Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7542
har alltid hatt lyst på kvikksølv. Det er favoritt stoffet mitt. Har funnet en nettside som jeg har tenkt å kjøpe 50 gram fra. Vet noen om det går lett gjennom toll? Hvordan kan de finne ut hva som er i den diskrete pakken?
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av cold Z Vis innlegg
har alltid hatt lyst på kvikksølv. Det er favoritt stoffet mitt. Har funnet en nettside som jeg har tenkt å kjøpe 50 gram fra. Vet noen om det går lett gjennom toll? Hvordan kan de finne ut hva som er i den diskrete pakken?
Vis hele sitatet...
Det kan du nok bare glemme, det er strengt forbudt å importere, oppbevare og bruke kvikksølv uten spesiell løyve fra staten, noe du garantert ikke får bare fordi du har lyst på litt.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av cold Z Vis innlegg
Hvordan kan de finne ut hva som er i den diskrete pakken?
Vis hele sitatet...
de kan... åpne den?
hva kan du gjøre med kvikksølv som er så kult?
Sikkert liten sjanse for at det blir stoppet, med mindre selgeren skriver det faktiske innholdet på pakken.
Sitat av cold Z Vis innlegg
har alltid hatt lyst på kvikksølv. Det er favoritt stoffet mitt. Har funnet en nettside som jeg har tenkt å kjøpe 50 gram fra. Vet noen om det går lett gjennom toll? Hvordan kan de finne ut hva som er i den diskrete pakken?
Vis hele sitatet...
Er du klar over hvor helsefarlig det er? Tipper du får "insant-parkinsons" bare av å åpne en pakke meg 50gram kvikksølv.
Sist endret av A-tillah; 11. juli 2013 kl. 15:57.
kjedelig streiting
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Sikkert liten sjanse for at det blir stoppet, med mindre selgeren skriver det faktiske innholdet på pakken.
Vis hele sitatet...
Blir sikkert passe gøy for sender og mottager dersom det går hull på forpakningen under sendinga som ikke er deklarert riktig.
Trådstarter
det står at selgeren bytter lapp på eska/beholderen what so ever slik at det står at det er noe annet oppi. Jeg elsker sjeldne stoff. Kvikksølv er det tyngste stoffet på jorda. en kvadratmeter veier 13 tonn. Det er det eneste metallet som er flytende på romtemperatur. Er det egentlig så giftig?

men spørsmålet er bare om det vil gå fint gjennom tollen. Ingen som har erfaringer?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av cold Z Vis innlegg
det står at selgeren bytter lapp på eska/beholderen what so ever slik at det står at det er noe annet oppi. Jeg elsker sjeldne stoff. Kvikksølv er det tyngste stoffet på jorda. en kvadratmeter veier 13 tonn. Det er det eneste metallet som er flytende på romtemperatur. Er det egentlig så giftig?

men spørsmålet er bare om det vil gå fint gjennom tollen. Ingen som har erfaringer?
Vis hele sitatet...
Så giftig ?

Fint at du har forsket noe som helst før du tar slike stoffer i hus, kjøp inn litt propan og en pakke fyrstikker også, no problem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_poisoning
Sitat av cold Z Vis innlegg
det står at selgeren bytter lapp på eska/beholderen what so ever slik at det står at det er noe annet oppi. Jeg elsker sjeldne stoff. Kvikksølv er det tyngste stoffet på jorda. en kvadratmeter veier 13 tonn. Det er det eneste metallet som er flytende på romtemperatur. Er det egentlig så giftig?

men spørsmålet er bare om det vil gå fint gjennom tollen. Ingen som har erfaringer?
Vis hele sitatet...
*kubikkmeter.

Noe som er kult med kvikksølv er å se på hvordan det bryter ned aluminium
Jeg er enig i at det er et fantastisk fascinerende stoff! Min morfar var tannlege, og da det skulle flyttes ut av det gamle kontoret fant vi en flaske med kvikksølv. Det var vel omtrent 2 dl. MEN etter litt "forsvarlig" leking ble det selvsagt levert til destruksjon, fordi kvikksølvdamp absolutt ikke er noe å spøke med. Jeg anbefaler deg, som andre, å sette deg inn i hva en slik forgiftning medfører. I tillegg slår politiet svært hardt ned på oppbevaring av miljøgifter. Det er, som du vet, så tungt at stein og annet flyter som kork på det, så om det helles i f.eks et avløp blir det liggende der til det har løst seg opp på et vis og forgiftet store mengder vann.

Jeg anbefaler deg å sjekke ut gallium (Ga) i stedet.
Du kan få avsender til å skrive gallium på pakken sånn i tilfelle den blir åpnet i tollen. Det har smeltepunkt på 30 grader så det har ganske like egenskaper der. Har selv noen titalls gram kvikksølv og må si at toksisiteten til dette stoffet er dratt langt opp i skyene. Salter av kvikksølv derimot er noe annet.

Kvikksølv er dessuten langt ifra det tyngste stoffet på jorda, og en kvadratmeter veier heller sånn omtrent 0.000000000... g
Kvikksølv er først og fremst farlig via luftveiene. Passer man på å bruke vernemaske, så går det rimelig bra. Det er heller ikke bra med for langvarig hudkontakt, men bruker man pinner eller lignende så er det ikke så farlig lengre. Kvikksølv er ganske fasinerende å se på.
Sist endret av Fuzzybossen; 11. juli 2013 kl. 19:01.
Holdt en halvliter kvikksølv en gang.. Må ha veid 10 kg eller noe.
Vær oppmerksom på at du kan tenne noen varsellamper med søkestrenger som bestille kvikksølv og liknende.
For det første er det farlig for deg, og for det andre er det farlig for alle andre som er i huset om kvikksølvet ikke er i 100% vakum. Ikke minst er det veldig farlig for miljøet! Veldig små mengder kvikksølv i naturen gjør veldig stor ødelegelse og mat som fisk blir farlig å spise. Anbefaler å tenke litt på at jorden ikke varer evig, selv om den kanskje fortsatt er der i din levetid. Tenk litt på de som kommer etter deg, og ikke bare at du skal ha noe kult å se på.
Sist endret av Avatar; 11. juli 2013 kl. 20:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Avatar: ikkje overdriv. Kvikksølv er giftig, men ikkje spesielt vanskeleg å oppbevare. Ved romtemperatur har det eit lågt damptrykk, det er store atomer, så det går i liten grad gjennom beholdere, og i metallisk form relativt lite giftig.

Utslepp i området milligram til luft, som er det som vil skje ved handtering av det, har i praksis svært små konsekvenser. Amerikanske kolkraftverk slapp vistnok ut 48 tonn i 1999... Og i tillegg vil eg tippe at kvikksølv ikkje forblir fritt tilgjengeleg svært lenge, men heller fellt ut rimeleg kjapt, slik at nivået i atmosfæren og hava vil vere ganske bra speglbilete av faktisk utslepp. Problemet i så måte er giftige sedimenter - men mengdene ein privatperson har blir ikkje dei heilt store i den samanhengen.
Sist endret av vidarlo; 11. juli 2013 kl. 20:28.
Trådstarter
har nå satt meg inn i hvordan eg skal oppbevare det osv. Men 50 gram er på en måte mye i vekt, men veldig lite masse når det er snakk om kvikksølv. Har mer lyst på for eksempel 1 liter. Men det koster 700 kroner for 50 gram så det er veldig dyrt Vet noen om en veldig billig nettside?

mente forresten kubikkmeter ikke kvadratmeter hehe, regner med at alle forstod den. Og forresten, er det feil at kvikksølv er det tyngste stoffet på jorda?
Sitat av cold Z Vis innlegg
har nå satt meg inn i hvordan eg skal oppbevare det osv. Men 50 gram er på en måte mye i vekt, men veldig lite masse når det er snakk om kvikksølv. Har mer lyst på for eksempel 1 liter. Men det koster 700 kroner for 50 gram så det er veldig dyrt Vet noen om en veldig billig nettside?

mente forresten kubikkmeter ikke kvadratmeter hehe, regner med at alle forstod den. Og forresten, er det feil at kvikksølv er det tyngste stoffet på jorda?
Vis hele sitatet...
1 liter? Det er vannvittig mye kvikksølv. Skal du bare ha det gøy med det, så trenger du ikke så voldsomt mye. I tillegg øker gjerne straffenivået proporsjonalt med mengden kvikksølv du ulovlig importerer.
Crazy Son Of A Bitch
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Du kan få avsender til å skrive gallium på pakken sånn i tilfelle den blir åpnet i tollen. Det har smeltepunkt på 30 grader så det har ganske like egenskaper der. Har selv noen titalls gram kvikksølv og må si at toksisiteten til dette stoffet er dratt langt opp i skyene. Salter av kvikksølv derimot er noe annet.

Kvikksølv er dessuten langt ifra det tyngste stoffet på jorda, og en kvadratmeter veier heller sånn omtrent 0.000000000... g
Vis hele sitatet...
Kvikksølv har en tetthet på 13 546 kg/m3
altså 13, 5 tonn pr kubikkmeter

See it for yourself
Sitat av cold Z Vis innlegg
har nå satt meg inn i hvordan eg skal oppbevare det osv. Men 50 gram er på en måte mye i vekt, men veldig lite masse når det er snakk om kvikksølv. Har mer lyst på for eksempel 1 liter. Men det koster 700 kroner for 50 gram så det er veldig dyrt Vet noen om en veldig billig nettside?

mente forresten kubikkmeter ikke kvadratmeter hehe, regner med at alle forstod den. Og forresten, er det feil at kvikksølv er det tyngste stoffet på jorda?
Vis hele sitatet...
Om 50g koster 700kr, og du skal ha 1L, bør du begynne å spare lommepengene dine nå. 189000,- kr, give or take.
Sitat av cold Z Vis innlegg
det står at selgeren bytter lapp på eska/beholderen what so ever slik at det står at det er noe annet oppi. Jeg elsker sjeldne stoff. Kvikksølv er det tyngste stoffet på jorda. en kvadratmeter veier 13 tonn. Det er det eneste metallet som er flytende på romtemperatur. Er det egentlig så giftig?

men spørsmålet er bare om det vil gå fint gjennom tollen. Ingen som har erfaringer?
Vis hele sitatet...
1) Kvikksølv er ikke det tyngste grunnstoffet på jorda. Osmium er tyngst. Deretter følger iridium. Platina, gull, rhenium, wolfram, tantal, uran, neptunium og plutonium er også betydelig tyngre. For å nevne noen. Kvikksølv er riktignok tungt hvis vi sammenligner med jern og slikt, men i den store sammenhengen er ikke 13.546g/cm^3 så veldig imponerende.
2) Metallisk kvikksølv er ikke så farlig som mange skal ha det til, men ha respekt for det. Metallorganiske forbindelser med kvikksølv bør du sky som pesten (eller egentlig mer; byllepest kan kureres).
3) Kvikksølv er ikke spesielt sjeldent heller. Sett deg ned med periodesystemet og wikipedia, og du vil oppdage at det finnes en masse artige grunnstoffer der ute. Mange av dem er mye morsommere enn kvikksølv, langt tryggere og lovlige. Mye av det som er appellerende med kvikksølv kan gallium gjøre like bra. Pluss at det smelter i hånda di, noe som er ganske gøy.

Sitat av Avatar Vis innlegg
For det første er det farlig for deg, og for det andre er det farlig for alle andre som er i huset om kvikksølvet ikke er i 100% vakum. Ikke minst er det veldig farlig for miljøet! Veldig små mengder kvikksølv i naturen gjør veldig stor ødelegelse og mat som fisk blir farlig å spise. Anbefaler å tenke litt på at jorden ikke varer evig, selv om den kanskje fortsatt er der i din levetid. Tenk litt på de som kommer etter deg, og ikke bare at du skal ha noe kult å se på.
Vis hele sitatet...
Og vi minner om at damptrykket til en substans øker med atmossfæretrykket...
Sitat av cold Z Vis innlegg
Og forresten, er det feil at kvikksølv er det tyngste stoffet på jorda?
Vis hele sitatet...
Hva som er det tyngste stoffet avhenger av hvordan man definerer tyngden. Det tyngste atomet er det med høyest atomnummer. Målt pr. antall atomer er dermed ununoctium det tyngste grunnstoffet. Målt i forhold til et gitt volum, altså massetetthet, er det iridium eller osmium som er tyngst, alt etter som hvilke forhold de veies under.
Err, mener at damptrykket øker når atmossfæretrykket avtar. Det hender det går litt krøll i ordene. Poenget er: i vakuum vil du få mer kvikksølvdamp. En tett beholder gjør susen, men hvis du vil senke damptrykket bør du ha høyt trykk fra en inert gass som nitrogen elns.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva som er det tyngste stoffet avhenger av hvordan man definerer tyngden. Det tyngste atomet er det med høyest atomnummer. Målt pr. antall atomer er dermed ununoctium det tyngste grunnstoffet. Målt i forhold til et gitt volum, altså massetetthet, er det iridium eller osmium som er tyngst, alt etter som hvilke forhold de veies under.
Vis hele sitatet...
Er det egentlig korrekt å betrakte unununoctium som et grunnstoff? Det har jo fått dette provisoriske navnet fordi man ennå ikke har lykkes i å fremstille det, men har gode grunner til å anta at det kan lages. Men man vet jo ikke. Jeg trodde det var slik at et grunnstoff først fikk den statusen når det var endelig bekreftet og fikk et permanent navn og kjemisk symbol - er dette feil?
Hvorfor skal du på død og liv ha kvikksølv? Gallium har ca de samme egenskapene, og er MYE tryggere.
http://www.mn.uio.no/kjemi/tjenester...p?e=Ga&vis=alt
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva som er det tyngste stoffet avhenger av hvordan man definerer tyngden. Det tyngste atomet er det med høyest atomnummer. Målt pr. antall atomer er dermed ununoctium det tyngste grunnstoffet. Målt i forhold til et gitt volum, altså massetetthet, er det iridium eller osmium som er tyngst, alt etter som hvilke forhold de veies under.
Vis hele sitatet...
Når man formulerer det som det tyngste "stoffet" på jorden er det for meg nesten implisitt at det ikke snakkes om atomvekt Ellers informativt innlegg, men kan du utdype hvilke forhold det er snakk om? Er det snakk om temperatur?

...og jeg så nå at jeg tror du mener "målt etter antall kjernepartikler"...
Sitat av phish Vis innlegg
Når man formulerer det som det tyngste "stoffet" på jorden er det for meg nesten implisitt at det ikke snakkes om atomvekt Ellers informativt innlegg, men kan du utdype hvilke forhold det er snakk om? Er det snakk om temperatur?

...og jeg så nå at jeg tror du mener "målt etter antall kjernepartikler"...
Vis hele sitatet...
Osmium er et kinkig metall som er nokså flyktig - det er noe så sært som et metall med lukt. Tilsynelatende er det tyngre enn iridium, men det er ikke alltid like lett å måle.
Trådstarter
jeg har veldig lyst på osmium men det var syyyykt dyrt. 9000 kroner for en del gram, men jeg hadde lyst på hvertfall 1 kg
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Er det egentlig korrekt å betrakte unununoctium som et grunnstoff? Det har jo fått dette provisoriske navnet fordi man ennå ikke har lykkes i å fremstille det, men har gode grunner til å anta at det kan lages. Men man vet jo ikke. Jeg trodde det var slik at et grunnstoff først fikk den statusen når det var endelig bekreftet og fikk et permanent navn og kjemisk symbol - er dette feil?
Vis hele sitatet...
Det kan jo diskuteres hvorvidt det bør annerkjennes som et grunnstoff eller ikke. IUPAC har vel enda ikke godkjent det som en oppdagelse, men at man ved minst to anledninger han produsert og registrert ununoctium-294 er vel en generelt akseptert sannhet så vidt jeg forstår. Du finner jo ununoctium i periodesystemet. Atomnummer 118 =)

Sitat av phish Vis innlegg
Når man formulerer det som det tyngste "stoffet" på jorden er det for meg nesten implisitt at det ikke snakkes om atomvekt Ellers informativt innlegg, men kan du utdype hvilke forhold det er snakk om? Er det snakk om temperatur?

...og jeg så nå at jeg tror du mener "målt etter antall kjernepartikler"...
Vis hele sitatet...
Joda, jeg skjønte også hva slags tyngde han mente. Synes bare det er morsomt med litt ekstra informasjon, når man først er inne på emnet. Skulle vel egentlig ikke være nødvendig å forklare det =)

Hvilke forhold det er snakk om husker jeg ikke i farten, men at det først og fremst er temperatur virker jo svært sannsynlig.
Sist endret av mentalmelt; 12. juli 2013 kl. 13:04.