Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2046
Ble for noen dager siden utsatt for en arbeidsulykke på jobben, som medførte at jeg kommer til å være sykmeldt en stund, og i verste fall gjennom hele ferien min, som starter fredag neste uke.

Ble oppringt av min arbeidsgiver hvor jeg ble fortalt at jeg ikke har rett på sykepenger og feriepenger. Dersom jeg kom til å bli sykmeldt ut ferien, så kom jeg til å få den til gode, men uten betalt, i og med at jeg alt har fått utbetalt feriepenger.

Jeg er ikke kompetent når det kommer til arbeidsrett, og har prøvd og brukt google til hjelp. Fant ikke noen konkrete svar da svarene baserte seg på folk som har vært sykmeldt over lengre tid.

Er evig takknemlig over svarene jeg kan få.
Du har noe som heter Ferieloven. (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21)

Der står det følgende:

§ 9.Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv
(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)
Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.
Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.


Står om feriepenger i samme loven.

Generelt så er feriepenger noe du opparbeider deg forje inntektsår og er en utbetaling for å dekke de dager du ikke er på jobb i ferien.
Har du allerede fått disse pengene utbetalt, så har du dermed ikke krav på mer penger.
Men, du har ofte en lønn du skulle fått utbetalt nå, som du ikke fikk? Denne lønnen har du tilgode, og vil dermed få den utbetalt da.
Er jo greit nok det at feriepengene er ment til å brukes på dager jeg har fri, men når ligger det jo an til at jeg blir sykmeldt de feriedagene, og sykmeldt i en ferie blir jo ikke ansett som en feriedag. De kan da ikke kreve at jeg ska benytte meg av feriepengene mine i sykmeldingsperioden?
Arbeidsgiver her er på bærtur. Du har åpenbart rett på sykepenger når du er sykemeldt.

Det arbeidsgiver kanskje blir litt forvirret av er dersom dere har det slik at på lønningen feriepengene blir utbetalt så får dere ikke utbetalt noe vanlig lønn. Man trekker mao. fra lønn for alle feriedagene på samme måned selv om du som arbeidstaker ikke tar ut alle ferien den måneden. Det er praktisk og så slipper du å tenke på at du må spare feriepengene til når du faktisk skal ta ut ferie om det er 4 uker i juli, 2 uker i november eller 3 uker i jula, siden du da alt har blitt trukket i lønn for de ferieukene du ikke jobber og dermed vil få utbetalt vanlig lønn.

Siden sykepenger er ment å skulle erstatte vanlig lønn så tenker da kanskje arbeidsgiver at du ikke har rett på sykepenger siden du ikke får utbetalt vanlig lønn i den perioden. Men, grunnen til at du ikke får utbetalt vanlig lønn er jo fordi du da egentlig skal ha ferie i samme periode, men når du da ikke skal ha ferie, men går sykemeldt, så skal du også ha vanlig lønn som da erstattes med sykepenger.
Spørsmålet er om du velger å ta ferie selv om du er sykmeldt. Hvis du er sykmeldt og tar ferie, oppgir du dette på del D av sykmeldingen. Da vil sykepengene stoppes midlertidig; du får ikke sykepenger når du faktisk tar ferie, selv om du skulle være sykmeldt. Hvis du derimot får ferien utsatt, vil du få sykepenger for hele perioden. Har du allerede fått alle feriepengene, følger det naturlig at de må spares til ferien faktisk tas.

Foregår trekk og utbetaling i din virksomhet alltid i en fast måned, eller gjøres det dag for dag i forkant av evt. ferie?
ikke ta ferie og send inn kopi av sykemeldingene til NAV kryss av på at arbeidsgiver ikke forskuterer sykepenger.. Du får da kr av nav og nav krever penger av arbeidsgiveren din.. Det var ihvertfall slik før