Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 12435
Hei freaks !

Det har seg slik at det rommet jeg sitter på nå har dårligere signalstyrke og ustabilt nett i forhold til når jeg sitter 5-10 meter unna routeren.

Dette har ikke vært noe problem før jeg bytta PC (HP, ja e vet, det var halvpris).
Og mistenker da att det kan være mottakern i PCen som ikke er god.

Har en D-Link router til overs som jeg tenkte kansje kunne brukes til få bedre signal og mer stabilt nett? Eller? Og i såfall, hvordan?

Innspill?
Du kan få tak i en Extender. Den trenger bare strøm, så plasserer du den ett sentralt sted i huset hvor du har trådløs-signal, deretter tar extenderen imot signalet, forsterker det og sender det videre.

Tror det kan kjøpes på butikker som elkjøp osv hvis jeg ikke tar helt feil
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Ja, men kan jeg bruke routeren som jeg har til overs som extender? Eller bruke den til å ta imot signalet? Istedenfor at den innebygde nettverksrecivern (vet ikke hva det heter..) tar imot?.. Som jeg mistenker er dårlig.

Skjønner dere?
Sist endret av feitsomfaen; 16. november 2012 kl. 00:02.
Sitat av Hawken- Vis innlegg
Du kan få tak i en Extender. Den trenger bare strøm, så plasserer du den ett sentralt sted i huset hvor du har trådløs-signal, deretter tar extenderen imot signalet, forsterker det og sender det videre.

Tror det kan kjøpes på butikker som elkjøp osv hvis jeg ikke tar helt feil
Vis hele sitatet...
Den forsterker ikke signalene. Den regenerer de.. Just saying
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Hvis det er mottakeren i pc'en som er dårlig kan du skaffe en extender du plugger i veggen, som har uttak for nettverkskabel. NETGEAR Powerline AV200 WiFi-N Extender
Jeg gjorde dette, pappa hadde en ekstra ruter liggende så jeg dro en babel fra hovedruteren til kjellerrommet og satt det opp der med eget passord og nettverksnavn. Jeg koblet en kabel til fra ruteren til pcen og fikk samme hastighet som om jeg hadde koblet en kabel rett til hovedruteren.
Du kan ganske enkelt sette opp et ekstra nettverk ved å koble ekstra routeren til den eksisterende routeren og sette opp et separat nettverk. Det er dog ganske rumpe å sitte bak to NAT'er mtp porter osv. Jeg ville heller satt opp router to med samme innstillinger på trådløstnettet som den eksisterende routeren og deretter skru av DHCP funksjonen på router to. For å koble de sammen bruker du en kabel fra en lan port på router en til en lan port på router to (ikke Wan porten på router to) router to vil da oppføre seg som en switch med integrert aksesspunkt.
Hvis du sitter 5 meter unna og får dårlig nett så hjelper verken en extender eller en ekstra ruter. Da er signalstyrken uansett såpass nærme maks at det skal virke knirkefritt.. og få den enda nærmere maks blir bare meningsløst.

Kjøp et USB trådløst nettverkskort istedenfor du.
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Hmm, enten er det dere som misforstår meg eller jeg som misforstår dere. Det er bra nett innen 5-10 meter.

Det jeg mener er å bruke router som mottaker. Altso, router (trådløst)----->router(tråd)---minpc.

Greia er at jeg vet at det skal gå ann, men vet ikke hvordan..
Søk opp rutermodellen på DD-WRT sin side, installer det på ruteren din og bruk repeater funksjonen.

(Google er din venn)

(EDIT: 3.6k innlegg. )
Sist endret av Freddy_fred5; 16. november 2012 kl. 19:11.
Hvorfor gjøre det tungvint å installere DD-WRT når det bare er å sette opp routeren som et access point ved å deaktivere DHCP-server funksjonen?

Her en en guide på hvordan man gjør det.
Sist endret av Dimergon; 16. november 2012 kl. 19:13.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Hvorfor gjøre det tungvint å installere DD-WRT når det bare er å sette opp routeren som et access point ved å deaktivere DHCP-server funksjonen?

Her en en guide på hvordan man gjør det.
Vis hele sitatet...
Tja, litt lettere og trykke på en knapp (mode - repeater - På) eller koble den til trådløs ved en enkel prosess.

Mere funksjonalitet samt bedre FW. (Tør jeg påstå, basert på tidligere D-Link rutere jeg har prøvd)
Sitat av d4h1e Vis innlegg
Hmm, enten er det dere som misforstår meg eller jeg som misforstår dere.
Vis hele sitatet...
Eller du som formulerte deg utrolig krøkkete. Jeg forsto ordene du skrev godt.
Det jeg mener er å bruke router som mottaker. Altso, router (trådløst)----->router(tråd)---minpc.
Vis hele sitatet...
For å få ruteren til å videreføre et annet nett, så er det som veldig mange har påpekt, extender du er ute etter et. Installer DD-wrt på ruteren eller kjøp en som støtter det i utgangspunktet.

I det den er satt opp som extender, kan du selv velge om du vil koble deg til trådløst eller med kabel til den. Det er komplett likegyldig, da det blir samme nettverk.

Det noen sier om å bare disable DHCP fungerer ikke, fordi standard rutere kan rett og slett ikke koble seg opp mot andre rutere.. selv om du selvfølgelig kan trekke en kabel fra ruter 1 til ruter 2.

.. uansett, hvis dette problemet er kun med denne datamaskinen, så holder jeg meg til at i det lange løp er det særdeles mye enklere å bare skaffe seg et nytt trådløst nettverkskort.. da kommer datamaskinen til å fungere godt alle andre steder du drar også