Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1669
Hallo en kamerat av meg har flytta inn 40-50 meter fra huset til foreldrene og inn i et annet de har på 'gården'. Og han vil slippe og betale internett selv, og tenkte da å bruke nettet til foreldrene og spurte meg hvordan han burde løse dette. Han tenkte på sånne forsterkere men jeg er litt usikker på om de er bra nok til en 40-50 meter, og det kan ikke være en midt på tunet for der er det ingenting å sette den i/ på eller strøm til den. Så jeg tenkte at det var best med kabel og en ruter i huset kameraten min har flyttet inn i.

Hva tror dere?
vi har en ruter på loftet vårt, og 5-6 hus bortenfor(over gata, så er kind of fri sikt) i leiligheten til søsteren min er det en mottaker(eller er vell en extender) som ble kjøpt på elkjøp til en billig penge. Hvis ruteren eller extenderen ikke er bra nok finnes det tonnevis av videoer om hvordan man forsterker/lager sin egen antenne, slik vi gjore

Skal du ha en gabel må du kjøpe en som er beregnet for å være ute, er ikke proff på dette med tipper det blir dyrere..
Vil apsolutt ikkje anbefale extender løsningen. De er veldig uberegnelig og basert på fri sikt. Vær har også mye å si på dekningen. Beste alternativ er kabel.

Dersom du har midlene til det vil eg anbefale å kjøpe en utendørs CAT.6 kabel som du terminerer i begge endene med en RJ-45 plugg. (Du finner kordan på google, f.eks "How to make a internet cable"). Denne kan du enten ligge opent, men kabelen kan lett ta skade. Du kan grave den ned inni eit trekke rør men da må du også ha ei trekkesnor til å dra kabelen gjennom etterpå.

http://www.earlybirdsavings.com/picture/NNO002/view-NNO002-RJ45-RJ11-Cat-5-Cat-6-Cable-Network-LAN-Cable-Tester-0.jpg

Når kabelen er ferdig terminert skaff eit Cat.6 kabeltest verktøy (vist ovenfor) og sjekk i begge ender at du får signal på alle i rett rekkefølge. Dersom eit eller fleire tall ikkje lyser opp er ikkje kabelen skikkelig terminert. Da må du kutte pluggen og prøve på nytt.
Var 37m målt med Bosch lasermåler, så vi kjøpte en Netgear N600 eller noe i den duren til 350kr på Lefdal. Der er det jo fornøyd garanti uansett så om den ikke funker helt slik han hadde tenkt kan han levere den inn igjen.
Skjønner ikke hvorfor det foreslås en cat6 kabel. Tviler på at det er høyere enn 1Gbit det er snakk om
Her, og da er det like greit å bruke CAT-5e. Billigere, og funker like bra i hjemmenett.

Kabel vil uansett gi best resultat.
hvorfor gjøre det vanskelig Kabel e billig og bra.