Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1826
Hei.

Jeg lurer på en sak for en venn. (Han bruker lite pc, og vet ikke om freak.no)
Han bruker en del dyre preparater, a,b,c preparater. Han's medisin utgift er ofte over 5000 kr pr. mnd. Han har ikke noe behandling for dødelige sykdommer.
Det er smertepreparatene som koster penger. C-preparatene koster nesten ikke noe, men totalsummen av alt blir ofte ca 5k pr. mnd.

Hvilke rettigheter har han i forhold til refusjon? (jeg er i samme situasjon som han, men min økonomi tåler utgiftene så jeg har ikke tenkt så mye på om jeg også har rett til refusjon)
Har han rett til dekning til noe noe som helst? eller må han være under pallativ behandling? (altså døende)
Frikortordningen gir jo deg gratis legebesøk når du når grensen på 1840kr?
Finnes det ikke noe slikt på legemidler også? En slags egenandel som må nås før man kan få dekket medisiner, eller er det kun for døende pasienter?

Takker for alle svar!
Sist endret av Tothep; 22. august 2010 kl. 11:47.
såvidt jeg vet værtfall, så er det sånn at viss han får det på blåresept så inngår medisinene i frikort ordningen. noe utenom det har jeg ikke hørt om.
Sitat av Shamus Vis innlegg
såvidt jeg vet værtfall, så er det sånn at viss han får det på blåresept så inngår medisinene i frikort ordningen. noe utenom det har jeg ikke hørt om.
Vis hele sitatet...
Støtter dette.

Kilde/info: http://www.helfo.no/privatperson/fri...delstak-1.aspx
Majestic 12
Tothep's Avatar
Trådstarter
Sitat av Shamus Vis innlegg
såvidt jeg vet værtfall, så er det sånn at viss han får det på blåresept så inngår medisinene i frikort ordningen. noe utenom det har jeg ikke hørt om.
Vis hele sitatet...
Eneste blå-resept'ene han får er noen c-preparater. Men de koster ikke noe uten blå-resept heller. Det er de smertelindrende preparatene som koster. Koster fort 2500 kr pr. mnd. De får han ikke på blå resept, tror han også har spurt om det, men fikk til svar at det er bare til døende pasienter man bruker blå-resept av smertelindrende preparater.
Ganske rart system. Nesten som at smerter ikke er gjengkjent som et problem.

Sitat av Dalla90 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Der står det igjen - Blå resept. Og i Norge får du ikke smertelindrende preparater (a-preparater) før det er snakk om palliativ behandling på blå resept.
er ganske rart system vi har i norge. er jo sykt egentlig at de som trenger det ikke får det de må ha, og må lide økonomisk for det. fikk ikke smertestillende av legen enda jeg sa at jeg hadde ganske vondt i nakke og rygg, så vondt at det gikk utover søvn osv. ikke før jeg sa at jeg hadde vondt i kneet, først da fikk jeg smertestillende.
Majestic 12
Tothep's Avatar
Trådstarter
Sitat av Shamus Vis innlegg
er ganske rart system vi har i norge. er jo sykt egentlig at de som trenger det ikke får det de må ha, og må lide økonomisk for det. fikk ikke smertestillende av legen enda jeg sa at jeg hadde ganske vondt i nakke og rygg, så vondt at det gikk utover søvn osv. ikke før jeg sa at jeg hadde vondt i kneet, først da fikk jeg smertestillende.
Vis hele sitatet...
Vi ligger mange år bak mange andre land, når det kommer til den del ting innen helsevesenet. Det er helt sykt hva vi må gå igjennom. Vi lever i 2010. Og enda krangler dem over helt basiske ting.

Ta min sak feks. Jeg har legemidler som jeg må dekke selv, det koster meg nesten 20.000 kr. pr. mnd. Smertebehandling er ikke sett på som "nødvendig" i dag.. WTF??
Hva om jeg ikke hadde hatt en god inntekt? Skulle jeg levd i et smertehelvete da?

Men tilbake til min venn. Er det ikke noe han kan gjøre, enn å betale av egne penger? (helt sykt egentlig).
kan jo evt. gå til nav å krangle litt der. har fått de til å dekke medisinene mine noen ganger. er jo en av de egentlige grunnene til at de er der. så om han klarer å få de til å dekke værtfall halvparten så hjelper nå det litt
Sist endret av Shamus; 22. august 2010 kl. 12:43.
Majestic 12
Tothep's Avatar
Trådstarter
Sitat av Shamus Vis innlegg
kan jo evt. gå til nav å krangle litt der. har fått de til å dekke medisinene mine noen ganger. er jo en av de egentlige grunnene til at de er der. så om han klarer å få de til å dekke værtfall halvparten så hjelper nå det litt
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre deg hvilke medikamenter det er? Er det noe smertestillende de dekker eller hvilke preparater er det de dekker?
Hvordan skjer selve "dekkingen". Viser du dem bare kvittering og du får tilbakebetalt?
spankingguru
Worner's Avatar
Har man hatt medisinutgifter på mer enn 10k i året, så kan man føre det opp på selvangivelsen.

Edit: Ser ut som det bare gjelder ved kronisk sykdom

http://www.revmatiker.no/Levgodt/Ret...8E695C3EE14AF4
Sist endret av Worner; 22. august 2010 kl. 13:02.
sånn som jeg gjorde det så gikk jeg bare til de å sa at jeg trenger disse medisinene, sa hvor mye de kosta og så fikk jeg penger tror jeg. beklager, men det er lenge siden jeg gjorde det. så nettopp at HELFO (Helseøkonomiforvaltningen) har overtatt ansvaret for dekning av utgifter til helsetjenester. her har du link til siden.
Majestic 12
Tothep's Avatar
Trådstarter
Sitat av Worner Vis innlegg
Har man hatt medisinutgifter på mer enn 10k i året, så kan man føre det opp på selvangivelsen.

Edit: Ser ut som det bare gjelder ved kronisk sykdom

http://www.revmatiker.no/Levgodt/Ret...8E695C3EE14AF4
Vis hele sitatet...
Takk for link. Både jeg og min venn er "kronokere"

Sitat av Shamus Vis innlegg
sånn som jeg gjorde det så gikk jeg bare til de å sa at jeg trenger disse medisinene, sa hvor mye de kosta og så fikk jeg penger tror jeg. beklager, men det er lenge siden jeg gjorde det. så nettopp at HELFO (Helseøkonomiforvaltningen) har overtatt ansvaret for dekning av utgifter til helsetjenester. her har du link til siden.
Vis hele sitatet...
Takke for link.
Dessverre faller smertemedikamenter under eget regelverk som jeg har skjønt det.
Det vil ikke bli dekket noe hvis det ikke er snakk om pallativ behandling (helt sykt. Du MÅ ha max 2 år igjen å leve før du får dekket dine smertemedikamenter, forbanna drittland)
er ganske sinnsykt at man må være døende for å få dekket smertemedikamenter! kjipt at dere ikke får dekket noe da. personlig så overlever jeg de utgiftene siden jeg ikke har så veldig stor forbruk på smertestillende.
Majestic 12
Tothep's Avatar
Trådstarter
Sitat av Shamus Vis innlegg
er ganske sinnsykt at man må være døende for å få dekket smertemedikamenter! kjipt at dere ikke får dekket noe da. personlig så overlever jeg de utgiftene siden jeg ikke har så veldig stor forbruk på smertestillende.
Vis hele sitatet...
Jeg overlever fint også, men det er takket være min gode lønn. Uten den hadde jeg ikke hatt sjanse. En pakke Oxycontin 80mg koster nesten 3000 kr. når man bruker 1 slik eske pr. mnd. og en lang rekke andre preparater, så nærmer de måntlige medikament utgiftene seg nesten 20.000 NOK. Og siden jeg ikke er døende, så får jeg heller ikke dekt noe av dette... er helt sykt. Kan vel bare trøste meg at jeg får tilbake litt av dette på skatten da.

Men min venn har ikke noe å stille opp med. Han har heller ikke råd til å drive på slikt mye lengre. Ikke hjelp å få noen plass. Hva i svarte skjer med Norge?
fastlegen kan søke Helfo om refusjon på alt av legemidler og med 5000.- i mnd er innvilgelse av dette en smertefri sak å ordne. synes det er merkelig at ikke fastlegen har søkt om dette. er fastlegen fra dubai og din venn sjeik?
Majestic 12
Tothep's Avatar
Trådstarter
Sitat av mortalf Vis innlegg
fastlegen kan søke Helfo om refusjon på alt av legemidler og med 5000.- i mnd er innvilgelse av dette en smertefri sak å ordne. synes det er merkelig at ikke fastlegen har søkt om dette. er fastlegen fra dubai og din venn sjeik?
Vis hele sitatet...
Jeg har nettopp fått ny fastlege. En lege-venn ordna plass på lisa si. Han vet at jeg tjener godt, så mulig derfor han ikke har tenkt over dette med medikamenter og pris. Det plager meg heller ikke noe. Jeg tenker mest på min venn som ikke har de ressursene jeg har.

Jeg kunne ikke ha mitt gamle fastlegekontor, siden jeg saksøker dem. Er dems feil at jeg mest sannsynlig blir minst 50% ufør av feilene de gjorde.
Jeg var så uheldig å havne til en sommervikar på det legekontoret. Og de feilene han gjorde har nå satt meg i et smertehelvete uten like samt en lunge som ikke fungerer.

Jeg skal også be min venn få sin fastlege til å se på dette evnt. søke på dette.
Eller kanskje han også burde bytte lege?

Finnes mange rare/elendige leger i Norge. Mange av dem burde aldri fått lisens til å praktisere medisin.
Man kan levere de fleste legemidler til refusjon på apotek. Få greie på alle legemidlene han bruker, gå på felleskatalogen og søk de opp. Nederst skal det stå om refusjon (evt du får se en refusjonsliste).

Man får også enkelte legemidler på blå resept, noe som gjør det mye billigere. Eller om man har frikort (kan søkes om etter snaut 3000kr utgifter) blir det helt gratis eller nesten gratis.
Majestic 12
Tothep's Avatar
Trådstarter
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Man kan levere de fleste legemidler til refusjon på apotek. Få greie på alle legemidlene han bruker, gå på felleskatalogen og søk de opp. Nederst skal det stå om refusjon (evt du får se en refusjonsliste).

Man får også enkelte legemidler på blå resept, noe som gjør det mye billigere. Eller om man har frikort (kan søkes om etter snaut 3000kr utgifter) blir det helt gratis eller nesten gratis.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa tidligere i tråden dekkes ikke smertemedisiner. Uansett! Du må være i pallativ behandling da.
Tilogmed lyrica er nå blitt blå-resept kun til de som bruker det til pallativ behandling.
Er ikke det sykt?
Og det er jo smertemedisinene hans som koster penger. De fleste c-preparater er jo relativt billige. Samme med b-preparater.

Men skal sjekke opp det med refusjon på apotek.
Hva er pallativ behandling egentlig? Smertestillende blir ikke skrevet ut på blå resept fordi en pasient skjelden skal stå på det fast over veldig lang tid, selv om det noen ganger er tilfelle.
Majestic 12
Tothep's Avatar
Trådstarter
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Hva er pallativ behandling egentlig? Smertestillende blir ikke skrevet ut på blå resept fordi en pasient skjelden skal stå på det fast over veldig lang tid, selv om det noen ganger er tilfelle.
Vis hele sitatet...
Pallativ behandling er behandling i livets sluttfase

Men det er sykt at man mener du skal betale en så dyr medisin selv.
Noen smertestillende koster 3-4k for en mnd. bruk. Det synes ikke jeg er helt rett...
Sitat av Tothep Vis innlegg
Pallativ behandling er behandling i livets sluttfase
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. Palliativ behandling er behandling som går ut på å redusere symptomer, uten å fikse den underliggende årsaken til symptomene. Den vanligste formen for palliativ behandling er smertelindring.
Majestic 12
Tothep's Avatar
Trådstarter
Sitat av Afasar Vis innlegg
Nei, det er det ikke. Palliativ behandling er behandling som går ut på å redusere symptomer, uten å fikse den underliggende årsaken til symptomene. Den vanligste formen for palliativ behandling er smertelindring.
Vis hele sitatet...
Det brukets veldig ofte sammen med livstruende sykdom da, fornøyd?
Sitat av Tothep Vis innlegg
Det brukets veldig ofte sammen med livstruende sykdom da, fornøyd?
Vis hele sitatet...
Det er ikke poenget. Totskalle spurte om hva palliativ behandling var, og du gav ham en gal definisjon som jeg rettet på. At det ofte brukes i forbindelse med livstruende sykdommer er sant, men det er jo også palliativ behandling å ta en paracet når man har vondt i hodet.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Det er ikke poenget. Totskalle spurte om hva palliativ behandling var, og du gav ham en gal definisjon som jeg rettet på. At det ofte brukes i forbindelse med livstruende sykdommer er sant, men det er jo også palliativ behandling å ta en paracet når man har vondt i hodet.
Vis hele sitatet...
Med de fleste plager og sykdommer man behandler med legemidler, så forblir pallativ behandling den eneste muligheten da? Ettersom det ikke er en kur.