Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1505
Noen andre som begynner å grue seg til sommerferien?

Før var jeg så dypt inne i gaming at jeg helst bare ville sitte hjemme hele sommeren. Nå har jeg ingenting. Blir bare lange, tomme dager.

Som brukernavnet mitt tilsier føler jeg meg ganske ensom, noe jeg har slitt med i et par år. På skolen derimot har jeg det kjempefint sosialt, men av en eller annen grunn har jeg sjelden kontakt med noen av de andre utenfor skoletid. Jeg gruer meg allerede til at alt det sosiale i min hverdag snart skal få en bråstopp, og vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal takle to måneder uten noe som helst. Ender bare opp med at jeg bruker dagene på å få tiden til å gå.

Det er vel egentlig vanskelig å gi noe konkret hjelp, men jeg følte jeg måtte dele bekymrelsene mine, og kanskje få noen erfaringer eller synspunkt fra andre.
Det er vanskelig, er ikke noe vits å pynte på det. Å finne venner er ikke en enkel ting.

Hva tenker du selv da?
Er du trygg nok sosialt til å kunne delta på diverse arrangement som kan gi deg et nettverk?

Hva med å avtale en kveld med noen på skolen? Man spiller haugevis av forskjellige roller i livet, men om du trives på skolen og liker folkene så er vel det en av de bedre mulighetene til å finne venner.

Jeg kan tenke meg at jo eldre man blir jo vanskeligere er det å bygge opp nytt nettverk, men det er langt i fra umulig!

Hva med å ta noen av interessene/hobbyer og skape et sosialt nettverk rundt det? Altså kanskje ikke gaming, men prøve forskjellige ting som du har drevet med før eller som du har lyst å prøve?


heartslava
Blomzterkasse
Hva med å finne på ting med de du har god kontakt med på skolen. Bare spørre : ka skjer, kan jeg henge med deg i sommer. Spør flere. Det er Mangen som har det som deg. De fleste reiser vekk å sånn men alltid noen som ikke gjør det og. Så finnes det endel tilbud hvor folk samles og finner på ting i de forskjellige byene rundt om. Vet ikke hvor du er. Facebook og finnes det grupper kor folk møtes. Her også har jeg sett det har vært arrangert treff. Hvis du vil ha en å sende melding med om alt mulig rart er det bare å sende meg meldinger på pm. Jeg skal heller ingenting i sommer og blir nok sittende å trykke på mobilen når jeg ikke trener eller bare går turen ut å håper på at det skjer noe. Håper du klarer finne deg en venn eller en dame du kan ha det kjekt med i sommer. Vær aktiv selv om det kan være et slit å komme i gang med noe. Det er så absolutt verdt det. Ingen mennesker er skapt for å være ensom
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Tror jeg kan si sikkert at det er veldig mange i samme situasjon. Jeg husker selv da jeg var i starten av tenårene og måtte tilbringe store deler av sommerferien alene, ettersom de fleste av vennene mine var bortreist på hytter, ferie etc., noe jeg sjelden var selv. Men dette problemet gav seg når vennene mine ble gamle nok til å miste interessen for familieturer og fikk lov å være igjen alene. Uansett husker jeg godt hvordan ensomheten og meningsløsheten fort kunne nærme seg begynnelsen på en depresjon.

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men regner med at du enten går på ungdomskolen, eller VGS, og at du rett og slett trenger mer sosial omgang utenom skolen. Hvis du har greit med venner på skolen, er det ikke noe i veien for å feks skrive på Facebook at du kjeder deg og lurer på om det er noen som har lyst til å henge? Det er garantert andre som er i samme situasjon, som kanskje akkurat dette er en god mulighet for å bli bedre kjent med?

Hvis du er lei av gaming og trenger noe mer å fylle dagene med, burde du jo absolutt tenke på å få deg en hobby? Aner ikke hva slags ting du interesserer deg for, men hvis du setter deg ned og tenker litt over det, og søker litt rundt på nettet, vil du nok klare å finne noe det kan være interessant å prøve ut. Se på dette som en tid der du kan utvide horisonten din og utvikle deg som person. Å begynne med en ny sport eller hobby er også en god mulighet til å møte nye mennesker og utvide vennekretsen din.
Du kan vel som de over foreslår, enten prøve å snu situasjonen, eller som jeg nå vil foreslå, snu den om til din egen fordel. Benytt denne tiden du har for deg selv til å lære mer om deg selv. Bruke tiden til trening, meditasjon og personlig vekst. Utforske og ekspandere din egen bevisthet.
Ikke vær redd for ensomheten, men heller omfavne den. Jeg brukte å være ensom helt til jeg lærte å leve for meg selv.

Sier ikke at du skal gå helt i monk modi og bli en total weirdo, men at du kan bruke tiden i stedet for å bare slå den i hjel med tøv, i vente på noe bedre.
Totalt eie opp til situasjonen, som en boss, å bare ta tilbake kontrollen over ditt eget liv.
Bare ett annet synspunkt enn å nødvendigvis snu om på situasjonen. Gode tider kommer, gode tider går.
Alt er sykluser.
Trådstarter
2 0
Sitat av heartslava Vis innlegg
Det er vanskelig, er ikke noe vits å pynte på det. Å finne venner er ikke en enkel ting.

Hva tenker du selv da?
Er du trygg nok sosialt til å kunne delta på diverse arrangement som kan gi deg et nettverk?

Hva med å avtale en kveld med noen på skolen? Man spiller haugevis av forskjellige roller i livet, men om du trives på skolen og liker folkene så er vel det en av de bedre mulighetene til å finne venner.

Jeg kan tenke meg at jo eldre man blir jo vanskeligere er det å bygge opp nytt nettverk, men det er langt i fra umulig!

Hva med å ta noen av interessene/hobbyer og skape et sosialt nettverk rundt det? Altså kanskje ikke gaming, men prøve forskjellige ting som du har drevet med før eller som du har lyst å prøve?


heartslava
Vis hele sitatet...
Jeg er stort sett trygg nok, men av en eller annen grunn får jeg ofte lavere selvtillit utenfor skolen. Vet ikke helt hva som gjør det, men som oftest går det over etter en stund.

Dessverre bor jeg på en plass der mange kjenner hverandre fra barndomen, og det kan være litt vanskelig for en som har vært en "outsider" å få til noe nytt, eller komme inn i sirkler. Men jeg må nok også bli flinkere å bare prøve, siden det er tydelig at ingen har noe imot meg.

Sitat av Insaine Vis innlegg
Hva med å finne på ting med de du har god kontakt med på skolen. Bare spørre : ka skjer, kan jeg henge med deg i sommer. Spør flere. Det er Mangen som har det som deg. De fleste reiser vekk å sånn men alltid noen som ikke gjør det og. Så finnes det endel tilbud hvor folk samles og finner på ting i de forskjellige byene rundt om. Vet ikke hvor du er. Facebook og finnes det grupper kor folk møtes. Her også har jeg sett det har vært arrangert treff. Hvis du vil ha en å sende melding med om alt mulig rart er det bare å sende meg meldinger på pm. Jeg skal heller ingenting i sommer og blir nok sittende å trykke på mobilen når jeg ikke trener eller bare går turen ut å håper på at det skjer noe. Håper du klarer finne deg en venn eller en dame du kan ha det kjekt med i sommer. Vær aktiv selv om det kan være et slit å komme i gang med noe. Det er så absolutt verdt det. Ingen mennesker er skapt for å være ensom
Vis hele sitatet...
Svært lite i mitt område når det kommer til tilbud. Bor i en småby der de fleste kjenner hverandre fra før. Jeg holdt meg stort sett unna dette sosiale fellesskapet i ungdommen, fordi jeg var opptatt med gaming. Er nok det jeg må betale litt for nå.

Jeg må nok nesten bare bli flinkere å ta kontakt med folk ja. Jeg er nok kanskje litt redd for å virke teit, eller bare masete, ved å spør. Men kommer jo heller ikke noe lenger uten å spør.

Takker for tilbudet angående PM. Sender deg kanskje noe hvis jeg har en tung dag.

Sitat av wormhole Vis innlegg
Tror jeg kan si sikkert at det er veldig mange i samme situasjon. Jeg husker selv da jeg var i starten av tenårene og måtte tilbringe store deler av sommerferien alene, ettersom de fleste av vennene mine var bortreist på hytter, ferie etc., noe jeg sjelden var selv. Men dette problemet gav seg når vennene mine ble gamle nok til å miste interessen for familieturer og fikk lov å være igjen alene. Uansett husker jeg godt hvordan ensomheten og meningsløsheten fort kunne nærme seg begynnelsen på en depresjon.

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men regner med at du enten går på ungdomskolen, eller VGS, og at du rett og slett trenger mer sosial omgang utenom skolen. Hvis du har greit med venner på skolen, er det ikke noe i veien for å feks skrive på Facebook at du kjeder deg og lurer på om det er noen som har lyst til å henge? Det er garantert andre som er i samme situasjon, som kanskje akkurat dette er en god mulighet for å bli bedre kjent med?

Hvis du er lei av gaming og trenger noe mer å fylle dagene med, burde du jo absolutt tenke på å få deg en hobby? Aner ikke hva slags ting du interesserer deg for, men hvis du setter deg ned og tenker litt over det, og søker litt rundt på nettet, vil du nok klare å finne noe det kan være interessant å prøve ut. Se på dette som en tid der du kan utvide horisonten din og utvikle deg som person. Å begynne med en ny sport eller hobby er også en god mulighet til å møte nye mennesker og utvide vennekretsen din.
Vis hele sitatet...
Jeg går påbygg på VGS. Det positive er at jeg har utvikla meg mye sosialt dette året. Det tok en stund før jeg begynte å bli bedre kjent med folk, men hadde jeg begynt med den innstillingen jeg har i dag hadde jeg nok blitt kjent med de fleste ganske fort. Jeg får ta studietiden som en ny start, og forhåpentligvis bli lettere kjent med folk der.

Ellers må jeg nok bare bli flinkere å spørre folk selv. En hobby å fylle tiden med er jo også bra. Jeg har allerede en kreativ hobby jeg tidvis bruker mye tid på, men hvis jeg ikke har det helt greit i dagliglivet går det også ut over det kreative. Tenker også på å lære meg noe nytt, som programmering eller webutvikling.



Sitat av spongenova Vis innlegg
Du kan vel som de over foreslår, enten prøve å snu situasjonen, eller som jeg nå vil foreslå, snu den om til din egen fordel. Benytt denne tiden du har for deg selv til å lære mer om deg selv. Bruke tiden til trening, meditasjon og personlig vekst. Utforske og ekspandere din egen bevisthet.
Ikke vær redd for ensomheten, men heller omfavne den. Jeg brukte å være ensom helt til jeg lærte å leve for meg selv.

Sier ikke at du skal gå helt i monk modi og bli en total weirdo, men at du kan bruke tiden i stedet for å bare slå den i hjel med tøv, i vente på noe bedre.
Totalt eie opp til situasjonen, som en boss, å bare ta tilbake kontrollen over ditt eget liv.
Bare ett annet synspunkt enn å nødvendigvis snu om på situasjonen. Gode tider kommer, gode tider går.
Alt er sykluser.
Vis hele sitatet...
Ser denne også. Før var ikke ensomhet et problem for meg. Jeg likte meg best i mitt eget selskap, og hadde egentlig ikke noe behov for å ha folk rundt meg. Tror rett og slett bare jeg har levd sånn for lenge, nå funker det dårlig lenger. Men i værste fall skal jeg ha dette i bakhodet, personlig utvikling frem til jeg skal videre i livet. Men det føles rett og slett ikke bra når du kanskje kan gå flere dager uten å prate med noen som helst, noe som var realiteten for meg i en periode før jeg begynte på skole igjen.
Jeg hadde akkurat samme problem som deg for en 10-11 år tid tilbake da jeg var rundt 14-15 år(Jeg var hardcore gamer). jeg hadde det greit på skolen sosialt, men på fritiden hadde jeg kun 1-2 venner som jeg hang med, og pga. jeg var lite sosial så ble jeg ikke invitert på de aller fleste festene. Akkurat som deg, så gruet jeg meg også til sommerferien da jeg ikke hadde noe annet å gjøre (Spesielt når de 2 eneste kompisene jeg hadde dro på ferie). Heldigvis hjalp det for meg at jeg og familien reiste til hjemlandet vårt 4-5 uker på sommeren, men jeg husker jeg gruet meg til å komme tilbake da jeg ble psykisk deprimert av å være i Norge på sommeren. Jeg fant liksom aldri ut av hva problemet var, og jeg stiller fortsatt meg selv spørsmålet den dag idag om hva som fungerte og hva som var galt på den tiden.

Men dette endret seg med årene ettersom jeg egentlig ble vant med følelsen, og lærte meg å se fremover. Det drastiske vendepunket for meg kom på 3 VGS i russetiden hvor jeg både ble bedre sosial og fikk bedre sosiale antenner og en haug av nye venner! Jeg fylte også 18 år på den tid og kunne gå ut på byen, samtidig som jeg ble invitert på flere vors/hjemmefester osv. som følge av mange nye kompiser jeg fikk på fritiden.

Etter dette har jeg bare blitt mer og mer sosial, og nå elsker jeg å være i Norge på sommeren

Klarer jeg, klarer du også
Sist endret av cplpro; 29. mai 2018 kl. 22:15.