Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 8084
Er Paypal trygt? Og det er vel sånn at hvis folk har Paypal mailen min så kan de bare sette over penger til meg?
PayPal i seg selv er en helt trygg betalingsmåte. Og ja, man trenger bare en mail linket til en PayPal-konto for at man skal kunne sette over penger.
Paypal er trygt!
Når noen har din epost vil du kunne motta penger.
Bruker paypal mer eller mindre vær dag, så ja det er trygt. Og om du gir folk emailen din som du ahr registrert paypalen din med så kan de sende penger til deg =)
Trådstarter
14 0
Takk for svar :-)
Vet jeg er tilnærmet enestående her, men jeg har blitt lurt via paypal av en spanjol, og har dermed ikke klart å få tilgang til min paypal konto. Mye korrespondanse med Paypal.com til å få vekk spansk (klart det) men konten har jeg ikke klart å få full tilgang på igjen, så jeg har bare lært meg til å unngå paypal...
Sitat av FatMan Vis innlegg
NEI!!

PayPal er IKKE trygt! De som skriver at det er det, er betalt av PayPal, på samme måte som antivirus-produsenter betaler hackere for å lage virus. Jeg har en onkel som bor i Amerika. Han sa han skulle sende meg 10000 kroner via Paypal, og disse har jeg IKKE mottatt. Han sier han har sendt pengene, og at Paypal sikkert har tatt de selv. Dette er det de lever av. PUR SVINDEL!!!!!
Vis hele sitatet...
Og hvordan vet du at han snakket sant? Jeg har mottatt beløper godt over 10.000 NOK gjennom PayPal uten at de mystisk har "forsvunnet" under transaksjonen. Kontaktet du eller han onkelen din i Amerika kundestøtte, da?

Dette med at Antivirus-produsenter betaler folk for å lage virus høres også ut som skikkelig bullshit, eller en dårlig tolkning av noe du har lest på nett.

Eller var du bare sarkastisk? Nå lurer jeg virkelig
Sist endret av Ketenna; 9. juni 2012 kl. 21:15.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Dummeste jeg har lest, få deg et nytt liv. PayPal er trygt, og brukes av mange store nettbaserte butikker. Kom deg vekk om du ikke har en bedre røverhistorie.
Vis hele sitatet...
Hvorfor henger du på et diskusjonsforum lagd for at brukere kan dele sine egne meninger hvis du skal grine over alle som har annerledes mening enn deg?
Sitat av FatMan Vis innlegg
NEI!!

PayPal er IKKE trygt! De som skriver at det er det, er betalt av PayPal, på samme måte som antivirus-produsenter betaler hackere for å lage virus. Jeg har en onkel som bor i Amerika. Han sa han skulle sende meg 10000 kroner via Paypal, og disse har jeg IKKE mottatt. Han sier han har sendt pengene, og at Paypal sikkert har tatt de selv. Dette er det de lever av. PUR SVINDEL!!!!!
Vis hele sitatet...
Enten troll, eller så har du blitt svindlet av din "onkel i amerika".

Brukt paypal i over 6år, gjort transaksjoner for nærmere 50k norske, og har ikke hatt annet enn positive erfaringer.

Har blitt utestengt fra min egen konto ved en anledning, men det fordi de oppdaget andre enn meg var innpå kontoen, men det tok ikke mer enn en uke før den var åpnet og på plass igjen.

Har blitt forsøkt svindlet engang også, hvor en som skulle sende penger til meg for en vare, trakk dem tilbake (er en funksjon for dette om en sender på en eller annen måte), og da var de behjelpelige i å løse opp i dette.

Så ja, jeg foretrekker paypal fremfor de fleste andre betalingsalternativer som er på nett, da de tilbyr en måte å overføre penger som ikke eksponerer kortinfo ovenfor andre.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvis jeg åpner en ny paymal email. En person sender en betaling til meg på denne, sier en skal betale senere,,,blir jeg skyldig dette beløpet ettersom det er min mail?
PayPal er helt genialt og trygt. Bestilte noe fra kina som aldri ble sendt, og så klagte jeg og fikk mine 2000kr tilbake på rappen. På større beløp og butikker jeg ikke kjenner bruker jeg alltid PayPal.

Til sammenligning prøvte jeg internasjonal betalingsoverføring IBAN med min bank, det tok ei uke, nettbanken virket ikke med dette satt opp, veldig omstendig med kodebrikke som må brukes 3 ganger, addresse på mottaker, bank, hva det gjaldt etc.

Når fyren fikk betalingen tok banken i utlandet 290 kroner i gebyr... da ga jeg opp, og han opprettet PayPal istedenfor

Med PayPal har du forsikring, kjenner ingen som har blitt svindlet der.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av mepla Vis innlegg
Hvis jeg åpner en ny paymal email. En person sender en betaling til meg på denne, sier en skal betale senere,,,blir jeg skyldig dette beløpet ettersom det er min mail?
Vis hele sitatet...
Det er ikke paypal sin jobb å holde rede på hva slags avtaler kundene seg imellom gjør.
Det samme gjelder den vanlige banken din.

Har dere en skriftlig avtale, og du ikke betaler tilbake, så har du muligens et problem, men paypal har ikke noe med hvordan du skal få betalt tilbake pengene.
En muntlig avtale er like bindende, men den er veldig vanskelig å bevise.

Men ærlig talt så er det vel ingen som gir et lån til andre via paypal, med mindre det er skitne penger?

Og for å svare OP:
paypal i seg selv er ganske trygt, men som du kanskje har fått med deg i nyhetene så har en god del ebay-passord, brukernavn og eposter blitt lekket.
Og om dersom du har samme e-post registrert på ebay og paypal, med samme passord, så er det en potensiell fare.
Om du skal være ganske sikker, så kobler du ikke opp bankkontoen din direkte mot paypal, men tvinger manuell overføring fra bank til paypal. Da klarer aldri noen å få tak i mer enn du har innestående.
Sist endret av Grimdoc; 22. mai 2014 kl. 22:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ballerusk
Beis's Avatar
Paypal er trygt helt til noen knekker en server eller to. Når det skjer er ikke paypal trygt lenger.
Passord kan komme på avveie og alle systemer kan manipuleres på en eller annen måte.

Når det er sagt så er paypal en trygg betalingsløsning, mye brukt og folk har som regel gode erfaringer med tjenesten.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har brukt paypal lenge uten problemer.
Når jeg prøvde å sende 10 dollar (ca 80kr) så får jeg beskjed om å legge til kredittkort til tross for at jeg har 450 kr på kontoen??
Noe av grunnen ti at jeg bruker paypal er at jeg ikke liker å legge kredittkort info i hytt og pine på nettet,det gjelder også paypal.
Det fungerer utmerket med å fylle opp konto via nettbanken.
Hvorfor må jeg plutselig legge inn bankkkort?Aldri vært noe problem tidligere?

Noen som har peiling?
Du må sende i den valutaen du har inne tror jeg. Måtte værtfall jeg.
PayPal som en tjeneste i segselv er en helt sikker betalingstjeneste, spesielt etter at du har en verifisert konto der,

Det de fleste som har negative erfaringer og sier de har blitt svindlet av paypal har til felles er at de har blit lurt av enten avsender av pengene og de har brukt funksjonen til tilbakeholde betalingen så de får tilbake pengene de sendte, eller så har de blit lurt via social enginering der de har fått tak på brukernavn og passord, eller via phising sider, der man trur man er på paypal.com og logger inn mens man egentlig er på en annen netside som er kopiert fra paypal der etter så ser svindleren brukernavn og passord og kan logge seg inn som deg og tømme kontoen
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Du må sende i den valutaen du har inne tror jeg. Måtte værtfall jeg.
Vis hele sitatet...
Var inne på Paypal siden og det står at jeg har 60 USD som paypal saldo.
Men litt lenger ned står det under valuta :

USD (Primær) $0,00 USD

Prøvde å velge NOR som primær der det står penger men det hjalp ikke....får fortsatt kredittkort meldingen.
Hvordan får jeg det til at det vises penger på USD Primær linja?
jepp paypal er bankers
er jo et av de mest kjente og mest etablerte i bransjen sin
er som å spør om american express er seriøse
tror også du bør ta en ordentlig prat med onkelen din du som mener paypal har svindlet dere for 10000
tror du/dere Paypal kunne fortsatt hvis de hadde vært useriøse
har sendt og motatt flere hundre tusener til sammen m paypal
sikkert som banken imo
Sist endret av catsoup; 6. januar 2015 kl. 19:42.
PayPal er alltid trygt. Det som ikke er like trygt er selgerne som bruker Paypal, men heldigvis får man vel 60 dager på seg til å rapportere regelbrudd dersom det er noe muffens.
Sitat av Belief Vis innlegg
PayPal er alltid trygt. Det som ikke er like trygt er selgerne som bruker Paypal, men heldigvis får man vel 60 dager på seg til å rapportere regelbrudd dersom det er noe muffens.
Vis hele sitatet...
rammen for å opprette en tvist er nå utvidet til 180 dager fra betalingen ble gjort.
Hvis du er en kjøper er paypal trygt. Hvis du er en selger er paypal ikke så veldig trygt, deres kundebeskyttelsesprogram er i overkant vektet til fordel for kjøpere, noe som gjør at det er lett å bli svindlet.

Det skjer på følgende måte: Noen kjøper en vare fra deg og venter til du har sendt den. Så later de som at de aldri fikk varen eller at den er ødelagt/ikke som beskrevet, og klager til paypal. Hvis de kan triksene er det ikke vanskelig å få paypal til å dømme i deres fordel, slik at paypal reverserer handelen og du sitter igjen med verken vare eller penger.
Sist endret av Grix; 6. januar 2015 kl. 21:05.