Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 7657
Vi skal skrive ny arbeidskontrakt å jeg tenkte jeg kunne spørre her om hvor mye ca jeg burde kreve/godta i lønn.
Kanskje noen er i samme båt eller har litt innsikt.
Jeg har vært på utdanning.no å sjekket der samt google.

Være sosial arbeider/vaktmester.
Oppfølging av hvordan folk bor i leiligheter.
Brannansvarlig.
Mest sannsynlig HMS ansvarlig.
Ha ansvar for 4-5 andre som også skal rundt og lære folk å bo og gjøre mindre oppgaver.
I samme stilling skal jeg også styre noen(4stk) frivillige sjeler som ikke er helt klare for arbeidslivet til riving/små oppussing av leiligheter(2-4dager i uka)
Pluss at jeg skal drive utleie av litt over 100leiligheter.

Er det noen som noen innspill.
Tidligere ved kun å styre utleie har jeg hatt ca 400-420tusen i året.

Setter utrolig stor pris på hurtige og konkrete svar.
500-600k i fastlønn er en bra start
500k-600k tror jeg du skal se langt etter. Er dette en stilling i det offentlige/leverandør til det offentlige? Hvor lang erfaring og hvor mye utdanning har du?
Takk for svar SleggeFett, drømte egentlig om det jeg og.


"leverandør" til det offentlige kan man jo kalle det på en måte.
Jeg har 2 år på vidergående og 6 år i jobb.
Så relatert utdanning erfaring er det lite av.
Så 500-600k er litt for mye å be om blåskimmelost?
Sist endret av uberleethaxor; 10. februar 2016 kl. 22:05.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
500k-600k tror jeg du skal se langt etter. Er dette en stilling i det offentlige/leverandør til det offentlige? Hvor lang erfaring og hvor mye utdanning har du?
Vis hele sitatet...
lederansvar over 4 stk, hms ansvarlig og ansvar over 100 leiligheter og så mener du 500-600k er allt for mye? ..

http://karrierestart.no/lonn-og-fryn...nittslonn-2014
Sist endret av SleggeFett; 10. februar 2016 kl. 22:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
lederansvar over 4 stk, hms ansvarlig og ansvar over 100 leiligheter og så mener du 500-600k er allt for mye? ..
Vis hele sitatet...
Eh. Ja. En tilsvarende stilling i det offentlige hadde blitt lønnet som fagarbeider med gruppeledertillegg/koordinatortillegg eller driftsleder, neppe noe mer enn 420k med hans utdanning og ansiennitet. Dette lederansvaret ser jeg for øvrig mer på som en veilederjobb enn en lederjobb sånn han legger det frem.

Nå vet jeg selvsagt ingenting om bedriften han jobber i foruten det han skriver over, men min erfaring med de tjenesteleverandørene jeg har med å gjøre til daglig (som er på et sammenlignbart felt) er at lønnen ligger temmelig likt det den gjør i det kommunale (KS-området). Kanskje noe over, men får han 600k er han virkelig heldig. 500k kan med litt flaks være oppnåelig, men jeg blir ikke særlig overrasket om det stopper på 450k.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
vaktmester med litt ekstra ansvar - 600.000 i året?
vær forberedt på å bli ledd av i lønnssamtalen.
Sitat av somnium Vis innlegg
vaktmester med litt ekstra ansvar - 600.000 i året?
vær forberedt på å bli ledd av i lønnssamtalen.
Vis hele sitatet...
Har man utleieransvar for 100 hybler/leiligheter er det etter min mening mer enn litt mer ansvar.

Det er nesten umulig å svare på hva denne jobben er verdt. Vi vet ikke hvilken bedrift det er. Har man utleieansvar for 100 luksusleiligheter på rivieraen så tjener man sikkert godt over 2 mill i året. Er det snakk om små hybler er det selvsagt mye mye mindre. Her er det jo spørsmål om hva man forventer å gå opp i lønn.

Det er snakk om litt mer ansvar, og det skal lønnes mer. Jeg vil si at får du 500 så bør du være godt fornøyd. Men det er en svært ukvalifisert gjetning. Men utifra nåværende lønnsnivå virker det som en svært ok lønnsøkning. Føler du det er lite, og gjør en god jobb kan du jo ta det opp med arbeidsgiver etter ett år.
Setter utrolig pris på svar.

Etter å ha lest det dere skriver her så tror jeg at jeg skal si meg veldig fornøyd vist jeg i det hele tatt går opp til 450k.
Du sier du skal skrive NY kontrakt, som i at du allerede er ansatt der. Du jobber nå på timelønn, og ligger på 420.000,- kun ved å styre leiligheter om jeg forstår deg riktig? Hvor mange leiligheter styrter du pr. dags dato? Og hvis jeg forstår riktig så er jo alt det andre du ramser opp nå NYE arbeidsoppgaver.

Ergo: 420k + flere leiligheter og alt det andre du ramser opp = mer enn 450k i lønn vil jeg tro. Jeg hadde i alle fall satsa på 500-550 også får de heller komme med et kontra tilbud.

Hvis du har en seriøs sjef så tviler jeg på at han kommer til å le av deg. Og hvis du kjenner sjefen så kan det jo hende han sier "nice try" bare. Det ville sjefen min gjort i alle fall
Jeg hadde nok ikke skrevet den kontrakten om det medfører en økning på <10%.. Det er en haug mer jobb for knappe noe mer penger. Vi vil ha penger fordi de gjør oss lykkelige. Vil de 3.000 kronene i mnd ekstra veie opp for all den ekstra jobben? Eller på en annen måte: Hvis du ikke hadde hatt jobb, ville du tatt imot all den ekstra jobben for en fast sum på 3.000 i måneden? Høres jo ikke riktig ut. Misforstår jeg noe?
Det sier seg selv at du bør gå opp en del hvis du får mere ansvar og flere arbeidsoppgaver.. det avhenger jo av flere ting.. om firmaet tjener penger osv.. de må ha råd til lønn også..

Men minst 500-520k.. hvis du får mere arbeidsoppgaver , ansvar og om de er fornøyd med arbeidsoppgaven..

De som påstår at du ikke kan få noe særlig ekstra prater bare tull og har sikkert rundt 0 arbeidserfaring.. flere arbeidsoppgaver + mere ansvar = høyere lønn..
Sitat av somnium Vis innlegg
vaktmester med litt ekstra ansvar - 600.000 i året?
vær forberedt på å bli ledd av i lønnssamtalen.
Vis hele sitatet...
En jeg kjenner har 600k i fastlønn som vaktmester. Det er imidlertid i et stort kontorbygg eid av et internasjonalt firma hvor han virkelig jobber for pengene. Han har fagbrev som rørlegger og har 10 års erfaring. I tillegg er han jævlig god til å prate for seg og sjarmerte de som intervjuet han dønn i senk.

til TS: Om du allerede jobber i firmaet skal det godt gjøres å gå opp voldsomt mye ved stillingsendring og nykriving av kontrakt. Grunnlønn er alltid utgangspunktet for lønnsforhandlinger. 10-15% høres fornuftig ut for meg, men det kommer an på mange faktorer.
Sist endret av Orph; 11. februar 2016 kl. 05:25.
Selv om man får flere arbeidsoppgaver betyr ikke dette nødvendigvis mer arbeidstid. Det virker som at man tar utgangspunkt i at TS stort sett sitter å gjør ingenting nå. Selv om man får mer ansvar og flere arbeidsoppgaver skal det jo fortsatt være mulig å gjøre unna dette innen normal arbeidstid. Dersom det ER slik at det blir flere arbeidstimer og TS kan regne med overtid og helgejobbing er det bare rimelig å kreve mye høyere fastlønn. Særlig om lønnen skal dekke evt. overtid i tillegg.

Min far tjener rimelig greit, men sitter ofte på søndager å jobber. Han har også mange reisedøgn. Han får ikke overtidsbetaling, men har en lønn som kompenserer for dette. Alt dette er noe som må taes inn i beregningen.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Du sier du skal skrive NY kontrakt, som i at du allerede er ansatt der. Du jobber nå på timelønn, og ligger på 420.000,- kun ved å styre leiligheter om jeg forstår deg riktig? Hvor mange leiligheter styrter du pr. dags dato? Og hvis jeg forstår riktig så er jo alt det andre du ramser opp nå NYE arbeidsoppgaver.

Ergo: 420k + flere leiligheter og alt det andre du ramser opp = mer enn 450k i lønn vil jeg tro. Jeg hadde i alle fall satsa på 500-550 også får de heller komme med et kontra tilbud.

Hvis du har en seriøs sjef så tviler jeg på at han kommer til å le av deg. Og hvis du kjenner sjefen så kan det jo hende han sier "nice try" bare. Det ville sjefen min gjort i alle fall
Vis hele sitatet...
Har et godt forhold til sjefen vil jeg jo si, så mulig jeg bare må prøve meg på en "spansk" en

Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg hadde nok ikke skrevet den kontrakten om det medfører en økning på <10%.. Det er en haug mer jobb for knappe noe mer penger. Vi vil ha penger fordi de gjør oss lykkelige. Vil de 3.000 kronene i mnd ekstra veie opp for all den ekstra jobben? Eller på en annen måte: Hvis du ikke hadde hatt jobb, ville du tatt imot all den ekstra jobben for en fast sum på 3.000 i måneden? Høres jo ikke riktig ut. Misforstår jeg noe?
Vis hele sitatet...
Du har jo et godt poeng, men så sitter jeg også å tenker at det er ikke geniale tider å si "neitakk" til en jobb heller.
Arbeidsmarket er jo ikke akkurat knallbra for tiden, spesielt uten fagbrev eller skole.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Det sier seg selv at du bør gå opp en del hvis du får mere ansvar og flere arbeidsoppgaver.. det avhenger jo av flere ting.. om firmaet tjener penger osv.. de må ha råd til lønn også..

Men minst 500-520k.. hvis du får mere arbeidsoppgaver , ansvar og om de er fornøyd med arbeidsoppgaven..

De som påstår at du ikke kan få noe særlig ekstra prater bare tull og har sikkert rundt 0 arbeidserfaring.. flere arbeidsoppgaver + mere ansvar = høyere lønn..
Vis hele sitatet...
Hmm ja, det blir spennende å se, men det er jo det utrolig dårlige jobb markedet også nå.
I og med at jeg har null skole og ingen fagbrev og vise til kan de vel egentlig herse som de vil vel...

Sitat av murloc Vis innlegg
Selv om man får flere arbeidsoppgaver betyr ikke dette nødvendigvis mer arbeidstid. Det virker som at man tar utgangspunkt i at TS stort sett sitter å gjør ingenting nå. Selv om man får mer ansvar og flere arbeidsoppgaver skal det jo fortsatt være mulig å gjøre unna dette innen normal arbeidstid. Dersom det ER slik at det blir flere arbeidstimer og TS kan regne med overtid og helgejobbing er det bare rimelig å kreve mye høyere fastlønn. Særlig om lønnen skal dekke evt. overtid i tillegg.

Min far tjener rimelig greit, men sitter ofte på søndager å jobber. Han har også mange reisedøgn. Han får ikke overtidsbetaling, men har en lønn som kompenserer for dette. Alt dette er noe som må taes inn i beregningen.
Vis hele sitatet...
Jeg må nok først få arbeidskontrakten og se igjennom den, for så ta et utgangspunkt.
Sist endret av uberleethaxor; 13. februar 2016 kl. 04:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres ut som at du har hodet på rett plass i alle fall! Det er helt korrekt det du sier om arbeidsmarkedet om dagen, og da tror jeg nok det er bedre å signere en eventuelt helt OK avtale framfor å gå til det som muligens er ingenting. Hva er i så fall det verste som kan skje? At du søker deg ny jobb og sier opp.

Les gjennom kontrakt og prat med de. Kommunikasjon kommer du langt med! Lykke til
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Høres ut som at du har hodet på rett plass i alle fall! Det er helt korrekt det du sier om arbeidsmarkedet om dagen, og da tror jeg nok det er bedre å signere en eventuelt helt OK avtale framfor å gå til det som muligens er ingenting. Hva er i så fall det verste som kan skje? At du søker deg ny jobb og sier opp.

Les gjennom kontrakt og prat med de. Kommunikasjon kommer du langt med! Lykke til
Vis hele sitatet...
Takk for gode ord!
Oppdater oss gjerne etterpå med hvordan det gikk. Lykke til!
Du som vaktmester har ansvaret for utleie av kommunale boliger? Eller har du vedlikehold på 100 boliger.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Oppdater oss gjerne etterpå med hvordan det gikk. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Det skal jeg gjøre

Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Du som vaktmester har ansvaret for utleie av kommunale boliger? Eller har du vedlikehold på 100 boliger.
Vis hele sitatet...
Set er ikke kommunale boliger.
Jeg har vedlikehold og utleiing av boligene, har beskrevet det litt lenger oppe i tråden
Sist endret av uberleethaxor; 16. februar 2016 kl. 22:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes mellom 500k og 600k høres ganske fornuftig ut. I privat næringsliv hva man faktisk leverer mer å si enn formell utdanning for faktisk avlønning. Det er også store forskjeller mellom by og bygd.

Har selv, uten fullført videregående, klart å karre meg opp på rundt 700k nå. Det skal sies at dette inkluderer en viss grad av å måtte være på jobb / vakt hele tiden.
Husk at fastlønn betyr at du ikke lenger får overtidsbetalt. Forventet overtid skal derimot være skrevet inn i kontrakten du skriver, så du vet hva som er forventet og vet når du har rett til å si 'nei'. Å ta i utgangspunkt i nåværende lønn og legge til betaling for forventet overtid er ikke et dårlig utgangspunkt.

Å gå fra normal lønn på 420k+ til fastlønn på oppimot 500k høres ikke urimelig ut på meg. Husk at når du har fastlønn har allerede arbeidsgiver betalt for overtiden, så de har ingenting å tape på å få deg til å jobbe mer.
"Husk at fastlønn betyr at du ikke lenger får overtidsbetalt."
Det er vel feil (eller i hvertfall en ulovlig avtale), med mindre man er leder / har en særlig uavhengig stilling så har man alltid rett på overtidbetaling.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Husk at fastlønn betyr at du ikke lenger får overtidsbetalt. Forventet overtid skal derimot være skrevet inn i kontrakten du skriver, så du vet hva som er forventet og vet når du har rett til å si 'nei'. Å ta i utgangspunkt i nåværende lønn og legge til betaling for forventet overtid er ikke et dårlig utgangspunkt.

Å gå fra normal lønn på 420k+ til fastlønn på oppimot 500k høres ikke urimelig ut på meg. Husk at når du har fastlønn har allerede arbeidsgiver betalt for overtiden, så de har ingenting å tape på å få deg til å jobbe mer.
Vis hele sitatet...
Feil. Fastlønn har ingenting med overtidsbetaling å gjøre. Om du ikke er leder eller person i "særlig uavhengig stilling" finnes det ikke hjemmel for å akseptere det. Mange arbeidsgivere prøver seg på å klemme sine ansatte inn under sistnevnte definisjon, i praksis skal det svært mye til for å oppfylle kriteriene. Man skal typisk være svært høyt på strå i en rådgivende eller konsulterende funksjon, hvor retningslinjer for arbeidstid er meningsløst.

I realiteten skal alle "normale" stillinger få betalt for overtid, enten i form av penger eller fritid.
Sitat av Orph Vis innlegg
Man skal typisk være svært høyt på strå i en rådgivende eller konsulterende funksjon, hvor retningslinjer for arbeidstid er meningsløst.

I realiteten skal alle "normale" stillinger få betalt for overtid, enten i form av penger eller fritid.
Vis hele sitatet...
Dette er vel noe upresist. Man trenger ikke være "høyt på strå" for å ha særlig uavhengig stilling. Mange selgere vil f.eks ha det og overtidstillegg skal utbetales som lønn og kan ikke tas ut i form av avspasering (ekstra timer kan, men ikke tillegget).
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Husk at fastlønn betyr at du ikke lenger får overtidsbetalt. Forventet overtid skal derimot være skrevet inn i kontrakten du skriver, så du vet hva som er forventet og vet når du har rett til å si 'nei'. Å ta i utgangspunkt i nåværende lønn og legge til betaling for forventet overtid er ikke et dårlig utgangspunkt.

Å gå fra normal lønn på 420k+ til fastlønn på oppimot 500k høres ikke urimelig ut på meg. Husk at når du har fastlønn har allerede arbeidsgiver betalt for overtiden, så de har ingenting å tape på å få deg til å jobbe mer.
Vis hele sitatet...
Bullshit.

Jeg har fastlønn, med arbeidstid 08-16 mandag til fredag. I fjor hadde jeg overtid for 70K oppå min fastlønn. 15K hittil i år..