Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2339
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Hei,

Hadde en opplevelse tidligere i dag som virkelig fikk meg til å sette gira i høyspenn... Kjørte ut av rundkjøringen og inn på avkjørselen i 40km/t, da jeg "plutselig" observerer at bilen foran bråbremser. Jeg slår armene ut i været, mens han febrilsk prøver å antyde at jeg er gal i hodet ved å presse fingeren mot tinningen.

Jeg kjører videre, gir han noen håndbevegelser tilbake før han plutselig tar opp mobilen og tar bilde av bilen. Jeg legger meg bak, kjører nærmere, og tar et bilde av han også.

Så skal han av forkjørsveien, og i en fart på 50km/t gjør han nøyaktig det samme; bråbremser bilen, selv om det er klart til å kjøre av i en fei. Jeg tuter tre ganger, observerte hvor han kjørte og må si det frister å konfrontere ham.

Det første jeg tenker at han vil at jeg kjøre på han bakfra så han kan få dekket sine tap. Hva skal jeg gjøre - la det skure og gå?
jeg ville bare latt det gå. det er mange rasshøl der ute og i de fleste situasjoner syns jeg det er best å bare overse de og ikke la de ødelegge dagen min.
Tja om du kjører på ham bakfra så har han kanskje fått oppfylt det han ønsket seg? Er ikke umulig at fyren forsøkte på en svindel. Uansett så koster det jo deg både bonustap og egenandel.

Idioter er det nok av, det hjelper ikke å klikke hver gang man møter dem. Det bare ødelegger dagen din. Overse idiotene og fokuser på noe som gjør dagen din bedre, ikke verre.
Bare et tips til senere; Etter en slik hendelse så burde du holde god avstand til han om du skal samme vei. Sannsynligvis gjør han det samme igjen, slik som skjedde med deg. Heldigvis kjørte du ikke i ræva på han
Hva tenker du å oppnå ved å "konfrontere" ham?

Du kommer i alle fall ikke til å oppnå noe som helst, annet enn å potensielt havne i slåsskamp of hva skulle det være godt for? Ta livet med ro, glem hele fyren og konsentrere deg heller om din egen kjøring enn andres...
Regnr 2282, ring fyren, la det eskalere. Altfor stress å krasje.

Good fun

...du vil fort oppdage at av 5 tøffinger på veien finnes 1 tøffing på telefonen.

Det kjekkeste er dem som har firmabil. Ringer du nr på siden kommer du rett til sjefen dersom firmaet er litt stort og det er utenom arbeidstid. Ingenting er som å avbryte et familieselskap for å klage på uvettig kjøring fra ansatt i en firmabil (sannsynligvis ikke lovlig kjøring heller).
Sist endret av Tøffetom; 2. juli 2015 kl. 19:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Det er derfor jeg har kamera i bilen. Kjøp deg ett kamera som f.eks blackvue som filmer hele tiden (loop), genialt i slike situasjoner.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
så i hovedsak;

han var teit som bremsesjekket deg.
du var teit som lå for nære han (siden du åpenbart ble overrasket).
dere var begge teite som gjorde håndbevegelser mot hverandre.
du var teit som fulgte etter han.
han var teit som bremsesjekket deg igjen.


rimelig teite greier.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Gjør deg vant med firesekunderstesten. I x kmt/t plukker du ut en gjenstand y meter fremfor deg. Tell hvor lang tid det tar før du når gjenstanden med bilen din. Er det 4s+ er du clear. Om det er mindre, sakk farten og gi større avstand til bilen fremfor deg. 4 sekunder er minimum.

Jeg er fullt klar over at det blir annerledes i rundkjøringer, spesielt inn mot parkeringsplasser osv. Fyren var en idiot.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Det første jeg tenker at han vil at jeg kjøre på han bakfra så han kan få dekket sine tap. Hva skal jeg gjøre - la det skure og gå?
Vis hele sitatet...
Les vegtrafikklova §3. Begge to kunne fått et saftig forelegg med referanse til den paragrafen.

Ser du andre som oppfører seg som idioter i trafikken, så ring 02800 (eller 112 om dei er så idiotiske at det er akutt fare), og tips politiet om det. Trafikken er eit klassisk tilfelle av at du er ansvarleg for dine eigne handlinger, sjølv om andre gjer idiotiske ting. Grunnen er at det stortsett går bra om ein person gjer feil, men det går til helvete om fleire gjer feil samtidig.
Fattern har vært kjørelærer og sensor hos biltilsynet i 30+ år. Han har rett hver gang, som når jeg kjører og hisser meg opp for noe bullshit. Han sa det samme hver gang. "Og så da"? Etter at jeg hadde forklart hvordan han her skulle få seg en på trynet og skal få høre hva jeg mener. Så har man gitt litt fik, eller fått skriki litt. Så venter hundrevis av dem rett rundt hjørnet. Ta det pent, så kommer du like fort fram, hehe. Trafikken endrer seg ikke for deg vett
Duckie: 3 sekunder er minimum på biler, 5 sekunder på minibusser og tyngre kjøretøy.


Generelt så er man ikke garantert å "vinne" en sak, om man bråbremser uten grunn for å få de bakom til å kræsje i deg.
Man må bare kunne bevise at bremsingen ikke var hensiktsmessig og at det var en baktanke med det.


Generelt lurt å ha dashcam.

Jeg selv ble frikjent farlig fort fra en kjedekollisjon jeg var involvert i (Jeg ble "dyttet" i bilen framfor, av 2 biler som voldtok ræva mi). fordi jeg hadde dashcam. På den så fikk politiet se at jeg sto 100% stille i rundt 4 sekunder før det smalt. MAO så var det ikke jeg som kjørte i bilen framfor, det var de bakom som kjørte i meg.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Duckie: 3 sekunder er minimum på biler, 5 sekunder på minibusser og tyngre kjøretøy.
Vis hele sitatet...
"Veien til førerkortet 2005" sier 4s for personbiler og at man generelt skal holde seg langt bak større kjøretøy (pga blindsonen bak f.eks lasteplan osv, dashcam ikke veeeldig vanlig ennå).
1001 1002 1003. Funker både på brakecheck og for å roe seg ned
Sitat av somnium Vis innlegg
så i hovedsak;

han var teit som bremsesjekket deg.
du var teit som lå for nære han (siden du åpenbart ble overrasket).
dere var begge teite som gjorde håndbevegelser mot hverandre.
du var teit som fulgte etter han.
han var teit som bremsesjekket deg igjen.


rimelig teite greier.
Vis hele sitatet...
Han gjorde noe ulovlig som han kunne blitt bøtelagt for ved å bråbremse uten grunn
Du holdte åpenbart tilstrekkelig med avstand siden du likevel klarte å stoppe i tide.
Han fortjente åpenbart å få tilbakemelding på at han var en idiot, det er jo bare rett og rimelig
Du burde kanskje holdte bedre avstand til han videre siden du viste at han ikke var helt god.
Han gjorde nok en gang noe ulovlig som han kunne blitt bøtelagt for ved å bråbremse uten grunn.

There, I fixed it for you.