Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 862
Skuespiller og sopp entusiast Brie Larson hevder i en YouTube video (Hot Ones) at man
har testet ut og hatt suksess med å renske opp oljeutslipp med en kombinasjon soppsporer
og noe annet jeg ikke fikk med meg (hår?)

Ikke bare skulle dette funke bra for å få opp oljen, men tester av soppen etterpå inneholdt
angivelig ikke spor av olje eller (tungmetaller?).
At soppen på noe magisk vis hadde fjernet alt dette gjennom seg selv.

Syns det hørtes litt merkelig ut og Hot Ones har jo en stor plattform gjennom nesten 10 mil brukere.
Er det noe i dette?
Sist endret av vindaloo; 4. november 2020 kl. 14:34.
Klippet TS nevner kan ses på YouTube her.

Det er vel gjerne materialegenskapene til hår og pels som var av interesse her.

For å forhindre oljesøl på land, bruker en gjerne absorbenter. Dette er materialer med god evne til å suge opp og holde på væske, og mange som brukes industrielt er syntetisk framstilte. For å finne et nedbrytbart alternativ testet en gjeng med forskere derfor ut matter av pels og hår: Decontaminating Terrestrial Oil Spills: A Comparative Assessment of Dog Fur, Human Hair, Peat Moss and Polypropylene Sorbents

Her fant forskerne at hårmattene hadde like god evne til å absorbere oljesøl fra harde overflater, som matter av det syntetiske materialet polypropen. Matter og svamper av polypropen blir brukt for å absorbere olje og andre kjemikalier fra fabrikk- og verkstedgulv.

Hårmattene var dog ikke effektive på sand, så jeg tror det må litt mer forskning til før det er en bra måte å rydde strender for oljesøl på.
Mattene synker også i vann, slik at de kan heller ikke brukes til havs.

Vet ikke helt hvor hun får sopp-sporer fra, men jeg mistenker at det er forskning slik som Bioremediation of soil contaminated crude oil by Agaricomycetes.
I akkurat dette prosjektet ble kompost med sporer av østerssopp (Pleurotus) strødd over et område med ølesøl. Sopp kan bryte ned komplekse hydrokarboner, som i følge rapporten inkluderer råolje.

Å bruke planter, mikroorganismer, sopp, og andre organismer for å bryte ned farlige stoffer i naturen kalles bioremidering. Å spesifikt ta i bruk sopp kalles for mykoremidering. Du kan lese mer om dette fagfeltet og hvordan sopp kan brukes for å fjerne oljesøl på fungi.com her.
Så en snap story her om dagen om en type sopp som kan bryte ned plastikk og gjøre det om til organisk materiale/kompost.
Etter litt googling så viser det seg at det finnes drøssevis med slike sopptyper.
Soppen "Brie Larson" snakker om er forresten "Oyster Mushroom".


In the last 15 years, fungi enthusiasts and so-called “citizen scientists” have deployed mushrooms to clean up oil spills in the Amazon, boat fuel pollution in Denmark, contaminated soil in New Zealand, and polychlorinated biphenyls, more commonly known as PCBs, in Washington state’s Spokane River. Research suggests mushrooms can convert pesticides and herbicides to more innocuous compounds, remove heavy metals from brownfield sites, and break down plastic. They have even been used to remove and recover heavy metals from contaminated water.

It’s the root mycelia that do all the work, says Daniel Reyes, founder of the Austin, Texas-based science and education company MycoAlliance, referring to the threadlike network of roots that connect species of fungi. “Compared to an apple tree, the mushroom we see growing above ground is the apple, and the mycelium is the tree itself. Mycologists focus on the mycelium,” he says.

Mycelia consume their food externally, by secreting powerful enzymes that break down molecules. In other words, they “digest” whatever substrate, or surface, they’re growing on, converting it to nutrients and—depending on the substrate—edible mushrooms.

https://www.yesmagazine.org/environm...hey-used-more/
Vis hele sitatet...

Sjekk også ut prototypen til "Fungi Mutarium".
Noe sånt kan vel fort dukke opp i de fleste hjem i fremtiden
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Takk for godt svar Svartbak.
At ting og materialer har forskjellig grad av oppsugningsevne er jo verken rart eller magisk,
så det var spesielt dette med at soppen var "ren" etterpå som jeg bet meg merke i og syntes at var rart.

Sånn jeg har forstått verden så blir jo ingenting bare borte.
Det kan bli omdannet til noe annet.
Sist endret av vindaloo; 4. november 2020 kl. 15:33.
Paul Stamets viser dette i filmen Fantastic Fungi. En film værdt å sjekke ut.