Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 9424
En debatt om cannabis bør bli lovlig i Norge går nå direkte på VGTV

Trykk her for å se


Jeg tenkte vi kunne ta kommentarer til debatten videre på freak!


Ønsker alle synspunkt og kommentarer velkommen! Vis respekt.


(Beklager, denne skulle egentlig under "Rusdebatt")
Sist endret av Balloo; 3. februar 2015 kl. 17:36.
Føler meg glad som en unge over at dette er 2. sånne debatten på kort tid. Når det endelig blir satt fokus på temaet, blir det ihvertfall mer fakta, og opplysning til folket. Nordmenn er så naive og har hodet fullt med feil informasjon når det kommer til temaet.

Bare synd at hun viser totalt feil bilde av cannabis - hun ruser seg vekk fra problemene sine istedet for å løse dem. Dette er veldig negativt å vise, hvis vi ønsker en slakkere regulering, eller medisinsk cannabis i Norge.
Sist endret av Relevant; 3. februar 2015 kl. 17:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
herregud, han snakker jo som om at alle som røyker er syk og må legges inn med rusproblem.
har lyst til og ta meg en joint på lik linje med øl jeg!
Balloo's Avatar
Trådstarter
20 4
Sitat av 240turbovo Vis innlegg
herregud, han snakker jo som om at alle som røyker er syk og må legges inn med rusproblem.
har lyst til og ta meg en joint på lik linje med øl jeg!
Vis hele sitatet...
Det er AKKURAT dette jeg ville poengtere også. Flesteparten av cannabisbrukere ønsker ikke behandling, for det i utgangspunktet ikke er et problem.

Grunnen til at Norge har x-antall brukere inne til behandling for cannabis per dags dato er fordi disse personene har fått tilbud om fengsel/bot eller behandling, og da er valget enkelt for de fleste oppegående personer.
bra dette kommer i media og slikt men dette var en Meget dårlig debatt synes jeg. så det var en som skrev det så godt på vg,

"Burde ikke en debatt være for eller i mot og ikke i mot og litt anderledes i mot? De sliter jo nesten om å være uenige."

tror det begynner en ny debatt nå igjen
Sist endret av 240turbovo; 3. februar 2015 kl. 18:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Professor Jørgen Bramness ved Senter for rus- og avhengighetsforskning (SERAF) ved Universitetet i Oslo, tror det er fullt mulig at Silje kan ha effekt av medisinsk bruk av cannabis. Samtidig legger han vekt på at effekten ikke er vitenskapelig forankret."

Nå har ikke jeg kilder foran meg akkurat nå, men det finnes vel flere dokumenterte effekter ved cannabis?
Når norske forskere står frem å sier at det ikke finnes noen medisinske egenskaper ved så er det jo klart at folk tror på det.
Sitat av dinosauren Vis innlegg
"Professor Jørgen Bramness ved Senter for rus- og avhengighetsforskning (SERAF) ved Universitetet i Oslo, tror det er fullt mulig at Silje kan ha effekt av medisinsk bruk av cannabis. Samtidig legger han vekt på at effekten ikke er vitenskapelig forankret."

Nå har ikke jeg kilder foran meg akkurat nå, men det finnes vel flere dokumenterte effekter ved cannabis?
Når norske forskere står frem å sier at det ikke finnes noen medisinske egenskaper ved så er det jo klart at folk tror på det.
Vis hele sitatet...
Du kan sende denne til forskeren.
Hvor tok programmet "Holmgang" veien? Dette skulle absolutt vært et tema der!
Sitat av dinosauren Vis innlegg
"Professor Jørgen Bramness ved Senter for rus- og avhengighetsforskning (SERAF) ved Universitetet i Oslo, tror det er fullt mulig at Silje kan ha effekt av medisinsk bruk av cannabis. Samtidig legger han vekt på at effekten ikke er vitenskapelig forankret."

Nå har ikke jeg kilder foran meg akkurat nå, men det finnes vel flere dokumenterte effekter ved cannabis?
Når norske forskere står frem å sier at det ikke finnes noen medisinske egenskaper ved så er det jo klart at folk tror på det.
Vis hele sitatet...
Han sa jo bare at effekten av cannabis ikke er knyttet opp til noen annen (langvarig) effekt, uten å spesifisere god eller dårlig.

Edit:
Eller tar jeg helt feil nå?
Sist endret av Icec0ld; 3. februar 2015 kl. 19:38.
er det da effekten på silje han mener? at den ikke er "vitenskapelig forankret" ?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av 240turbovo Vis innlegg
er det da effekten på silje han mener? at den ikke er "vitenskapelig forankret" ?
Vis hele sitatet...
Varer ikke lengre enn 2 timer å være stein tror jeg han sikter til.
Sitat av dinosauren Vis innlegg
"Professor Jørgen Bramness ved Senter for rus- og avhengighetsforskning (SERAF) ved Universitetet i Oslo, tror det er fullt mulig at Silje kan ha effekt av medisinsk bruk av cannabis. Samtidig legger han vekt på at effekten ikke er vitenskapelig forankret."

Nå har ikke jeg kilder foran meg akkurat nå, men det finnes vel flere dokumenterte effekter ved cannabis?
Når norske forskere står frem å sier at det ikke finnes noen medisinske egenskaper ved så er det jo klart at folk tror på det.
Vis hele sitatet...

Det er forsket minimalt på cannabisplanten ettersom det er svært få land hvor det er lovlig. I USA, hvor det meste av forskingen skjer, så må man be om tillatelse via NIDA, og de har gjerne nektet forskerene dette om de forsker på plantens positive egenskaper. Dette har bl.a ført til at forskere har sett seg nødt til å lyve når de må oppgi formålet med forskningen. I USA så er/var det merkelig nok lettere å få forske på kokaplanten enn cannabis. Forskning med/på stoffer nevnt i FNs narkotikatraktater er i utgangspunktet ulovlig å forske på, så det er klart at alt alt dette ødelegger for de som ønsker å forske på de positive medisinske effektene.
Sist endret av caperno; 3. februar 2015 kl. 20:18.
Balloo's Avatar
Trådstarter
20 4
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er forsket minimalt på cannabisplanten ettersom det er svært få land hvor det er lovlig. I USA, hvor det meste av forskingen skjer, så må man be om tillatelse via NIDA, og de har gjerne nektet forskerene dette om de forsker på plantens positive egenskaper. Dette har bl.a ført til at forskere har sett seg nødt til å lyve når de må oppgi formålet med forskningen. I USA så er/var det merkelig nok lettere å få forske på kokaplanten enn cannabis. Forskning med/på stoffer nevnt i FNs narkotikatraktater er i utgangspunktet ulovlig å forske på, så det er klart at alt alt dette ødelegger for de som ønsker å forske på de positive medisinske effektene.
Vis hele sitatet...
Hvor får du dette fra?

Det forskes mye på cannabis i USA. Tror du myndighetene vil hindre seg selv i å skaffe mest mulig informasjon om cannabis når det er så utbredt?

Her er litt om forskning på cannabis: http://www.cannabisscience.com/
Sist endret av Balloo; 3. februar 2015 kl. 20:36.
Sitat av Balloo Vis innlegg
Hvor får du dette fra?

Det forskes mye på cannabis i USA. Tror du myndighetene vil hindre seg selv i å skaffe mest mulig informasjon om cannabis når det er så utbredt?

Her er litt om forskning på cannabis: http://www.cannabisscience.com/
Vis hele sitatet...
The Controlled Substances Act of 1970 placed marijuana in the most restrictive use category, Schedule I, deeming it a drug with no medicinal value and high potential for abuse. To do clinical research with marijuana, you need a DEA license, and you need to get your study approved by the FDA. When it comes to actually obtaining research-grade marijuana, though, you have to go through the National Institute on Drug Abuse, a process that has proved problematic for some researchers determined to study the potential medical benefits of pot.
Vis hele sitatet...
http://www.popsci.com/science/articl...ists-study-pot

“In our case it took us 12 years to get approval from the Department of Health and Human Services,” said Brad Burge, director of communications for the Multidisciplinary Association for Psychedelic Studies, which privately funds studies of marijuana and other drugs, and sought to study the potential therapeutic benefits of smoked marijuana.
Vis hele sitatet...
http://america.aljazeera.com/watch/s...-research.html

While anecdotal evidence suggests Charlotte’s Web can be highly effective in treating such conditions, scientific investigation of the product has been stymied by federal drug laws that severely limit marijuana research. Edward Maa, the principal investigator of the Charlotte’s Web study, says the new trial could be a first step toward building a body of research on how and why medical marijuana can be used to treat epilepsy. “This is the first attempt to get the information people are interested in that is observational in nature,” says Maa, an assistant professor at the CU School of Medicine and chief of the Comprehensive Epilepsy Programs at Denver Health.
Vis hele sitatet...
http://time.com/3264691/medical-mari...tes-web-study/

osv, osv, osv
Fikk med meg siste delen av debatten.
Han mørke fyren fra AUF baserte sin del av argumentasjonen på grunnlag av gammel forskning. Det er uhyre provokatorisk når det sitter folk som er så snusfornuftig og skal støtte seg til forskning - at de klarer å finne gamle rapporter som harmonerer med de meningene han har.

Var en dårlig debatt! Hadde det vært en noe mer skolert aktør i debatten hadde han trolig kunne pissa på resten av debattantene. Men, uansett om det var mange lettvektere uten oppdatert kunnskap, så er det greit å debatten ut av skapet i ny og ne.

Temaet fortjener mer oppmerksomhet enn det får pr dags dato.

Btw: "programlederen" virket som en mellow fellow
Sist endret av UngarEffect; 3. februar 2015 kl. 21:05.
Syntes det er fantastisk at AUFeren presterer å si at det sikkert finnes studier på at canabis har medisinsk virkning å men han velger å holde seg til studiene som sier at det ikke har, han sier jo direkte at han ikke har giddi å lest begge sider av saken å velger å ignorere studier som ikke støtter hans personlige syn på cannabis
Hvordan kan man da debattere om noe når man ikke er villig til å se hele saken men bare en liten del av den.
Sist endret av Aron2303; 4. februar 2015 kl. 00:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så de første 20 sek og slo av. Det er ikke håp. Vi får vente til hele USA legaliserer så følger vi sikkert etter. Siden USA er så veldig mye å se opp til. Nederland har hatt sin ordning lenge, men når USA begynner å legalisere, da skal mediene vise de posetive sidene av legalisering. Helvetes Norge. hvem i klassen din innvolverte seg i politikk? Var det de skarpeste knivene i skuffen? Nei, og de sløve barnekvivene styrer nå skuten.
Tror ikke det vil skje noe i norge før ungdommens generasjon sitter i regjeringen. Altså om 10-20 år
Sist endret av Loffenius; 4. februar 2015 kl. 02:17.
For å sette det på spissen, datteren din på 18 år våkner ikke opp med en 34 år gammel fyr og husker ingenting etter å ha røyket en spliff.
Sist endret av søtmann50; 4. februar 2015 kl. 02:29.
Sitat av søtmann50 Vis innlegg
For å sette det på spissen, datteren din på 18 år våkner ikke opp med en 34 år gammel fyr og husker ingenting etter å ha røyket en spliff.
Vis hele sitatet...


For å sette det på spissen, datteren din på 18 år våkner ikke opp med en 34 år gammel fyr og husker ingenting etter å ha drukket noen øl..
Sist endret av Molly90; 4. februar 2015 kl. 02:58.
Sitat av Loffenius Vis innlegg
Tror ikke det vil skje noe i norge før ungdommens generasjon sitter i regjeringen. Altså om 10-20 år
Vis hele sitatet...
De som sitter i regjering i fremtiden må fortsatt jakte stemmer, og eldrebølgen vil nok ha mange stemmer folk må jakte på.... Og det finnes utrolig nok fortsatt 16-30åringer som er negative til cannabis...

Sitat av Molly90 Vis innlegg
For å sette det på spissen, datteren din på 18 år våkner ikke opp med en 34 år gammel fyr og husker ingenting etter å ha drukket noen øl..
Vis hele sitatet...
Så klart ikke, MIN datter er smartere enn som så... Men kjangsen er større på øl enn på cannabis..
Sist endret av Novice; 4. februar 2015 kl. 03:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når cannabisbruken er så lav som den er i Norge. Tror dere at cannabis legalisering ville gjort bruken noe mindre på lang sikt, eller kun gjort livet mer rettferdig for de som ønsker å bruke cannabis en gang i blant istedet for andre rusmidler?
Balloo's Avatar
Trådstarter
20 4
Sitat av Picard Vis innlegg
Når cannabisbruken er så lav som den er i Norge. Tror dere at cannabis legalisering ville gjort bruken noe mindre på lang sikt, eller kun gjort livet mer rettferdig for de som ønsker å bruke cannabis en gang i blant istedet for andre rusmidler?
Vis hele sitatet...
Bruken ville nok kanskje ikke endret seg dramatisk. Kanskje den ville gått litt opp. Men kanskje også alkoholbruken hadde gått ned, noe som igjen gir færre helseskader. For de som ønsker å bruke cannabis med måte ville nok livet absolutt blitt mer rettferdig.

Hvorfor lar vi et system bestemme at voksne mennesker ikke kan nyte cannabisrus når andre sterkere rusmidler er både lovlig og regulert.
Sitat av Picard Vis innlegg
Når cannabisbruken er så lav som den er i Norge. Tror dere at cannabis legalisering ville gjort bruken noe mindre på lang sikt, eller kun gjort livet mer rettferdig for de som ønsker å bruke cannabis en gang i blant istedet for andre rusmidler?
Vis hele sitatet...
Cannabisbruken i Norge er ganske nær gjennomsnittet for Europa, ut fra kloakkanalyser så ligger vi på en 10. plass og vi bruker faktisk mer per inbyggger i Oslo enn både Brûssel og Praha (hvor det er avkriminalisert siden 2010).

Ut fra erfaringer fra USA, Portugal og Tjekkia så går bruken litt opp før folk finner ut at cannabis ikke har veldig mye for seg sånn rekreasjonellt, for mange holder det lenge å honke på bongen eller fyre opp en spliff noen få kvelder i året.
Balloo's Avatar
Trådstarter
20 4
Sitat av søtmann50 Vis innlegg
Så de første 20 sek og slo av. Det er ikke håp. Vi får vente til hele USA legaliserer så følger vi sikkert etter. Siden USA er så veldig mye å se opp til. Nederland har hatt sin ordning lenge, men når USA begynner å legalisere, da skal mediene vise de posetive sidene av legalisering. Helvetes Norge. hvem i klassen din innvolverte seg i politikk? Var det de skarpeste knivene i skuffen? Nei, og de sløve barnekvivene styrer nå skuten.
Vis hele sitatet...
Du burde kanskje sett hele. Totalinntrykket for noen som i utgangspunktet var underinformert om cannabis og gjerne sterkt i mot det, ville nok sitte igjen med et par kritiske spørsmål (Og det er jo dette som er viktig, å nå ut til de som ikke har mye erfaringer med emnet). Spesielt med tanke på at AUF-argumentene bare gikk på repeat og er noe av det svakeste jeg har hørt i en debatt noensinne. Det var bare en vinner, og det var faktisk alle oss som ønsker at cannabis skal få en annen rolle i samfunnet enn den har i dag.

Alle AUFs argumenter var basert på et misbruk av rus og ikke bruk.
Sitat av Balloo Vis innlegg
Alle AUFs argumenter var basert på et misbruk av rus og ikke bruk.
Vis hele sitatet...
Nå er det gjerne slike spørsmål en vil stille, når det handler om å innføre et nytt rusmiddel inn i landet. Problemet var at de fikk det til å fremstå som om at alle som røyket cannabis var syke og trengte hjelp, og om legalisering, og kontrollert salg vil kunne redusere skadene, og hjelpe til å ''kurere'' disse ''syke'' menneskene. Selve bruken av det som et nytelsesprodukt ble ikke tatt opp engang, og det er jo mye derfor vi vil ha det. Hadde vært meningsløst med å legalisere cannabis, dersom det kun gjorde folk syke -og ikke ga noe glede. Han sa jo også, at det ikke var dokumentert noen medisinske effekter av cannabis. Latterlig.
Sist endret av Relevant; 4. februar 2015 kl. 17:32.
Balloo's Avatar
Trådstarter
20 4

Joda, det er vel litt vanskeligere å forske på cannabis, men er det behov for mer forskning? Vet vi ikke allerede nok til å kunne endre cannabis sin posisjon i samfunnet?

Holder det ikke med personer som har røyket hver dag i 50 år og har fin helse, forskningsrapportene som konkluderer med at stoffet er udødelig og skadene minimale. Det ER et rusmiddel, det er ingen hemmelighet. Forsket de like mye på alkohol før det ble tillatt? Både cannabis og alkohol har vært en del av en lang kultur, men nå er det spørsmålet om helseskader og påvirkning på samfunnet som er de mest aktuelle spørsmålene. Derfor mener jeg at den forskningen som blir gjort i dag utvilsomt er god nok.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Nå er det gjerne slike spørsmål en vil stille, når det handler om å innføre et nytt rusmiddel inn i landet. Problemet var at de fikk det til å fremstå som om at alle som røyket cannabis var syke og trengte hjelp, og om legalisering, og kontrollert salg vil kunne redusere skadene, og hjelpe til å ''kurere'' disse ''syke'' menneskene. Selve bruken av det som et nytelsesprodukt ble ikke tatt opp engang, og det er jo mye derfor vi vil ha det. Hadde vært meningsløst med å legalisere cannabis, dersom det kun gjorde folk syke -og ikke ga noe glede. Han sa jo også, at det ikke var dokumentert noen medisinske effekter av cannabis. Latterlig.
Vis hele sitatet...
Selvsagt! :-) Det er viktig å gjennomgå alle sider av en sak! Man kan ikke utelukke noe, på samme måte som man ikke kan utelukke en diskusjon om normalt, rasjonelt bruk. Det var dette jeg ønsket mer fokus på.
Sist endret av Balloo; 4. februar 2015 kl. 17:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jeg og tror det må et lite generasjonsskifte før vi ser noen stor endring. og angående USA, så er det jo storebror
Er det bare meg eller må en hel filosofisk omvending av tankegang til før det norske folk tror på hva som gir dem selv friheter?

Dette er ett større problem som all mulig rationalisering ikke kan gjøre noe med. Det norske folk er redd for staten. Og kanskje det var bedre med den danske staten enn de svenske. Personlig syns jeg vi hadde det bedre med den danske staten enn den norske. Uansett er vi ett lite undertrykt folk som later vi ikke er redd for noen men skriker som om vi er fri.

Problemet er at vi i vår uavhengighet har laget lover for folk basert på avhengighet. Vi som det norske folk har ikke en ide om hva frihet betyr eller hvorfor det er viktig. Alt vi har gjort er å ta notater. Som er lite imponerende.

Vi sier at vi har ytringsfrihet fordi vi har lover om det. Men vi totalt misforstår -stitution i constitution som betyr at hele samfunnet må adlyde hva de høyeste lovene som anlyder the constitution. Vi har misforstått den amerikanske grunnloven til det perverse. Ja, vi har lover som sier at du kan si hva du vil, men si det til ulvene. I norge kan du si hva du vil men du vil raskt dø av konsekvensene av politisk korrekthet, men du vil ikke vite den totale prosent av meningen din i befolkningen , siden du ikke har frihet til å ytre deg hvis du vil beholde jobben din.

Hvis en lov om ytringsfrihet skal gjelde all ytring i frihet må alle medier hvor denne friheten ytres være fri. Hva er da den lovfestede frihet verdt? ingenting. Vi tar til sak folk med ytringer.

Så vi har ingen undertrykking fra loven men heller ingen beskyttelse fra loven, så gjett hvem sin mening repeteres. Og det er poenget. Vi kan si hva vi vil, men vi undertrykkes for det. Jeg vil kalle det patologisk.
Sist endret av nutz; 5. februar 2015 kl. 00:49.
Jeg er for at en mann sin ytring ikke mister en mann sin jobb. Norge driter hardt i folk sine rettigheter til å mene hva de vil. Og hvis du har en hjerne å tenke med og ett hjerte som av og til banker, så ikke men noe.

Er det bare meg eller må en hel filosofisk omvending av tankegang til før det norske folk tror på hva som gir dem selv friheter?

Dette er ett større problem som all mulig rationalisering ikke kan gjøre noe med. Det norske folk er redd for staten. Og kanskje det var bedre med den danske staten enn de svenske. Personlig syns jeg vi hadde det bedre med den danske staten enn den norske. Uansett er vi ett lite undertrykt folk som later vi ikke er redd for noen men skriker som om vi er fri.

Problemet er at vi i vår uavhengighet har laget lover for folk basert på avhengighet. Vi som det norske folk har ikke en ide om hva frihet betyr eller hvorfor det er viktig. Alt vi har gjort er å ta notater. Som er lite imponerende.

Vi sier at vi har ytringsfrihet fordi vi har lover om det. Men vi totalt misforstår -stitution i constitution som betyr at hele samfunnet må adlyde hva de høyeste lovene som anlyder the constitution. Vi har misforstått den amerikanske grunnloven til det perverse. Ja, vi har lover som sier at du kan si hva du vil, men si det til ulvene. I norge kan du si hva du vil men du vil raskt dø av konsekvensene av politisk korrekthet, men du vil ikke vite den totale prosent av meningen din i befolkningen , siden du ikke har frihet til å ytre deg hvis du vil beholde jobben din.

Så vi har ingen undertrykking fra loven men heller ingen beskyttelse fra loven, så gjett hvem sin mening repeteres. Og det er poenget. Vi kan si hva vi vil, men vi undertrykkes for det. Jeg vil kalle det patologisk.

og undertrykkingen vitner ingenting om den anminnelige gode tro man viser sine naboer. Nei den er i tro ned det norske samfunnet, hvor man viser frykt, frykt frykt.
Sist endret av nutz; 5. februar 2015 kl. 01:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Varer ikke lengre enn 2 timer å være stein tror jeg han sikter til.
Vis hele sitatet...
Noe lignende til det

Holder det ikke med personer som har røyket hver dag i 50 år og har fin helse, forskningsrapportene som konkluderer med at stoffet er udødelig og skadene minimale. Det ER et rusmiddel, det er ingen hemmelighet. Forsket de like mye på alkohol før det ble tillatt? Både cannabis og alkohol har vært en del av en lang kultur, men nå er det spørsmålet om helseskader og påvirkning på samfunnet som er de mest aktuelle spørsmålene. Derfor mener jeg at den forskningen som blir gjort i dag utvilsomt er god nok.

Helt enig, begynner å bli lettere irritert av at alt skal være sunt. Mange som har levd til de er 90+ uten å ta alle forhåndsreglene vi tar idag. Istedet for å klage på hver bidige ting, så kan de diskutere sakene som faktisk har mening.. slik at det ikke virker som de roper ulv på hver bidige sak.

Når sant skal sies, så vet jeg ikke hvor mye forskning som er gjort på cannabis.. men det er ikke mange store effekter fra cannabis på noen som helst side, utenom at det er en fantastisk rus.. noe som igjen betyr at å lovliggjøre det som ett rusmiddel ville vært akseptabelt.

Ser ut som quoten tullet seg til.. avsnittet ''holder det ikke med personer...'' er skrevet av balloo
Sist endret av Icec0ld; 5. februar 2015 kl. 05:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bra at debatten så SMÅTT begynner å komme også i Norge. Synes også foreksempel Aftenposten legger ut mye bra.

Kanskje kan jeg kjøpe lovlig sjit når jeg er 50. One can only hope.
Sitat av Picard Vis innlegg
Når cannabisbruken er så lav som den er i Norge. Tror dere at cannabis legalisering ville gjort bruken noe mindre på lang sikt, eller kun gjort livet mer rettferdig for de som ønsker å bruke cannabis en gang i blant istedet for andre rusmidler?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ihvertfall garantert røykt mer. Sånn som det er nå, når det er litt småstress å skaffe, så lar jeg som regel være å kjøpe inn noe og røyker heller av og til i godt lag. Hvis man bare kunne stukket ned på polet og kjøpt seg litt morrorøyk, hadde jeg nok ofte gjort det når jeg f.eks kjedet meg litt en kveld. Uten at det nødvendigvis er en bad ting

Og drikking er drikking, jeg bytter aldri ut fylla med røyking. Røyking er for meg til for å kose seg med noe god snacks i sofaen foran TV'en. Skal jeg ut på byen velger jeg andre rusmidler
Hovedargumentet for å legalisere, blir for min del muligheten til å tilby et mindre helseskadelig alterantiv til alkohol. Dette kan være veldig positivt for "alkoholikere" som ikke nødvendigvis er kjemisk avhengiung av selve alholien men søken etter en rus. #er halvist full når jeg skrev dette

Hvis det er noen som mener at cannabis er mer skadelig en alhkohl så vet jeg ikke hva jeg skal si.... skammelig at vi har slike trangsynte folk i samfunnet

Sitat av FLITDCOT Vis innlegg
Bra at debatten så SMÅTT begynner å komme også i Norge. Synes også foreksempel Aftenposten legger ut mye bra.

Kanskje kan jeg kjøpe lovlig sjit når jeg er 50. One can only hope.
Vis hele sitatet...
+1 aftenposten! setter pris på det
Sist endret av Isvarmt; 14. februar 2015 kl. 01:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Først og fremst burde det fokuseres på avkriminalisering. Legalisering kommer nok etterhvert. I mine øyner er det ihvertfall helt urealistisk at Norge skulle hoppet rett inn i legalisering med salg bak disk innen de neste årene.

og samtidig en mer human rus-politikk for de tyngst avhengige. Det er på høy tid med gratis utdeling av heroin til de avhengige. Brukerne er grunn nok for seg selv spør du meg, men tallene viser også suksess i land som delte ut gratis heroin. Mindre attraktivt salgs område for kriminelle, letter på tallene i fengslene, brukere vet hva de får i seg, mulighet for oppfølging (uten bruk av glattcelle og håndjern ), mindre skadelig å få i seg, osv.

I legalisering debatten for cannabis syntes jeg også det er særs overraskende at stigmatiseringen ikke blir nevnt oftere. Personlig møter jeg ihvertfall mange som mener stigmatiseringen er det verste med hele forbudet. På bygda sprer gjerne ordet seg veldig fort, og ''alle'' får fort vite om noen røyker.
For meg er det åpenbart at dette er ett svært stort problem, som antageligvis tærer på psyken til veldig mange.

Men problemet er vell kanskje ikke stigmatiseringen, men heller forbudet?
Hvor mange ''kriminelle grupperinger'' er det som ikke gjennomgår det samme..?