siste service var tatt.
Det var privatkjøp jeg fikk hevet. Alt i alt tok det ca. 7 måneder.
Med mindre selger har løyet om tidligere service hadde du all informasjon om hva som var gjort med bilen og hva som burde vært gjort. Du velger deretter å kjøre flere måneder selvom du burde visst at oljen måtte byttes.

Dette er selvfølgelig kjedelig for deg, men man må lære å ta ansvar for egne handlinger.
Nå er det sånn at etter 7 år dukker de fleste servicene opp, så du burde nok hatt lagt tilside noen tusen til verkstedet for å se over bilen.

En bruktbil passer jo for en som liker å skru selv. På min bruktbil røk toppakningen, men satte i en byttemotor som fungerer perfekt.

En annen ting som trenger ettersyn etter noen år er bremsene, de bør demonteres, pusse rust og rustbehandles og smøres. Ikke rocket science eller dyre deler. Jeg betalte 10.000 kr for å skifte bremsene komplett foran og bak, de var rustet og dårlige.

Å kjøpe bruktbil er jo litt risikofylt, det er jo en grunn til at eieren selger den og kjøper ny da garantien er gått ut :-)

Dersom du ikke gjør ting selv må du regne med verkstedsutgifter på kanskje 5000kr i året.

Du kan jobbe litt med å finne et billig seriøst verksted. Timeraten i Stavanger er 1200 kroner, men kjører du til en nabo kommune synker timeraten til 750kr
Sist endret av Tekniker2; 8. august 2015 kl. 11:05.
Bmw 2008, lite og gå etter. er dette en e90 316-320 disel så har det vært kjente problemer med driverk på desse. min bil, 318disel 08 e90 har byttet motor og gearkasse, den var da kjørt 110. "swirlflaps" er også en svakhet på desse bilene som du burde sjekke opp.
Trådstarter
80 3
Grunnet bilens alder tenkte jeg ikke noe over det, er fullt klar over at jeg skulle sjekket dette. Er snakk om en Bmw 316I 08, har regnet med at det vil bli noe kostnader, men ikke 25000 kr + før det har gått ett halvt år.. Alt annet er foresten helt i orden, verkstedet hadde gjennomgang av hele bilen på onsdag.

Kjøpte bilen privat, selger fortalte at han hadde fått ett godt tilbud på bilen av en forhandler der bilen var levert til innbytte. Dette var greit nok, da det virket som dette hadde skjedd gjennom bekjente.

Fant idag ut av at selger har solgt minst 5 biler hittil i år, i tillegg har han 4 biler til salgs per dags dato. Priser varierer mellom 70000 - 500000. Syntes dette er over det som kan tas som privat salg. Virker som at dette er noe han tydlig gjør mer en ved siden av annen jobb. Vet ikke hvordan reglene er rundt dette..

For å få en ting helt klart så er jeg helt villig til å betale kostnaden på reperasjon. Viser det seg at dette er noe jeg behøver vil jeg naturligvis prøve å slippe det ved å heve kjøpet, da jeg mener at dette er en mangel på bilen.

Takk for alle svar!
Sist endret av Uflaks; 8. august 2015 kl. 18:53.
trur ikke du kommer noen som helst vei sånn egentlig, du kan jo selvsagt true deg til å få igjen noen penger.

men motoren/drivverket er en slitedel. det har jo fungert lenge etter at du kjøpte den. så trur ikke saken din holder egentlig

du må jo i tillegg bevise at det ikke er din feil.

dette er en brukt bil, men må forvente at noe vil gå galt, uavhengig av KM