Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  135 11404
Hva føler dere om dette ? Jeg føler det er patetisk at det faktisk kan komme skremmebilder om røyk? Det er jo slik at om du vil ta deg en røyk etter jobb så er du plutslig en synder? (Røyker ikke selv, men er helt imot dette.)
Og det som er morsomt er at om de faktisk hadde redusert røykforbruket til folk med 5% hadde de grenet om å få pengene tilbake til statskassen..


http://gfx.api.no/image-versions/www.siste.no/m/02573/1241706720000_20090507-079_2573156m.jpg


Kilde: http://www.ba.no/nyheter/article4315260.ece
21 prosent av den norske befolkningen røyker daglig. Dette tallet vil helsemyndighetene nå redusere enda mer. Derfor kan bilder av kreftsvulster, sprøyter, rynkete og flekkete hud og impotensmotiver nå komme på røykpakkene i Norge.

Bildene, som allerede er innført på mange andre lands røykpakker, skal eventuelt komme i tillegg til tekstadvarslene på pakkene. Helse- og omsorgsdepartementet har nettopp sendt ut på høring et forslag som innebærer å innføre slike såkalte kombinasjonsadvarsler.

– Vi håper høringen ender med at dette iverksettes, sier statssekretær Ellen B. Pedersen (SV) i Helse- og omsorgsdepartementet til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

LETT Å HUSKE: Helsemyndighetene kommer dermed med nok et tiltak for å få folk til å stumpe røyken. Fra før er det blant annet bestemt at tobakksvarer ikke skal ha synlig plassering på utsalgsstedene.

– Forskningen viser at bilder er effektivt fordi det er lettere å huske og fordi det sier tydeligere hva som er helserisikoen. Dessuten vet vi at effekten av dagens advarsler vil svekkes etter hvert, sier Pedersen.

– Vi vet også ut fra forskning og erfaring fra andre land at bilder på røykpakkene når bedre frem til de virkelig utsatte gruppene når det gjelder røyking, og spesielt storrøykere, sier Pedersen.

STERKE BILDER: Høringsinstansene har fått tilsendt bildene som er aktuelle. Til hver tekstadvarsel skal det være et bilde, og bildearkivet viser flere aktuelle bilder til hver advarsel. Pedersen medgir at mange av bildene er stygge og avskrekkende, men sier at departementet ikke har tatt stilling til hvilke bilder som bør være på pakkene.

– Vi regner med at høringsinstansene kommer til å synes noe om hvor sterke bildene bør være, sier Pedersen.

Ifølge Pedersen har minst 25 andre land innført slike bilder på røykpakkene, og mange vurderer det.

– Så vi er på ingen måte først ute med dette, og vi vet at andre land har hatt positive erfaringer, sier statssekretæren.

En rekke instanser er bedt om å uttale seg, blant annet Kreftforeningen, Barneombudet, Norsk Pasientforening, Statens legemiddelverk og alle kommuner, fylkeskommuner og universiteter. Høringsfristen er om tre måneder. (ANB)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/Centrilobular_emphysema_865_lores.jpg/250px-Centrilobular_emphysema_865_lores.jpg
Æsj. Glad jeg ikke røyker.
Hva i all verden? Er ikke teksten som står på røykpakkene god nok? Formålet til teksten er mer å opplyse enn å skremme. Dette er bare unødvendig skremselspropaganda.
Det over så ut som en breiflabb.
Så ut som chocolate chip pancakes ikke veldig bra formede, men så ganske likt ut (er under influens av cannabis akkuratt nå)
Synes det er bra med slike bilder. Ungdommen nå til dags tar alt for lett på ting...i 2009 burde man være mer opplyst. Det er ikke en nødvendighet i livet å røke

Det absolutt værste jeg ser er drittunger som henger på hjørnet å røker. Pokker, kan ikke hele røkpakka være et bilde av en eller annen skroting med kreftsvulster her og der...! Klarer man å overbevise en, er man jo på vei

De som røker, driter vel strengt tatt i boksen, og er mer interessert i innholdet. La førstegangsprøverne få se det...det kan være bra.

Er du gammel nok til å se bildet, ta et valg om å røke, så er det du rett og slett gammel nok til å tåle å ha det på pakka di også
Flott tiltak! Deilig å se staten gjøre noe med den femtedelen av samfunnet som er de absolutt største taperne.
De bildene ville ikke skremt meg (røyker ikke fast), men synes selve bildet er ekkelt så hadde tatt gaffateip over røykpakka.
Bildene er vel også ganske ekstreme vil jeg tro.
Jeg er helt klart for slike bilder. Det har nok en effekt på folk flest, og hvis dette sparer flere sjeler for røykens vonde vrede, why not?
Apu
Apu's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blå Gummitenner Vis innlegg
Flott tiltak! Deilig å se staten gjøre noe med den femtedelen av samfunnet som er de absolutt største taperne.
Vis hele sitatet...

Taperne? Det er da virkelig ikke kun tapere som røyker, det handler om vaner. Det handler om at når du vil slappe av og ta den en røyk så kan du det. Føler du det er så mye bedre med alkohol? Alkohol skader jo deg mye også, burde det da være plakater med reklame; Alkohol dreper?

Jeg føler vi har fri vilje, staten trenger virkelig ikke leke barnevakter..
Taperne er de som ikke godtar at andre har lov å gjøre som de vil. Patetisk svar fra deg imo.


Jeg er enig om at unger ikke burde røyke, men når du er 18 og myndig får du velge selv. Hva er det du ikke dør av nå til dags? Skal vi begynne å reklamere om at folk dør av at de sitter ting fast i halsen? Føler det er å gå over streken.
Sist endret av Apu; 8. mai 2009 kl. 16:13.
Dette er bare morsomt, Tror jeg skal kjøpe enda mer røyk bare for å få tak i alle de forskjellige bildene.
Haha.
Apu
Apu's Avatar
Trådstarter
Sitat av KingPill Vis innlegg
Dette er bare morsomt, Tror jeg skal kjøpe enda mer røyk bare for å få tak i alle de forskjellige bildene.
Haha.
Vis hele sitatet...
Det kan bli litt som pokémon kort.
det er jo mere stykt en skremmende.
folk vet at røyking ikke er noe sundt. Til og med alle 13-14 åringene som prøver.
hadde jeg røyket hadde jeg funnet noe annet å ha røyken i, en å se på det ekkle bildet.

jeg vet bare om ett par 100 som røyker...
jeg kjenner mange av dem...
jeg ser mange flere en dem...
Aldri i hele mitt liv sett noen med noe lignende han på bildet har på halsen sin.
Sist endret av Sixpounder; 8. mai 2009 kl. 16:18.
Før disse bildene kommer på røykpakkene så vil jeg heller se advarsler på alkohol holdig drikke.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Synes det er bra med slike bilder. Ungdommen nå til dags tar alt for lett på ting...i 2009 burde man være mer opplyst. Det er ikke en nødvendighet i livet å røke
Vis hele sitatet...
Det er heller ikke en nødvendighet her i livet å leve til man blir 90 år med sunne lunger. Synes dette rett og slett blir å gå for langt. Men skjer det så kan man jo tjene seg noen kroner på å selge custom røykpakker i stål.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Dersom det vil ha en effekt er jeg er egentlig ganske positiv, mtp. mengden skattepenger som går med til å behandle tobakksrelaterte skader i samfunnet. Et bedre alternativ hadde dog vært å la folk som pådrar seg tobakksrelaterte skader selv få betale sykehusregningene. Jeg aner at det ville bremset noen.
Det samme kan sies om ekstremsport.

Nei, velferden skal gjelde alle. Røykerne betaler ikke noe mindre skatt enn ikke-røykere.
Jeg er selv røyker..
Og utifra min egen mening så ville ingen av disse bildene gjort noe impact på meg..
Ønsker hardt og slutte og røyke men det er for vanskelig!
Eneste måten jeg kan klare det på er og være 100% motivert og ha noe og gjøre hver gang jeg får suget!
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg vet ikke helt om jeg er for eller mot et slikt tiltak. Jeg synes røyking og delvis snusing er helt latterlig, og jeg har ikke noe imot sterkere regulering på tobakk. På den annen side synes jeg prinsipielt sett folk burde kunne gjøre som de ønsker med sin egen kropp, og jeg er for legalisering av en del rusmidler.

Men faktum er at nikotin er frihetsberøvende (i den form av at det er avhengighetsskapende), så hvis du røyker bruker du friheten din til å skape en vane som røver deg av en del av friheten din. Så jeg tror mitt standpunkt må bli at alle rusmidler som er sterkt avhengighetsdannende burde kun være tilgjengelig for de som allerede er avhengig (og jeg inkluderer amfetamin og heroin der.. jeg har ikke noe imot at rusmisbrukere skal få dette fra staten istedenfor langere.. det ville vært en ypperlig mulighet til å nå ut til dem og få dem med på avrusningsprogrammer, i tillegg til å redusere kriminalitet).

Så for å komme tilbake på det med bilder på røykpakningen.. tja.. hvorfor ikke? Men bare hvis man kan vise til at det reduserer røykingen her til lands. Men jeg tviler på at det blir så fryktelig effektivt.

Men min løsning er som følger: Lag en test som viser om du er delvis eller helt avhengig av nikotin, og gi disse et kort som tillater dem å kjøpe røyk. Dette ville både hindret nye brukere direkte, og skapt et enda dårlige image for tobakk. Og hvis en person virkelig har lyst til å begynne å røyke, kan han bare få noen andre til å kjøpe for seg, bli avhengig, ta testen og så kjøpe så mye han/hun vil.. så ingen friheter har blitt tatt fra oss.
Hmmm, i thailand har de slike bilder på røykpakkene. Vet ike om de "gjør jobben" men jeg personlig er en festrøyker, og jeg greier ikke å røyke når jeg ser disse bildene. Så de kan jo kanskje funke ved att de skremmer bort "kidza", men de hardbark røykerne på 45 som har røyka siden de var "7år gamle" blir vel bare provosert.
Sånn at de som røyker kan føle seg enda jævligere?
Trur ikke dette har noe effekt. De som røyker, og de som ikke røyker, vet godt hvor farlig det er.
hm... fikk skikkelig lyst på en røyk nå. synes idèe med å samle på dem som pokemonkort var bra =)
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
Sitat av Nero Vis innlegg
hm... fikk skikkelig lyst på en røyk nå. synes idèe med å samle på dem som pokemonkort var bra =)
Vis hele sitatet...
da blir en vanlig samtale blandt 14isene:

-Jeg bytter den med svulsten mot din med oppkutta lunge!
- Nei ikke faen, detta er en skjelden pakke.... 10 spenn og en sigg så er det greit...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Flott innlegg Skyfex

Min første tanke var "Å? Gjøre som foreslått i "Thankyou for Smoking"? Meh, i forrige diskusjon om slikt her på nFF kom jeg fram til at jeg bare ville la det dø ut"

Men om Fancy sier at h*n ikke klarte å få seg til å røyke e.l. ser det jo ut til å ha positiv effekt, men jeg er usikker på om det har en positiv nok effekt.
Sitat av Apu Vis innlegg
Jeg er enig om at unger ikke burde røyke, men når du er 18 og myndig får du velge selv. Hva er det du ikke dør av nå til dags? Skal vi begynne å reklamere om at folk dør av at de sitter ting fast i halsen? Føler det er å gå over streken.
Vis hele sitatet...
Men da vi ikke har mulighet til å stoppe barn/ungdommer under 18 år fra å røyke, tror jeg disse bildene absolutt vil hjelpe. Tror ikke så veldig mange over 18 nødvendighvis blir så redde/forskrekka som en 14 åring som blir tilbudt røyk av en kar som holder noe av det styggeste/ekleste h*n har sett.

Sitat av Marius145 Vis innlegg
Sånn at de som røyker kan føle seg enda jævligere?
Trur ikke dette har noe effekt. De som røyker, og de som ikke røyker, vet godt hvor farlig det er.
Vis hele sitatet...
å føle seg jævlig hver gang man tar en sigarett er et godt steg mener nå jeg
Tror det er mange som får en "om det ikke dreper NÅ, så er det ikke så farlig." tankegang.

Man kan se på røyking som et langt maraton mot døden.
Ikke alle dør...men de fleste blir skadet .

Men, for all del, røyk i vei...kan se for meg at de sjokkbildene vil virke med barn og unge som vokser opp med å se de på røykpakkene.
Apu
Apu's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tracker54 Vis innlegg
Tror det er mange som får en "om det ikke dreper NÅ, så er det ikke så farlig." tankegang.

Man kan se på røyking som et langt maraton mot døden.
Ikke alle dør...men de fleste blir skadet .

Men, for all del, røyk i vei...kan se for meg at de sjokkbildene vil virke med barn og unge som vokser opp med å se de på røykpakkene.
Vis hele sitatet...

Jeg kan nesten garantere at bildene blir fjernet (Om det kommer.) etter noen år. Fordi inntektene til staten kommer veldig mye av salget av tobakk, det å beholde disse bildene vil nok være en selvdestruktivt for staten.
Men hvem vet..
Sitat av Apu Vis innlegg
Jeg kan nesten garantere at bildene blir fjernet (Om det kommer.) etter noen år. Fordi inntektene til staten kommer veldig mye av salget av tobakk, det å beholde disse bildene vil nok være en selvdestruktivt for staten.
Men hvem vet..
Vis hele sitatet...
De inntektene vil neppe kunne sammenlignes med de ekstreme utgiftene som går med til å behandle personer med lungekreft, KOLS, dårlige tenner og lignende sykdommer og plager forårsaket av røyk.
Sitat av Apu Vis innlegg
Fordi inntektene til staten kommer veldig mye av salget av tobakk.
Vis hele sitatet...
Norge har olje, vi hadde ikke trengt tobakksinntektene om de hadde eksistert. Tobakk fører bare til utgifter for staten.
Sitat av Myhre Vis innlegg
De inntektene vil neppe kunne sammenlignes med de ekstreme utgiftene som går med til å behandle personer med lungekreft, KOLS, dårlige tenner og lignende sykdommer og plager forårsaket av røyk.
Vis hele sitatet...
Når har staten måtte betale for tenner? det er vell helst for de under 18 år og tror ikke røyken har rukket og ødelegge så mye på de under 18 år.

Inntektene staten har på røyk er sky høye så vill tro dette går opp i opp
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Apu Vis innlegg
Jeg kan nesten garantere at bildene blir fjernet (Om det kommer.) etter noen år. Fordi inntektene til staten kommer veldig mye av salget av tobakk, det å beholde disse bildene vil nok være en selvdestruktivt for staten.
Men hvem vet..
Vis hele sitatet...
Jeg tipper (vildt gjett) at inntektene fra avgifter på tobakk er under 1 prosent av 1 promille av inntektene til staten. De inntektene vil lett kunne taes igjen med en umerkbar justering av inntektsskatten. men som mange nevner: hvis tobakksalget forsvant kom vi sannsynligvis til å tjene på det i helsesektoren eller i form av at folk er i arbeid lenger uansett.
Sist endret av Skyfex; 8. mai 2009 kl. 22:08.
Apu
Apu's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myhre Vis innlegg
De inntektene vil neppe kunne sammenlignes med de ekstreme utgiftene som går med til å behandle personer med lungekreft, KOLS, dårlige tenner og lignende sykdommer og plager forårsaket av røyk.
Vis hele sitatet...
Er det staten som betaler det om jeg tørr spørre? (Retorisk spørsmål.)
Sitat av Apu Vis innlegg
Er det staten som betaler det om jeg tørr spørre? (Retorisk spørsmål.)
Vis hele sitatet...
Den dagen du får hjerteinfarkt betaler staten sykehusregningen, uansett om du har røyket ti tjue-pakninger om dagen i førti år. Jeg ser ikke hvor du vil med å påpeke at spørsmålet var retorisk, det var ikke formulert sånn.

Og til du lenger opp, jeg har sett mange 16, 17 og 18-åringer med bra nasty brune tenner fra røyking.
Apu
Apu's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myhre Vis innlegg
Den dagen du får hjerteinfarkt betaler staten sykehusregningen, uansett om du har røyket ti tjue-pakninger om dagen i førti år. Jeg ser ikke hvor du vil med å påpeke at spørsmålet var retorisk, det var ikke formulert sånn.

Og til du lenger opp, jeg har sett mange 16, 17 og 18-åringer med bra nasty brune tenner fra røyking.
Vis hele sitatet...
Tannlege regningene må betales selv, om de da ikke er under 18. (Det snakkes om at alt tannpleie skal bli gratis, men har ikke skjedd enda.) Det er ikke ofte det skjer at 15-18 åringer kommer inn med gule tenner av røyk though.

Og om du får hjerteinfarkt betaler virkelig ikke staten sykehusregningen, du får faktura i posten.
Sist endret av Apu; 8. mai 2009 kl. 23:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Apu Vis innlegg
Og om du får hjerteinfarkt betaler virkelig ikke staten sykehusregningen, du får faktura i posten.
Vis hele sitatet...
Du betaler en egenandel på et par hundrelapper. Sjølve sjukehusopphaldet, som gjerne kjem på et par hundre tusen til et par millioner betaler staten. Egenandelen er uavhengig av kva opphaldet kosta.
Apu
Apu's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du betaler en egenandel på et par hundrelapper. Sjølve sjukehusopphaldet, som gjerne kjem på et par hundre tusen til et par millioner betaler staten. Egenandelen er uavhengig av kva opphaldet kosta.
Vis hele sitatet...
Koster da virkelig ikke et par hundre tusen å ligge på sykehuset etter et hjerteinfarkt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Apu Vis innlegg
Koster da virkelig ikke et par hundre tusen å ligge på sykehuset etter et hjerteinfarkt?
Vis hele sitatet...
Avhengig av kva avdeling ein må på så er det alt fra et par hundretusen og oppover vil eg tippe. Ambulansehelikopter, som ofte må brukast for å hente folk koster jo fort 5-6000 i timen også. Og 24 timers overvåking av pasient koster en del tusen i døgnet. Og medisinsk-teknisk utstyr koster en del millioner i innkjøp. 5-6 sjukepleiere og 2-3 leger i 5-6 timer på en operasjon koster sinnsvakt mykje.

Jo, det koster nok fort et par hundretusen for kvar som får infarkt.

For å sette ting litt i perspektiv: helse vest, altså hordaland, rogaland og sogn og fjordane bruker ca. 400 kroner i sekundet, døgnet rundt, kvar dag, kvar uke, kvar måned året gjennom.

Tar en med ting som sjukelønna som NAV betaler, og rammevirkninger for pårørande og bedrifta du var ansatt i tipper eg en snakker om mangfoldige millioner som følge av et infarkt.
Sist endret av vidarlo; 8. mai 2009 kl. 23:41.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Dersom det vil ha en effekt er jeg er egentlig ganske positiv, mtp. mengden skattepenger som går med til å behandle tobakksrelaterte skader i samfunnet. Et bedre alternativ hadde dog vært å la folk som pådrar seg tobakksrelaterte skader selv få betale sykehusregningene. Jeg aner at det ville bremset noen.
Vis hele sitatet...
Det hadde nok skremt bort mange, ja, men det ville ikke fungert i praksis. Hvor går grensen mellom røyker og ikke røyker? Jepp, røyking øker sjansen for lungekreft, men det er det flere ting som gjør, f.eks. radonholdige boliger.
Apu
Apu's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alkjeks Vis innlegg
Det hadde nok skremt bort mange, ja, men det ville ikke fungert i praksis. Hvor går grensen mellom røyker og ikke røyker? Jepp, røyking øker sjansen for lungekreft, men det er det flere ting som gjør, f.eks. radonholdige boliger.
Vis hele sitatet...
Er veldig enig med deg der, hvor går grensen?
Det sies at du kan få kreft av for mye melk, skal vi sitte merknad på melken ; Melk kan føre til kreft?
Føler dette er litt som USA og terroren, gjør så mange som mulig redd sånn at vi kan gjøre hva vi vil. I dette tilfellet vil jeg nok tro at tobakk prisene kommer til å øke til skyene.. Noe statene sikkert sier er for vår egen beskyttelse.
Det som plager meg med røyking er at det er så innmari egoistisk. Enten om jeg skal inn en inngang full av røykere utenfor, og jeg må karre meg gjennom røykskyen ufrivillig, eller om jeg venter på bussen ved siden av røykere, som blåser om seg. Og for ikke å snakke om sneipene, som de kaster rundt seg. Siden når ble sneipene miljøvennlige?

Røyking er ikke bra. For de som sier at det er bra fordi det får de til å slappe av, er det fordi de selv har begynt med det, og blitt avhengig. Om man ikke har startet med røyk, finnes det en haug av andre metoder å slappe av på.

Det jeg håper bildene på røykpakken vil gjøre er å få foreldre og voksne til å gjemme den mer, slik at barn ikke blir påvirket av bildene. Slikt gjør man at røykingen må gjøres mer i skjul rundt barn.

Jeg også mener at folk skal få gjøre hva de selv vil med sin egen kropp. Men når det går på bekostning av andre, er det viktig at staten griper inn. Røykingen går på bekostning av andre (gjennom flere ting som er nevnt i denne tråden). Det samme gjelder bruk av andre narkotiske stoffer og alkohol. Å sammenligne det med ekstremsport blir litt vagt. Setter man opp antallet røykere (og døde røykere) med antall ekstremsportutøvere (og døde ekstremsportutøvere), vil man se at det er en _klar_ forskjell i statistikken. Når antallet døde ekstremsportutøvere nærmer seg antallet som har dødd av røyk, kan jeg si meg enig.

Kreft får man forøvrig av nesten alt. Og de fleste har sterke gener for det. Det er veldig mange variabler som skal regnes med. Å legge enda bedre til rette for kreften ved å røyke er ikke en unnskyldning.
Sitat av Mushy Vis innlegg
Det som plager meg med røyking er at det er så innmari egoistisk. Enten om jeg skal inn en inngang full av røykere utenfor, og jeg må karre meg gjennom røykskyen ufrivillig, eller om jeg venter på bussen ved siden av røykere, som blåser om seg. Og for ikke å snakke om sneipene, som de kaster rundt seg. Siden når ble sneipene miljøvennlige?
Vis hele sitatet...
Så hva forventer du da, at de skal stille seg på rekke og lage en fin sti så du kan gå til inngangen din ?
Og hvis du ikke liker røyklukten til de andre på bussholdeplassen så er det vel bare gå litt unna, lite trolig han sitter og blåser på deg med vilje
Sitat av weed911 Vis innlegg
Så hva forventer du da, at de skal stille seg på rekke og lage en fin sti så du kan gå til inngangen din ?
Og hvis du ikke liker røyklukten til de andre på bussholdeplassen så er det vel bare gå litt unna, lite trolig han sitter og blåser på deg med vilje
Vis hele sitatet...
Jeg forventer at de ikke plager andre enn de som vil med sin røyk. Det kan være en bakgård, et røykeareal, whatever. Det kan like gjerne være arbeidsplassen som må skape et slikt område, men saken er at det oppleves som svært ubehagelig.

Og hvorfor skal _jeg_ gå unna, fordi noen vil røyke? Det er da vitterlig personen som røyker som skal gå unna, for å skåne meg? Han blåser ikke på meg med vilje nei, men det er lite omtenksomt.

Jeg skal stå med en JIF-flaske og sprute opp i himmelen. Foran innganger. Ved siden av folk. Og når røykerne ber meg flytte meg, skal jeg be _de_ flytte seg. For her skal jeg stå å sprute vann rundt meg.

LIKE idiotisk er det.
Apu
Apu's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mushy Vis innlegg
Jeg forventer at de ikke plager andre enn de som vil med sin røyk. Det kan være en bakgård, et røykeareal, whatever. Det kan like gjerne være arbeidsplassen som må skape et slikt område, men saken er at det oppleves som svært ubehagelig.

Og hvorfor skal _jeg_ gå unna, fordi noen vil røyke? Det er da vitterlig personen som røyker som skal gå unna, for å skåne meg? Han blåser ikke på meg med vilje nei, men det er lite omtenksomt.

Jeg skal stå med en JIF-flaske og sprute opp i himmelen. Foran innganger. Ved siden av folk. Og når røykerne ber meg flytte meg, skal jeg be _de_ flytte seg. For her skal jeg stå å sprute vann rundt meg.

LIKE idiotisk er det.
Vis hele sitatet...

Det er røykeplasser på de fleste arbeidsplasser. (Selv om det som oftest bare er utenfor bak eller noe slik.)
Jeg føler du tolererer veldig lite når du sier "Hvorfor skal jeg gå unna, fordi noen vil røyke?" Jeg mener at om folk vil røyke, røyk. Men det våset at folk opplever det som ubehagelig, og at det er så ille er bare tull.
Om en person blåser på deg med røyk, så kan du heller spørre han unnskyld kan du flytte deg? Eller rett og slett bite i det " vonde eple " og bevege deg 2 meter.
Du kan ikke sammenligne det å sprute vann på folk og røyke, folk står virkelig ikke forran inngangene til sentre eller lignende og røyker. De står vanligvis litt lengre unna, røykere er mennesker de også.
Høres ut som røykere har blitt en egen art eller noe slik.
Hvorfor kan ikke jeg sammenligne røykingen med å sprute små dråper vann rundt meg? Det er noe jeg velger å gjøre rundt meg. Da er det MIN jobb å flytte meg. Det skal ikke skje på bekostning av andre. Jeg vet at det er syting. Men syting trengs. At du sier det er tull kan jeg forstå. Men mange av de som ikke røyker synes at det er direkte ubehagelig. Det er ikke verdens undergang, men det skal ikke være nødvendig for meg å enten gå unna, eller holde pusten når jeg skal gå inn.

Jeg tolererer mye. Jeg stiller meg bort fra folk som røyker på f.eks bussholdeplassen. Men når det pøsregner, og det sitter tre personer og damper i busstoppet, er ikke det veldig tolererbart. Og jeg har også sagt i fra. Men det er en del røykere der ute.

Og jo. Folk står ofte rett utenfor å røyker. Og ja, av og til føles det som om røykere er en egen rase.
Sist endret av Keyser Söze; 9. mai 2009 kl. 14:25.
Apu
Apu's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mushy Vis innlegg
Jeg tolererer mye. Jeg stiller meg bort fra folk som røyker på f.eks bussholdeplassen. Men når det pøsregner, og det sitter tre personer og damper i busstoppet, er ikke det veldig tolererbart. Og jeg har også sagt i fra. Men det er en del røykere der ute.

Og jo. Folk står ofte rett utenfor å røyker. Og ja, av og til føles det som om røykere er en egen rase.
Vis hele sitatet...
Igjen, røykere er folk de også ? Hva med å faktisk spørre ; Unnskyld, kan du slukke røyken? En røyker har ikke en evne til å forstå at når du står siden av han har du lav toleranse for røyk. Akkurat som noen hater at folk snakker høyt, kan de ikke da bare spørre?

Lurer virkelig på hvor du bor, fordi her i Norge er det ikke slik at folk står utenfor sentrene (Med dørene, snakker ikke om 10 meter unna.) og røyker i fjeset på de som kommer ut.


Men forstår poenget ditt, men røykere er røykere.
Det er nesten som dette med alkohol, jeg liker ikke fulle folk som står på bussstoppene mine om kvelden, men lite jeg kan gjøre med det på en fredags kveld
Sist endret av Apu; 9. mai 2009 kl. 14:34.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Dersom det vil ha en effekt er jeg er egentlig ganske positiv, mtp. mengden skattepenger som går med til å behandle tobakksrelaterte skader i samfunnet. Et bedre alternativ hadde dog vært å la folk som pådrar seg tobakksrelaterte skader selv få betale sykehusregningene. Jeg aner at det ville bremset noen.
Vis hele sitatet...

Og dette kommer fra en hobbypyroman? Jeg regner med at når du sprenger av en arm så er du villig til og betale selv eller? Idiot!

Dessuten er det ikke engang gjort forsøk på og skjule at staten bruker LANGT mindre på å behandle og komme med preventative tiltak mot røyk i forhold til hva de tjener på avgiftene! Jeg vil tro mye av de godene du har er godt sponset atv noen skadede lunger.
Jeg har som sagt sagt i fra, og gjør det fortsatt. Men det er ikke det som er poenget. Poenget er at man må få en holdningsendring. Det skal ikke være nødvendig for meg å si i fra hver gang.

Jeg bor forøvrig i Oslo. Utenfor skoleinngangen hender det av og til, men som oftest står de mot veggen. Det har jeg ikke problemer med. Jeg jobber dog på et senter, og der skjer det nok så ofte. Det samme gjelder andre senter i byen. Og andre innganger (som jeg må forbi på fortauet, for å ikke gå i veibanen og bli påkjørt av bil/buss/trikk) for den saks skyld.

Og det er det jeg vil frem til. Det er lite man kan gjør med det. Derfor er jeg for holdningskampanjer som dette, for det åpner forhåpentligvis øynene til folk litt.

Sitat av Apu Vis innlegg
Igjen, røykere er folk de også ? Hva med å faktisk spørre ; Unnskyld, kan du slukke røyken? En røyker har ikke en evne til å forstå at når du står siden av han har du lav toleranse for røyk. Akkurat som noen hater at folk snakker høyt, kan de ikke da bare spørre?

Lurer virkelig på hvor du bor, fordi her i Norge er det ikke slik at folk står utenfor sentrene (Med dørene, snakker ikke om 10 meter unna.) og røyker i fjeset på de som kommer ut.


Men forstår poenget ditt, men røykere er røykere.
Det er nesten som dette med alkohol, jeg liker ikke fulle folk som står på bussstoppene mine om kvelden, men lite jeg kan gjøre med det på en fredags kveld
Vis hele sitatet...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Apu; hva tror du røykere sier om du ber dem slukke røyken? Kan vitterlig ikke tenkte meg at de fleste av dem sier noe slikt som "åja såklart, kanskje jeg skal flytte meg nedover i vindretningen i tillegg fordi jeg og klærne mine antageligvis stinker tobakk"? Tviler. Ved bussholdeplass med folk som røyker er det enten slik at ikkerøykeren flytter seg, eller tenker at det høljregner og er kaldt og at man er veldig sliten og vil sitte.

Såpass med nissesyndrom har vi i Norge, at en ikke "kan" be noen om å gå ut av buss-skuret fordi de røyker.
tar meg 2 sek og sneipe siggen min om jeg blir bedt om det fordi det er ubehagelig for en anna person. Jeg vet av mange som syns det er ubehagelig og det er bare å bruke litt skjønn.

For å legge til; vi som røyker prøver ikke å være egoistiske slemme mennesker. Vi prøver å ta oss en røyk, og om det sku plage noen er det ikke verre enn å si fra på en fornuftig måte, så får man en fornuftig reaksjon.
Sist endret av prick; 9. mai 2009 kl. 16:34.
Har tatt meg i å faktisk flytte meg ut av busskuret med røyken min pga. ikkerøykere/barn. Det skjedde ikke før røykeloven kom, så jeg tror nok det har skjedd en liten holdningsendring. Ihvertfall for meg. Ofte står jeg utenfor uansett pga. hun gamle damen med ALLE parfymene sine på seg samtidig, eller innvandreren med hvitløkslukten sin.