Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2227
Etter relativt store suksesser som iPod, Power Mac G5 og iTunes; hva kommer neste gang? Har Apple konsepter på gang som kan oppnå samme suksessen som de ovenfornevnte produktene?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
iChat AV og iCam for Windows hadde vært gullgruve.

Eller - noe som hadde betydd døden for Apple som hardwarefirma, men en definitiv seier som OS- og softwarefirma: Porte OS X til wintel-platform.

hj
iTrash - en helt ny søppledunk med iMac designet...
Better than thou.
Jeg tror neste greia blir et digitalkamera for amatørbruk. Noe ala. Cybershotcamsa til Sony, men i Apple-stil. Også kommer det nok PBs med G5 i slutten av neste år tipper jeg.
os x eksisterer for intelpaltform i apple sine testlabber. går under kodenavn marklar.

(prøv å google det)
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av Aslevik
os x eksisterer for intelpaltform i apple sine testlabber. går under kodenavn marklar.
Vis hele sitatet...
Tenk om noen "leaker" den da! Shit, det hadde vært katastrofe for Apple.

Det jeg tenker meg er at hovedgrunnen til at Apple ikke vil porte OSet sitt, er at de ikke gidder å skrive device drivere til alt og gudhvermann. Jeg hadde vært fornøyd om de bare støtter AMD, bare støtter en viss type DVD-spillere og bare en viss type lydkort, så lenge dette betyr at man kan bygge en grom mac selv - og da helst til mindre enn 20 flak.

Dual Athlon MP 3200+ med 3 GB RAM, 500GB harddisker og OS 10.3, anyone?

HJ
Dual prosessor i PowerBook og 4GB minne Nei Apple er allerede hit og de trenger ikke bevise stor mer. Men en konkurrent til Windows hadde vært gøy om det kan kjøres på Intel. Stakkaes bill.. hadde vært gøy å se han, Jacko og Mike Tyson som rompiser og tapere.
hadde vært litt knall med os X for pc.. Skulle bygd opp en mac box for å bli kjent med det OSet... Si fra hvis dere får tak i noe da..
Opprinnelig postet av SharQ
Tenk om noen "leaker" den da! Shit, det hadde vært katastrofe for Apple.

Det jeg tenker meg er at hovedgrunnen til at Apple ikke vil porte OSet sitt, er at de ikke gidder å skrive device drivere til alt og gudhvermann. Jeg hadde vært fornøyd om de bare støtter AMD, bare støtter en viss type DVD-spillere og bare en viss type lydkort, så lenge dette betyr at man kan bygge en grom mac selv - og da helst til mindre enn 20 flak.

Dual Athlon MP 3200+ med 3 GB RAM, 500GB harddisker og OS 10.3, anyone?

HJ
Vis hele sitatet...
Vel... det er nok heller fordi en stor del av bunnlinjen til Apple er hardware, nemlig G4/G5 maskiner.
Opprinnelig postet av Aslevik
os x eksisterer for intelpaltform i apple sine testlabber. går under kodenavn marklar.

(prøv å google det)
Vis hele sitatet...
[offtopic]
Du er godt igang om du installerer Darwin x86 ( linuxiso.org ), da mangler kun GUI, og den finner du også hvis du leiter litt...
[/offtopic]
Ministry of Love
sptz's Avatar
Opprinnelig postet av SharQ
Det jeg tenker meg er at hovedgrunnen til at Apple ikke vil porte OSet sitt, er at de ikke gidder å skrive device drivere til alt og gudhvermann. Jeg hadde vært fornøyd om de bare støtter AMD, bare støtter en viss type DVD-spillere og bare en viss type lydkort, så lenge dette betyr at man kan bygge en grom mac selv - og da helst til mindre enn 20 flak.
Vis hele sitatet...
Det er vel grunnen til at x86 platformen er så billig. Vis du ikke har støtte for en armada av produsenter så får du ikke prisen ned.. Vis det bare er en type hardware som går ann å kjøpe så ser jeg heller ikke noen gevinst i å bygge selv.
Det apple kanskje kunne gjort når det gjelder OS X på Intel platformen er å skrive en driver til hvert komponent, med greit med features.. og så si: få maskinvaren deres til å fungerere med denne drivern... eller fuck it. Altså, slik at de bare skrev en adapter på en måte. Da hadde man holdt integriteten til Mac, og det meste av maskinvare hadde fungert greit til mac. Nå støtter jo mac ganske mye x86 maskinvare. Omtrent alt av printere, webcam og andre eksterne ting. Og ganske mange nettverkskort, lydkort og grafikkort. Det hadde nok ikke vært katastrofe om Mac OS X til x86 platformen hadde kommet ut, for Mac OS X ville fortsatt være optimalisert til G4 og G5. De fleste som bruker mac nå ville nok dessuten holdt seg til mac hardware. De har fremdeles best design på maskiner på markedet. Hvem trenger å modde maskinen når man har mac?

Men jeg tror dette er en veldig vanskelig beslutning for apple. Det er veldig vanskelig å forutsi hva som vil skje. Det er VELDIG mange geeks som ville gått over, det er sikkert. Både windows og linux brukere. Men ville "normale" mennesker gått over? Kanskje med rett markedsføring? Men det er ingen garanti. De tror at windows er "tryggere" (hahahaha!) og de er mer kjent med det. Det er bare å vente å se.. in the mean time.. i'm gonna start buying apple hardware
Opprinnelig postet av Aslevik
os x eksisterer for intelpaltform i apple sine testlabber. går under kodenavn marklar.

(prøv å google det)
Vis hele sitatet...
[offtopic]
Marklar er faktisk fra en South-Park episode. (Starvin Marvin in Space for dem som bryr seg.)
Det er en Alienrase som heter marklar som bytter ut alle substantiv (egennavn og fellesnavn) med marklar.
[/offtopic]

Jeg er enig i at det hadde vært kult med Marklar til Marklar, særlig hvis det hadde Støtta Marklar og Marklar like bra som Marklar.
Opprinnelig postet av SkyFex
Men ville "normale" mennesker gått over? Kanskje med rett markedsføring? Men det er ingen garanti. De tror at windows er "tryggere" (hahahaha!) og de er mer kjent med det.
Vis hele sitatet...
Nå var det nettopp oppdaget et grådig stort hull også i osX, da. Det er nok en hel del hull også hos Apple, men det oppdages jo sjeldnere siden det er så få som gidder å hacke med det (iforhold til windows).


Skal ikke se helt bort ifra at apple planlegger å porte os'et sitt til x86, er en hel del penger å hente der også. Hadde de gjort det, ville nok deres gode brukervennlighet spist en grom del av MS kaka.
Iogmed at de allerede ligger litt foran på os for 64bit så tror jeg ikke man skal se bort fra at de vurderer å satse kraftig på å kapre pc-brukere nå som pc-verdene også er i ferd med å hoppe over på 64bit. Kan hende de har lyst til å prøve å utnytte forspranget sitt.


vel, 2 centesimi
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
De kommer aldri til å gi ut OS X for x86-arkitekturen. Det er jo dødsstøtet for deres egen plattform.

Mange hadde sikkert kjøpt Macintosh-plattform selv om Marklar hadde vært på markedet, men det hadde i hovesak vært de som allerede sitter på Macs. Å konvertere x86-brukere til sin egen plattform når Marklar (OSet er jo det som lokker folk til plattformen (og design da, men Joe Sixpack driter i det)) finnes blir kort og godt umulig.