Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5017
Har da tenkt å kjøpe en gitar til 2-3k da gitaren jeg nå bruker er 45 år gammel. Er klar over at det er ikke det største budsjettet, men vil gjerne ha en ny ein no. Skal forøvrig være en akustisk med stålstrenger.

Noen tips? Fint også om den kan kjøpes i kristianssandsområdet
Hvis jeg skulle handlet en ny gitar til den prisen, ville jeg valgt denne: http://gitarhuset.no/Produkter/Gitar...60-p0000010738

Bra merke, lettspilt og fin gitar av god kvalitet.

Evt. ville jeg sett etter noe brukt, fortrinnsvis: Takamine, Taylor, Fender, Gibson, Martin. De 2 siste ligger dog ganske høyt i pris.

Ett tips er at når du handler helt ny gitar, særlig av de litt billigere typene, kan det være lurt (for spillbarhetens skyld) å bytte strenger.
Kjøp kvalitetsstrenger type Elixir, Martin.
Et av mine favorittstrengesett er Martin's Eric Clapton signature.
Jeg ville gått ut i musikk butikk, prøvd noen gitarer, så hører du fort hva som låter best. Hvis du vil være skikkelig gjerrig også så kjøper du ikke gitar i den butikken fordi det som regel er dyrere, men istedenfor så kjøper du den et sted på nett :P
Sitat av Landsbyidioten Vis innlegg
Hvis jeg skulle handlet en ny gitar til den prisen, ville jeg valgt denne: http://gitarhuset.no/Produkter/Gitar...60-p0000010738
Vis hele sitatet...
Er det noe spesiell grunn til akkurat denne? Holder alle andre gitarer i den prisklassen og en av de overnevnte merkene?
F.eks : http://gitarhuset.no/Gitarer1/Akusti...21-p0000000314

Takk for kjapt svar forresten
Jeg kjøpte denne for noen år siden, riktignok da den kostet omtrent 5000 kr. Har aldri vært så fornøyd med en gitar egentlig! Har spilt i 8 år nå og hatt 5 forskjellige kassegitarer. Dette er desidert min favoritt, nydelig lyd. Anbefales!

http://gitarhuset.no/Produkter/Gitar...55-p0000003118
Sist endret av KnutA92; 30. oktober 2014 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Asiphyxia Vis innlegg
Er det noe spesiell grunn til akkurat denne? Holder alle andre gitarer i den prisklassen og en av de overnevnte merkene?
F.eks : http://gitarhuset.no/Gitarer1/Akusti...21-p0000000314

Takk for kjapt svar forresten
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg ville valgt den er:

1. Jeg har prøvd et par gitarer fra Takamine i den prisklassen, meget gode

2. Den er på tilbud, ganske bra prisavslag.


Den gitaren du linker til er sikkert også god, det er litt smak og behag. Som nevnt er det en god ide å gå til en butikk og prøve litt forskjellig, for så å bestille på nett.
Da skal jeg se om jeg får testet noen av de merkene da
Sitat av zlagther Vis innlegg
Jeg ville gått ut i musikk butikk, prøvd noen gitarer, så hører du fort hva som låter best. Hvis du vil være skikkelig gjerrig også så kjøper du ikke gitar i den butikken fordi det som regel er dyrere, men istedenfor så kjøper du den et sted på nett :P
Vis hele sitatet...
Enig. Da jeg kjøpte min gitar så hadde jeg et busjett på ca 10k, men etter 1 time med litt testing, så kjøpte jeg en Cort til 5k. Av alle gitarene under 12-13000 så syns jeg det var den beste i mine ører.
Uppa budsjettet til 5k hehe.. Noen nye forslag? alt er velkommen ^^
Hvis det er tilgjengelig i Kristiansandsområdet bør du ta en titt på Hagström... Mye pen gitar for pengene hvis du prøver deg på noen av de rimeligere modellene
Når jeg kjøper gitarer pleier jeg ihvertfall å gå i butikken og sjekke. Ingen gitarer er like, og hadde en kompis som kjøpte en akustisk gitar som spilte HELT NYDELIG som heller ikke var så dyr. Han sa han hadde sett fler slike gitarer men at det bare var den som hadde så bra lyd. Så beste tipset jeg kan gi det er virkelig og gå ut og finne en som høres bra ut og klanger riktig
Jepp. Trashcan har helt rett, du må rett og slett prøve gitarene før du kjøper. Finn en gitarbutikk og prøv deg frem.

Selv har jeg en Cort gitar som jeg er veldig fornøyd med. Det er en relativt billig gitar (tror den kostet 3-4 tusen kroner) og det er fin klang i den; en lettspilt og fin gitar.
Kommer Ann på spillestilen din. Gå i en musikkbutikk og prøv forskjellige typer. Prøv spesielt forskjellige tykke og tynne halser.
Sitat av Thrashcan Vis innlegg
Når jeg kjøper gitarer pleier jeg ihvertfall å gå i butikken og sjekke. Ingen gitarer er like, og hadde en kompis som kjøpte en akustisk gitar som spilte HELT NYDELIG som heller ikke var så dyr. Han sa han hadde sett fler slike gitarer men at det bare var den som hadde så bra lyd. Så beste tipset jeg kan gi det er virkelig og gå ut og finne en som høres bra ut og klanger riktig
Vis hele sitatet...

Vel treverket er jo "levende" i den forstand at det reagerer på både luftfuktighet og temperatur. Endringer i treet kan andre låta i gitaren. Men de fleste gitarbutikker har dyktige folk som kan gitar der. Og de justerer opp gitaren slik at den låter som den skal på kun kort tid. Selv strengehøyde kan de justere slik at du kan få en gitar som kanskje virker litt tungspilt til å bli mye lettere å spille på. I teorien så skal jo to like gitarer med samme materiale og samme volum på kasse spille bortimot likt. Ofte gjør de ikke det og da er det som regel en justeringssak.

De justerer hals og sadel kan endre den "tverrstokken" som strengene hviler på helt øverst på halsen. Nok av muligheter og de fleste butikker gjør det uten å ta noe ekstra dersom du kjøper gitaren hos dem.

Det tilbudet får du ikke hos nettbutikkene....
Sist endret av frtoretang; 10. november 2014 kl. 23:46.
Er det noe spesielt du er ute etter ved gitaren?
Tenker på om den skal ha pickup eller ikke.

Taylor GS mini er en veldig behagelig gitar til en rimelig penge.
Er litt mindre en vanlig derav også litt svakere lyd, men jeg må si meg veldig fornøyd med denne.
Utrolig god og spille på og låter bra.

Kjøpte forøvrig i butikken til gitarhuset
Kan også skrive under på cort. Har 2 av dem, den ene til rundt 5 og den andre til rundt 3, begge er fantastiske. Liker den billigste bedre.
Om du virkelig vil ha vakker lyd og gode spilleegenskaper ville jeg gått for en C.F. Martin & Co.

Det finnes en del av dem på finn.no.

Eksempel:

http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=53211664


Jeg har selv en Cort til 3000,- og den egner seg til øvingsgitar og ikke så mye mer. Ikke optimal lyd og litt tung å spille på.
Det er hovedsaklig fingerstyle jeg spiller. Ser flere anbefaler Cort, noen spesifike gitarer dere har personlig erfaring med? Alt er velkommen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ser det anbefales å kjøpe gitar i butikk fordi det kan være forskjell på eksemplarer av samme modell. Er det altså vanlig når man kjøper gitar i butikk at man får utstillings-/demomodellen, og ikke en ny og ubrukt som de har på lager?
Er gitaren din 45 år gammel? Kan jeg kjøpe den av deg?
Mye viktige ting nevnt her men husk også på at alle sine hender er forskjellig så hva hals gitaren har spiller stor rolle. Gå i butikken og test er vel beste rådet.