Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1463
går det an og lage alkohol ved og fylle opp en 5dl eller 1,5l flaske med saft sukker og gjær for og lage alkohol? vis så, hvor mye av hva burde man ha i?
I teorien ja, men du må lette på trykket som kommer av gjæringa ofte. Forholdene mellom ingrediensene vet jeg ikke men du skal være bra desp for å klare å drikke det skvipet der.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
I teorien ja, men du må lette på trykket som kommer av gjæringa ofte.
Vis hele sitatet...
Hva er diameteren på de gjærlåsen man kan kjøpe på f.eks. Europris?
Kanskje de kan skrus på en 1,5l, eller en sånn 5l med vann.
Så slipper man å burpe den hele tiden.
vandel's Avatar
Trådstarter
19 1
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva er diameteren på de gjærlåsen man kan kjøpe på f.eks. Europris?
Kanskje de kan skrus på en 1,5l, eller en sånn 5l med vann.
Så slipper man å burpe den hele tiden.
Vis hele sitatet...
hva med vis man tar og stikker hull på en ballong on putter på? og vet du noe om hvor mye av hva som skal oppi?
BRAND ∞ STRONG
Uten at jeg vet sikkert, så tenker jeg at en ballong kan funke. Poenget er jo å slippe luft ut, men ikke inn.
For innhold så kan du kanskje regne om Europris sine dunker til din mengde?
Det finnes, hvis du søker, også mye info her på freak.
Ikke noe problem å lage alkohol.

Vær ekstremt nøye på renslighet og sterilisering av alt som kommer i kontakt med satsen. Jeg annbefaler å kjøpe gjær på en øl-brygge butikk for å få tak i gjær som klarer høyere alkohol prosenter.

Her er en link til oppskrift: https://hjemmebrent.com/satsgjaring/...sukker-brukes/
vandel's Avatar
Trådstarter
19 1
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Uten at jeg vet sikkert, så tenker jeg at en ballong kan funke. Poenget er jo å slippe luft ut, men ikke inn.
For innhold så kan du kanskje regne om Europris sine dunker til din mengde?
Det finnes, hvis du søker, også mye info her på freak.
Vis hele sitatet...
jeg tror jeg skal prøve med en slik 5 liter flaske for prosjektet. vet du om ca hvor mye vann som må ut og så inn med saft+ sukker og gjær?
BRAND ∞ STRONG
Se på linken til @tipot
Du kan også borre hull i korken, og putte en liten slange fra den, og ned i et glass vann e.l.
vandel's Avatar
Trådstarter
19 1
Sitat av tipot Vis innlegg
Ikke noe problem å lage alkohol.

Vær ekstremt nøye på renslighet og sterilisering av alt som kommer i kontakt med satsen. Jeg annbefaler å kjøpe gjær på en øl-brygge butikk for å få tak i gjær som klarer høyere alkohol prosenter.

Her er en link til oppskrift: https://hjemmebrent.com/satsgjaring/...sukker-brukes/
Vis hele sitatet...
har funnet ut at jeg trenger 1,5 kilo sukker til 5l vann. men hvor mye gjær? har bare tilgang på bake gjær og slikt i butikken
Til 5 liter kan du prøve en halv kloss med bakegjær og løs den opp i en kopp med 1 del sukker og to deler vann før du blander den i karet.
vandel's Avatar
Trådstarter
19 1
Sitat av tipot Vis innlegg
Til 5 liter kan du prøve en halv kloss med bakegjær og løs den opp i en kopp med 1 del sukker og to deler vann før du blander den i karet.
Vis hele sitatet...
er de tre delene delt opp fra de 5 literne? så 1,6l sukker?
Sitat av vandel Vis innlegg
er de tre delene delt opp fra de 5 literne? så 1,6l sukker?
Vis hele sitatet...
Nei, du tar en kaffekopp og fyller den med 1/3 sukker, 2/3 vann og en halv bakegjær, mikser i koppen også blander du det med sukkervannet du har blandet opp i karet.

Pass også på at tempen på karet ikke holder for høy temp før du heller i gjæret.
Saft fungerer etter erfaring dårlig og gjæringa går enormt tregt. Juice er bedre. Du trenger ikke mye gjær, det blir fort mye grums i flaska.
Undersått
Sitat av tipot Vis innlegg
Nei, du tar en kaffekopp og fyller den med 1/3 sukker, 2/3 vann og en halv bakegjær, mikser i koppen også blander du det med sukkervannet du har blandet opp i karet.
Vis hele sitatet...
Eller du kan stikke en ren kaffekopp ned i sukkervannet som du allerede har laget, så slipper du å måle opp 2 ganger..

Men jeg vil anbefale deg å lage litt større batch enn 1,5L. Selv om det er fullt mulig, så er det ikke så veldig praktisk. Og for all del, ikke bruk saft!

Europris er vel det nærmeste man kommer en landsdekkende bryggeributikk i Norge, så stikk innom der og kjøp gjæringskar, øl-/vin-/turbo-gjær alt etter hva du skal lage, gjærlås, rengjøringsartikler. Og hvis du er litt nerd termometer og oechslevekt.

Litt ettersom hva du skal lage så er det muligens forskjellige anbefalinger på hvilken temperatur mesken skal stå og gjære i. Jeg antar det står på pakken med gjær du kjøper.

Mens produktet står og gjærer så bør du tenke på hva du vil oppbevare dette i når det er ferdig. Hvis du er ordentlig interessert så er vel glassflasker det beste, ellers kan du bruke brusflasker, plastdunker el.l.

Som andre allerede har skrevet så er renhold viktig for at du skal få et godt produkt. Lykke til!
I beste fall blir du veldig dårlig i magen, men alkohol får du.