Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4651
Vurderer å kjøpe en iBook til skolebruk, programmering, høre på musikk, se på video (dvd,svcd,divx), cdbrenning, internett osv.. fra før har jeg stasjonær, men trenger (har lyst på) en laptop. Jeg synes iBook virker tøff. I tilfelle blir det 12,1" skjerm, 900mhz, ~512 ram, 40gb, dvd/cd-r og airport..

Har lest myyye positivt om denne på internett, men også litt negativt. Prisen blir minst like 'stiv' som en PC-laptop, så da er det greit at jeg er sikker på hva jeg får før jeg kjøper den..

-Ettersom det kun er 12,1" skjerm (1024x768) må jeg ha muligheten til å koble til ekstern skjerm i mer enn 1024x768. Har på følelsen at XGA er maks selv på eksterm skjerm.. noen som kan bekrefte/avkrefte?

-Hvordan fungerer tv-ut? Har den mulighet til å vise KUN film på tv, mens man bruker iBooken til andre formål samtidig..?

-Er det tastaturbelysning? I tilfelle er det konge.. ingen bilder jeg har sett viser det, men jeg vet at PowerBook har det.. dessuten er keyboardet sånn 'gjennomsiktig'.

Fint hvis folk har noen erfaringer som er greit å vite om før jeg åpner lommeboka

edit; har også sikla etter PowerBook, men de koster jo skjorta. Er prisforskjellen verdt det man får i forhold til iBook?
Jeg vil råde deg til å ikke kjøpe MAC. Jeg brukte det i 2 uker på en jobb jeg var på, aldrig opplevd noe mer drit av et system.

1. Vanskelig å få tak i programmer (warez) med mindre du betaler for dem. Hvis du betaler for dem vil jeg råde deg til å heller bruke pengene på en RÅ laptop. (Jeg vet at man kan kjøre programmer med en windows emu. men det funker ikke så bra som de skal ha det til)

2. Dyrt, skal du oppgradere så må du kjøpe delene fra Apple, du har ikke noe valg.

3. Hele systemet kan henge seg pga. idiotiske feil på enkelte websider. Jeg prøve å spille av Matrix reloaded fra matrix siden (Med quicktime systemet som er laget av Apple) og hele driten låste seg. Ikke noe svar (ala windows).

4. Du kommer til å savne høyre muse knapp

Mac maskinene blir mest solgt til folk som har brukt dem i alle år, og ikke vil gå over til pc.
Sist endret av HeavyD; 28. april 2003 kl. 23:28.
2 uker er vel ikke nok til å danne et solid intrykk av mac? Har ikke brukt det selv, så jeg kan egentlig ikke si noe da men

Men, det burde jo bety noe at veldig mange profesjonelle velger mac fremfor windows.

Tror ikke det er tastaturbelysning på ibook. Jeg tror det bare er på 17" powerbook du finner det. Mener å huske at noen klagde over det.

Håper det kom litt fornuftig av dette..
Better than thou.
Opprinnelig postet av HeavyD
Jeg vil råde deg til å ikke kjøpe MAC. Jeg brukte det i 2 uker på en jobb jeg var på, aldrig opplevd noe mer drit av et system.

1. Vanskelig å få tak i programmer (warez) med mindre du betaler for dem. Hvis du betaler for dem vil jeg råde deg til å heller bruke pengene på en RÅ laptop. (Jeg vet at man kan kjøre programmer med en windows emu. men det funker ikke så bra som de skal ha det til)
Vis hele sitatet...


Er helt sikkert verre å finne warez til Mac OS enn Windows, men det er ikke så forbanna vanskelig å finne til det heller.

2. Dyrt, skal du oppgradere så må du kjøpe delene fra Apple, du har ikke noe valg.
Vis hele sitatet...
Kan du hvertfall, mange steder hvor du får kjøpt div. hardware til Apple maskiner.

3. Hele systemet kan henge seg pga. idiotiske feil på enkelte websider. Jeg prøve å spille av Matrix reloaded fra matrix siden (Med quicktime systemet som er laget av Apple) og hele driten låste seg. Ikke noe svar (ala windows).
Vis hele sitatet...
Problemer med det, som med alle andre ting..

4. Du kommer til å savne høyre muse knapp
Vis hele sitatet...
Koble på en mus med to knapper? Funker fett det.
Opprinnelig postet av seeker
2 uker er vel ikke nok til å danne et solid intrykk av mac? Har ikke brukt det selv, så jeg kan egentlig ikke si noe da men
Vis hele sitatet...
2 uker er nokk til første inntrykk, er det vell ikke?
Elsket Mac siden jeg så en for første gang jeg.... siden det har jeg gått og siklet etter en
Selvom PowerBook'en er dyr, ville jeg nok gått for den

HeavyD: du vet ikke hva du snakker om...
HeavyD: det må være det største våset jeg har lest på lenge. 100% av posten din er feil, du kunne latt være å poste hvis du ikke har snøring på hva du skriver om.

det er kun PowerBook med 17" skjerm som har tastaturbelysning.

tv-ut funker fett.

de støtter mye høyere enn xga oppløsning på ekstern skjerm, sjekk på www.apple.no for mere detaljer der.

jeg kjøpte powerbook 12", og var kongefornøyd med den. ble desverre nødt til å kvitte meg med den, men skulle jeg ha kjøpt laptop igjen i dag, så hadde jeg kjøpt den en gang til.
iBook er jo en søt liten maskin, har ikke arbeidet noe med den men ut fra det jeg kan lese om den på nettet, må jeg bare si at den er dritt, gå heller for en powerbook. warez for mac er ikke så vannskelig, finnes masse p2p programmer.

Mac os crashe pga en nettside? brukerfeil vil jeg si.

Du kan trykke ned ctrl og musetast så får du høyreklikk
Trådstarter
Hehe.. takker for mye meninger. Har på følelsen at man enten elsker eller hater mac..

Opprinnelig postet av veggiss
de støtter mye høyere enn xga oppløsning på ekstern skjerm, sjekk på www.apple.no for mere detaljer der.
Vis hele sitatet...
Er du skråsikker på at det ikke kun gjelder PowerBook? Tro meg, jeg har lest apple.no opp og ned maaange ganger, men finner ikke så mye info om iBooks tv-ut. Jeg vet at iBook er litt 'begrenset' i forhold til PB fordi at Apple vil det skal være et 'klasseskille' i enkelte funksjoner. Dette gjelder også tvut-funksjonen ved spesielt monitorspanning (som ikke iBook støtter by default).

Opprinnelig postet av Digital Hybrid
Selvom PowerBook'en er dyr, ville jeg nok gått for den
Vis hele sitatet...
Hehe.. skal se hva jeg får til. Synes den er dyr selv, så jeg tviler på at det blir realitet å se den på skrivebordet mitt

Opprinnelig postet av jas
iBook er jo en søt liten maskin, har ikke arbeidet noe med den men ut fra det jeg kan lese om den på nettet, må jeg bare si at den er dritt, gå heller for en powerbook.
Vis hele sitatet...
Hum.. javel? Jeg synes den virker ganske fin, jeg.. noe spesielt du tenkte på? Jeg vet ikke hva G3 800/900 kan sammenlignes med i PC-verden.. Det er sikkert ikke så veldig fett. 128ram er jo ikke så bra, men hadde jo tenkt til å smekke inn ~512.. 40gb disk synes jeg holder på laptop, innebygget trådløst kort er konge, ati radeon 7500 er greit nok (?), 2,2kg totalt er jo en lettvekter, 5 timer batteritid er det ikke mange andre som har... osv.. Jeg spiller ikke mye, men jeg hadde tenkt å prøve win98-emulering og CS .. Å spille video/musikk er det viktigste og da tror jeg iBook holder. Veldig godt mulig jeg tar feil..
Sist endret av nalle; 29. april 2003 kl. 08:47.
mac er digg.....titaniumen er drømmen.
Uansett,...iBooken er absolutt ingen dårlig maskin, men om du får råd....kjøp powerbook.
sjappa veggiss jobber i er norges nest største på mac, bare etter mac norge, så jeg tror han veit sånn nuggenlunde hva han fabler om...
Opprinnelig postet av HeavyD
Jeg vil råde deg til å ikke kjøpe MAC. Jeg brukte det i 2 uker på en jobb jeg var på, aldrig opplevd noe mer drit av et system.

1. Vanskelig å få tak i programmer (warez) med mindre du betaler for dem. Hvis du betaler for dem vil jeg råde deg til å heller bruke pengene på en RÅ laptop. (Jeg vet at man kan kjøre programmer med en windows emu. men det funker ikke så bra som de skal ha det til)
Vis hele sitatet...
Det er helt absurd å kjøre Windows programmer, når man har Mac, MacOS X er BSD med Finder og Aqua(tilsvarer Nautilus og GNOME/KDE.) MacOS X kan kjøre alle XFree programmer, i tillegg til sitt eget system. Hva skal man egentlig med masse warez? Man har som regel det man trenger på jobben, dessuten er operativsystemet så spekket med nyttige og intuitive ting at det egentlig ikke trengs. Når sant skal sies er Warez til Mac uhyre enkelt å få tak i, man trenger bare en Hotline/Carracho/KDX konto, og da kan man vel bare leech'e i vei.

2. Dyrt, skal du oppgradere så må du kjøpe delene fra Apple, du har ikke noe valg.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke sant, jeg kjøper alle delene mine på HTTP://komplett.no

3. Hele systemet kan henge seg pga. idiotiske feil på enkelte websider. Jeg prøve å spille av Matrix reloaded fra matrix siden (Med quicktime systemet som er laget av Apple) og hele driten låste seg. Ikke noe svar (ala windows).
Vis hele sitatet...
Høres ut som at du har brukt en gammel Java modul, det eneste som krasjer i nettleseren min er når jeg ikke har fulgt opp med oppgraderinger i Java, evt skru av Java(Det funker som kjent bare i Solaris uansett.)

4. Du kommer til å savne høyre muse knapp
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal noen savne høyre musknapp?
Man kan ha så mange musknapper man vil,
men det er i de fleste tilfeller unødvendig,
da MacOS X er bygget intuitivt.
Det er _kun_ når jeg bruker GiMP at jeg savner høyre musknapp.

Mac maskinene blir mest solgt til folk som har brukt dem i alle år, og ikke vil gå over til pc.
Vis hele sitatet...
Hvem vil bytte fra en Lamborghini Diablo til Lada Niva?

Selv bruker jeg:
debian GNU/Linux til servere (har 7 stk, Apache/2, postfix, qmail, fmserverd, FileMaker Unlimited, MySQL, php)
Mystic 450 MacOS X 10.2.6beta som arbeidsstasjon(BBEdit, FileMaker, FX.php, Camino)
debian GNU/Linux som arbeidsstasjon(vim, mplayer, vim, mysql, apache2, FX.php)
QNX som arbeidsstasjon(AmiClone)

Mac er billig i drift, det er en hel del tid man ikke trenger å bruke tid på sammenlignet med Windows.

Jeg har oppsyn med 14 PowerBooker fra G3/400 til PB 17" dette er bra saker!
Jeg vil også legge til at PB G4/12" er designet av/for fotografene til National Geographic og er en skikkelig ulv i fåreklær, kjøpte 3 slike og én PB 17".
Sist endret av fxxked; 29. april 2003 kl. 11:21.
Trådstarter
Takk for mange bra svar.. Jeg var redd det kun var PC-folk på forumet ..dere skryter (som de fleste andre) veldig av PowerBook, men dere nevner ikke så mye om iBook.. Det er vel ikke sant at mens PB er ulv i fåreklær, er iBook bare et får i ulveklær?

Jeg vet at G3-cpu'en er gammel (iaf 2 år), men ettersom jeg ikke har noe tidligere erfaring med mac vet jeg ikke om det er noe å samle på eller om den fortsatt er god. Jeg har ikke tenkt å drive mye med videoredigering eller gaming, men allikevel er det jo greit å ikke kjøpe noe som er langt over "best før-dato". Pris vs. ytelse spiller en stor rolle

Veggis:
Har du erfaring med å fikse monitorspanning på iBook? Dette er beskrevet på flere uoffisielle sider på web, men alle skriver at dette er veeeldig risikabelt. Feks på slike 'tutorials' finnes her og her
Sist endret av nalle; 29. april 2003 kl. 11:49.
Jeg ville nå heller tenkt på annen håndsverdien,
da jeg ofte kommer så langt at jeg selger den jeg har for å oppgradere, i løpet av 1-2 år.

http://www.MacStar.com/MacB/

Det kan vel diskuteres hvor objektiv denne er: http://www.apple.com/switch/ads/ellenfeiss.html

Men den passer bra med mitt subjektiv
Sist endret av fxxked; 29. april 2003 kl. 13:59.
Espen: Du bør snakke med skydiver eller djur.. De har ibook begge to tror jeg..
Jeg postet min mening om systemet. Synes ikke jeg skal bli trakasert for det.
har siklet etter en mac i lange tider...ble forelsket ved første møte med mac OSX....
jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe en ibook hvis du har lyst til å prøve noe nytt.
en ibook på 800mhz er egentlig ganske kraftig, og holder til det meste..redigering av video går også ganske glatt på denne.
eller hvis du er villig til å spytte i litt mer penger så er powerbook helt fantastisk...

min neste maskin blir en ibook eller en powerbook i hvert fall...*kaste pc'en på sjøen*
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Har brukt det på skolen i nesten et halvt år og klarer ikke å finne en ting som er bedre med Mac sammenlignet med Windows PC!

Mac er generellt dyrere på maskiner og utstyr enn PC fordi det ikke finnes underleverandøerer som konkurrerer på pris, i tillegg er det mindre utvalg i programvare.

Og at mac er bedre på f.eks. bildebehandling er bare noe stort tull :P (http://www.itavisen.no/art/1300332.html)

Men en ting er jo positivt da, mac ser generellt bedre ut enn pc, men jeg synes ikke det er god nok grunn til å betale prisen
Trådstarter
Opprinnelig postet av HeavyD
Jeg postet min mening om systemet. Synes ikke jeg skal bli trakasert for det.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke klaget, takk for at du postet Synes det er greit å høre meninger også..

edit: magstr: Likte ikke helt å lese den linken
Sist endret av nalle; 30. april 2003 kl. 07:09.
Intuitiviteten i Finder/Aqua er den store fordelen med MacOS X.

Mac er generellt dyrere på maskiner og utstyr enn PC fordi det ikke finnes underleverandøerer som konkurrerer på pris, dette stemmer kun hvis tiden din er verd NOK 0,00

Dessuten har jeg kjøpt mesteparten av ekstrautstyret mitt på NOREK/KomplettData